Kubakvarium

#1 - 25 februari 2010 14:01
Hejsan!

Jag undrar om kubakvarium är bättre än en "vanlig" alltså en rektangulär akvarium?

Vad är nackdelar och fördelar med kubakvarium osv..

Tack för svar ! :)
#2 - 25 februari 2010 14:04
Platseffektivt i förhållande till vattenvolym.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 25 februari 2010 14:17
Virros skrev:
Hejsan!

Jag undrar om kubakvarium är bättre än en "vanlig" alltså en rektangulär akvarium?

Nej det är inte bättre eftersom bottenytan ofta är mindre och många fiskar vill ha en stor bottenyta.
Ett kubakvarium är också svårare att inreda snyggt, men är man å andra sidan duktig på att inreda snyggt kan man nog få till en kub snyggare.
#4 - 25 februari 2010 14:20
Nej det är inte bättre eftersom bottenytan ofta är mindre och många fiskar vill ha en stor bottenyta.

Den mindre bottenytan kan också göra det besvärligt att hitta lämplig belysning om man vill köra växtkar i ett kubakvarium.
#5 - 25 februari 2010 14:25
Virros skrev:
Hejsan!

I regel är kuber ganska små, så utbudet av fisk sjunker drastiskt jmf. m. rektangulära kar där utbudet av olika storlekar är mkt större.
Precis som nån nämnde här kan belysning bli lite svårare oxå. till rektangulära tankar finns anpassade lysramper som passar perfekt. En kub kan va mkt snygg men är enligt min mening mer av en prydnadshistoira, medan ett "vanligt" kar kan va så mkt mer...
Men det är bara min uppfattning, finns säkert de som tycker annorlunda.
#6 - 25 februari 2010 14:29
Tackar!
DÅ blir det och uppgradera till ett 112 liters rektangulär senare :)

Tack för alla snabba svar!
#7 - 25 februari 2010 14:42
Virros skrev:
Tackar!

DÅ blir det och uppgradera till ett 112 liters rektangulär senare :)

Tack för alla snabba svar!

Det gör du nog rätt i :)
#8 - 25 februari 2010 15:08
No reason ;).
#9 - 25 februari 2010 15:38
Är kuber i regel små? 50x50x50 kuber är rätt vanliga och dem är inte så små faktiskt :) Ruskigt snyggt med kubformat då man får ett bra djup i karet vilket är härligt, kan man inreda karet väl blir det lätt ett väldigt intressant kar!
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 25 februari 2010 15:39
Rooster skrev:
I regel är kuber ganska små, så utbudet av fisk sjunker drastiskt jmf. m. rektangulära kar där utbudet av olika storlekar är mkt större..

Jepp utbudet sjunker drastiskt och det finns väl bara cirka 500 fiskarter att välja mellan;)

Finns för övrigt även gott om belysningar också till kubakvarium
#11 - 25 februari 2010 17:06
Ja det påståendet förstår jag inte rikigt, det finns vanliga ramper med både T5 och T8 i de flesta vanliga längderna att beställa hos de flesta grossister, och även en uppsjö med hängande armaturer om man gillar det bättre.
Har själv 3 kuber hemma, två 50-kuber och en 70-kub och jag har belysning till alla tre:p...
#12 - 25 februari 2010 18:10
Vart kan man hitta kubakvarium i NOrrköping? :)
#13 - 25 februari 2010 18:25
Jag har inte sett något här i stan, har dock inte besökt akvarievalvet ännu. Kollat där?
#14 - 25 februari 2010 19:11
För det mesta är de beställningsvara hos glasmästaren om man är ute efter de lite större storlekarna.
#15 - 25 februari 2010 20:05
Jag ska till akvarievalvet imorn och kolla. måttet ska vara 50x50x50
Annars så kör jag på vanlig akvarium
#16 - 25 februari 2010 20:07
Vill du ha det så satsa på det! Leta till du hittar det tycker jag, behöver ju inte komma hem med det nu på studs, bättre att bli helnöjd!
#17 - 25 februari 2010 20:41
sultanen skrev:
vill du ha det så satsa på det! Leta till du hittar det tycker jag, behöver ju inte komma hem med det nu på studs, bättre att bli helnöjd!

+1
#18 - 25 februari 2010 20:47
Jo de e klart att det fortfarande finns mkt fisk å välja på men ni kan inte mena att det finns i närheten lika mkt fisk att välja på med kar med de måtten. Visst det finns belysning för dessa kar, men jag vet ju inte var karet i fråga skall införskaffas men det är inte ens alla butiker som har kuber men typ alla butiker har vanliga kar.
Har eg. inget emot kar som inte är rektangulära, har själv tex. ett hörnkar, men lets face it man blir mer begränsad med en sådan utformning på kar jmf. med motsvarande volym i ett långsträckt kar!
Men jag håller fast vid jag skrivit tidigare, en kub är enligt min mening mer än prydnad och vill man ha lite större fiskar (många fiskar vill ju ha en del bottenyta), så skall man satsa på ett något större avlångt kar. Men visst det e klart, det finns alltid undantag.
#19 - 25 februari 2010 20:57
söt!!

..
#20 - 26 februari 2010 10:38
Vi har ett Juwel Lido, och det är inte en kub i ordets rätta bemärkelse, men det är 61x41x58, så den ser ut som en kub. Volymen är 120L.
#21 - 26 februari 2010 12:29
jag tycker faktiskt att det är lite komiskt att avråda ytill kuber, det beror ju helt och hållet på vilka invånare man tänker ha. Det finns många fiskar som funkar helt ypperligt i kubakvarier, då menar jag 5x50x50 och större givetvis. Men just tänkta invånare är väl troligen den enda faktorn som bestämmer vad man kan ha i skulle jag vilja säga, ljus är definitivt inget problem. Ta bara en 60x60x60 kub till exempel, givetvis får den måttbeställas men man kan ju utan problem ha 3 stycken 2x24 watts ramper på ett sådant och då snackar vi en jävla massa watt per liter ;)

EDIT: Kuber är för övrigt också ultimata om man vill köra MH belysning ;)
#22 - 26 februari 2010 12:35
MH is the shit, billigt och bäst! Saknar faktiskt en kub med 70w mh hängandes ovanför, borde kanske bli ett nytt projekt xD

Annons