Kräfta som man får ha.

#1 - 27 maj 2007 12:22
Läste lite på arbetsbeskrivningar om kräftor och såg att man nästan inte får ha några i sverige, bara att man fick ha Signalkräfta.
men jag har sett att några butiker har andra kräftor tror att det var Praktflodkräftan.

Är det nu någon som vet någon mer kräfta man kan ha utan att bryta mot några lagar?

Sen undrar jag om man kan ha dom ihop med Kulfskar och krabbor?

//Patrik
#2 - 27 maj 2007 14:18
Kan signalkräftor komma i olika färg????
#3 - 27 maj 2007 14:33
Alla inhemska kräftor får man ha, men inte utländska. Affärerna säljer dem oftast som "hummrar" fast det är utländska kräftor. Kräftor fiskar under nätter (även under dagen) så lågt simmande fiskar är i riskzon. Om du söker här på forumet på "red claw" eller "blå hummer" så finner du en hel del info.

//Camilla
#4 - 27 maj 2007 16:36
Väldigt underligt att det finns så många kräftor att köpa.
#5 - 27 maj 2007 18:50
Man vill tjäna pengar. Folk tycker det är helfästligt med en "hummer" i akvariet. Men det börjar komma fram mer och mer om lagarna så många butiker har slutat sälja dem då även folket fått denna info. Dessutom är det inget kul när alla ens sällskapsfiskar blir uppätna, akvariet totalt om möblerat (de gräver grymt), växterna är smul eller när en kräfta kommer och nyper en i tårna när du glor på tv. ;)
#6 - 28 maj 2007 15:26
Jo signal och flodkräfta får man ha. Hur det funkar med krabbor kanske blir svårt när någon av dom ömsar skal kan det nog bli kalas för den andra, dom är ju mjuka efter skalömsningen. Gäller ju kräftor mot kräftor oxå.
#7 - 29 maj 2007 11:14
patriksg skrev:
Kan signalkräftor komma i olika färg????

Har för mig att jag såg en muterad signalkräfta på bild, den var orange/röd!
#8 - 29 maj 2007 20:54
Gruppy skrev:

http://www.tasteline.com/document/files/kraftor_dragare_liggande.jpg ?

(kunde inte låta bli :D)

det ska tydligen finnas en orange variant, men var man kan hitta den är ju den stora frågan
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 30 maj 2007 09:25
Gruppy skrev:

Du kan ju kolla Zoopets artbeskrivning
http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=14
#10 - 2 juni 2007 20:28
jag såg en kräfta med lite neonblått i färgen på en affär, den skulle dock bli grå/brun efter en tid i akvariet eftersom det var i mörker den behöll sin blå färg, får jag ha en sån tro??
#11 - 2 juni 2007 20:38
golfboll skrev:
jag såg en kräfta med lite neonblått i färgen på en affär, den skulle dock bli grå/brun efter en tid i akvariet eftersom det var i mörker den behöll sin blå färg, får jag ha en sån tro??
Butiksägarna gör allt för att tjäna en slant men nej golfboll; du får inte inneha en sådan kräfta och butiken får inte saluföra densamma!

Jag har svårt för likgiltigheten butiksägarna som saluför t.ex utrotningshotade arter och/eller potentiella smitthärder uppvisar.
#12 - 4 juni 2007 21:23
ok, det kunde jag nästan ana...Tack!
#13 - 10 juni 2007 09:00
Jag kör på mina trogna vänner Mexikansk Dvärgkräfta

Annons