Krokodil i akvarium

#1 - 2 mars 2004 15:26
Liiiite trångt för en sån stor varelse va?
Undra hur han rastar den?!!?!?

http://www2.blocket.se/view/2168014.htm?l=0&c=1&city=0
#2 - 2 mars 2004 15:30
Tycker inte att ett sådant "stort" djur hör hemma i ett så litet kar. Eller för den delen i privat ägo om man inte har därtill avpassad damm och givetvis erforderliga kunskaper att handskas med sådana djur.
#3 - 2 mars 2004 15:34
Fy vad synd det är om den stackarn att den får bo så! Inte konstigt att det finns dom som vill förbjuda exotiska djur för privatpersonner när man ser sånt.
#4 - 2 mars 2004 15:35
stakars djur
#5 - 2 mars 2004 15:37
Det är ju djurplågeri av sådan art att ägaren skulle åtalas för det!!!

Jag blir inte upprörd, utan fullständigt vansinnig!

Mvh Jari
#6 - 2 mars 2004 15:57
Usch!!! Den ser inte ut att kunna röra sig i det där akvariet!! Stackars djur!!!!!
#7 - 2 mars 2004 16:08
Verkar precis som ni säger uppriktigt sagt sjukt! En sådan borde ha åtskilliga tusentals liter vatten, inte futtiga 800!
...och han väntar sig seriösa köpare...
#8 - 2 mars 2004 16:13
De hittade en kajman i ån bakom vårat hus när jag var liten. Troligen någon som släppt ut den. Men som tur var hittade någon den och den fick flytta till tropikkällaren i Luleå.

De har hyfsad kraft i svansen också. kan med lite otur slå sönder akvarieglaset.
Men de är roliga att se på då de äter...
#9 - 2 mars 2004 16:13
Jävla idiot!!
#10 - 2 mars 2004 16:14
Jag har mailat länken till denna diskusionen till honom. Tyckte nog att han borde få reda på vad folk tycker.
MVH
Magnus
#11 - 2 mars 2004 16:24
bra magnus
#12 - 2 mars 2004 16:29
Det e ju helt sjukt att ha dom i så litet akvarium killen borde ju straffas för djurplågning!
#13 - 2 mars 2004 16:35
seriöst... sånna varelser hör hemma på tropikariet (om inte naturen)... inte i ett 840L akvarie... hur korkad får man va
#14 - 2 mars 2004 16:51
omg ricke ta et lungt
#15 - 2 mars 2004 16:53
Är det överhuvudtaget någon här som har mer info än det som bilden visar? Kan ni med säkerhet säga att denna kajman bor i detta akvarium alltid, hela tiden? Tycker bara det känns lite grovt att kalla någon för idiot etc. när man inte har all fakta på bordet. Jag håller med om att det inte är bra för ett djur att ha så begränsat med plats, OM den har så begränsat med plats hela tiden. Ingen som blri upprörd över alla hästar på ridskolan som fastkedjade i spiltor här dom inte "används"? Hur kul är det för fiskarna ni köper i affären att bo i en liten påse? Vill ni bli kallade idioter av folk som inte med säkerhet vet om dom kommer få mer plats när ni kommer hem?

Mvh
Björn
#16 - 2 mars 2004 17:01
Vi får väl gå samman och frigöra honom och skänka han till Universeum eller Skansen eller nåt...
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 2 mars 2004 17:25
Jordbruksverkets regler för hållande av glasögonkajmaner som är mindre än 100 cm (denna var t.o.m. något större) säger att vattenytan skall vara minst 6 kvadratmeter och djupet minst 60 cm (absolut minimum är alltså 3600 liter).

Vi får väl gå samman och frigöra honom och skänka han till Universeum eller Skansen eller nåt...

