Köttätande?!

#1 - 7 mars 2007 07:17
Utricularia graminifolia

Snubblade över en beskrivning av denna och blev helt fascinerad. Finns den att köpa i Sverige? Någon som har den? Erfarenheter?
#2 - 7 mars 2007 07:21
Den tillhör ju Tropicas sortiment så teoretiskt borde i princip varenda akvarieaffär kunna ta hem den (och många andra växtarter) om de bara ville...
#3 - 7 mars 2007 08:03
Mamma Mia skrev:
Utricularia graminifolia

Snubblade över en beskrivning av denna och blev helt fascinerad. Finns den att köpa i Sverige? Någon som har den? Erfarenheter?

jag testade den innan jag gick upp i ljus och innan jag tillsatte PMDD och co2.
den dog på en vecka :(

jag beställde in via min lokala handlare.
72:- för en planta lika stor som en 5krona...
#4 - 7 mars 2007 08:06
Mina blev mat åt pittbulls pleco *jumyjumy*
#5 - 7 mars 2007 15:54
Det finns många svenska arter av bläddror (Utricularia). Jag ska testa någon i akvariet i sommar när jag hittar nån. De vill nog ha kallt vatten tyvärr, men man vet aldrig.
#6 - 8 mars 2007 12:00
Utricularia gibba skall väl finnas på Södermalms Akvarieaffär... Fick min därifrån, men tyvärr är den nog utdöd nu i mina akvarier, synd för den var söt :)
#7 - 8 mars 2007 13:42
Jag har en klump av gibban stor som två knytnävar :) :

http://images.google.se/images?svnum=10&hl=sv&lr=&q=Utricularia+gibba

Tyvärr så blommar den inte än men den som väntar på något gott..........

Skicka ett pm om du vill ha en "provklump"[:-38] . Vi bor ju nästan grannar //Eva
#8 - 8 mars 2007 22:45
Var själv inbiten Kötätandeväxt nörd ett tag och kan dela med mig med ett forum: http://www.cpukforum.com/forum/portal.php som endast har med detta att göra.
Här finns en mycket stor köp och sälj marknad även inom sverige.
Antagligen dog era växter för att vattnet var för basiskt.
#9 - 8 mars 2007 22:52
petnym skrev:
Den tillhör ju Tropicas sortiment så teoretiskt borde i princip varenda akvarieaffär kunna ta hem den (och många andra växtarter) om de bara ville...

Ja, teoretiskt ja. Tyvärr är det inte så. Den ser fin ut på deras hemsida, men att få hem till butikerna den verkar vara svårare.

Annons