Körkortstråden

#1 - 19 oktober 2008 12:53
Det kanske är fel av mig att lägga upp en tråd som denna eftersom det kanske inte finns så många i 18-års åldern på detta forum.

Hursomhelst så vore det kul att se hur långt ni som ännu inte har körkort kommit. Hur lång tid ni ar kvar osv. Vad ni tycker är svårt och vad som är lätt. Själv har jag uppkörning om 2 veckor, gjorde halkan för 2 dagar sedan och visst var det superkul!:D:D:D
#2 - 19 oktober 2008 14:14
Jag gjorde halkan för 3 dagar sen, har teoriprov imorrn kl 10.15 och uppkörning 29... Börjar bli lite nervös inför imorrn.

När har du provet då?
#3 - 19 oktober 2008 15:15
Jag gör teoriprovet om 1,5 vecka :). Är väldigt nervös, även om de flesta säger att teorin är ganska lätt. Som tur är slipper jag plugga igenom hela läseboken eftersom de har samlat alla de viktigaste frågorna i ett kunskapstest på en dator :). Så det är bara att mata fram svaren.
#4 - 20 oktober 2008 06:08
Jo, jag vet... Har gjort typ alla dom testen.
Shit, nu åker jag om 1 timme... Hoppas det går bra!
#5 - 20 oktober 2008 06:55
Har Halk nu på onsdag, antagligen teori i nov
#6 - 20 oktober 2008 10:17
Jag var fast besluten att ta körkort när jag var 18. Flyttade dock hemifrån när jag var 16 och hade ingen att övningsköra med, så efter några lektioner beslöt jag mej för att det var lönlöst och att jag skulle vänta nåt år till. Flyttade sen till england efter gymnasiet och hade ingen lust att övningsköra på fel sida vägen... Blev kvar fler år än jag hade räknat med men väl i sverige igen (2 år sedan) så gick jag och sambo handledarkurs. Problemet är att jag tycker det är jättejobbigt att göra nåt jag inte kan, dessutom med en suckandes yrkeschaufför som handledare, så jag har fortfarande inte lärt mej köra... Skit... Någon gång, vänta bara!!!
#7 - 20 oktober 2008 10:24
roligt att se ungdomars "våndan" inför körkortet.

själv pyntade jag 450:- för hela klabbet........halkkörningen gjorde jag på morgonen, sedan satt jag mig och fikade med böckerna, pluggade in teorin, tog provet efter lunch, klockan 15 körde jag upp, och klockan 16 körde jag hem med nyinköpt bil....som var sämre begagnad, och höll i 3 dagar...men den var MIN :-)

bensinen kostade 3,25......................

.

ja...jag är född på 60-talet.......

.
#8 - 20 oktober 2008 11:24
Teorin kan väl iaf inte vara några problem för dagens 18-åringar?!

Om jag är rätt informerad så är dagens prov utformat med flervalsfrågor där endast ETT alternativ är rätt.

Förr var det förvisso också flervalsfrågot, men det kunde var mellan noll och alla alternativ som var rätt, och man fick bara rätt på frågan om man prickat in alla korrekta alternativ, varken fler eller färre.
#9 - 20 oktober 2008 17:32
När min morfar skulle ta körkort så var det ju inte lika mycket bilar som det är nu. Hursomhelst så sa körskolläraren (kvinnlig sådan). Ja, George vill du vara vänlig att köra runt kvarteret så väntar jag på dig här. När han kom tillbaka (2 minuter senare) fick han körkortet). Lyx Lyx Lyx :D:D:D:D
#10 - 20 oktober 2008 17:33
heeke skrev:

Om jag är rätt informerad så är dagens prov utformat med flervalsfrågor där endast ETT alternativ är rätt.

Förr var det förvisso också flervalsfrågot, men det kunde var mellan noll och alla alternativ som var rätt, och man fick bara rätt på frågan om man prickat in alla korrekta alternativ, varken fler eller färre.

