Kostar diskus

#1 - 24 juni 2008 18:26
Heej. Jag ska troligtvis köpa ett 540 liters akvarium och jag vill ha diskusar i det. Jag kollade på artbeskrivningarna och tyckte Symphysodon sp. "pigeon blood"
Panda var fin :) Vad brukar en sån kosta ungefär om den är mellan 5-8 cm stor? Tack i förväg
#2 - 24 juni 2008 19:14
Det beror på var fisken kommer från samt vad det är för odlare och var du köper dem någonstans, men i den storleken från bra odlare ligger de runt 3-400:-/st
#3 - 25 juni 2008 15:55
Okej tack ansjo. Men vilken är den billigaste diskusen ? Mvh Simon
#4 - 25 juni 2008 16:12
Jag skulle köpt från privat personer som odlar diskus hemma om jag skulle köpt diskus vill säga. De brukar ha riktigt schysta priser.
#5 - 25 juni 2008 17:34
Små discus kan du köpa för 150kr ca 5-6cm.
#6 - 25 juni 2008 19:32
beerzon skrev:
Jag skulle köpt från privat personer som odlar diskus hemma om jag skulle köpt diskus vill säga. De brukar ha riktigt schysta priser.

Okej ja jag har funderat på det men man kan ju se lite annonser på blocket.se men det brukar vara ganska långt att köra :S Men man kan väl inte avla på dem sen, då måste man kanske köpa en hona där och en hane någon annanstans för annars blir det ju inavel.
#7 - 26 juni 2008 05:13
Det behöver du inte oroa dig för:).
#8 - 26 juni 2008 09:46
ansjo skrev:
Det behöver du inte oroa dig för:).

Okej :P :) Varför inte de ? :P
#9 - 26 juni 2008 09:58
Dels för urvalsodling för att få fram nya färger eller önskade färger ofta handlar om inavel då resultatet på en korsning ofta syns efter ett par generationers inavel.
Sedan är de flesta fiskarterna ganska tåliga mot inavel så om du skulle få lek på ett syskonpar behöver du inte oroa dig:).
#10 - 26 juni 2008 13:07
Okej vad bra men finns der röda diskusar jag ser mest oranga skulle vilja ha någon röd som värkligen lyser upp karet :):D Mvh Simon
#11 - 26 juni 2008 13:11
Marlboro red, kanske?
Sen finns det massor med mer eller mindre rödorangea.
#12 - 26 juni 2008 13:15
Trollsvans skrev:
Marlboro red, kanske?

Sen finns det massor med mer eller mindre rödorangea.

Har du någon aning om vad den kostar från en ganska bra odlare och mellan 6-8cm ? Mvh Simon
#13 - 26 juni 2008 13:19
Från bra odlare vete tusan, men dom finns för sisådär 150-200 på Tropen här i gbg.
#14 - 26 juni 2008 13:42
Trollsvans skrev:
Från bra odlare vete tusan, men dom finns för sisådär 150-200 på Tropen här i gbg.

Okej haha :P Jaa det är ju inte så farligt vissa kostar ju över 500 kr :S Men är det sant att diskus är så himla känsliga ? Mvh Simon
#15 - 27 juni 2008 06:33
Simon--B skrev:
Okej vad bra men finns der röda diskusar jag ser mest oranga skulle vilja ha någon röd som värkligen lyser upp karet :):D Mvh Simon

LIet där du har nöten:) Pidgeon diskus är billiga men är oftast mer oranga detta gäller även Marlboro Red som också är pidgeon baserade. De som är rödare är också i nästan 9 fall av 10 honor.
Skall man ha riktigt röd diskus är dessa baserade på VF brun diskus o utan pidgeongener. Därför kostar dessa mycket mera En av de mest kända odlarna av röd diskus korsar in VF fisk i var fjärde led.
Priset på dessa är bl.a därför betydligt högre om de nu går o få tag på.
#16 - 27 juni 2008 08:52
kaj.p skrev:
LIet där du har nöten:) Pidgeon diskus är billiga men är oftast mer oranga detta gäller även Marlboro Red som också är pidgeon baserade. De som är rödare är också i nästan 9 fall av 10 honor.

Skall man ha riktigt röd diskus är dessa baserade på VF brun diskus o utan pidgeongener. Därför kostar dessa mycket mera En av de mest kända odlarna av röd diskus korsar in VF fisk i var fjärde led.

Priset på dessa är bl.a därför betydligt högre om de nu går o få tag på.

Okej men dem oranga är också fina! Men stämmer det att diskusar är känsliga fiskar? :S :P Mvh SImon
#17 - 27 juni 2008 09:05
Simon--B skrev:
Okej men dem oranga är också fina! Men stämmer det att diskusar är känsliga fiskar? :S :P Mvh SImon

Nja inte enligt mig :D Men de mår bäst i bra vatten ( men vika fiskar gör inte det) Ett problem är väl ofta priset och för att få billig fisk så köper man så små möjligt. Jag tycker fisk under 8 cm är yngel o klart dessa är känsligare o ställer högre krav än större fisk.
Annars handlar det bara om skötsel.
#18 - 27 juni 2008 10:54
kaj.p skrev:
Nja inte enligt mig :D Men de mår bäst i bra vatten ( men vika fiskar gör inte det) Ett problem är väl ofta priset och för att få billig fisk så köper man så små möjligt. Jag tycker fisk under 8 cm är yngel o klart dessa är känsligare o ställer högre krav än större fisk.

