Kräsen fjärilsciklid?

#1 - 28 maj 2007 17:49
Ihelgen var jag och köpte mig 2 stycken gula fjärilsciklider (1 + 1).. tyckte det endå var lite tomt så åkte och köpte en till hona idag.. nu jagar hannen bort den första honan och vill inte alls att hon skall komma nära honom och den nya honan som funkar mkt bättre tillsammans. Skall jag avvakta att göra något med den "gamla" honan eller kanske köpa ytterligare en hona så hon har någon. För vet inte om jag bör köpa en hane till?! Akvariet är ju "bara" på 180 liter och däri går nu dessutom 1 + 1 kakaduaciklid.

Är det vanligt att de endast föredrar en hona? Förstår ju att man inte kan tvinga ihop dem med en hona bara sådär.. :p

Mvh//Hanna
#2 - 28 maj 2007 17:56
De är parbildande. Det verkar som de blev ett par med den nya honan.
Bara att plocka ur den första honan eftersom hon antagligen kommer att få det svårt. Vet inte om det kanske räcker med att stoppa in en till hane, men de är som sagt parbildande, och har de bildat par vill de inte se några andra.

/Stefan
#3 - 28 maj 2007 18:03
Asså.. okej, tack för svaret! Då borde man ju köpt många av varje och låtit dem bilda par och sedan sålt de andra eller gett bort dem. Men, men.. då vet jag att jag måste göra mig av med min andra hona. Lite sorgligt. Kanske kommer på någon annan bra idé. *Tänker och funderar*

Annons