Kritik på min nya damm (bild)

#1 - 21 september 2007 19:59
#2 - 21 september 2007 20:00
En bild på min relativt nystartade damm. Fler och bättre bilder finns vid intresse. Skriv gärna och berätta vad ni tycker om min skapelse =)
#3 - 21 september 2007 20:03
Fan vad läckert med damm, ser fram emot nästa sommar när jag skall gräva min egen.
Spontan reflektion kring din damm: lite mer växter kanske?
#4 - 21 september 2007 20:03
En bild på min relativt nystartade damm. Fler och bättre bilder finns vid intresse. Skriv gärna och berätta vad ni tycker om min skapelse =)
Du kan inte sätta in fler bilder skulle vara roligt att se några till:)
#5 - 21 september 2007 20:04
Det ser lite mystiskt ut under kvällstid, som bilden är tagen. Ser nästan ut som en skogskälla. Kompletera med en fantasy staty skulle se riktigt fränt ut. :)

//Camilla
#6 - 21 september 2007 20:06
Azur skrev:
Fan vad läckert med damm, ser fram emot nästa sommar när jag skall gräva min egen.

Spontan reflektion kring din damm: lite mer växter kanske?
Har du nu ordnat med redskap för att förgylla skogslivet:p:)
#7 - 21 september 2007 20:09
Jag har numera fullt med flytväxter i dammen. Har nya bilder och även några filmsnuttar på dammen, måste bara lära mig hur man lägger in dem här. Har tagit bilder från första spadtag till färdigt resultat (någorlunda). Skulle gärna vilja dela med mig av dem, men vet inte riktigt hur jag skall gå till väga...

Tack för era kommentarer!

Mvh Micke
#8 - 21 september 2007 20:18
Ett tips. :)
http://www.tomten.alfa.nu/
Klicka på produkter, i översta fältet klickar du på drakaprylar. Drake M263 tycker jag var snygg och tror skulle kunna platsa rätt bra vid din damm. :)

//Camilla
#9 - 21 september 2007 20:31
Du måste vara guldmedlem för att kunna lägga in bilder. Filmsnuttar får du lägga in via youtube eller något ;) Grymt snygg damm!
#10 - 21 september 2007 20:44
mongoloj skrev:
Du måste vara guldmedlem för att kunna lägga in bilder. Filmsnuttar får du lägga in via youtube eller något ;) Grymt snygg damm!

Tackar =)...Den gamla roten var ett helvete att slita upp med bara händerna och de större stenblocken var inte så kul att baxa hem, men jag tycker att det blev ganska bra.

Då återstår bara frågan, har man råd att bli guldis? ;) Man kanske kunde lägga upp fler bilder genom att låta dem ligga uppe på någon annan sida, någon som har något bra tips?
#11 - 21 september 2007 20:48
Tackar =)...Den gamla roten var ett helvete att slita upp med bara händerna och de större stenblocken var inte så kul att baxa hem, men jag tycker att det blev ganska bra.

Då återstår bara frågan, har man råd att bli guldis? ;) Man kanske kunde lägga upp fler bilder genom att låta dem ligga uppe på någon annan sida, någon som har något bra tips?

Jag lägger upp alla mina bilder på http://www.zoonen.com/. Det är gratis och sen är det bara att länka bilderna hit.
#12 - 21 september 2007 21:11
stene skrev:
Har du nu ordnat med redskap för att förgylla skogslivet:p:)
Jajamensan. Hade beställt en hyr-röjsåg modell större från Cramo, men när jag skulle hämta ut den idag hade de lånat ut den. :mad:

Sen åkte jag runt på varenda bygghandel i Täby med omnejd, och, jajamensan, den jäkla Partnern var nedsatt 900:-. Så den blev det. Efter helgen vet jag om det var pengar i sjön eller om den i alla fall duger att rensa älggräs med.

Har du tips om var man kan få tag i ett tomt oljefat, förresten? Förre ägaren har lämnat en rishög stor som en majbrasa på tomten, och jag funderar på hur jag skall kunna elda upp den utan att förstöra marken. Jag tänkte att ett oljefat upp-pallat på ett par tegelstenar och med några lufthål i botten borde funka bra för att elda ris.

Har beslutat lägga dammen vid stenpartiet på tomten, inte ute på gräsområdet, trots att det är norrläge. Det kommer att bli väldigt snyggt, stenpartiet är som gjort för en damm, men jag misstänker att det är lika mycket sten i backen, plus att ett stort videsnår måste bort = det blir inget nöje att gräva. Men ingenting är ju nånsin enkelt här i världen.
#13 - 21 september 2007 22:34
Vad har du för fiskar där i då ?
#14 - 22 september 2007 05:13
Azur skrev:
Jajamensan. Hade beställt en hyr-röjsåg modell större från Cramo, men när jag skulle hämta ut den idag hade de lånat ut den. :mad:

Sen åkte jag runt på varenda bygghandel i Täby med omnejd, och, jajamensan, den jäkla Partnern var nedsatt 900:-. Så den blev det. Efter helgen vet jag om det var pengar i sjön eller om den i alla fall duger att rensa älggräs med.

