Körsbärsräkor och alger

#1 - 27 juli 2007 18:17
Har köpt ett 26 liters akvarium som jag täckt ha räkor och yngel i:D.

Min fundering är:

Jag har 5 st körsbärsräkor klarar de av att hålla algerna borta ur karet eller skulle jag behöva några snäckor eller liknande:confused:

Är körsbärsräkorna känsliga för nåt, 2 st har dött på 2 dagar, har tagit vattenprov och allt ser ok ut, sköter mina vattenbyten bra:confused:

Räkorna går just nu i ett 54 liters akvarium tillsammans med 5 st guppys och ett gäng yngel
#2 - 27 juli 2007 19:02
Jag hade nog skaffat en snäcka också.. Jag har i alla fall aldrig märkt av att mina räkor äter alger, men de är kanske bara kräsna..

Det sägs att räkor ska vara känsligare än fiskar. Är akvariumet nyuppstartat kanske? För jag fått uppfattningen av att det är det som brukar vara boven. Men jag vet inte, jag fick nog tag på extra tåliga räkor. Jag har haft nitrit och grejer i mitt akvarium, och inte en enda räka har trillat av pinnen. Och nu är de två miljoner..
#3 - 27 juli 2007 19:11
Jag skulle också vilja ha fler kanske inte 2 miljoner men ändå;)

Akvariet har varit igång 9 månader ungefär så det borde det inte bero på.

Vilka typer av snäckor finns det och vilka kan du rekommendera (om du har några erfarenheter)?
#4 - 27 juli 2007 19:20
Eh, jag har inte haft snäckor särskilt länge, men om jag har förstått rätt så är sebrasnäckor de bästa algätarna.
#5 - 27 juli 2007 19:31
OK tack maria

Skall läsa på lite om snäckor;)
#6 - 27 juli 2007 20:18
Vad är det för tester du kör med?

Sticks tester reagererar inte fort när det gäller nitriten jämför med pulver tester.
#7 - 28 juli 2007 09:08
abbimicke skrev:
Vad är det för tester du kör med?

Sticks tester reagererar inte fort när det gäller nitriten jämför med pulver tester.

Menar du kanske dropptester?
#8 - 28 juli 2007 12:45
Sonja skrev:
Menar du kanske dropptester?

Ja just det :)
#9 - 28 juli 2007 13:06
jag har stickor, får väl köpa dropptester

Stickorna ger inte minsta utslag för nitrit
#10 - 28 juli 2007 22:36
lmo skrev:
jag har stickor, får väl köpa dropptester

Stickorna ger inte minsta utslag för nitrit

Körsbärsräkor är dom tåligase räkorna så något fel är det. Lever de resterande körsbären fortfarande? Hur ofta och hur mycket vatten byter du? Vad matar du med? Mår guppyna bra som du har där i också? Jagar guppyna räkorna? Berätta lite mer om hur du sköter akvariet.
#11 - 30 juli 2007 17:58
Det är lite konstigt, räkorna får vara i fred på botten, de andra räkorna lever och ser ut att må bra, byter vatten 20% varannan vecka, guppyna mår fint.

Jag glömde skriva att jag har en liten ancistrusmal som är 4-5 cm (ska flytta honom när han blir större) kan han vara boven i dramat har dock inte sett att han varit intresserad av räkorna vet dock ej vad de pysslar med på natten;)

Matar med vanligt flingfoder samt någon maltablett till malen någon gång i veckan
#12 - 30 juli 2007 18:17
Har du sett hela döda räkorna eller bara en vit/genomskinlig räka på botten.. isf kan det ju vara att dom ömsat.. dom är duktiga på att gömma sig så dom kan ju gömt sig med
#13 - 30 juli 2007 18:26
Ha Ha

Faktum är att jag trodde de blivit uppätna av mina dvärgguramis som jag hade där tidigare, men efter 2 veckor dök de upp igen trodde inte mina ögon.

Nä de har inte ömsat hittade 2 st lik :(
#14 - 30 juli 2007 18:46
Räkor sägs att vara känsliga mot nitrit och metall.
De kan dö av andra anledningar också men jag är inte direkt räkorexpert som Sonja här på forumet :)
#15 - 30 juli 2007 22:33
Ancistrusar är inga problem. Om det "bara" är två räkor som dog precis när du köpte dom kan det vara så att det inte är något problem egentligen. Dom kan vara lite känsliga precis när man flyttat dom från butik och hem. Dom kan ju ha kommit från grossist precis innan också och varit lite medtagna ända från början.
#16 - 31 juli 2007 07:20
Nja de dog ungefär en månad efter att jag köpt de
#17 - 31 juli 2007 09:13
Var dom fullvuxna då du köpte dom? Räkor blir inte speciellt gamla.
#18 - 31 juli 2007 11:07
Detta är mina första räkor så jag har inte någon stor erfarenhet av de, men ja jag tror de var fullvuxna de kanske dog av ålder. Eftersom de andra lever och ser ut att må bra kanske vi kan lämna det så här, jag återkommer om något annat konstigt händer.

Skulle gärna vilja få de att föröka sig, men det kanske kommer har ju inte haft de så länge än, tycker att de är fina och roliga att titta på så jag ger inte upp än;)

Tack för hjälpen sonja och ni andra
#19 - 1 augusti 2007 00:07
Då hoppas vi att du har olika kön på dom du har kvar och håller tummarna ;)

Annons