Kraftig Cirkulation

#1 - 30 januari 2006 22:43
En liten fråga från en nybörjare. Har inhandlat nytt akvarium, 54 l, till sonen som har fått en kampfisk och 6 neontetror. I akvariepaketet ingick pump och doppvärmare. Allt installerades enligt konstens alla regler. Pumpen skulle sitta 1 cm under vattennivån. Jag tycker det blir en väldigt kraftig cirkulation på vattnet. Jag tror att en kampfisk behöver något stillsammare cirkulation, blir jobbigt för honom att simma.
Tror ni att man kan få lite lugnare cirkulation om man höjer pumpen med utblåset mer i vattennivån? Det borde väl inte påverka pumpen? (doppvärmaren har ju en min och max gräns vad gäller vattennivån.)
Kan det spela någon roll om man riktar utblåset mot framväggen istället för som nu, mot andra kortsidan? Vårt andra akvarium som hade inbyggd pump och filterkammare är inte alls samma drag i.[?] :confused:
#2 - 30 januari 2006 23:10
rikta den in mot kanten brukar sänka.
eller så kan du blockera utblåset med något ... du kan även montera in en slang i utblåset med mindre dimension om du vill

akvariepumpar jobbar lika hårt hur du än reglerar dom .. enda du reglerar är storleken på utblåset typ
#3 - 3 februari 2006 09:52
Kan tala om att jag stoppat in en liten bit grovt filter i utblåset och nu är det bra mycket mer lagom fart på det hela.;) Tack för tipset.
#4 - 3 februari 2006 13:45
[quote=sonsam]En liten fråga från en nybörjare. Har inhandlat nytt akvarium, 54 l, till sonen som har fått en kampfisk och 6 neontetror. I akvariepaketet ingick pump och doppvärmare. Allt installerades enligt konstens alla regler. Pumpen skulle sitta 1 cm under vattennivån. Jag tycker det blir en väldigt kraftig cirkulation på vattnet. Jag tror att en kampfisk behöver något stillsammare cirkulation, blir jobbigt för honom att simma.
Tror ni att man kan få lite lugnare cirkulation om man höjer pumpen med utblåset mer i vattennivån? Det borde väl inte påverka pumpen? (doppvärmaren har ju en min och max gräns vad gäller vattennivån.)
Kan det spela någon roll om man riktar utblåset mot framväggen istället för som nu, mot andra kortsidan? Vårt andra akvarium som hade inbyggd pump och filterkammare är inte alls samma drag i.[?] :confused:[/quote]Det brukar följa med en sked som man sätter på utblåset, det använder jag för att minska snurret... En grövre slangstump funkar också då det blir strålen större och svagare... du får experimentera lite;)
#5 - 3 februari 2006 16:42
Det följde inte med något skedliknande att sätta på "utblåset. Dessutom är det platt och brett, inte runt hål. Tycker det här med pumpar verkar väldigt avancerat och krångligt, men man lär sig väl med tiden.[:-143]
#6 - 5 februari 2006 18:33
Att stoppa in filtermatta i utblåset låter lite vanskligt tycker jag.Borde vara som att köra en bil med handbromsen i.

Tipsen om att rikta utblåset mot någon av sidorna på akvariet eller att t.e.x sätta en rot ett par centimeter från utblåset,som slår sönder strålen, verkar vettigare.

Lycka till!
#7 - 5 februari 2006 18:43
att sätta en filtermatta i utblåset funkar alldeles utmärkt för att sänka genomströmmningen och maskinellt sett funkar det utmärkt upp till en viss gräns.

utblåset är där man ska strypa en cirkulationspump.
#8 - 6 februari 2006 11:07
? innerfilter stryper man på insuget... dem som är inställbara alltså
#9 - 6 februari 2006 12:31
spelar ingen roll om du styper insug eller utblås
Impellern snurrar med samma hastighet även om den är helt stypt
och sålänge det är vatten i den så tar den inte mer skada

att gämföra med en bil o handbroms e ju lite fel eftersom i en bil får motorn jobba hårdare
En pump håller samma rpm hur mycke du än stryper den
#10 - 6 februari 2006 12:39
[quote=mayday]spelar ingen roll om du styper insug eller utblås
Impellern snurrar med samma hastighet även om den är helt stypt
och sålänge det är vatten i den så tar den inte mer skada[/quote]
impellern håller samma varvtal hela tiden 3000varv men bromsar man flödet sänker man mängden vatten som kan passera och därigenom stryps flödet.
en cirkulationspump går å strypa rätt hårt utan problem speciellt om man stryper på trycksidan.
stryper man sugsidan slits pumpen fortfare.
en del har nämnt att pumpar som strypts för mycket börjar väsnas och låta.
#11 - 6 februari 2006 14:39
Nu är jag inte riktigt med här...........

Ett inner(ytter)filter pumpar ju "runt" en viss mängd vatten.Det måste väl innebära att den mängd vatten den suger in måste den väl vilja göra av med någonstans, eller?Att då täppa till utblåset verkar inte helt riktigt.

Dom pumpar man kan justera är det väl insuget man stryper?
#12 - 6 februari 2006 14:42
[quote=small]Nu är jag inte riktigt med här...........

Ett inner(ytter)filter pumpar ju "runt" en viss mängd vatten.Det måste väl innebära att den mängd vatten den suger in måste den väl vilja göra av med någonstans, eller?Att då täppa till utblåset verkar inte helt riktigt.

Dom pumpar man kan justera är det väl insuget man stryper?[/quote]

Jag har två pumpar (aquael) som man kan reglera, och där är det utblåset man reglerar. Öppningen i utblåset blir mindre, verkar det som.
#13 - 6 februari 2006 14:44
men om man styper utblåset så kommer det ju inte in lika mkt vatten i insuget som tidigare.
#14 - 6 februari 2006 14:44
svarat till birgitta w
#15 - 6 februari 2006 14:45
nej small :P
#16 - 6 februari 2006 16:29
[quote=joakimboy]men om man styper utblåset så kommer det ju inte in lika mkt vatten i insuget som tidigare.[/quote]

precis.
då sjunker flödet och lågt flöde gillar bl.a diskus
#17 - 6 februari 2006 16:30
[quote=Birgitta W]Jag har två pumpar (aquael) som man kan reglera, och där är det utblåset man reglerar. Öppningen i utblåset blir mindre, verkar det som.[/quote]

har 1 innerfilter eheim som stryps över utblåset också.
#18 - 6 februari 2006 22:12
[quote=Birgitta W]Jag har två pumpar (aquael) som man kan reglera, och där är det utblåset man reglerar. Öppningen i utblåset blir mindre, verkar det som.[/quote]aquael fan 1,2,3 stryper man på insuget!

Annons