Krabb bebisar!

#1 - 27 februari 2007 09:50
Våran krabba har kläckt sin rom och yngelkaret som vi har haft henne i är nu fullt med små "prickar" som simmar omkring. Vi har stängt av pumpen och har satt dit en syresten. Finns det någon som vet hur man sköter om dessa små? Skall vi ta bort mamman? Hur fort växer de? Har aldrig haft krabbor förut och han vi köpte dem av har aldrig hört talas om att krabbor får "barn" i fångenskap. Tacksam för hjälp då det skulle vara kul om vi kunde få några av alla dessa att överleva.
#2 - 27 februari 2007 13:41
krabba skrev:
Våran krabba har kläckt sin rom och yngelkaret som vi har haft henne i är nu fullt med små "prickar" som simmar omkring. Vi har stängt av pumpen och har satt dit en syresten. Finns det någon som vet hur man sköter om dessa små? Skall vi ta bort mamman? Hur fort växer de? Har aldrig haft krabbor förut och han vi köpte dem av har aldrig hört talas om att krabbor får "barn" i fångenskap. Tacksam för hjälp då det skulle vara kul om vi kunde få några av alla dessa att överleva.

Vilken art?
I början borde det vara så att de hittar mat bland bottenskräpet (detrius) och den mat som ni ger föräldrarna. Jag kan tänka mig att ni kanske behöver ge lite gömställen, typ lite grov sand/småstenar som de kan krypa ner emellan...har dock ingen egen erfarenhet...testa och skriv vad som händer!:)
#3 - 27 februari 2007 16:59
Behöver dom oxå kunna komma upp ovanför ytan som dom vuxna? Isåfall kanske du får fixa det om du inte har det, men jag har ingen aning. Bara en tanke. Lycka till!
#4 - 28 februari 2007 18:57
de flesta krabbor genomgår flera yngelstadier och behöver bräck/saltvatten för dem... de behöver ingen landdel förrän de är "minikrabbor" och inte ens då tror jag de går över ytan... det klarar de först när de börjar närma sej 3-4mm...
bra mat till dem iallafall är väl minsta möjliga, typ infusorier eller spirulinapulver...
jag vet inte så mkt om krabbodling. men lycka till!
#5 - 1 mars 2007 07:45
Hej på er!
Tack för era svar.
Jag ser dem inte längre, kanske är de i gruset eller kanske har de dött. Jag vågar ju inte tömma yngelkaret då de kanske finns där på botten. Jag får väl vänta ett tag.
#6 - 1 mars 2007 18:52
Skriv igen när du vet hur det gått. Har du någon aning om vad för slags krabba det är?
#7 - 4 mars 2007 18:39
Det är en rödkload krabba.
#8 - 4 mars 2007 22:16
Sesarma bidens, alltså?
Den är odlad - en kille i Finland odlade den för nåt år sen. Jag hittar inte länk nu, men den odlas ungefär som Amano räkor, dvs larverna behöver bräckt vatten för att metamorfosera.
#9 - 30 mars 2007 10:10
#10 - 30 mars 2007 12:15
www.shrimpscrabsandcrayfish.co.uk är enligt min mening totalt värdelös, och de har heller inga vettiga råd för uppfödning av Sesarma bidens. En mycket bättre källa om man vill ha råd om ryggradslösa djur är http://www.wirbellose.de, men de har inte med just S. bidens i sin databas.

Jag vet att S. bidens har odlats av en kille i Finland, men jag hittar inte hans beskrivning nu när jag söker. Larverna behöver dock bräckvatten för sin utveckling, så jag skulle tippa de kan odlas ungefär som jag odlade Amano-räkor:
http://mikes-machine.mine.nu/breeding_yamato.htm
#11 - 30 mars 2007 17:55

Annons