Krabba

#1 - 9 juli 2008 15:47
hej

vad finns det för roliga krabbor man kan ha i sötvatten vart intresserad bra länge nu på och skaffa mig 2st till mitt 560L kar.skulle det funka och ha nån form av krabba tillsammans med nån fengädda eller någon annan lite större fisk
#2 - 20 juli 2008 14:54
Puttar lite på tråden för jag vill också veta!
#3 - 20 juli 2008 15:01
Det finns en liten röd krabba som heter sesarma bidens. Jag har själv ingen erfarenhet av den, men jag har läst att den behöver kunna gå upp på en liten landdel och att den kan fånga fisk som kommer för nära.
#4 - 20 juli 2008 15:04
Här hittade jag en länk om krabban. Som man ser på akvariet så har de en rot som sticker upp på land så att krabban kan gå upp

http://badmanstropicalfish.com/profiles/profile101.html
#5 - 20 juli 2008 15:29
Finns ju krabba från malawi som går att ha

Lite bilder ---> http://images.google.se/images?hl=sv&q=malawi%20crabs&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi
#6 - 31 juli 2008 21:12
Såg i affären något som kallades mangrovekrabbor. Små söta krabater på några cm. De skulle vara lätta att ha men kunde ge sig på fisk och räkor enligt tjejen i affären. Någon som har erfarenhet av dessa? Undrar också hur stora de blir.
#7 - 7 augusti 2008 13:31
Jag har en liten trevlig krabbat(ho ho!) som har röda klor, antagligen en sån som det skrivs om ovan. Den är rätt feg och gömmer sig gärna under något. Den kan klättra upp ovanför ytan om den har möjlighet.
Den blir dock rätt rolig att titta på när man lägger ner lite mat för då smyger den ut, jagar bort fiskarna och springer sen snabbt iväg med matbiten.
Jag har aldrig sett att den har jagat någon fisk men när ancistrusen fick för sig att suga på skalet så blev den lite sur.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 7 augusti 2008 14:20
TinaM skrev:
Såg i affären något som kallades mangrovekrabbor. Små söta krabater på några cm. De skulle vara lätta att ha men kunde ge sig på fisk och räkor enligt tjejen i affären. Någon som har erfarenhet av dessa? Undrar också hur stora de blir.

Det är med all säkerhet Sesarma bidens
#9 - 7 augusti 2008 19:46
Det är med all säkerhet Sesarma bidens

Hmm, vad jag läst på om dem så är de nog inget för mig.[:o]
#10 - 7 augusti 2008 20:05
Jag har haft Sesarma bidens för ungefär 5 år sedan och jag kommer inte skaffa sådana igen. Köpte tre stycken till mitt bräckvattenakvarium på 840 liter. De rymde hela tiden och kilade omkring på golvet. Dessutom slogs de med varandra hela tiden.
#11 - 7 augusti 2008 20:12
Hej
Jag har köpt krabbor Geosesarma sp. orange kallas även
Mandarin vampyrkrabba.
Jag har dem i eget akvarium, som ovan
skriver så rymmer dem mkt lätt de behöver helt täckglas och inga
små mathål. De Kräver också en land del.
När man läser om de indonesiska krabborna som jag förmodar
de flesta kommer ifrån
så Måste de ha land del att gå upp på annars så kan de drunkna
står det all läsa.
Mina är inte skygga, slåss inte, är mestadels ovan vatten
och är nattaktiva. Det gick att läsa om dem att de föredrar ett
terrarium mer än ett djupt akvarium för land delen är viktig.
Mvh Wilda

Annons