Körsbärsräkor

#1 - 25 november 2009 21:12
Nu kanske någon eller alla här att jag är helt knäpp :d men jag har börjat funderat lite smått på att skaffa körsbärsräkor, tycker dom är så otroligt söta! Men min fråga är om det går att ha såna med mina två slöjstjärtar och några zebrafiskar?
#2 - 25 november 2009 21:55
Kan nästan lova att slöjstjärtarna äter räkor som godis. Zebrafiskar däremot bör fungera bättre.
#3 - 25 november 2009 22:43
Kan nästan lova att slöjstjärtarna äter räkor som godis. Zebrafiskar däremot bör fungera bättre.

attans :/ då får det bli räkor en annan gång :D
#4 - 7 december 2009 15:10
Kan man ha körsbärsräkor med guppys? Har blivit jätte sugen på att skaffa sånna...
#5 - 7 december 2009 15:50
Vux skrev:
Kan man ha körsbärsräkor med guppys? Har blivit jätte sugen på att skaffa sånna...

Vuxna räkor inga problem, men de flesta ynglen lär bli guppymat.
#6 - 7 december 2009 16:33
Jag rekomenderar amano, visst dom är inte färgglada, men otroligt roliga att titta på.
#7 - 7 december 2009 16:35
jo men amano kan dock bara föröka sig i bräckt vatten. så vill man ha räklinga går dom bort :(
#8 - 7 december 2009 16:54
amanon förökar sig fint i vanligt vatten men räklingarna överlever inte i sött, det är en liten men markant skildnad. *minns mina amanoräklingar en gång i tiden, de var stora nog att simma i sitt söta vatten när jag upptäckte dem.*
#9 - 7 december 2009 17:17
Som triana skrev så fökar dom sig fint i sött men du behöver saltvatten för att dra upp ynglen, men detta betyder oxå att du har kontroll på antalet räkor i karet.
#10 - 7 december 2009 17:34
var så jag fick höra det iaf:confused: men men... vill man ha kontroll över antalet räkor i karet är det bara å fånga ett par st ibland och släppa ner dom till cikliderna :d smakar smaskens ;)
#11 - 7 december 2009 19:13
Har skaffat ett större akvarium och tänkte göra räkkar av mitt "gamla" 54-liters :D ...när jag har fixat allt med det nya osv förstås ^^

Hade isf tänkt att ha det på skrivbordet men jag har för mig att jag har läst någonstans att man inte borde ha så solen lyser in på akvariet, stämmer det?
Bilagor:
#12 - 7 december 2009 19:26
Vad är skillnaden mellan amanoräkor och körsbärsräkor förutom färgen? Är de lika bra "städare"? Och brukar man få så stort problem med att körsbärsräkor förökar sig?
#13 - 7 december 2009 19:27
chupo skrev:
Har skaffat ett större akvarium och tänkte göra räkkar av mitt "gamla" 54-liters :D ...när jag har fixat allt med det nya osv förstås ^^

Hade isf tänkt att ha det på skrivbordet men jag har för mig att jag har läst någonstans att man inte borde ha så solen lyser in på akvariet, stämmer det?

Ja jag har för mig att det är så och då får du massa alger i akvariet
#14 - 7 december 2009 19:29
Vet nån vad det här är för slags räka? Tycker den var jätte gullig!

http://www.freewebs.com/shrimpcenter/lekmm2040.jpg
#15 - 7 december 2009 19:37
vux jag vet vad det är!
det är en väldigt vanlig räka som heter crystal red! den är en framavlad form av crystal black!
jag har tre sådana och de städar som attans!
#16 - 7 december 2009 19:40
fishgeak skrev:
vux jag vet vad det är!

det är en väldigt vanlig räka som heter crystal red! den är en framavlad form av crystal black!

jag har tre sådana och de städar som attans!

O de var ju super läckra!!! :d tack för hjälpen!
Är de lätta att sköta för en nybörjare på räkfronten?? Eller är de känsliga? Får de lätt yngel? Kan man ha de i vanligt akvarie eller behöver de något speciellt?
#17 - 7 december 2009 20:14
Är det lätt att få tag på räkor? Nån som bor i Stockholmsområdet som vet vart man kan få tag i crystal red?
#18 - 7 december 2009 20:27
av min erfarenhet är amanon en mycket bättre städare än de övriga men de blir också större, hannarna strax över centimetern och honorna blir väll en tre fyra? jag har dåligt ögonmått tyvärr. De går ju dock att blanda. Amanon tycker jag också är tåligare.

Räkor har de flesta välsorterade akvarieaffärer, i stockholmsområdet skulle jag rekommendera Arninge Zoo, En av de mest seriösa handlarna jag stött på. Johan som är fiskkillen där han brukar ha en 3-5 olika räksorter inne och tar ofta in vackra snäckor och annnat intressant, mycket väl värt en omväg.

