Krokodilmal

#1 - 5 april 2007 21:31
vet ej det vetenskapliga namnet på denna.

såg en idag, den var på ca 10cm, riktigt cool var den. funderade på köp men tänkte att jag vill veta lite mer om den först.

någon som har info?

är den lätt att hålla? biter om man stoppar ner handen? hur stor blir den mm.

Mvh Amaro

Ps bilder på större exemplar skulle uppskattas.
#2 - 5 april 2007 21:46
Möjligen är det frågan om Bagarius yarrelli, som Akvarieteknik kallar "Mal krokodil".
Inte den lättaste malen att hålla:
* Den kräver svalt, strömmande vatten.
* Den blir 1,5 meter lång - se här.
* Den äter upp alla andra fiskar.
* Den har ett... tja, rätt vasst gap, kolla här. Om den biter när man stoppar ner handen vet jag inte. Skulle du våga prova?
På Planet Catfish finns ännu fler bilder på denna imponerade fisk som gör sig bäst i naturen. Släktet innehåller dock mindre arter, som Bagarius bagarius. Och i familjen Sisoridae finns flera trevliga arter, har själv snälla men kanske inte riktigt lika spännande Glyptothorax trilineatus:
#3 - 5 april 2007 23:01
tack för info tror nog inte att det blir en sån just nu hehe, lite för mycket att hålla om man säger så ;)

föresten daniel, på din sida där det står vilka fiskar du har så finns ibland nr framför... tex 210, 90 osv. vad menar du med de numrena om man får fråga?
#4 - 5 april 2007 23:02
#5 - 6 april 2007 00:19
det är denna jag såg =)

Den blir bara en meter. Bara att slå till! ;)
föresten daniel, på din sida där det står vilka fiskar du har så finns ibland nr framför... tex 210, 90 osv. vad menar du med de numrena om man får fråga?

Det är storleken på akvarierna. Fast fiskuppgifterna är gamla - jag har knappt några ciklider kvar, till exempel.
#6 - 6 april 2007 13:18
haha joo en meter e ju ingenting :P
jag får nog köpa grannens 500Liters till o börja med för den här framtida jättefisken. den är ju just nu ca 10-15cm men de växer ju ganska fort beroende på hur ofta man matar dem.

jag undrar dock om jag kommer tycka det är värt det efter ett tag, alltså om jag kommer vara nöjd med mitt köp. måste fundera på detta.

jasså då var det som jag trodde angående numrena.
du har väll iallafall kvar alla dina malar hoppas jag :)

Annons