Tropikhuset i Göteborg som gick i konkurs alldeles nyligen hade väldiga problem med att bli av med sina kajmaner/krokodiler. De offentliga djurparkerna/tropikhusen/akvarierna är faktiskt rätt trötta på folk som skaffat sig djur som blir för stora att hålla i hem och därför kommer till dom och vill lämpa av sina djur.
#18 - 2 mars 2004 17:52
Låt folk ha sina djur hur dom vill! Det är ju knappast vårt problem!
#19 - 2 mars 2004 22:28
Skapade nyss en annan tråd om detta då jag inte visste att denna fanns.
Håller med er allihop,helt sjukt.
Men jag håller också med om att man ska ta reda på fakta innan man kallar folk för saker.
Måste faktisk medge att det är ett häftigt husdjur.
Hur stora kan de bli?
Måste ju nästan vara farligt att hålla på i det karet.
Har sett djurprogram där små 10 cm krokodiler biter riktigt hårt.
#20 - 2 mars 2004 22:37
Patrik_växjö : Så du tycker det är helt okej att djur far illa?
#21 - 2 mars 2004 22:40
Han menar väl bara att dom får väl ha sina djur o sköta dom misssköter dom djuren så blir dom lidande själv o få inte se djurens riktiga sidaa;)
#22 - 2 mars 2004 22:40
Patrik_växjö uttrycker bara sin vanliga intelligens så är inget att bli upprörd över. Folk kommer i alla former och det är väl tur det så har vi något att bli upprörda över så forumet flyter på? =)
#23 - 2 mars 2004 22:48
det är lite väl dyrt för en GDS handväska och ett akvarium :)

(skojar bara lite)
#24 - 2 mars 2004 22:49
Helt otroligt att folk inte inser... men man blir sällan förvånad nu för tiden...
#25 - 2 mars 2004 23:03
Jag håller helt med Toke!

Ursprungligen skickat av Toke

Är det överhuvudtaget någon här som har mer info än det som bilden visar? Kan ni med säkerhet säga att denna kajman bor i detta akvarium alltid, hela tiden? Tycker bara det känns lite grovt att kalla någon för idiot etc. när man inte har all fakta på bordet. Jag håller med om att det inte är bra för ett djur att ha så begränsat med plats, OM den har så begränsat med plats hela tiden. Ingen som blri upprörd över alla hästar på ridskolan som fastkedjade i spiltor här dom inte "används"? Hur kul är det för fiskarna ni köper i affären att bo i en liten påse? Vill ni bli kallade idioter av folk som inte med säkerhet vet om dom kommer få mer plats när ni kommer hem?

Mvh

Björn

Vem vet att den inte har bott i något större och det han menar med seriös köpare är kanske just det att han vill är att den som köper ska kunna erbjuda ett mycket större boende.

Jag håller också med att bilden inte ser bra ut, för att uttrycka sig milt!!

Man ska inte dra förhastede slutsatser, men man ska heller inte alltid tro att allt är bra.

Att hålla på och försöka förlöjliga andra och försöka få andra att taillaupp som ex. "gosatta" gör tycker jag är lite fånigt. Vet inte varför det är så många som gör så. Jag har svårt att tro att dom som skriver sånt i forum skulle var lika spydiga i verkligheten. Jag kan hålla med om att Patrik_växjö har något konstig åsikt, men att försöka förolämpa eller förlöjliga honom lär ju inte ge specielt mycket resultat. Vem vet jag kanske har helt fel! om man är tillräkligt spydig och otrevlig så kanske alla kommer tycka likadant tillslut!?

Kritik är bra om den är konstruktiv... tycker jag iaf.
#26 - 3 mars 2004 00:12
Stackars Kajman... Kanske man skulle köpa den och låta den bo i badkaret? :) Nej att ha en krokodil som husdjur tycker jag verkligen inte känns rätt. Visst det är ju "coolt" att ha en krokodil men har man ett vanligt hem utan någonstans där den kan få vara i något som efterliknar dess naturliga miljö tycker jag verkligen man ska avstå.

MVH
/Jens
#27 - 3 mars 2004 00:37
Jag vet om ett företag som har två kajmaner men de har en kompetent skötare och ett helt rum på 60 kvadrat till dem. Vi kan ju inte veta om detta är en tillfällig förvaring för just försäljningen men då verkar det ju lite konstigt att just akvariet och tillbehören pushas så starkt i annonsen om det inte är menat som dess permanenta bostad. Men vi vet ju inte och hur som helst borde det undersökas men jag kan inte diktera vad som behöver göras för jag har ingen som helst kunskap i ämnet. Men om det vi ser på bilden är dess permanenta levnadsförhållande har vi ju inget som hindrar oss ifrån att polisanmäla mer än att alla bara förväntar sig att "någon" ska göra det och inte gör det själv. Men först måste ju nån som har koll på denna typen av djur undersöka läget.
#28 - 3 mars 2004 01:21
man blir ju förbanad för mindre! den person som säljer detta djur gör sig skyldig till lagbrott dessutom bryter han mot allt sunt förnuft och med känsla till djuret i fråga fy fan!!!!!
#29 - 3 mars 2004 04:51
Jag maner det att det finns nästintill fler trådar där man gnäller över andras hållande av djur istället för ens egna fisk. "jag såg en affär med en guldfisk skål med 3 fiskar i" " kolla denna annonsen" blablabla...