Stämmer med fler val. Dock är det så att det praktiska testet innehåller en hel del fler moment t.ex. echodriving.
#11 - 20 oktober 2008 20:08
heeke skrev:

Det är nog så svårt kan jag lova... Tänk på hur mkt trafik det finns, en massa nya lagar och skyltar, men sen vet jag ju iofs inte när du tog kortet ;) Och på samma gång har vi ett väldigt högt tryck på oss att klara skolan.

Men det är nog ungefär ganska lika svårhetsgrad.

Hur som hellst, JAG KLARADE PROVET!!! Fick 53, minsta antal för G är 52 så marginalerna var på min sida.
Uppkörningen är på onsdag nästa vecka :D
#12 - 21 oktober 2008 12:53
XenOn:
Echodriving, är det när man kör full gas i en tunnel så det ekar riktigt högt ;)

PlatyYngel:
Jag kan ju berätta att den tätare trafiken, nya lagarna, och nya trafikmärken även gäller oss som redan har körkort ;)
#13 - 21 oktober 2008 14:54
heeke skrev:
XenOn:

Echodriving, är det när man kör full gas i en tunnel så det ekar riktigt högt ;)

Dagens:D:p!
#14 - 21 oktober 2008 17:12
heeke skrev:
XenOn:

PlatyYngel:

Jag kan ju berätta att den tätare trafiken, nya lagarna, och nya trafikmärken även gäller oss som redan har körkort ;)

HAHAHA :D . Man skulle kunna tro det ;)
Guest
#15 - 22 oktober 2008 17:49
Ska ta lätt mc kort om 6 månader ^^ (16år) och börja övningsköra för b kort.
#16 - 15 november 2008 13:03
Då lyfter jag den här tråden och meddelar att jag fått körkort!!! :D:D:D:D
#17 - 15 november 2008 13:28
XenOn skrev:
Då lyfter jag den här tråden och meddelar att jag fått körkort!!! :D:D:D:D
Grattis!!!!!!!!!du kommer bli utfattigt billigare med att åka Buss...Ja jag vet det är sanningen:D
#18 - 18 november 2008 19:53
Grattis!!!!!!!!!du kommer bli utfattigt billigare med att åka Buss...Ja jag vet det är sanningen:D

Jag som var så glad :(
Guest
#19 - 18 november 2008 20:39
Fick mina övningskörnings papper idag =) Ska ut o köra imorn.

Och grattis förest.
#20 - 18 november 2008 22:07
Grattis till licensen...var rädd om den...
#21 - 19 november 2008 17:50
Tack så mycket! Ja nu i början måste man vara extra försiktig då man har prövotillstånd i hela 2 år! Skulle något gå snett ryker körkort samt rätten att köra upp tills man är 23 tror jag.
#22 - 19 november 2008 18:19
Vaddå 18? :confused: lite diskriminering mot oss äldre som ska ta körkort [B)]
#23 - 19 november 2008 19:00
själv ska man gå på handledar kurs om en vecka typ :), för att få övningsköra :P
#24 - 20 november 2008 12:40
criiillee skrev:
själv ska man gå på handledar kurs om en vecka typ :), för att få övningsköra :P

Det är bra att göra det. Glöm bara inte bort att ta riktiga lektioner hos din körskola så du både får mängdträna med din pappa/mamma och teknikträna med din körskolelärare.
#25 - 20 november 2008 22:46
heeke skrev:

När jag tog körkort på -80 talet :D
var det oxå bara ETT svar som kunde vara rätt.
Teori först sedan ut och köra bil, fick kortet i handen.
De ni...... :p Hörde att de ev skulle gå tillbaka till det.

Körde upp privat, no problems ;)
Bästa tipset var att köra i rusningstrafik på morgonen
eller eftermiddagen, då satt man mest i kö och vips
så var tiden ute * LoL *
Wilda
#26 - 21 november 2008 13:33
Wilda skrev:
När jag tog körkort på -80 talet :D

var det oxå bara ETT svar som kunde vara rätt.

