Köttätare

#1 - 6 januari 2003 13:05
På infomation om fiskar så kan man se att det står att malawi fiskar är köttätare,,
Betyder detta att man kan matta dom med kött??
Eller har jag fel??

mvh Patrik
Bilagor:
#2 - 6 januari 2003 13:35
Hej!
Många fiskar från malawisjön äter mycket alger från stenarna (oftast de mindre arterna), men sedan finns det en del större arter (Nimbochromis, Tyrannochromis mf) som är rovfiskar, dvs köttätare. De äter i huvudsak småfisk, så att mata med kött skulle inte jag rekomendera. Men däremot går det utmärkt att mata med små räkbitar.
Men köttätare äter inte bara som namnet antyder, "kött"", utan även kräftdjur och larver av olika slag.
/Lukas
#3 - 6 januari 2003 13:35
Hej!
Många fiskar från malawisjön äter mycket alger från stenarna (oftast de mindre arterna), men sedan finns det en del större arter (Nimbochromis, Tyrannochromis mf) som är rovfiskar, dvs köttätare. De äter i huvudsak småfisk, så att mata med kött skulle inte jag rekomendera. Men däremot går det utmärkt att mata med små räkbitar.
Men köttätare äter inte bara som namnet antyder, "kött"", utan även kräftdjur och larver av olika slag.
/Lukas
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 6 januari 2003 13:42
Hej,
Att det är köttätare innebär inte att de äter alltifrån småfiskar, till små ryggradslösa djur(också klaccificerat som kött). Oftast står det också i artbeskrivningen vad det är för typ av kött de äter.
Om de är fiskätare innebär det att lämpligt foder är t.ex. fiskkött.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 6 januari 2003 13:42
Hej,
Att det är köttätare innebär inte att de äter alltifrån småfiskar, till små ryggradslösa djur(också klaccificerat som kött). Oftast står det också i artbeskrivningen vad det är för typ av kött de äter.
Om de är fiskätare innebär det att lämpligt foder är t.ex. fiskkött.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#6 - 6 januari 2003 15:23
Hej!!
Tack för hjälpen;)
Men vad är det bästa jag kan matta mina fiskar med,
Jag har både köttätare och algeätare (malawi).

mvh Regado
#7 - 6 januari 2003 15:23
Hej!!
Tack för hjälpen;)
Men vad är det bästa jag kan matta mina fiskar med,
Jag har både köttätare och algeätare (malawi).

mvh Regado
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 6 januari 2003 15:33
Hej,
Man kan väl rent allmänt säga att algätarna oftast har känsligare magar så det är viktigare att de får ett "korrektare" foder.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 6 januari 2003 15:33
Hej,
Man kan väl rent allmänt säga att algätarna oftast har känsligare magar så det är viktigare att de får ett "korrektare" foder.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#10 - 6 januari 2003 16:48
Hej!
Bra mat till mlawiciklider är räkmix, bra färgfoder.
/Lukas
#11 - 6 januari 2003 16:48
Hej!
Bra mat till mlawiciklider är räkmix, bra färgfoder.
/Lukas
#12 - 6 januari 2003 19:27
Ok
Tack för hjälpen:

Mvh regado
#13 - 6 januari 2003 19:27
Ok
Tack för hjälpen:

Mvh regado

Annons