Jag kan inte heller tänka mig att kajmenen, eller vad det är, har tillräckligt med yta i baljan, men det är som sagt inte vårt problem. Låt folk sköta sitt på sitt sätt. Det man inte vet har man inte ont av...
#30 - 3 mars 2004 06:20
Vad bra att det stackars djuret blir sålt. Nu kommer säkert någon ansvarstagande köpa den för att den inte ska hamna i orätta händer..:)
#31 - 3 mars 2004 07:54
Jag kan inte heller tänka mig att kajmenen, eller vad det är, har tillräckligt med yta i baljan, men det är som sagt inte vårt problem. Låt folk sköta sitt på sitt sätt. Det man inte vet har man inte ont av...

Patrik, är det här verkligen din åsikt när du ser lagöverträdelser och eller övergrepp av olika slag? Att man ska blunda för det och tiga?

.
#32 - 3 mars 2004 14:26
Ja vi får verkligen hoppas att den tas om hand på ett bra sätt.
Annonsen är borta nu.Om den är såld eller har tagits bort p,g,a detta vet jag inte men bra är det.
Det måste ju vara farligt att ha en sådan här bjässe till rovdjur hemma hos sig. Eller?
#33 - 3 mars 2004 14:54
rindberg: men gosatta har ju rätt, Patrik_växjö är ett troll som mest bara jävlas.

jag fick aldrig se annonsen själv men känns inte som krokodiler hör hemma i lägenheter.

in b4 the lock!
#34 - 3 mars 2004 15:19
anonsen verkar vara borta nu
#35 - 4 mars 2004 00:10
orm: Jag håller med gosatta att Patrik_växjö har minstsagt undliga åsikter. Det bara det att jag tror inte att det leder någon stanns att försöka förlöjliga någon på nätet.

Ursprungligen skickat av orm

rindberg: men gosatta har ju rätt, Patrik_växjö är ett troll som mest bara jävlas.

jag fick aldrig se annonsen själv men känns inte som krokodiler hör hemma i lägenheter.

in b4 the lock!

Jag vill samtidig påpeka att den typen av attetyd som Patrik_växjö visarupp är väldigt falig! Man ska alltid protestera om något är fel! Att låta bli att reagera när något är fel är bland de faligaste man kan göra!

En hård gämförelse: Om ex du Patrik_växjö någongång skulle bli misshandla när du var ute, skulle du då tycka att det var ok om någon som gick förbi vände huvudet åt andra håller och tänkte "Det man inte vet har man inte ont av..."? Det kan hända att man själv inte får ont men någon annan kan bli lidande.

Det kan hända att man tycker att den jämförelsen mellan djur och mäniskor är alldelens för hård, det är inte det jag vill göra, utan jag vill bara påpeka att just den attetyden är väldigt fallig! Den attetyden var en utav anledningarna till varför så många judar blev dödade under andra världskriget.

Måhända att det här kanske inte verkar vara rätt plats att diskutera en sådan sak! Men att inte protestera när något är fel är oftast värren än att göra samma fel själv.

Jag kan tänka mig att Patrik_växjö inte riktigt har den attetyden utan att han likt mig tycker att det är lite häftigt att kalla någon idiot m.m. efter bara ha sett en blid! Bilden kan vara helt missvisande, givetvis ska man ifråga sätta! Jag kan gåttochväl tänka mig att det är nått åt det håller Patrik_växjö tänkte men valde orden klantigt!?

Jag kan ha helt rätt och jag kan ha helt fel eller någonstans mittimellan! Jag tycker bara att man ska vara lite försiktigt när det gäller att dömma andra efter en bild eller en mening.
#36 - 4 mars 2004 02:00
helt klart rätt att dne inte passar i ett 840 liters kar, men kom ihåg att personen som köper den kanske ger den ett bättre liv med rätt möjligheter, så klaga inte för att den är till salu.

//marcus
#37 - 4 mars 2004 04:45
Kan ju tänkas att han säljer för att han inte har råd att skaffa större balja till djuret??

Jag är inte ute efter att jävlas å hålla på, jag ser bara saker från olika håll, istället för att bara hålla med och säga samma sak som 90% av inläggen i denna trådserie har! Tror ni han e den enda som håller ett djur så trångt??
#38 - 4 mars 2004 07:23
Patrik, är det här en OK tolkning av det du vill ha sagt?