Har du tips om var man kan få tag i ett tomt oljefat, förresten? Förre ägaren har lämnat en rishög stor som en majbrasa på tomten, och jag funderar på hur jag skall kunna elda upp den utan att förstöra marken. Jag tänkte att ett oljefat upp-pallat på ett par tegelstenar och med några lufthål i botten borde funka bra för att elda ris.

Har beslutat lägga dammen vid stenpartiet på tomten, inte ute på gräsområdet, trots att det är norrläge. Det kommer att bli väldigt snyggt, stenpartiet är som gjort för en damm, men jag misstänker att det är lika mycket sten i backen, plus att ett stort videsnår måste bort = det blir inget nöje att gräva. Men ingenting är ju nånsin enkelt här i världen.
En tunna får du garanterat gratis i ett industriområde nån stans dem har hydralolja i dem flesta sen när den är tom så tar dem bara plats på stället,det var så jag fick min gratis men den rostar sönder efter ett tag men den är bra så länge det håller.
#15 - 22 september 2007 05:15
Azur har du ingen altan eller uteplats du kan ha dammen vid?
#16 - 22 september 2007 10:11
Jag ska själv flytta mina damm firrar till en 1000L balja snart =) eftersom dom övervintrar just nu ^^ så himla kallt ute :P
#17 - 22 september 2007 10:25
Kramfors skrev:
Azur har du ingen altan eller uteplats du kan ha dammen vid?

Jo, men där ligger den inte lika snyggt. Det här är alltså ett naturligt, halvmånformat, stenparti med stora rundade stenar - det är verkligen som gjort för en damm.
#18 - 22 september 2007 11:13
http://www.tinypic.com/ är en enkel sida att lägga upp bilder på :)
#19 - 22 september 2007 11:44
Den va fin:) va tänkter du ha i den? den ser inte så stor ut?!
#20 - 22 september 2007 21:45
den här sommaren...

Hade jag ett gäng guppy i den, samt två slöjsjärtar (som jag blev vid av någon anledning). Utöver det är det mestadels växter av olika slag, samt grodor och paddor som tyckts ha gjort sig hemmastadda i stenhögarna.

Återstår att se vad jag sätter i nästa säsong. Dammen är på 500 liter, det är en sådan där liten gardenadamm, men visst har jag lyckats dölja det ganska bra? ;)
#21 - 23 september 2007 20:49
Steg för steg

Steg 1

http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1565246

Steg 2

http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1565249

Steg 3

http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1565252

Steg 4

http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1565254

Steg 5

http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1565259

Steg 6

http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1565269

Fler bilder kan visas vid intresse. Sedan dessa bilder togs har växterna tagit sig bra och det verkar som att det mesta i dammen fungerar fint.
#23 - 23 september 2007 21:15
grymt fin damm
#24 - 23 september 2007 21:36
Tack =)...Jag har byggt den lite "framåtlutande" med flit, så att man ser den bra om man sitter och kikar på den uppifrån altanen. Kul med lite vatten och liv i trädgården.
#25 - 24 september 2007 16:42
Så, vad ska du ha för fiskar där i nu då :P ? Guldfisk eller?
#26 - 24 september 2007 21:24
Sommartid har jag guppy där i, det är riktigt dekorativt och dessutom är det ju en härdig fisk. Jag har haft två slöjsjärtar i nu också, de är roliga att titta på när man sitter på altanen och spanar ut över trädgården ;)
#27 - 25 september 2007 09:33
Mycket fin damm.. :) att det finns såna människor som vet vad dom ska göra :)
#28 - 25 september 2007 09:48
streezz88 skrev:
Mycket fin damm.. :) att det finns såna människor som vet vad dom ska göra :)

Vet och vet, man får ju bara dra igång liksom och se om man går bet på uppgiften eller ej =). Är inte helt nöjd med dammen som den är nu, bland annat skall jag byta till ett bättre filtersystem.

Är det fler här som har gjort samma lösning som jag, dvs försökt dölja en 500 liters plastdamm på detta vis?
#29 - 25 september 2007 10:27
Kommer du att någonsin bli nöjd.
#30 - 25 september 2007 11:31
Väldigt snyggt. På de nya bilderna ser man hur mycket jobb du lagt ned. Kan inte ha varit lätt att kånka all den där stenen!

Som Kramfors undrar jag om du inte tycker dammen är för liten? 500 liter är ett stort akvarium men en liten damm...
#31 - 25 september 2007 22:21
Förmodligen blir man aldrig riktigt nöjd. Men målet kanske inte är det viktigaste alla gånger, utan resan dit. Kul att pröva olika saker och att försöka utveckla sina byggen.

