Kubformat akvarium

#1 - 30 januari 2016 21:38
Nu känns det som om jag sökt överallt men hittar inte det jag vill ha. Kan någon ge tips om märke och ställe där jag kan hitta ett kubformat akvarium runt 300-400 liter? Det får gärna vara begagnat men då i södra Sverige. Alla jag tittar på är för små. Vad är rimligt att betala för ett så stort nytt akvarium?
#2 - 3 februari 2016 11:05
Håll koll på annonserna på saltvattensguiden.se. Där finns det kuber ibland, sällan så stora i o f s men chansen finns.
#3 - 3 februari 2016 11:11
Det borde ju finnas något runt 350 liter, alltså 70*70*70... Man får ha långa armar för att kunna sköta ett sånt, alt badbyxor! 😉
#4 - 9 mars 2016 08:07
Hej igen! Nu är jag på banan igen! Hade varit lättare att trycka ut ett Juwel 350 liters än denna lilla diamant❤️[QUOTE=Bluewing;n2350226]Har du pratat med Åleds?[/QUOTE] Ja, Åleds har en grym kub, men ack så dyr! Letade efter någon liten repa så det var tvunget att reas ut. Men nej! Detta var perfektion! Är i en tid i livet när allt möjligt konstigt händer och där ingår akvarium och fiskar. Vill inte lägga multum på själva karet i detta läge.
Ska kolla sidor om saltvatten kar som det skrevs om i länken.
Pratade med Åleds om att mina fiskar var ganska grymma mot varandra. Han sa att även Diskus kan ha ett mobbar beteende. Hur ska jag tänka i detta avseende när jag ska välja fisk? Antal, hanar-honor? Olika sorter eller hålla sig till en sort? Finns det Diskus som är lättare än andra?
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 9 mars 2016 09:24
Det finns ju också flera företag som tillverkar akvarier på beställning som t.ex. Akvarielagret i stockholm
#6 - 9 mars 2016 11:45
Att ciklider "mobbar" är inte så som för oss människor utan i stort sett alla arter har av naturen något sätt som belönar den starka individen framför den svage. Svaga individer sedan drar sig undan eller blir sjuka, dör. Men detta är ju inte mobbing utan naturens sätt att skapa förutsättningar för starka. friska individer.
När det gäller ciklider så testas detta med styrka på olika sätt. Men när det gäller diskusarna så har de en uppsättning beteenden som gör att detta mätande ofta görs klart med hjälp av färgsignaler (dvs. de skiftar färg) eller fysiska tecken såsom att höja/sänka huvudet, spärra upp fenor etc. etc. Så gällande diskus så blir det inte en direkt slakt av motståndaren utan detta sköts med lite mer finess ofta. Däremot så vill en Diskus som inte platsar i ett revir kunna flytta till ett ledigt revir. I akvariet så låser vi ju våra fiskar inom akvariets ramar så där kan en diskus som inte kan hävda sig reagera med stress, sjukdom, död.
Du kan hantera detta genom att antingen ha ett i det närmaste tomt akvarium där diskusarna hamnar i ett gruppläge som ser ut som om de stimmar. De söker då skydd i gruppen och kan upplevas som att de "stimmar". I det läget så simmar de mest bara runt och inväntar mat.
Men så fort det bildas par och de tycker att t.ex. termometern verkar vara ett vettigt revir så är friden över. Då börjar de par som finns i gruppen para ut sig och de börjar ta reda på vem som bestämmer över vem.
Ett annat sätt är att t.ex. via rötter, växter konstruera maximalt många revir, flyktplatser så att de kan leva sida vid sida i den bästa av världar.