Teori först sedan ut och köra bil, fick kortet i handen.

De ni...... :p Hörde att de ev skulle gå tillbaka till det.

Körde upp privat, no problems ;)

Bästa tipset var att köra i rusningstrafik på morgonen

eller eftermiddagen, då satt man mest i kö och vips

så var tiden ute * LoL *

Wilda

När man klarar uppkörningen får man direkt ett bevis i handen som funkar som ett provisoriskt körkort. 3 dagar senare får man det riktiga körkortet :)
#27 - 21 november 2008 14:53
På min tid (ursch vad gammal man låter) fick man lov att gå till fotografen efter klarad uppkörning. Man skickade in kort och namnteckning på posten.

Denna procedur tog ju iaf två veckor eller så och naturligtvis han man bli stoppad av polisen 2 ggr (hur nu det gick till, har bara blivit stoppad 2ggr till på 13år) innan man hade fått riktiga kortet.
Jag förstår inte att poliserna inte tyckte det var ett dugg roligt när dom frågade efter körkortet och man sa att man inte hade något ;)
#28 - 21 november 2008 15:41
heeke skrev:
På min tid (ursch vad gammal man låter) fick man lov att gå till fotografen efter klarad uppkörning. Man skickade in kort och namnteckning på posten.

Denna procedur tog ju iaf två veckor eller så och naturligtvis han man bli stoppad av polisen 2 ggr (hur nu det gick till, har bara blivit stoppad 2ggr till på 13år) innan man hade fått riktiga kortet.

Jag förstår inte att poliserna inte tyckte det var ett dugg roligt när dom frågade efter körkortet och man sa att man inte hade något ;)

Så trodde jag att man fick göra i dag också :D

De sade förr att det var sådan slöseri med att tillverka
körkorten innan, då flera dels lade ner körkortet ( tröttnade -
kanske inte klarade proven) och en del bytte under tidens ggn
till Mc kort.
Om man skall få sitt körkort på 3 dagar då måste det ju
redan vara tillverkat tycker man, och då kan väl de
likaväl ge dem kortet efter uppkörningen [:o]

Hos mig frågade polisen en ggn hur många körkort jag
hade hemma :D Jag började med A B sedan bytte jag till B
sedan tillbaka till AB igen och till sist förlorade ( tappade)
jag körkortet, så det stod nr 4 på mitt kort, hehehehehe!
Undra på att de frågade hur många jag hade hemma ;)
Mvh Wilda
#29 - 21 november 2008 21:59
Idag används sån där mordern teknik med digitalfotografering [:O] och prylar, som görs i samband med teoriprovet.
När uppkörningen är klar så verkställs tillverkningsordern.

Kan tilläggas att jag var bland dom sista att få det "stora" kortet. Det har jag tyvärr inte kvar längre, det var någon nisse i en SAAB som förföljde mig och tog det ;) Det hade ju iofs inte varit giltigt nu ändå.
#30 - 28 juni 2009 09:01
Jag har en fundering. Jag ska göra teoriprovet om några dagar och jag sitter här och läser. Och i början så är det jättemassa sidor om de olika körkorten och vad som krävs för att få dem. Men varför??? Jag ska ta ett B-körkort och skiter fullständigt i allt annat, det känns så irrelevant! Har de verkligen frågor på proven om vad som till exempel gäller för att man ska få ett traktorkort?
#31 - 28 juni 2009 16:55
Jag vill minnas att jag fick en fråga när jag gjorde provet för två år sen om vad som krävdes för ett visst kort, minns inte vilket kort och hur frågan lydde men det är nog bra att ha lite koll även på det området.
#32 - 28 juni 2009 17:45
Jag tog en sån intensivkurs som jag fick i present den kostade 2000kr inkl allt på Eriksfält i Malmö det var den billigaste då jag började med körlektionerna i mitten av Januari och fick kortet i Febuari man pluggade konstant där var dag.

Annons