Den är så klart inte så stor, men det hänger mer ihop med att jag inte ville att dammen skulle ta upp så stor plats i trädgården. Vill gärna ha lite utrymme för lek med hunden, "fyllekubb", fotboll och andra aktiviteter. Med vattenfall och hela fadderullan så blir det ganska stort ändå. Nu har jag även planterat lite fler växter runt dammen, rhododendron, olika ormbunkar etc.
#32 - 25 september 2007 22:28
#33 - 25 september 2007 22:28
Det var inte alls menat som kritik, det är bara det att jag planerar en 2 kubikmeters damm och har redan börjat oroa mig för att den är för liten...
#34 - 25 september 2007 22:41
Azur. Nej nej, det är lugnt. Man kan nog aldrig bygga för litet tror jag ;) Min polare har ett betydligt större projekt (en riktig damm) och han blir aldrig nöjd med storleken. Den har ju som bekant betydelse ;).

Tanken med min lilla pöl var bara att få in lite liv och rörelse i trädgården, på ett enkelt och konstnadseffektivt sätt. Hade jag haft möjligheten så hade jag absolut byggt den större :)
#35 - 25 september 2007 22:41
Gillar stubben skarpt, kan bara vara en äkta akvarist som tänker på sådant:D
#36 - 25 september 2007 22:47
c90368 skrev:
Gillar stubben skarpt, kan bara vara en äkta akvarist som tänker på sådant:D

Ja, det blev lyckat. Fick bokstavligen slita upp den ur en mosse, rötterna var från början lite fler och lite längre än vad de är idag. Sedan sitter en del av rötterna fast under stenblock, för att säkra roten. Hade tänkt att låta en rot gå ner i dammen från början, men hade då velat ha någon lövträdsrot, den jag har nu är av tall och stinker terpentin. :)

Någon akvarist vill jag inte se mig som direkt, är ganska grön på både akvarium och dammar. Det märks väl på mina andra "tusen dumma frågor" här på forumet?

Mvh //micke
#37 - 26 september 2007 05:04
Sommartid har jag guppy där i, det är riktigt dekorativt och dessutom är det ju en härdig fisk. Jag har haft två slöjsjärtar i nu också, de är roliga att titta på när man sitter på altanen och spanar ut över trädgården ;)

Gött! ;)
#38 - 26 september 2007 06:26
dammstorlek

Azur skrev:
Det var inte alls menat som kritik, det är bara det att jag planerar en 2 kubikmeters damm och har redan börjat oroa mig för att den är för liten...

du behöver inte oroa dig den är alltid för liten har en på 3m3 idag men har duk till 15m3 (ska bara byta hus) och jag vet att den blir för liten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
#39 - 26 september 2007 15:27
Skrattar, du har så rätt. Inte ens Vänern vore stor nog ;)
#40 - 26 september 2007 16:20
Mycket vackert. Man blir väldigt inspirerad. Har själv en likadan plastdam med en fontän i nedgrävd i ett blomland som man kunde hotta upp. Problemet är att somrarna är väldigt korta och ostadiga i södra Finland.

Blir det inte väldigt varmt en solig sommardag i sådana dammar?
#41 - 26 september 2007 16:42
JLi skrev:
Mycket vackert. Man blir väldigt inspirerad. Har själv en likadan plastdam med en fontän i nedgrävd i ett blomland som man kunde hotta upp. Problemet är att somrarna är väldigt korta och ostadiga i södra Finland.

Blir det inte väldigt varmt en solig sommardag i sådana dammar?
'

Den är lite över 80 cm djup och jag har en ganska kraftig pump, vilket gör att vattnet cirkulerar ganska bra. Så jag har aldrig upplevt att vattnet skulle bli sådär jättevarm precis. Det största problemet jag har upplevt är regnet, det verkar sätta små dammar ur balans på något vis. Precis som med akvarium så kräver ju mindre dammar större tillsyn och jobb än större dammar.

Det är iaf vad jag kan säga med min ringa erfarenhet...
#42 - 26 september 2007 17:03
OK. hurdant är klimatet där du bor? hur lång säsong har du med dammen?
#43 - 26 september 2007 17:22
Dammen finns i Borås, en stad som har ett oförtjänt dåligt rykte som sveriges regnigaste stad ;). Vet inte vilken klimatzon det ligger i, men det är väl inte direkt någon tropisk zon iaf.

Dammsäsongen är inte slut än iaf, dock lyfte jag in fiskarna i helgen eftersom mina platy fryser annars. Slöjsjärtarna kanske hade kunnat gå ute ett tag till, men men...
#44 - 26 september 2007 17:31
Sveriges zoner

http://www.odla.nu/metoder/zoner.shtml

Info om trädgårdsdammar från samma sida. Vet ej om den är något att ha.

http://www.odla.nu/arkiv/damm.shtml
#45 - 16 oktober 2007 17:37
Det blev ju riktigt stiligt snyggt gjort med stenen runt om ser väldigt naturlig ut Riktigt bra jobbat.
#46 - 27 oktober 2007 09:47
Tackar =). Nästa år blir det en mer seriös plantering, samt även ett nytt filter. Tänkte ha ett sådant med UV ljus i mot algerna. Någon här som kan rekomendera något sådant filter till en 500 liters damm?

Annons