Ungdiskus så kan du nog ha en diskus per 50 liter så länge den är ung. När den är fullt vuxen eller nästan vuxen så är det nog snarare 100 liter per diskus som jag ser det idag.
Det som känns som mobbing i en art är ju ofta en situation där man antingen har en olycklig kombination av arter med helt olika kampbeteenden eller för många fiskar per revir. Ett diskusrevir i naturen kanske är ibland ett par per 1000L eller mer. Så vi maxar verkligen situationen för våra kära diskusar. Men det är en känslig art som kräver mycket, mycket rent vatten. En härlig art som de flesta akvarister borde pröva någon gång.
I en blandad grupp med diskus så brukar det bli en mix med hanar honor. Som ungfisk så går det inte att se innan lek. Räkna med ett visst svinn på de diskusar du köper. Några dör. De som finns kvar är ofta de starkaste.
En del säger att odlade är mindre kinkiga på vatten och föda. Andra säger å andra sidan att VF diskus som är uppvuxen i en naturlig miljö egentligen är de tåligaste. Har du tight med pengar så är det ju kombinationen pris/kvalité som avgör om du köper odlat eller VF. Men köp av en seriös säljare.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 9 mars 2016 13:05
Revirhävdande fiskar funkar ofta lite sämre i kubformade akvarier (få revir och de hamnar för nära varandra) utan passar bättre i lite längre akvarier.
#8 - 9 mars 2016 15:53
Jag vill slå ett slag för kubformade kar! Jag har ett egenlimmat och det är mitt absoluta favoritakvarium alla kategorier! Man får det där underbara djupet och även fisken kan simma långt åt alla håll istället för bara längs med... Jag tycker att man med fördel kan hålla det ganska lågt, jag har bara 30cm högt, då kan man också gå på 6mm glas och det håller ner kostnaden!
" target="_blank">
#9 - 9 mars 2016 23:22
[QUOTE=åheim;n2352313]Jag vill slå ett slag för kubformade kar! Jag har ett egenlimmat och det är mitt absoluta favoritakvarium alla kategorier! Man får det där underbara djupet och även fisken kan simma långt åt alla håll istället för bara längs med... Jag tycker att man med fördel kan hålla det ganska lågt, jag har bara 30cm högt, då kan man också gå på 6mm glas och det håller ner kostnaden!
" target="_blank">
[/QUOTE]
Vilket fint akvarium du har :)
#10 - 10 mars 2016 13:24
Åheim! Du måste ha byxor på dig när du filmar, det reflekterar. Nej, skojar bara! (Har varit hemma lite för länge!)
Jätte snyggt kar, vilket vatten! Har du ett lågt kar för att underlätta hantering eller har det bara blivit så? Det är onekligen lättare/billigare med ett avlångt kar men har snöat in på kuben. Har någon erfarenhet av småbarn och lägre kar? Är rädd att det kommer släppas i saker i karet om det finns utrymme för det. Idag har jag mitt hörnakvarium högt på en möbel. Svårare att sköta men behöver inte plocka upp några bilnycklar eller få hjälp med matning. Undrar om det får vata ifred med ett kar de når locket på?!
Läste ditt inlägg B.W om revir och yta. Hade tänkt mig 5-6 diskus, men då behövs ju ett jättekar! Trivs diskusarna om de är färre?
Det bästa med att vänta på mitt projekt är att jag hinner spara och kunna köpa de diskusar jag vill ha. Där kommer mina zoopet kompisar in i bilden. Ni måste guida mig till vad jag vill ha!
#11 - 10 mars 2016 14:53
Halloj! :)

