Kretsloppsakvarium - funkar det?

#1 - 14 februari 2007 19:14
Jag går på gymnasiet och har fått en uppgift i kretsloppskursen som ser ut så här:

"Du har ett akvarium med sand, stenar, lite sniglar och växter. Du har också ett par guppy i akvariet, en hanne och en hona. Akvariet rymmer ca 40 liter vatten och det är fyllt ändå till bredden. Guppyfiskar är tandkarpar och kan alltså beta alger m.m. från omgivningen. De kan bli ca 1½ år gamla. Akvariet står i ett mörkt hörn i ett rum som är ca 20 grader Celsius.

Vad händer om all kontakt med omvärlden stängs av och en lufttät glasskiva limmas på över hela akvariet. Endast ljus från en lampa får lysa in genom glaset i ca 10 timmar/dygn?

Uppgift: Skriv vad du tror kommer att hända efter
a) två dygn
b) två veckor
c) två månader
d) två år"

Vad tror ni? Fungerar det? Hur i så fall? Kommer fiskarna dö efter ett tag eller kan de till och med reproducera sig? Hur ser kretsloppet ut som förmodligen bildas? Är fiskarna beroende av luft?

Det skulle vara kanonbra om ni ville skriva några rader om vad ni tror!:)
#2 - 14 februari 2007 19:28
Eftersom frågan är teoretisk antar jag att det svar din lärare söker är teoretiskt. Svaret jag skulle ge på frågan om det skulle fungera eller inte är: ja, klart det skulle fungera. Har svårt att tänka mig att din lärare strävar efter att du ska ta reda på allt inom akvaristiken för att besvara frågan, han/hon är nog mer ute efter ett hypotetiskt svar.

Eftersom energin till avariumet tillförs av ljuset, behövs inget annat. Växterna och fiskarna lever i harmoni, med utbyte av de faktorer som är krav för bådaderas överlevnad. Fiskarna får syre och föda från växterna och algerna (kanske att de ibland tar en snigel också), och växterna och algerna får koldioxid och näring från fiskarna.

Tänk på att [d] är en kuggfråga. Din lärare vill säkert att du ska påpeka att de två guppisarna är döda, vilket de säkert är. Med säkerhet har de dock säkert pippat nya små ungar (eftersom Guppys verkar leva för detsamma), så på det sättet fortlöper kretsloppet.
#3 - 14 februari 2007 19:32
Rent sannolikhetsmässigt tror jag dock inte att det skulle fungera. Utan cirkulation skulle växterna ha svårt att få sin näring. Dessutom är 40 liter väldigt litet, för att ett kretslopp i realiteten skulle fungera i längden.
#4 - 14 februari 2007 19:51
Nej det funkar INTE! växter och möjligheten till filtrering står inte i relation till fiskbelastningen! i naturen rör sig vattnet och syresätts då och avdunstar i stora mängder som sedan rinner tillbaka till vattendragen genom berg, grus, mossar mm.. mm.. Det enda som kan tillslutas och bevaras är matprodukter!
#5 - 14 februari 2007 20:50
Här kan du nog hitta en del intressant.

Sökord:
mini, ecosystem, aquatic, evaluation, artificial
#6 - 14 februari 2007 20:58
Detta projektet kan du ju alltid referera till:

The C.E.B.A.S Mini-module: A self-sustaining closed aquatic ecosystem for spaceflight experimentation.
#7 - 14 februari 2007 21:11
[FONT=Verdana][/FONT][FONT=Verdana]Hej och kul att du har hittat hit för att få hjälp med din uppgift!

Jag tror som PeterPan att vi som är praktiska akvarister nog inte ser på saken på samma sätt som din teoretiske kretsloppslärare.

Frågan är utformad på ett sätt som förutsätter att det fungerar och du får väl svara därefter (om du inte vill vara obstinat och slå läraren på fingrarna). Själv har jag ingen aning. Jag hade nog trott mer på idén om man tog bort fiskarna. Dock borde ett sådant extremt litet kretslopp vara oerhört sårbart och känsligt för en mängd faktorer. Det räcker att lampan är på lite för länge så blir det alg-gegga av alltihop. Om vattnet du häller i innehåller nåt oförutsett så kan det ställa till problem etc. etc.