Annars handlar det bara om skötsel.

Okej ja men då är det kanske bättre att köpa några lite större diskusar hur många ska man helst ha för att dem ska trivas och kunna para ut sig :) ? Mvh Simon
#19 - 27 juni 2008 12:33
Ska du bara ha diskus eller ska du ha annan fisk med?
I ett 540 utan så mycket sällskap av andra fiskar är 8-10 st inte fel (om du har råd;)), har du annan fisk i karet med så bör du gå ner med antalet.
#20 - 27 juni 2008 13:30
ansjo skrev:
Ska du bara ha diskus eller ska du ha annan fisk med?

I ett 540 utan så mycket sällskap av andra fiskar är 8-10 st inte fel (om du har råd;)), har du annan fisk i karet med så bör du gå ner med antalet.

Jag vet inte jag tänkte så småning om ha ettv 720 liters men mellan 400 och 720 blir det. Jag funderade på kanske 4 st diskusar 2 honor och 2 hanar och några neontetror :) Men kan man ha 2 hanar i samma kar? mvh Simon
#21 - 27 juni 2008 13:38
Visst kan du ha två hanar i ett akvarium på 540liter(utöver två honor).
Men om man ska jaga pris så är det svårt att se skillnad på unga diskus vilket kön de har, dock så är unga diskus bra mycket billigare vid inköp.

Ska du köpa ett etablerat par diskus så kommer du nog inte undan med 500kr ens.
Då är det inte säkert heller att just det paret blir ett par i ditt akvarium(speciellt inte om du har andra diskusar).

Jag skulle satsat på 540liters akvarium, 7st snus dose diskus, lite andra fiskar(inga över aggro( central amerikanska ciklider).
Sen när dina 7 ung diskus börjar para ut så gör du dig av med några ensidingar.
Behåll två par.
#22 - 27 juni 2008 13:39
Jodå, jag har ett 15-tal diskus i mitt ena kar, och där är definitivt mer än en hane;).
#23 - 27 juni 2008 15:03
Visst kan du ha två hanar i ett akvarium på 540liter(utöver två honor).

Men om man ska jaga pris så är det svårt att se skillnad på unga diskus vilket kön de har, dock så är unga diskus bra mycket billigare vid inköp.

Ska du köpa ett etablerat par diskus så kommer du nog inte undan med 500kr ens.

Då är det inte säkert heller att just det paret blir ett par i ditt akvarium(speciellt inte om du har andra diskusar).

Jag skulle satsat på 540liters akvarium, 7st snus dose diskus, lite andra fiskar(inga över aggro( central amerikanska ciklider).

Sen när dina 7 ung diskus börjar para ut så gör du dig av med några ensidingar.

Behåll två par.

Okej men jag får fundera på saken ska tänka igenom om jag vill lägga så mycket pengar på det ! Meen tck för hjälpen
#24 - 27 juni 2008 15:04
ansjo skrev:
Jodå, jag har ett 15-tal diskus i mitt ena kar, och där är definitivt mer än en hane;).

Okej men då får jag se hur det blir. Men om man ska köpa 7 -8 diskusar när dem är små blir det ju dyrare än att köp 2 färdiga par för 500 kr st eller?
#25 - 27 juni 2008 15:53
Tveksamt om du hittar ett bra lekpar för 500:-/st;).
Om jag vore du skulle jag först ge det tid och kolla runt vad du vill ha i fråga om storlek, pengar och utseendemässigt, läsa på en massa om diskus och sedan börja spara pengar så du kan köpa just det du vill ha.
Att gå en genväg att köpa något som är halvbra för att sedan kanske tröttna på dessa fiskar är bortkastade pengar och onödig tid och ork är förlorad.
Köper du små diskus, under 10 cm, kräver de mer av dig medans större fisk inte är lika krävande på mat, vattenbyte och sällskap som smådiskus är:).
#26 - 27 juni 2008 17:00
ansjo skrev:
Tveksamt om du hittar ett bra lekpar för 500:-/st;).

Om jag vore du skulle jag först ge det tid och kolla runt vad du vill ha i fråga om storlek, pengar och utseendemässigt, läsa på en massa om diskus och sedan börja spara pengar så du kan köpa just det du vill ha.

Att gå en genväg att köpa något som är halvbra för att sedan kanske tröttna på dessa fiskar är bortkastade pengar och onödig tid och ork är förlorad.

Köper du små diskus, under 10 cm, kräver de mer av dig medans större fisk inte är lika krävande på mat, vattenbyte och sällskap som smådiskus är:).

Ja det är de jag ska inte köpa på ett tag när jag har bestämmt mig till 100% Men apropå vattenbyten hur ofta behöver man byta vatten för att vattenvärdernaska vara bra? Mvh Simon
#27 - 27 juni 2008 17:13
Även det beror på ett antal faktorer.
Köper du små diskus som du vill ha upp i bra storlek bör du byta minst 50% vatten varje dag. Köper du stor diskus räcker det ofta med 30% i veckan.
Nu kommer man dit där erfarenheterna ofta går isär, och det bästa är som sagt om du läser mycket och bildar dig en egen uppfattning om vad du tror funkar bäst:).
#28 - 27 juni 2008 17:16
Okej tack Ansjo :):D

Annons