I mitt honor/yngelakvarie (60l) har jag märkt en lite konstig sak. Det började med att en av mina guppyhonor, vad jag trodde, blivit lite för gammal och därmed kroknat. Hon magrade och fick svårt att få styrsel på rumpan men åt och fungerade hyfsat normalt ändå. Alla andra fiskar i karet, guppyhonor med yngel samt endlershonor med yngel (ja, det är meningen att det ska bli hybrider, men bara med kontrollerade guppyhannar) såg ut och rörde sig precis normalt.
Pga arbetsresor blev det inte av att jag tog bort henne, sambon har på sin höjd dristat sig till att mata rätt sporadiskt (och lite) under tiden och när jag kom hem hade den krokiga honan försvunnit. Död och uppäten alldeles säkert.
Nu efter någon vecka hemma inser jag att dels några av de äldsta endlershonorna (som dock är högst ett år gamla), dels ca hälften av guppyynglena och ett endlersyngel börjar visa tendenser till krokiga ryggar. De äter helt normalt och rör sig också normalt förutom att de helt plötsligt fått sig en "knäck" över ryggen. Vad kan ha hänt? Pga fördelningen på de nu drabbade fiskarna så kan man ju enkelt utesluta ålder som en faktor i sammanhanget. Torpedsjuka? mineralbrist?
Vad det gäller mat och matens kvalitet så matar jag med JBL-flingor samt PJBL Plecotabletter i alla tre karen (ett rent endlerskar samt ett mixkar på 250L), gröna skalade ärtor samt egenfångat frysfoder ur en damm utan fiskar. Ingen annan fisk ur något annat kar uppvisar likadana symptom, och jag har t o m hittat ett fantomtetrayngel i mixakvariet som på något underligt sätt lyckats hålla sig undan sina glupska föräldrar! (Guy, grå och röda färgvarianter av fantomtetra korsar sig visst! ;))
Tilläggas kan att karet också fått ett anfall av cyano (mitt första någonsin) men i övrigt har karet alltid varit stabilt och näst intill algfritt, bara liiite grönalger på rutorna.