Lycka till med uppgiften! Berätta gärna hur det gick!

Ps. Du kan ju svara på uppgiften utan att "svara" på frågorna, mer problematisera och diskutera runt dem och vara noga med att poängtera att det är skillnad på teori och praktik...[/FONT]
#8 - 14 februari 2007 21:22
Detta var riktigt intressant! :D

Här är mer länkar:
Wikipedia om Ecosphere
The Original EcoSphere
#9 - 14 februari 2007 21:23
Tusen tack för de tips jag har fått hittills! Jag är väldigt glad att jag hittade hit:)

Fortsätt gärna diskutera och förklara, det är till stor hjälp för mig!

Och jag återkommer senare med resultatet...:D
#10 - 14 februari 2007 21:31
Guppy_fisk skrev:

Ja, det måste du lova!
#11 - 14 februari 2007 21:42
Inga så små ekosystem fungerar i längden. Förutom näringsämnena som cirkulerar så måste fiskar (och växter) förbruka en del. Ett så litet ekosystem förbrukar/binder upp befintliga näringsämnen inom kortare tid än 2 år.

Om man skall gissa lite så funkar det säkert i 2 dygn och 2 veckor, men efter 2 månader svälter troligtvis guppina och alger som de inte kan äta frodas. Risken för cyanoblommning är överhängande. Efter 2 år har du nog inget annat är en grå sörja i burken.
MVH
Magnus
#12 - 14 februari 2007 22:33
ja det här var intressant.
en liten fundering bara: kan inte guppy äta sina egna yngel och på så sätt undvika svältdöden?
#13 - 14 februari 2007 23:40
Visst kan den det, men energin som krävs för att skapa och lägga rom o.s.v. gör att matematiskt lär det nog gå jämt ut och guppyn lär svälta ändå.
#14 - 14 februari 2007 23:57
Hej,
älskar sånna här projekt. Har sett ett större kar som gått år med fisk i.

Jag tror att en av följande kommer att hända: Den mängd ammonium som 40L systemet kan omsätta i alger eller växter är för liten och fiskarna dör på en gång. Kan även vara så att biomassan växter/alger lider av såpass stor platsbrist i 40L att de inte kan generera tillräckligt med syre. Är det inte så och fiskarna överlever ett tag kommer karet att gå länge, troligen fiskarnas liv ut.

Även om fiskarna dör är det nog intressant ändå! :)
mvh Mattias
#15 - 15 februari 2007 15:17
Eftersom det är bara för sin egen skull man gör detta så tycker jag det är djurplågeri för det slutar ALLTID med att fisken får lida och till slut dö...
#16 - 15 februari 2007 21:56
åheim skrev:
Eftersom det är bara för sin egen skull man gör detta så tycker jag det är djurplågeri för det slutar ALLTID med att fisken får lida och till slut dö...

Dumheter, det gör det inte alls. I 40L är det troligaste utgången men "alltid" är helt fel.
mvh Mattias
#17 - 15 februari 2007 22:04
finns det exempel där man lyckats?? där vatten återmineraliseras och föda skapas till fisken osv.
#18 - 16 februari 2007 00:18
Haha,
de inte bara finns... de är patenterade oxå!! :)

http://www.freepatentsonline.com/4664065.html

Galna amerikaner!!
mvh Mattias

edit: Glömde den riktiga länken... (amerikanerna var helt enkelt för galna) http://www.ncsm.city.nagoya.jp/rel/english/exhibits/L/L2/3220.html
#19 - 16 februari 2007 06:46
I 40l får man för plats med för få växter för att få mat till fiskar och snäckor. Ta bort guppysarna, ha 2 äpplesnäckor och ett öppet akvarium så borde det funka. Det blir annars alldeles för inten luft för cirkulation.
#20 - 16 februari 2007 21:32
Hej.

