Korsning

#1 - 11 oktober 2006 16:07
Min Aul Röd rubin hanne lekte av en av mina Aul Mdoka honor. Undra va det blir för färgvariant på den avkommman ?! Hur är det med korsningar, är det ok om man spara dom sj eller är det bara tvinga honan att spotta ?!
#2 - 12 oktober 2006 09:28
Du bör inte blanda Aulonocaror då risken för korsningar är överhängande. Du kan ju spara ynglen och se hur de blir, om du inte anser att det är etiskt korrekt, men du bör aldrig föra dem vidare till någon. Det är nästan bättre att avliva dem dem som små än stora som du tvingas göra den dagen du inte vill ha dem längre.

Aulonocaror är tillräckligt lika mellan arterna för att vi skall förvirra allt med korsningar.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 12 oktober 2006 09:44
En del av ynglen kommer att mer likna Mdoka, andra röd rubin, andra mitt emellan
Dvs resulatet kommer att bli minst sagt blandat.
Om du behåller ynglen är väl upp till dig - det viktiga är dock som Zaphi skriver aldrig sälja eller ens ge bort denna avkomma.
#4 - 17 oktober 2006 08:08
Normalt är resultatet ganska tråkigt, nämligen det att de flesta fiskar ändå till stor del liknar en av arterna, fastän de har gener från båda. Det är det som är så lurigt med korsningar. Det är inte alltid så att resultatet blir synligt för ögat som ett slags mellanting eftersom många gener hos en "art" kommer totalt dominera över den andra. För att få fram ett stabilt mellanting måste man jobba fram detta genom att korsa i många generationer.

Om det nu är så att du korsar dessa fiskar och får fram sådana som exakt liknar en av färäldrarna och tänker "skit samma, de är ju ändå lika" så finns det ändå gener i denna fisk som bevaras latent. Det är alltså en korsning även om det inte ser ut så och kommer påverka generationerna som kommer efter.

Ett möjligt scenario är att alla dina korsningar kommer se ut som en av fiskarna och när denna korsning sedan parar sig med "sin variant" kommer 1/4 av dem bli som den andra fisken.
#5 - 17 oktober 2006 18:54
Oj då, det här verkar ju vara en hel vetenskap ! Låter henne spotta i karet så är problemet löst med att inga yngel blir kvar iallafall ..
Tack för svaren !
#6 - 20 oktober 2006 09:46
I första generation blir avkomman relativt enhetlig, skulle man para ynglen sinemellan får man mycket mer varierande resultat.

Min personliga åsikt är att det oftast är bättre för honan att man tar upp henne och tvångsspottar henne försiktigt än att låta henne gå tiden ut i akvariet, de går ofta "över tiden" om de inte hittar en lämplig plats att spotta på, du kan ju hålla koll på hur mycket hon magrar av.
#7 - 20 oktober 2006 14:16
OK , det där med tvångsspottning har jag inge erfarenhet av så vet inte om man vågar sig in på det , vill ju inte skada henne .. Men som du säger, dom magrar ju en del under tiden , hände med min röd rubin hona , hon tuggade spottade sen dog hon kanske 2-3 dagar efter på grund av stress från hanen o andra fiskar .. så jag skulle ju behöva få henne att spotta men vet ju ej hur ?
#8 - 20 oktober 2006 18:01
mange016 skrev:
OK , det där med tvångsspottning har jag inge erfarenhet av så vet inte om man vågar sig in på det , vill ju inte skada henne .. Men som du säger, dom magrar ju en del under tiden , hände med min röd rubin hona , hon tuggade spottade sen dog hon kanske 2-3 dagar efter på grund av stress från hanen o andra fiskar .. så jag skulle ju behöva få henne att spotta men vet ju ej hur ?

Fånga henne o håll henne med en hand medans du öppnar hennes mun med nåt inte så svårt faktist:)
#9 - 20 oktober 2006 18:28
Hehe kanske inte är så svårt iallafall då :P .. men måste ju fråga iallafall ?!
Får väl försöka eller så dumpar jag henne i brorsan akvarium så får hon spotta där, ska iallafall över med en annan hona dit snart så vi får se om hon åker med samtidigt ... Tack för alla svaren iallafall // Mange

Annons