Sedan har akvarielagret med all säkerhet en större samling räkor, de har det mesta.
#19 - 7 december 2009 20:29
blanda inte crystal red med någon form av fisk större än guppys, då lär de bli middag, de är ju ganska små.
#20 - 7 december 2009 20:33
Vux skrev:
Ja jag har för mig att det är så och då får du massa alger i akvariet

okej, De va de jag också hade för mig. jag får väl ta och möblera om lite då helt enkelt ;)
#21 - 7 december 2009 22:03
Triana skrev:
av min erfarenhet är amanon en mycket bättre städare än de övriga men de blir också större, hannarna strax över centimetern och honorna blir väll en tre fyra? jag har dåligt ögonmått tyvärr. De går ju dock att blanda. Amanon tycker jag också är tåligare.

Räkor har de flesta välsorterade akvarieaffärer, i stockholmsområdet skulle jag rekommendera Arninge Zoo, En av de mest seriösa handlarna jag stött på. Johan som är fiskkillen där han brukar ha en 3-5 olika räksorter inne och tar ofta in vackra snäckor och annnat intressant, mycket väl värt en omväg.

Sedan har akvarielagret med all säkerhet en större samling räkor, de har det mesta.

Ska absolut ta en sväng förbi där och kolla, tack för tipset! :d

Skulle kunna tänka min amanon när du säger att de är tåligare m.m. men det är lite tråkigt att det inte går att få yngel från dem, utan att man måste ha salt vatten till ynglena :(
#22 - 8 december 2009 14:03
Triana skrev:

Både han och honamano blir 4-5cm.
#23 - 8 december 2009 14:07
Vux skrev:
Ska absolut ta en sväng förbi där och kolla, tack för tipset! :d

Skulle kunna tänka min amanon när du säger att de är tåligare m.m. men det är lite tråkigt att det inte går att få yngel från dem, utan att man måste ha salt vatten till ynglena :(

Men dom lever länge, hört dom som haft amano i 7 år.
Här är en beskrivning på hur man odlar Amano http://mikes-machine.mine.nu/breeding_yamato.htm
#24 - 8 december 2009 15:14
mmm.. jag hade ett avelspar som levde ensamma i sju år innan jag släppte in dem i en större population, de blir gamla och de är väldigt trevliga även om de är krångliga att odla.
#25 - 8 december 2009 15:25
är det någon som är bra på amanoräkor? kan man ha såna med slöjstjärtar?
#26 - 8 december 2009 15:54
Triana skrev:
mmm.. jag hade ett avelspar som levde ensamma i sju år innan jag släppte in dem i en större population, de blir gamla och de är väldigt trevliga även om de är krångliga att odla.

Tror det var dej jag menade :)

är det någon som är bra på amanoräkor? kan man ha såna med slöjstjärtar?

Har ingen erfarenhet av slöjisar, så jag säger bara kanske.
Slöjstjärtarna blir ju rätt stora och kan nog få in en amano i munnen, men räkor är rätt snabba så dom skulle kanske klara sig. Köp 4-5st och prova såvida ingen annan säger något annat.
#27 - 8 december 2009 16:34
Saturnus80 skrev:
Har ingen erfarenhet av slöjisar, så jag säger bara kanske.

Slöjstjärtarna blir ju rätt stora och kan nog få in en amano i munnen, men räkor är rätt snabba så dom skulle kanske klara sig. Köp 4-5st och prova såvida ingen annan säger något annat.

okej, nej men det var någon som sa att man kunde ha det men jag känner mig ändå tveksam eftersom det är som du säger, att slöjstjärtarna kan bli rätt stora osv. Det är nog inte värt att prova..
#28 - 8 december 2009 18:37
Har jag uppfattat det rätt att räkorna lägger ägg någonstans i akvariet eller hur går det hela till? Tycker inte jag hittar någon bra information om det...

Vad för slags gömställen rekomenderas att ha? Trivs de med många växter?

Amanon räkorna verkar toppen men jag dras ändå till körsbärsräkor pga av att man inte behöver krångla med deras yngel...
#29 - 8 december 2009 19:50
Javamossa tycker dom är toppen, men även torra ek/boklöv som de kan smaska på samtidigt som dom är gömda.
Dom bär runt på äggen tills dom kläcks.
#30 - 8 december 2009 22:41
Saturnus80 skrev:
Javamossa tycker dom är toppen, men även torra ek/boklöv som de kan smaska på samtidigt som dom är gömda.

Dom bär runt på äggen tills dom kläcks.

Okej då får sånt ta och införskaffas ;)
Så de släpper äggen nånstans i akvariet och sedan kläcks dem?
#31 - 8 december 2009 23:34
Vux skrev:
Okej då får sånt ta och införskaffas ;)

Så de släpper äggen nånstans i akvariet och sedan kläcks dem?

Som Saturnus80 sa. Nej, honan släpper aldrig äggen utan när dom är färdig bakade så kläcks de under hennes rygg o simmar/räkar -i väg..
Släpper hon äggen så blir det inga räklingar.

Javamossa o liknade täta mossor/växter är bra att ha för att få de små att gömma sig i så att de kan bli större.
#32 - 9 december 2009 19:52
Det blev körsbärsräkor tillslut :D
Nu hoppas jag bara att de överlever och så småningom får yngel, om det nu är både honor och hanar jag fått...hur ser man förresten att det är en hona/hane)?
#33 - 9 december 2009 20:11
Kom på svaret själv haha :p
Tyckte alla var lika stora men en av de är mindre och mer färglös och det är nog hanen ;)

Annons