Om inte minnet helt sviker läste jag för länge sedan (70-talet?) en artickel om ett liknande experiment. Där hade man ett glaskärl (ganska litet) som man planterade växter i och sedan lade man i ett par guppy. Efter det slöt man locket med vax. Med hjälp av en glödlampa fick man algerna att börja växa som sedan tjänstgjorde som föda åt fiskarna. Experimentet pågick så länge att fiskarna ynglade av sig, men avkomman hamnade i föräldrarnas hungriga magar.

Hur länge experimentet pågick minns jag inte men det törde röra sig om några veckor åtminstone. Det skall bli intressant att höra vad din lärare har för rätta svar på frågorna, om det finns några rätta svar.

h. Johan
#21 - 18 februari 2007 15:41
Detta låter invecklat..jag hoppas också att min lärare kan förklara senare..
#22 - 19 februari 2007 09:23
Det är väl knappast meningen att någon annan ska göra läxan åt dig?
#23 - 19 februari 2007 14:36
Danei skrev:
Det är väl knappast meningen att någon annan ska göra läxan åt dig?

Antagligen inte, men han/hon söker ju efter svaren.

Det går ju ut på att dem ska leta rätt på informationen, vilket denne har gjort på ett smart sätt.
#24 - 19 februari 2007 15:37
Kolla här då ! :O :O ;) http://www.beachworld.co.uk/index.htm
Det finns faktiskt såna slutna ekosystem som kan klara sig upp till 10 år
Jag är jättesugen på att köpa ett sånt men det är lite dyrt, får spara :P
Det är som slutna glas skålar som det bor räkor i och växter, alger, bakterier mm
#25 - 19 februari 2007 20:53
sparven: Jag håller inte med om det. Han har ju bara fått en massa åsikter. Ingen fakta. Jag tycker att det är fel metod. Så jag tänker inte ge någon fakta om han inte gör mer skälv. Det är den praxis som finns på andra forum jag är på.
#26 - 20 februari 2007 10:19
Danei skrev:
Han har ju bara fått en massa åsikter. Ingen fakta. Jag tycker att det är fel metod. Så jag tänker inte ge någon fakta om han inte gör mer skälv. Det är den praxis som finns på andra forum jag är på.

Vilken snål och tråkig inställning... jag anser att kunskapande handlar om att hitta information. Jag anser att denne student har hittat ett mycket kreativt sätt att inhämta kunskap på. Dessutom har du fel när det gäller faktabiten, jag har länkat till massor av vetenskapliga artiklar i ämnet....

Hur menar du att han ska göra mer själv? Promenera till biblioteket, leta efter böcker, bära hem böcker, läsa dag och natt... ?
Bilagor:
#27 - 20 februari 2007 11:35
Jo dina svar är bra. Att hjälpa folk att hitta information. Brukar jag hjälpa till med men inte att ge svaret. Det är skillnad. Men å andra sidan brukar det vara frågor med kortare svar på.
#28 - 20 februari 2007 12:02
Vad är det för skillnad att ställa frågan här än att diskutera med sina kompisar om det?
#29 - 20 februari 2007 13:14
Att man antagligen har bättre koll på vilken kunskap polarna har. Efter som han frågar här antar jag att ha anser att polarnas kunskaper är för låga. Men han kan inte veta om era är bättre. För som jag uppfattar det så har ingen av de som frågar testat. Frågan handlade nog mer om teoretiska kretslopp. Misslyckas med akvarier går ju bra även utan tätlock.
Bilagor:
#30 - 20 februari 2007 13:38
IaMtHeJoKe, man kan ju inte se vad dem kostar eller bilder på fiskarna/räkorna
finns det någon till sida med bättre information?
#31 - 20 februari 2007 14:15
Nej men det är aldrig fel att diskutera skolarbeten med folk, vare sig de kan sina saker eller inte. Det ger en olika synsätt och man kan lättare bilda sig en egen uppfattning om vad man själv tror.
#32 - 20 februari 2007 14:36
http://www.beachworld.it/index.php?id=62

den länken kanske är bättre
#33 - 20 februari 2007 14:44
Man kan trycka på catalog där å där står priser å sånt
#34 - 21 februari 2007 13:54
För det första är jag en tjej! Sen ber jag så mycket om ursäkt om jag har framställt min fråga på ett sådant sätt att det kan tolkas som att jag vill ta den enkla vägen till att få reda på svaren. Det har aldrig varit meningen, men i beskrivningen till arbetet vi har fått står det uttryckligen "alla hjälpmedel är tillåtna", och därför kom jag på iden att fråga folk som jag tror kan mycket mer om detta ämne än vad jag gör.

