Kort utloggningstid

#1 - 25 juni 2007 18:40
Hejsan!

Ibland när jag skriver något långt, så hinner siten logga ur mej innan jag skrivit färdigt. Ibland komer jag ihåg att kopiera texten innan, ibland inte. Väldigt irriterande, när man lagt ner tid på att skriva ihop något! [:-5]

Jag vet inte hur lång tid siten har för att logga ut någon den tycker är inaktiv, men den borde vara längre!

Tycker jag, iallafall. :)
#2 - 25 juni 2007 18:54
Har du kryssat för bluppen "kom i håg mig" vid inloggningen?
Kanske en dum fråga men den kan glömmas i hasten ibland;).
#3 - 25 juni 2007 19:02
Det har aldrig hänt att jag blivit utloggad från siten, hur lång tid jag än tagit på mej för text. Men jag loggar alltid in med "kom i håg mig" krysset. Kan det vara orsaken???????
#4 - 25 juni 2007 20:07
Jag blir heller aldrig urloggad - och behöver inte heller logga in mig. Varje gång jag klickar på zoopets bokmärke i browserns menyrad så är jag inne och det står; välkommen tillbaka, MaxB.

Det är möjligt att jag har gjort "kom alltid ihåg mig"-inställning i browsern - och denna sköter det för mig automatiskt...:confused:
#5 - 25 juni 2007 21:58
Ah, men den där funktionen verkar inte funka om man inte sparar cookies eller inte har fast ip. Någon admin härinne vet nog mera om det.
Men att spara cookies är ingen vidare bra sak ur säkerhetssynpunkt, heller....får noja av sådant. :/

Dessutom tror jag att jag har haft den markerad någon gång...men att den alltid försvinner. Kanske har att göra med någon brandvägg eller antivirusprogram?
#6 - 26 juni 2007 07:27
Ahaa, det är så det funkar! Jag har iofs inte en aning om min dator sparar cookies, eller om nån brandvägg är igång... jag bara kör - och har aldrig några som helst problem, fort som fan går det också.
Och bara för att jag skrev det nu så skall det väl börja jäklas:D
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 26 juni 2007 07:36
Hela systemet bygger ju på coockies så om man inte sparar dom så antar jag att man får finna sig i att behöva logga in på nytt varje gång.
Dock så skall du väl inte loggas ut när du är inne - förutsatt att du markerat "kom ihåg mig" när du loggar in - gör du det?
#8 - 6 juli 2007 22:10
Jodå, jag markerar det. Sedan håller det ett tag...och sedan försvinner det efter ett tag (naturligtvis när man skrivit ett långt inlägg - det är Murphy's lag).
Och sedan får man göra det igen. Vete fasen hur det funkar.
#9 - 6 juli 2007 22:15
Vet hur irriterande det är.. Speciellt när man sen ska skriva om allt, då känns det som att man härmar sig själv och så måste man i alla fall byta ut några ord för att det känns så meningslöst och fånigt att härma sig själv.. Men det där är nog bara jag som är knepig, tvångstankar tror jag att det kallas. :P
Guest
#10 - 6 juli 2007 22:19
Det problemet har jag med på en del ställen, men inte på Zoopet.
Ganska säker på att det är brandväggen som orsakar detta..
Jag har inga sparade Cookies, samt bockar i "Kom i håg mig"
Har heller inte fast IP...
#11 - 7 juli 2007 09:37
Jag raderar kakorna vaje gång datorn stängs av, har 3 brandväggar och 1 virusprogram och har aldrig blivit utloggad.
#12 - 7 juli 2007 11:47
qenzo skrev:
Jag raderar kakorna vaje gång datorn stängs av, har 3 brandväggar och 1 virusprogram och har aldrig blivit utloggad.
Zoopet håller koll på vem du är och om du är inloggad med en kaka, så raderar du zoopets kaka så vet zoopet inte vem du är nästa gång du besöker siten, och du måste logga in igen (om du skall skriva - man behöver inte logga in för att läsa).

Originalproblemet låter som att sessionen har fått time-out: om det inte finns någon kaka och ingenting skickas mellan zoopet och användaren på X sekunder så "glömmer" zoopet vem användaren är.

De flesta sites använder kakor idag, så att inte ta emot kakor alls gör surfning rätt svår. Jag försökte blockera kakor rätt länge, men har gett upp. Huvudanledningen att blockera kakor är i alla fall att man vill undvika tracking cookies, som håller koll på och rapporterar till reklamfirmor vilka sites man besöker.

Enklaste lösningen, som funkar för alla browsers, är att tillåta kakor men en gång i veckan eller så köra AdAware eller annat gratisprogram som rensar bort tracking cookies.

Den hårda lösningen är annars att ändra Options/privacy inställningarna så man bara tar emot kakor från sites man litar på, t.ex. Zoopet.

Annons