Kanske skulle du kunna höra av dig till Jagefeldts Glasmästeri i Lysekil. Han gör otroligt fina kar till överkomliga priser.

www.jagefeldt.nu

Här är en film på mitt kar från Jagefeldt, ett kub-kar på 343 liter med måtten 70x70x70 cm

" target="_blank">
#12 - 10 mars 2016 16:42
Wow. Så himla snyggt Mats. Här syns det ju också hur mycket volym det blir fort med kuben.
#13 - 10 mars 2016 17:23
Det är ju väldigt fint när man ser fisken simma bort ifrån en eller hur jag ska förklara. Bye-bye liksom där for han [:D]
#14 - 10 mars 2016 17:52
[QUOTE=Bluewing;n2352401]Wow. Så himla snyggt Mats. Här syns det ju också hur mycket volym det blir fort med kuben.[/QUOTE]

[QUOTE=Mu(sic);n2352404]Det är ju väldigt fint när man ser fisken simma bort ifrån en eller hur jag ska förklara. Bye-bye liksom där for han [:D][/QUOTE]

Nu skall inte jag bli långrandig här och kontaminera Junis tråd, men kub-formen har verkligen sina fördelar.
Tar man ett lite rejälare kar, som typ ett 70x70x70 så får man ju ett ansenligt djup och en härlig höjd. Inredningsmässigt gäller det att kompensera det man förlorar i längd - alltså att man tänker i djup- och höjdledd och så att säga "leder in" inredningen i karet. I karet på filmen hade jag gjort en öppning in mot mitten så att fiskarna kunde simma in och faktiskt uppehålla sig bakom de vänstra och högra bakre depåerna. Detta syns inte så tydligt på filmen - men var verkligen effektfullt.

Det var även detta kar det stora Stendkerparet gick i senare.

:)
#15 - 11 mars 2016 07:09
Jo, kontaminera!! Det är intressant att läsa om olika lösningar. Jag snöar dessvärre lätt in på en linje och har svårt att se möjligheterna med olika lösningar. Ska kolla Jagefeldts, verkar vara ett mög att få hem ett kar därifrån! Det är ett snyggt kar du har Mats, kommer fråga dig senare om inredningen och upplägget!
#16 - 11 mars 2016 10:19
[QUOTE=Juni;n2352430]Jo, kontaminera!! Det är intressant att läsa om olika lösningar. Jag snöar dessvärre lätt in på en linje och har svårt att se möjligheterna med olika lösningar. Ska kolla Jagefeldts, verkar vara ett mög att få hem ett kar därifrån! Det är ett snyggt kar du har Mats, kommer fråga dig senare om inredningen och upplägget![/QUOTE]

Det lättaste är nog att beställa, och åka dit och hämta karet själv.
Jag, PiaJo och Ansjo-Anders brukar träffas och hjälpa varandra med olika bestyr - bland annat att köra och hämta/lämna kar av olika storlekar. Just den här 70-kuben har jag fått av Anders en gång i tiden.
Två andra kuber på 50x50x50 cm, och ett 540-liter - från Jagefeldt - finns det många bilder och filmer på i min tråd; "akvariestugan".
Det är en jädra lång tråd, och det är inte alla som tycker det är kul med långa projekttrådar, men det kan kanske vara kul att kika in ändå.
Det snackas mycket om inredning i tråden, och det är väl det som kommer att bli riktigt intressant lite senare när du har fått hem ditt akvarium.
Lycka till nu, snart börjar det roliga!