I och med detta menar jag inte att jag vill att ni ska skriva de korrekta svaren till mig, utan kanske skriva om era idéer och tankar så att jag med hjälp av dessa kan bilda mig en egen uppfattning. Men råkar det vara så att någon inte har lust att diskutera detta ämne så behöver denna person inte skriva någonting alls. Dryga kommentarer klarar jag mig utan.

Vidare vill jag påpeka att jag kanske inte skriver så mycket av den anledningen att jag anser att jag inte har särskilt mycket att tillföra. Jag tror att alla andra vet mer än jag gör om detta, och de flesta frågor jag vill ställa har jag redan framfört i mitt första inlägg.

Dessutom tror jag att mina kompisar kan lika lite som jag om detta, så det känns inte särskilt givande att diskutera om detta ämne med dem. En annan viktig sak att framföra är att det som min lärare bedömer är hur noggrant redovisade mina lösningar är och hur vetenskapliga de verkar. Det spelar alltså inte speciellt stor roll om jag i slutänden kommer fram till "fel" svar, utan att det står HUR jag kommit fram till det och VARFÖR.

Till sist vill jag tacka alla som faktiskt tar sig tid att svara på mina frågor, och bemöter mig på ett vänligt sätt. Jag är otroligt tacksam för det! Nu låter det som att jag tycker att alla är otrevliga men så är det inte alls menat. Jag tror att den person som jag tillägnar detta känner sig träffad.
#35 - 21 februari 2007 14:15
Mina gissning till svar:

a) två dygn
-Allting fungerar.

b) två veckor
-Guppysarna får yngel.

c) två månader
-Alla guppys har dött, eftersom biolasten på det lilla akvariet var för stor och tillgången på föda för liten.

d) två år"
- Växter och alger lever i någon form, lite beroende på tillsatt ljusmängd.
#36 - 27 februari 2007 16:05
Tack för det svaret! Det verkar som att du och jag har ungefär samma tankebanor!
#37 - 28 februari 2007 00:32
Det kna knappast klassas som vetenskapligt att fråga folk som bara gissar saker. Jag vill inte vara otrevlig. Syftet är att hjälpa dig. Jag tror inte att det är det svaret din lärare är ute efter. Men kan du motivera det så går det nog bra.
#38 - 25 mars 2007 11:26
Har nu äntligen fått det mesta förklarat för mig av läraren. Han menar att det ska fungera, även under en längre tid. Det kommer att bildas ett kretslopp, där fiskarna andas in syre och andas ut koldioxid, som växterna tar upp och gör om till syre igen. Alger kommer det tydligen inte att bli överflöd av, beroende på att fiskarna äter en del och att resten hinner brytas ned. Inte heller kommer det att bli överflöd av fiskar, därför att antalet fiskar tydligen kommer att anpassas efter biotopens bärförmåga.

Helt enkelt: Det fungerar!
#39 - 25 mars 2007 13:52
Jo, i teorin låter det ju jättebra! ;)
#40 - 25 mars 2007 17:19
.. och skillnaden mellan teori och praktik i detta fall är ????
mvh Mattias
#41 - 25 mars 2007 18:51
Danei skrev:
Det kna knappast klassas som vetenskapligt att fråga folk som bara gissar saker. Jag vill inte vara otrevlig. Syftet är att hjälpa dig. Jag tror inte att det är det svaret din lärare är ute efter. Men kan du motivera det så går det nog bra.

