Kortfråga T5 - T8

#1 - 6 september 2010 11:17
Vilket av de båda sorternas lysrör ger mest effekt per krona?

Vad för lysrör och hur många av respektive sort är lagom för ett 150x50x50-akvarium med växter?
#2 - 6 september 2010 11:19
T5

Hur mycket och vilka rör....det beror på vilken set up du vill ha....

Blommor som kräver mycket ljus......eller blommor som kräver lite ljus.....

Med eller utan gödning ?

färg på blommor ?

fiskinvånare ?

etc
etc

.
#3 - 6 september 2010 11:48
Kensa skrev:
T5

Hur mycket och vilka rör....det beror på vilken set up du vill ha....

- Jag vill ha lysrör som ger bra effekt till bra pris och som passar till ett 150 cm långt akvarium

Blommor som kräver mycket ljus......eller blommor som kräver lite ljus.....

- Jag tror att de är medelslukare av ljus ungefär. Valisnera o liknande snabbväxare.

Med eller utan gödning ?

- Jag göder lite vid varje vattenbyte någon gång per vecka ungefär. Detta pga kraftig algtillväxt.

färg på blommor ?

- Endast gröna växter utan blommor.

fiskinvånare ?

- Två Jack Dempsey´s, nio små röda tetror, två malar. Men ljusmängden/kvalitén är mest intressant för växtligheten.

.

Jag söker alltså en bra lösning med bra ljuskraft i förhållande till pris. Jag har nu en T8-armatur med plats för två rör.
#4 - 6 september 2010 12:00
perfetto skrev:
Jag söker alltså en bra lösning med bra ljuskraft i förhållande till pris. Jag har nu en T8-armatur med plats för två rör.

billigast är isf att införskaffa lite reflektorer för några 10'or till befintlig ramp.

.
#5 - 6 september 2010 12:01
är inte så himla stor skillnad i kräm mellan t5 o t8. men om du skaffar reflektorer så ökar du ljusstyrka med 100%

och det är billigast med
#6 - 6 september 2010 14:19
Ja, tackar för svar....men frågan är alltså vilket av T5 eller T8 som ger mest/bäst ljus för pengarna.

Om jag skulle nöja mig med att enbart byta rör i min nuvarande T8-ramp - vilka rör ger bäst ljusbild för växterna resp. fiskarna (ja där handlar det väl bara om att få fram fiskarnas färger så bra som möjligt, antar jag?)
#7 - 6 september 2010 14:20
Kensa skrev:
billigast är isf att införskaffa lite reflektorer för några 10'or till befintlig ramp.

.

- Reflektorer för några tior? Till mina 120 cm rör kostar de väl snarare runt 130 kr/rör om man inte ska göra dem själv.
#8 - 6 september 2010 14:20
asså det blir ju billigare för dig för du har ju en t8 ramp nu. det går ju itne sätta i t5 rör där hoppas jag du vet.

vad hardu för fisk ev. tema?

power-glo är väldigt bra. får du tag i philips aquarelle så kör på dom. de är kanon
#9 - 6 september 2010 14:43
Belysningskvalitén är väl viktigast för växterna o inte fiskarna? För fiskarna är det antingen ljust eller mörkt, medan växterna mår olika bra beroende på typen av o styrkan på belysningen.
#10 - 6 september 2010 14:44
ja jo visst. men belysningen tar oxå fram fiskarnas färger helt annorlunda beroende på vilka rör det är.

inte så viktigt för fiskarna kanske men desto trevligare för dig som tittar på karet :D

Annons