Kraftig cirkulation!!

#1 - 4 maj 2006 16:59
"Kraftig cirkulation (10-20 x akv.volym) både för god syretillförsel men även för att de föredrar mycket strömt vatten och blir inte riktigt så skygg i en sådan miljö som de annars är i ett mer normalt sällskaps akvarium"

Så står det på goc's hemsida om Snowball, LDA-33 malen..

Men som tex i mitt akvarium på 260 liter, skulle det betyda att jag skulle behöva en pump på 2600-5200 l/h.

Kraftigt!!

Men är det ett måste eller kan man dra ner något på det? Kan ju inte ha växter eller nånting om det är så strömt i vattnet..

Nån som vet?
#2 - 5 maj 2006 21:49
Ingen som vet om man verkligen behöver 10-20 x akvariets volym i l/h för att tex Lda33 ska trivas?
#3 - 5 maj 2006 21:52
Du lär i alla fall upp på absolut minst 10x karets volym för att de ska trivas.10x är inte så mycket som man kan tro att det är,har själv ca 15x i mitt 400 liters.
MvH Richard
#4 - 6 maj 2006 08:04
[quote=gigardt]Du lär i alla fall upp på absolut minst 10x karets volym för att de ska trivas.10x är inte så mycket som man kan tro att det är,har själv ca 15x i mitt 400 liters.
MvH Richard[/quote]

Ojdå, ok.. Då blir det o skaffa större pumpar då.. Skulle behöva ca 2600l/h isåfall till mitt..

Hmm.. problem.. men det löser sig antar jag.. :)
#5 - 6 maj 2006 10:50
Denna kan jag rekomendera, www.pwss.se/product.php?productid=2374&cat=285&page=1
MvH Richard
#6 - 10 maj 2006 05:10
[quote=-= Emilio =-]"Kraftig cirkulation (10-20 x akv.volym) både för god syretillförsel men även för att de föredrar mycket strömt vatten och blir inte riktigt så skygg i en sådan miljö som de annars är i ett mer normalt sällskaps akvarium"

Så står det på goc's hemsida om Snowball, LDA-33 malen..

Men som tex i mitt akvarium på 260 liter, skulle det betyda att jag skulle behöva en pump på 2600-5200 l/h.

Kraftigt!!

Men är det ett måste eller kan man dra ner något på det? Kan ju inte ha växter eller nånting om det är så strömt i vattnet..

Nån som vet?[/quote]

Minst 10x behövs absolut - så ja! Ett tips på hur man kan "fuska" lite är att man kan rikta utblåset mot en stor rot eller liknande. Då får man partier av lugnare strömning respektive kraftigare strömning i akvariet. Jag gör så, fungerar utmärkt. Har ett PowerHead ca 15 cm från en stor rot, på denna sitter mina L-malar och "surfar" och trivs utmärkt. Samtidigt kan jag i karet ha både växter och fin sand på botten.
#7 - 10 maj 2006 07:40
Tunzes Streamer är fantastiska när det gäller cirkulation.
En bred stråle istället för en "vanlig" tunn vilket gör att "hela" vattner rör sig. Priset är dock högt men jag är mycket nöjd med mina.
http://www.tunze.com/149.html?&L=1&C=SE&user_tunzeprod_pi1[predid]=-infoxunter025
#8 - 10 maj 2006 20:21
[quote=goldennugget]Minst 10x behövs absolut - så ja! Ett tips på hur man kan "fuska" lite är att man kan rikta utblåset mot en stor rot eller liknande. Då får man partier av lugnare strömning respektive kraftigare strömning i akvariet. Jag gör så, fungerar utmärkt. Har ett PowerHead ca 15 cm från en stor rot, på denna sitter mina L-malar och "surfar" och trivs utmärkt. Samtidigt kan jag i karet ha både växter och fin sand på botten.[/quote]

Okey, det var ju ett smart och bra tips, det ska jag prova på..

Får borra ett extra hål i min BTN, lite längre ner.. Just nu så går båda mina pumpar ut i samma hål, riktade lite mot ytan..

Ska prova ditt tips :)

Tack så mkt alla!

Annons