Krama ur filter från annat akvarium, eller??

#1 - 25 april 2007 09:23
Har startat ett 180 l kar i lördags (22/4). Har tidigare bara haft ett 54 liter som gått till stor del som en klocka i 1 1/2 år, lite alger ibland men inga sjukdomar. Har i mitt nya haft i medel för att ta bort klor mm (Nutrafin Aqua)ur vattnet och sen ett dygn senare bakteriekultur (Nutrafin Cycle). Ska jag även krama ur filtermaterialet från mitt gamla (och smutsa ner det nu rena vattnet :eek: ) eller? Skulle gärna vilja sätta i några fiskar till helgen......[:o] . Ska jag hälla i mer Cycle?

(Har ganska mycket växter och fin rådasand blandad med fin sjösten i bakkant (för växterna) om detta spelar ngn roll i sammanhanget)

//Katina
#2 - 25 april 2007 09:37
Med risk för att behöva ducka. Varför klämma ur skit ur ett filter i akvariumet. Ta vatten från andra akvariet och lite grus. Köp bara någon enstaka fisk och snålmata, inte varje dag ens. Så ta det lugnt med fiskinköpen tills akvariet har gått ett tag.
#3 - 25 april 2007 09:43
eriahl skrev:
Med risk för att behöva ducka. Varför klämma ur skit ur ett filter i akvariumet. Ta vatten från andra akvariet och lite grus. Köp bara någon enstaka fisk och snålmata, inte varje dag ens. Så ta det lugnt med fiskinköpen tills akvariet har gått ett tag.

Jag har tagit lite vatten (20 liter, går inte att ta så mycket från 54 liter;) ) från det gamla men inget grus, det blir ju så stökigt i det akvariet då ??!! Måste man inte sätta i ngn fisk för att kunna få en balans dvs få de näringsämnen som fiskarna avger? För växterna, menar jag.

(Jag har i lite TMG också, glömde det.)

/Katina
#4 - 25 april 2007 09:55
Köp bara någon enstaka fisk till att börja med så du inte fyller på med alla du vill ha på en gång menade jag
#5 - 25 april 2007 10:00
eriahl skrev:
Köp bara någon enstaka fisk så du inte fyller på med alla du vill ha på en gång menade jag

Såg sen att du skrev "ngn enstaka", sorry, läser för fort för min egen hjärna :p .
Jag vill ha mosaikgurami (en hanne och två honor), är det för mycket att börja med de tre tror du??

//Katina
#6 - 26 april 2007 13:56
är du desperat så finns bakteriekultur på flaska.. ca 50pix ,sen är det ganska lugnt.. 3 firrar är inga problem.
#7 - 26 april 2007 14:38
för att hjälpa filtret att "komma igång" så brukar jag krama ur en inkörd filtersvamp i en hink och låta filtret gå där några timmar för om man kramar ur den i karet blir det otroligt smutsigt och det lägger sig på växter och hela inredningen... inte kul!
#8 - 26 april 2007 18:16
När vi satte igång ett mindre kar (40l) tog vi filtermakaroner (filtermaterial) från pumpen i ett av de större karen (150l) och stoppde i den nya pumpen. Verkade funka väldigt bra. Tog ju alltså inte alla makaronerna ur den gamla pumpen, utan bara ett par deciliter, vilket räckte till den lilla pumpen. Kan kanske bli svårt i det här fallet iofs...
#9 - 27 april 2007 07:16
filtermaterial

Jag startade ett 180 liters för en månad sedan med 50 liter gammal vatten från ett annat akvarium samt ytterst lite filtermaterial från det gamla. Det fungerar bra. Nu har jag kommit upp i tre guramis , en algätare och tio pyttesmå rasboror. Inget problem, förutom lite brunalger.
(Akvariet har gott om växter.)
#10 - 27 april 2007 09:51
att klämma ut skit från ett filter som är igång är den bästa metoden att snabbt få igång en bra bakteriekultur i ett nystartat kar. Utan tvekan!
#11 - 27 april 2007 11:38
Finns ingen absolut enda metoden vad det än gäller men funkar det sätt man kör på så är det ju bara bra.

Annons