malfunkshun skrev:Kan nästan lova att slöjstjärtarna äter räkor som godis. Zebrafiskar däremot bör fungera bättre.
chupo skrev:Har skaffat ett större akvarium och tänkte göra räkkar av mitt "gamla" 54-liters :D ...när jag har fixat allt med det nya osv förstås ^^
Hade isf tänkt att ha det på skrivbordet men jag har för mig att jag har läst någonstans att man inte borde ha så solen lyser in på akvariet, stämmer det?
fishgeak skrev:vux jag vet vad det är!
det är en väldigt vanlig räka som heter crystal red! den är en framavlad form av crystal black!
jag har tre sådana och de städar som attans!
Triana skrev:av min erfarenhet är amanon en mycket bättre städare än de övriga men de blir också större, hannarna strax över centimetern och honorna blir väll en tre fyra? jag har dåligt ögonmått tyvärr. De går ju dock att blanda. Amanon tycker jag också är tåligare.
Räkor har de flesta välsorterade akvarieaffärer, i stockholmsområdet skulle jag rekommendera Arninge Zoo, En av de mest seriösa handlarna jag stött på. Johan som är fiskkillen där han brukar ha en 3-5 olika räksorter inne och tar ofta in vackra snäckor och annnat intressant, mycket väl värt en omväg.
Sedan har akvarielagret med all säkerhet en större samling räkor, de har det mesta.
Triana skrev:av min erfarenhet är amanon en mycket bättre städare än de övriga men de blir också större, hannarna strax över centimetern och honorna blir väll en tre fyra? jag har dåligt ögonmått tyvärr. De går ju dock att blanda. Amanon tycker jag också är tåligare.
Räkor har de flesta välsorterade akvarieaffärer, i stockholmsområdet skulle jag rekommendera Arninge Zoo, En av de mest seriösa handlarna jag stött på. Johan som är fiskkillen där han brukar ha en 3-5 olika räksorter inne och tar ofta in vackra snäckor och annnat intressant, mycket väl värt en omväg.
Sedan har akvarielagret med all säkerhet en större samling räkor, de har det mesta.
Vux skrev:Ska absolut ta en sväng förbi där och kolla, tack för tipset! :d
Skulle kunna tänka min amanon när du säger att de är tåligare m.m. men det är lite tråkigt att det inte går att få yngel från dem, utan att man måste ha salt vatten till ynglena :(
Triana skrev:mmm.. jag hade ett avelspar som levde ensamma i sju år innan jag släppte in dem i en större population, de blir gamla och de är väldigt trevliga även om de är krångliga att odla.
är det någon som är bra på amanoräkor? kan man ha såna med slöjstjärtar?
Saturnus80 skrev:Har ingen erfarenhet av slöjisar, så jag säger bara kanske.
Slöjstjärtarna blir ju rätt stora och kan nog få in en amano i munnen, men räkor är rätt snabba så dom skulle kanske klara sig. Köp 4-5st och prova såvida ingen annan säger något annat.
Saturnus80 skrev:Javamossa tycker dom är toppen, men även torra ek/boklöv som de kan smaska på samtidigt som dom är gömda.
Dom bär runt på äggen tills dom kläcks.
Vux skrev:Okej då får sånt ta och införskaffas ;)
Så de släpper äggen nånstans i akvariet och sedan kläcks dem?