Kräver Ancistrus dolichopterus rötter?

#1 - 29 april 2005 10:15
Håller på att starta upp ett Malawikar på 240 liter och skulle vilja ge mina 2 Ancistrusar ett större hem. Men eftersom rötter sänker ph´t och hårdheten så vill jag undvika dem. Frågan är då om Ancistrus kräver rötter till sin matsmältning som vissa andra malar?

Tack på Förhand
//Stefan
#2 - 29 april 2005 10:35
Ancistrus bör ha tillgång till cellulosa precis som många andra malar. Ett sätt att ge dom celulosa är att ha rötter i karet. För att rötter i karet skall påverka ph så krävs både lågt kh och mycket rötter. Om du som många malawientusiaster slänger i lite bikarbonat i karet vid vattenbyte kommer inte en liten rotbit att på verka ph ett dugg. Om du inte tycker att rotbiten är snygg eller inte passar in i karet kan du alltid gömma den så att den inte syns, ancistrusen lär hitta den i vilket fall.

I mitt tanganyikakar gick ancistrusen i ett halvt år innan jag lade i en rotbit. Strax efter jag lagt i rotbiten satt alla 5 och tuggade på den, så visst ville dom ha det.
MVH
Magnus
#3 - 29 april 2005 12:25
Tack Magnus för snabbt svar. Då ska jag ta och slänga ned roten så fort jag startar upp karet :)
#4 - 29 april 2005 14:41
Mal foder innehåller väl cellulosa, så borde inte det räcka.

Lev länge och väl...
#5 - 29 april 2005 15:56
Tycker, oavsett om mal foder kanske innehåller cellulosa, att man skall ha en rot som Tropfrog säger.

Annons