"Den av er som är fri från synd skall kasta första stenen".

(sagt av en person som jag tror dyrkas mycket i dina hemtrakter)...
#39 - 4 mars 2004 07:40
Kul!!! Vad har patrik och denna person gemensamt?
MVH
Magnus
#40 - 4 mars 2004 09:01
Det du skriver nu Patrik tycker jag låter som lite bättre, jag tyckte kanske att dina ordval/formuleringar var lite illa. Jag kan hålla med om att det många gånger i sådana här forum kan bli lite strömlinjeformade diskutioner.

Som sagt man ska inte döma någon efter bara en bild! (eller ett inlägg).

Fortfarande så ska man protestera om man tycker något är fel, oavsett om det är en enskild händelse eller en i mängden. Sen kanske man inte ska protestera så väldigt högljudt innan man <u>vet</u> hur det faktiskt ligger till! Ifrågasätta ska man göra!

Ursprungligen skickat av Patrik_växjö

Kan ju tänkas att han säljer för att han inte har råd att skaffa större balja till djuret??

Jag är inte ute efter att jävlas å hålla på, jag ser bara saker från olika håll, istället för att bara hålla med och säga samma sak som 90% av inläggen i denna trådserie har! Tror ni han e den enda som håller ett djur så trångt??

Som både Patrik och Marcus (och även jag) har försökt säga, vem här vet att inte syftet var att den skulle få det bättre!?

Tycker oavsett hur det ligger till med den, att det är tråkigt att alla försöker kasta skit på andra för att de har andra (kanske konstiga) åsikter, diskutera istället och dra inte förhastade slutsatser!!
Kjell Fohrman
Administrator
#41 - 4 mars 2004 09:11
Som både Patrik och Marcus (och även jag) har försökt säga, vem här vet att inte syftet var att den skulle få det bättre!?

Men då hade det varit bättre om personen ifråga inte hade sålt kajmanen och akvariet i ett paket utan separat.

Tycker oavsett hur det ligger till med den, att det är tråkigt att alla försöker kasta skit på andra för att de har andra (kanske konstiga) åsikter, diskutera istället och dra inte förhastade slutsatser!!

Håller helt med

#42 - 4 mars 2004 22:11
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

[quote]Som både Patrik och Marcus (och även jag) har försökt säga, vem här vet att inte syftet var att den skulle få det bättre!?

Men då hade det varit bättre om personen ifråga inte hade sålt kajmanen och akvariet i ett paket utan separat.

Håller helt med
[/quote]
Ja... och tack för det.
#43 - 5 mars 2004 10:32
Har inte sett bilden, men håller med om att det är förj...igt.. Inom terarrievärlden figuerar samma problem som inom akvaristiken tyvärr.. Men glöm inte att det finns mycket otroligt duktigt folk som håller och vårdar sina djur inom ett humant och regelmässigt spectra även inom den världen.. Jag har hållt terrariedjur som tex ormar och ödlor i många år vid sidan om akvarier och det är otroligt intressant, men det finns tyvärr ett för dåligt allmänt kunnande inom ämnet som leder till att folk köper djur för att de tycker att det är häftigt utan att ha en aning om hur mycket kunskap och arbete som krävs för att de skall trivas. Däremot så finns det lika många intresserade djurvänner inom ämnet som i detta forum som lever för sina djur och föder upp under rätta förhållanden.. Ibland när jag har sett sådana saker som den omtalade annonsen så tycker jag som någon skrev innan att exotiska djur borde förbjudas, men jag tror bara att problemet blir värre då i form av dålig tillgång på utrustning, medicin och annat som krävs.. För finns det ingen marknad för djurhandlaren så har dom med sina marginaler ej råd att ligga på några lager av terrarietillbehör.. Istället bör man nog satsa på flera kontroller, och framförallt ett större ansvar av säljare och folket med kunskap. Men det finns en kärna av fin och trevlig terrariekultur i sverige, så döm inte alla för någon pajas till krokodilplågare eller tex snubben från växjö som inte tycker man ska bry sig????.. Ha det bra och se till att ta ansvar för det ni släpar hem...Jens
#44 - 8 mars 2004 03:43
om man ser något orätt ska man agera för att få det rätt annars så blir det aldrig någon rättvisa om man ser ett djur eller en person som lider då ska man agera inte titta på för då är man lika skyldig själv.
#45 - 23 december 2005 12:32
Fy f-n så hemskt mot det stackars djuret!!
#46 - 23 december 2005 13:05
wow, vilken gammal tråd ;-)
Jag skulle förövrigt inte ha något emot att äga en grupp Dvärgkrokodiler (Osteolaemus tetraspis osborni), det är bara prislappen som är ivägen där.

