korsning albino/brun ancistrus mal

#1 - 2 februari 2010 07:21
Har fått yngel på bruna malar, funderar på att ge hanen en albino hona som jag har i ett annat kar.

Vad blir det för resultat?
#2 - 2 februari 2010 07:27
Det beror på om hannen har albino gener i sig, men jag skulle tippa på ca 25% albino yngel i den kombinationen.
#3 - 2 februari 2010 09:05
Jag odlar på albino hane och brun hona och har aldrig fått en enda albino. Hur vida genetiken fungerar med albino hona + brun hane kanske ger större chans att få någon albino. Men det låter jag vara osagt... ;) Bästa resultatet att få albino är att båda päronen är det.
//Camilla
#4 - 2 februari 2010 09:14
mendel och ärtorna.... om det funkar på samma vis innebär det:

Fyra genuppsättningar är möjliga

BB BV VB VV

då V är ett recessivt anlag måste fisken ha två V för att bli vit, logiskt då den vita varianten är "felaktig". Eftersom ett anlag kommer ifrån mammafisk och ett ifrån pappafisk får man därför inga vita avkommor ur kombinationen
BB VV

Den bruna fisken måste bära på anlag för albinism (V) för att avkomman skall bli vit.
se det här som en tabell om det går

V V
B BV BV
V VV VV

har den bruna fisken albinoanlag bör 50% bli albino

självklart kan det vara mer komplicerat med fiskar än med ärtor men i teorin skall det fungera!
#5 - 2 februari 2010 11:28
Men det är förmodligen fler än en gen som styr färgen på fisken, och då kommer det inte bli 25% albinoyngel av en korsning. Jag har fått albinoyngel av att korsa två bruna föräldrar som i sin tur var avkommor av albino/färgade föräldrar i flera generationer.
Man kan ofta se att sådana individer har en blandad genuppsättning eftersom de inte är rent bruna, utan kan ha vackra ljusa/gula teckningar.
Det talar mycket starkt för flera gener är inblandade.

Hos människan styrs kroppsfärgningen av ett drygt tiotal gener, vilket är det som ger alla varianter man kan se på tricken en vanlig morgon!!
#6 - 2 februari 2010 11:34
Mumin skrev:

Hos människan styrs kroppsfärgningen av ett drygt tiotal gener

Ja det med gener är nog rätt komplicerat (hade 2 "blåögda" föräldrar men jag har nån grönaktigfärg på mina ögon :) )
#7 - 2 februari 2010 19:08
Är det samma pris på bruna som på albino i affären?
#8 - 2 februari 2010 19:11
pontulf skrev:
Är det samma pris på bruna som på albino i affären?

albino brukar vara dyrare
#9 - 2 februari 2010 20:09
Gummiankan skrev:
mendel och ärtorna.... om det funkar på samma vis innebär det:

Fyra genuppsättningar är möjliga

BB BV VB VV

då V är ett recessivt anlag måste fisken ha två V för att bli vit, logiskt då den vita varianten är "felaktig". Eftersom ett anlag kommer ifrån mammafisk och ett ifrån pappafisk får man därför inga vita avkommor ur kombinationen

BB VV

Den bruna fisken måste bära på anlag för albinism (V) för att avkomman skall bli vit.

se det här som en tabell om det går

V V

B BV BV

V VV VV

har den bruna fisken albinoanlag bör 50% bli albino

självklart kan det vara mer komplicerat med fiskar än med ärtor men i teorin skall det fungera!

wut?
Finns det albino ärtor?
#10 - 3 februari 2010 08:21
rödtoppen skrev:
Ja det med gener är nog rätt komplicerat (hade 2 "blåögda" föräldrar men jag har nån grönaktigfärg på mina ögon :) )

Hahaha!! Brevbäraren vart i farten?? ;) Det där är rätt komiskt med gener. En killkompis morsa hade grön bruna ögon, fadern bruna, storebrodern bruna och killkompisen blåa. Han var inte så lik sin far (ooops) men hade mer anlag från moderns sida. Han var en kopia av sin morfar på alla sätt och han hade de blåa ögonen.
#11 - 3 februari 2010 08:38
Jag har en albinohona och en brun hane. Alla yngel blir bruna.
#12 - 4 februari 2010 08:05
Wallström!

Just mendel använde inte det, han hade vita och lila blommor. Men jag har vid ett flertal tillfällen sett albino växter, ex majs, men plantorna har alltid varit små, tror det beror på den uppenbara bristen på klorofyll, plantan överlever bara så länge som fröet tillåter. Ett undantag är ex tallört, den saknar klorofyll och är vad man skulle kunna kalla en asätarväxt, den lever på ruttnande trä...
vad jag skulle vilja se är en albino gris, någon som har?
#13 - 4 februari 2010 08:08
rödtoppen skrev:

Samma här! Det är liksom inte grönt men nästan.... Fast en kompis jag hade som liten har gula ögon(!) så det kunde varit värre....

Annons