Hur tror du vetenskap fungerar? Ungefär så. Det kallas intelligenta gissningar. Sedan får ju forskaren göra lite experiment som (hoppeligen) visar just det som man har resonerat fram. Hur experimenten skall genomförs är kinkigt, men att komma fram till vad man skall göra för experiment går nog till ungefär på det här viset - eller att man vill visa att någon annan har fel.

I det här fallat kan man ju göra precis som förutsättningarna gavs, men sedan måste man ändå resonera (ungefär som ovan) varför det gick som det gick - eller varför det inte gick som man förväntade sig.

Forskning är en dialog. Jag tycker hela resonemanget ovan var synnerligen intressant, ändå utan att någon har en aning om vad som verkligen skulle ha hänt!:)
#42 - 25 mars 2007 18:57
Kanske bör tillägga att precis ett sådant akvarium som uppgiften gällde finns på vår skola, och har fungerat i 2,5 år nu, men det fick vi inte reda på förrän efteråt. Så visst funkar det i praktiken också!
#43 - 25 mars 2007 18:59
Jag minns detta från gymnasiet.

Vår Biologilärare körde ett sådant experiment varje år. Misslyckaes ett år pga sabotage av elerver, annars fungerade det klockrent.
#44 - 25 mars 2007 19:00
*Ulrica* skrev:
Jo, i teorin låter det ju jättebra! ;)

Kanske bör tillägga att precis ett sådant akvarium som uppgiften gällde finns på vår skola, och har fungerat i 2,5 år nu, men det fick vi inte reda på förrän efteråt. Så visst funkar det i praktiken också! :p:D
#45 - 26 mars 2007 07:40
Guppy_fisk skrev:
Tusen tack för de tips jag har fått hittills! Jag är väldigt glad att jag hittade hit:)

Fortsätt gärna diskutera och förklara, det är till stor hjälp för mig!

Smart sätt att slippa göra uppgiften själv....;) :D
#46 - 26 mars 2007 15:21
Kör akvariet utan predatorer

Har två mindre kar på ca 8l/st igång på en skola.
Ingen teknik förutom extra ljus. Tätt lock. Fungerar klockrent sedan 6 månader. Vackra att se på.

Besättning: Körsbärsräkor, posthornssnäckor, Hyaella azteka, moina samt malayisk sandsnäcka. Lågt, långsamt växande plantor som ej tar över.

Ingen av djuren är topp-predator (som en guppy skulle bli) djurens antal är självreglerande av svält och ålder. Alla djur har sin nish, ingen tar över.
#47 - 27 mars 2007 18:47
tummen skrev:
Smart sätt att slippa göra uppgiften själv....;) :D

Javisst, och ett jättebra sätt få spydiga kommentarer på också [:(!]:mad:. Men förlåt om någon här har missförstått vad jag menar...
#48 - 23 september 2007 09:07
Ja, det funkar....

Hm, gammal tråd, men jag är nyfiken på hur det gick. Och ja, med 40 liter skulle det säkert funka. Jag har vid tre tillfällen gjort något liknande i en 12 liters glas-flaska. Några Elodea, ett par valisneria och lite javamossa, några liter sand på botten av flaskan, krama ur ett filter innan sanden läggs dit. Sen bara att fylla på med vatten från ett akvarium. I samtliga fall var de större invånarna i flaskan ett vild-guppypar, i nått fall hade jag också några vattenloppor.

Inga som helst problem med balansen, fiskarna höll sig pigga så länge växterna fick tillräckligt med ljus. I det längsta fallet har jag för mig att flaskan fick stå i 4-5 månader. Yngel flera gånger, men eftersom föräldrarna var hungriga var det bara något yngel som överlevde. Hursomhelst, det märktes att fiskarna var hungriga, så jag avbröt experimenten.

Det vore intressant att prova det här igen, jag undrar hur länge man kan få systemet att fungera... det vore ju kul att få ett självreproducerande system med flera generationer fiskar. Misstänker att man skulle behöva några mindre djur som fiskarna kan äta så de får lite animalisk föda också...

Annons