/hansh
#47 - 24 december 2005 12:41
Man borde förbjuda krokodiler eftersom att dom är farliga för allmänheten och att privatpersoner sällan kan uppfylla kraven för att krokodilen ska må bra! Visst finns det några få som har den tid och de pengar som krävs för att hålla ett rovdjur som kan bli flera meter långt men att köpa krokodil borde vara olagligt för privatpersoner och dom som kommer med en krokodil till en djurpark borde få betala en stor bötesumma!
#48 - 25 december 2005 03:22
[QUOTE=Hugin]Mdom som kommer med en krokodil till en djurpark borde få betala en stor bötesumma![/QUOTE]

så det är bättre att dom släpper ut dom i naturen då eller ???
#49 - 25 december 2005 14:47
anser inte att ett förbud mot kajmaner är rätt, men nån slags "kajima nkörkort" borde finnas, tycker att alla som ska ha dom skulle få genomgå nån slags undersökning om dom har rätt möjligheter för att ge djuret ett drägligt liv.
#50 - 26 december 2005 02:13
[QUOTE=Raven][QUOTE=Hugin]Mdom som kommer med en krokodil till en djurpark borde få betala en stor bötesumma![/QUOTE]

så det är bättre att dom släpper ut dom i naturen då eller ???[/QUOTE]

Nej,så menade jag självklart inte. Jag menade att man skulle få betala böter om man inte kunde ta hand om sitt djur. Att förbjuda privatpersoner att hålla vissa djur är en bra ide eftersom vissa personer tycker att det är häftigt att ha en giftorm trots att man inte vet ett piss om hur dom ska hållas! Om nån vill ha en giftorm bara för att ha den, så måste denna person ha tillstånd, men alla har inte det...
#51 - 26 december 2005 02:22
men då ska samtidigt en del av ansvaret läggas på butikerna.
det säljs fiskar som inte en enda privatperson i de här landet kan ha till exempel.
och börjar man bötfälla folk för dom vill göra det rätta och lämna ett djur på lämpligt ställe så kommer dom hamna ute i naturen istället.
#52 - 26 december 2005 13:07
Jag snackar om att dumpa ett djur! Dvs slänga in det i en kartong och lämna den någonstans.
#53 - 29 december 2005 09:31
Jag tycker att små hundar ska förbjudas. Dom står utan för ICA och Konsum och skrämmer sk*ten ur alla hundrädda. Sen drar och sliter dom i sitt "automatkoppel" och damen i andra änden har ingen kontroll alls.

Som ni ser på mitt lilla (ironiska och generalliserande) "utfall" så kanske inte förbud är rätt metod. Däremot skulle vi behöva ett fungerande kontrollorgan för att hanterta bla djurplågeri. Alltså något liknande vad dom har i Storbritanien och USA, "djurskyddsinspektörer" med polisiära befogenheter.
Låt säga ca 2st "djurpoliser" per 100.000 invånare.
#54 - 29 december 2005 12:42
[QUOTE=heeke]Däremot skulle vi behöva ett fungerande kontrollorgan för att hanterta bla djurplågeri. Alltså något liknande vad dom har i Storbritanien och USA, "djurskyddsinspektörer" med polisiära befogenheter.
Låt säga ca 2st "djurpoliser" per 100.000 invånare.[/QUOTE]

ingen dum ide, samhället i stort är alldeles för slapp mot djurplågeri och dumma djurägare.
#55 - 3 januari 2006 19:54
jag brukar kolla på animal planet en del och i USA är det hårda tag som gäller. Döms ägaren till djurplågeri är inte böter på över 10 000 sek ovanligt. Mer sånt här och mindre dalt. Jag menar, om man riskerar att få böter på 10 000 kanske man hellre frivlilligt skriver över djuret till djurskyddet innan det gått så långt som till djurplågeri.
Lena Maria
#56 - 7 januari 2006 20:43
Har haft många terrarium förr och man har ju sett skräckexempel på hur folk förvarar djuren och utfodrar dom helt fel och sen förstår dom inte varför dom blir sjuka . terrarium kräver en del arbete och intresse . Jag blir så förbannad ibland på hur folk håller sina terariedjur . ex för trånga utrymmen , ingen värmare fel mat mm .

Annons