#17 - 20 mars 2016 08:02
Problem! Min man är osäker på om bjälklaget i golvet håller för vikten av ett större akvarium. (Huset byggt 1908) Är detta B.S för att slippa akvariekarusellen eller är det ett problem? Går det att komma runt det, fördela vikten med flexibelt underlag el liknande?
Funderar på om det inte är lättare att hitta en ny snygg man än ett nytt snyggt akvarium? 😂
#18 - 20 mars 2016 08:07
Åheim, läste om 6 mm glas, hur blir stabiliteten? Är det inte mer riskabelt för läckage? Är i behov av ett kar som inte är så känsligt och helst lite höjd på det även om det är mer svårskött!
#19 - 20 mars 2016 10:00
[QUOTE=Juni;n2353024]Problem! Min man är osäker på om bjälklaget i golvet håller för vikten av ett större akvarium. (Huset byggt 1908) Är detta B.S för att slippa akvariekarusellen eller är det ett problem? Går det att komma runt det, fördela vikten med flexibelt underlag el liknande?
Funderar på om det inte är lättare att hitta en ny snygg man än ett nytt snyggt akvarium? 😂[/QUOTE]
Jo en snygg man har ju en mer flexibel viktfördelning och du kan lätt flytta honom dit du vill ha honom utan egen fysisk ansträngning men om du vill få ut den mesta glädjen av innehavet så kräver det dock en viss fysisk ansträngning som du säkert kommer uppleva som väl motiverad:D
#20 - 20 mars 2016 10:02
[QUOTE=Juni;n2353025]Åheim, läste om 6 mm glas, hur blir stabiliteten? Är det inte mer riskabelt för läckage? Är i behov av ett kar som inte är så känsligt och helst lite höjd på det även om det är mer svårskött![/QUOTE]Höjden är den kritiska punkten och vill du ha det högt så måste du gå upp rejält i tjocklek på glaset. Du får ju också en större tyngd på en mindre golvyta...
#21 - 22 mars 2016 10:08
Har kollat Jägerfelds och de verkar ha helt andra priser som passar bättre. Har frågat om 70, 70,70. Han undrar om det skall vara med aluminiumramen eller helglas? Vad säger ni? Tänker på hållfastighet och utseende. Han gör karet i 12 mm glas och det behövs nog i stormens öga som jag bor i!
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 22 mars 2016 11:03
Hållbarheten skiljer inte mellan ett aluminium och ett helglas - de limmas bara på lite olika sätt.
Så det är det estetiska som avgör. Jag tycker helglas är snyggare (om det limmas med svart silikon) men vad jag tycker är ointressant utan det handlar ju om vad du tycker är snyggast.
#23 - 22 mars 2016 11:13
Som Kjell säger, hållbarheten är densamma och det är upp till dig vad du tycker verkar vara snyggast - och passar i den omgivning karet skall stå.

Helglas-kar får nästan en eterisk känsla och är väldigt snyggt i de flesta sammanhang och rum, medan ram-kar kan upplevas lite "knubbigare" och robusta. Som sagt, du avgör!

Här är en bild på två kuber från Jagefeldt med ram. Den större kuben är 70x70x70 cm, och den mindre har måtten 50x50x50 cm.

[ATTACH=CONFIG]n2353160[/ATTACH]
#24 - 22 mars 2016 15:48
#25 - 22 mars 2016 17:05
Väldigt snyggt, inget du känner att du behöver sälja? Varför svart limning?
#26 - 22 mars 2016 19:17
Syftar du på mitt eller mats?
#27 - 23 mars 2016 13:21
[QUOTE=åheim;n2353185]Syftar du på mitt eller mats?[/QUOTE]
Ser nu att det var två olika karägare! Bygger du dem själv eller var det renovering på bilden? Det är även höjden jag är ute efter för att komma upp i volym. Fick dock höra igår att om jag har kubformat kar trivs endast ett stort diskus par, om jag har ett traditionellt rektangulärt kan det få rum två eller tre revir. Jag har aldrig hört detta förr! Synpunkter?
#28 - 23 mars 2016 14:24
Jo men så är det ju. Om du har en kub som är 70x70x70 så motsvara ju det ungefär ett 100 liters rektangulärt akvarium (70x40x35) revirmässigt. De skapar ju inga revir över eller under varann... I en kub blir det liksom för nära åt alla håll för fisken ska tolerera varandra.

Fogarna i mitt hembyggda har svart silikon eftersom jag tycker det är klart snyggast!
#29 - 24 mars 2016 07:23
Ja, det är jättesnyggt! Har bara sett kar med ramar så jag har aldrig tänkt på det. Blev lite konfunderad när du bekräftar revir i kuben. Då går det aldrig att ha mer än två diskusar i en kub med detta mått, det gäller att det verkligen blir rätt med hane-hona och jag blockerar helt för att ha fler diskusar. Hur har ni andra gjort som har diskus i kub? Fungerar det med ett diskuspar och andra arter av fiskar eller måste de paret gå själva? Låter ju enklare med ett rektangulärt men kuben är fin.....

Annons