Kubik stora akvarium

#1 - 8 januari 2014 20:57
Först vill jag börja med att säga att jag inte riktigt har koll på vart jag ska ställa denna fråga, så om någon admin surar till på en forumsnybörjare och flyttar denna till rätt så blir jag endast glad :)

Jag undrar om någon här på forumet vet någon eller vet någon tråd som handlar om stora akvariet. I storleken 10 -15 kubik? Det är så att jag har köpt hus och börjat forska om framförallt uppbyggandet av ett stort akvarium. Har sett ett gäng filmer på youtube och läst massa forum från framför allt USA. Men det måste ju finnas någon som byggt liknande dessa här hemma i Svedala med?

Någon här som varit med och byggt bassängerna i fjärilshuset i Stockholm?

Tackar och bockar på förhand!
#2 - 8 januari 2014 22:31
bagheera skrev:
Först vill jag börja med att säga att jag inte riktigt har koll på vart jag ska ställa denna fråga, så om någon admin surar till på en forumsnybörjare och flyttar denna till rätt så blir jag endast glad :)

Jag undrar om någon här på forumet vet någon eller vet någon tråd som handlar om stora akvariet. I storleken 10 -15 kubik? Det är så att jag har köpt hus och börjat forska om framförallt uppbyggandet av ett stort akvarium. Har sett ett gäng filmer på youtube och läst massa forum från framför allt USA. Men det måste ju finnas någon som byggt liknande dessa här hemma i Svedala med?

Någon här som varit med och byggt bassängerna i fjärilshuset i Stockholm?

Tackar och bockar på förhand!

Är ju inte riktigt i din tänkta storleksklass men kanske kan ge lite inspiration etc http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?68186-Att-bygga-en-dr%F6m-eller-en-liten-bit-av-Tanganyikasj%F6n!

Det största problemet är nog för dig att hantera fukt så inte huset börjar mögla eller ruttna.
#3 - 8 januari 2014 22:39
Njaaa du ska nog prata med Christer på Akvarielagret till att börja med.
Sen kan du kolla www.vldesign.com en liten byggbeskrivning på kar i din storlek!

// Andreas
#5 - 8 januari 2014 23:20
Njaaa du ska nog prata med Christer på Akvarielagret till att börja med.

Sen kan du kolla www.vldesign.com en liten byggbeskrivning på kar i din storlek!

// Andreas

Den länken gav inte mycket..
#6 - 9 januari 2014 05:43
Vad vill du veta?

Det finns en del stora byggen på monsterfishkeepers, problemet är att de grabbarna och tjejerna oftast har en helt annan budget än "oss".. Sen behöver inte material-listorna stämma eftersom mycket i te finns här och finns det så är det svindyrt..

Tänkte du bygga i trä eller gjuta? Damm eller frontruta?

Har du 50 000 som bara ligger och skräpar? Jag ifrågasätter självklart inte någons ekonomi men det är INTE billigt.. Räkna 10 papp på filtrering 7-8000 för ett powerbead och 3000 till för cirkulationspump..

10 för frontrutan..

10 för glasfiber..

10 för leca/armering/träkonstruktion/belysning osv

10 för småutgifter.. (Öl till snälla kamrater som är med och bär)..

jag vet många som har haft liknande planer, varav en som faktiskt byggde 22 kubik men det kom aldrig till fyllning.. Sen är det inte gratis att driva heller.. Bara belysning är ett helvete till så stora kar..

Återigen, du kanske är vd för tele2, vad vet jag men har man inte handlag eller enormt stora fickor brukar det rinna ut i sanden eller sluta i en apokalyptisk vattenskada..

Patrickpata och bong på rovfisk.se sitter väl på 5-8 kubik var och sen är det väl någon lirare på ciklid som trycker på 5 kubik.. Alla byggde träburkar..
#7 - 9 januari 2014 05:47
Glömde säga att det ska bli grymt att följa en eventuell tråd med bygget..
#8 - 9 januari 2014 06:26
Jag kollade bongs tråd för länge sen och det va det som fick mig intresserad. :-) Det är erfarenheter jag är på jakt efter. Framför allt det ekonomiska. Jag har en favorit på youtube som kallar sig för energyvampires. Han har byggt ett 2700 gallon stort akvarium och har jättebra lösningar på fuktspärr, filtrering och uppvärmning.
" target="_blank">http://m.
Han har byggt sitt i trä och det verkar vara det enklaste. Men det vore kul att hitta någon som har byggt nå liknande som man kan bolla idéer med.
#9 - 9 januari 2014 07:01
http://www.vldesign.com/DIY_2700_Gallon_Aquarium.pdf

Den länken ska nog funka bättre!
#10 - 9 januari 2014 07:03
Mm.. Tänkte på det bygget.. Det blev ju stabilt och bra..

Är du samma bagheera som hade rtc'n förut btw?

Hur som, reglar är billigt, plyfa är billigt.. Det är allt runt om som springer iväg..
#11 - 9 januari 2014 07:03
Vad vill du veta? Det finns en del stora byggen på monsterfishkeepers, problemet är att de grabbarna och tjejerna oftast har en helt annan budget än "oss".. Sen behöver inte material-listorna stämma eftersom mycket i te finns här och finns det så är det svindyrt.. Tänkte du bygga i trä eller gjuta? Damm eller frontruta? Har du 50 000 som bara ligger och skräpar? Jag ifrågasätter självklart inte någons ekonomi men det är INTE billigt.. Räkna 10 papp på filtrering 7-8000 för ett powerbead och 3000 till för cirkulationspump.. 10 för frontrutan.. 10 för glasfiber.. 10 för leca/armering/träkonstruktion/belysning osv 10 för småutgifter.. (Öl till snälla kamrater som är med och bär).. jag vet många som har haft liknande planer, varav en som faktiskt byggde 22 kubik men det kom aldrig till fyllning.. Sen är det inte gratis att driva heller.. Bara belysning är ett helvete till så stora kar.. Återigen, du kanske är vd för tele2, vad vet jag men har man inte handlag eller enormt stora fickor brukar det rinna ut i sanden eller sluta i en apokalyptisk vattenskada.. Patrickpata och bong på rovfisk.se sitter väl på 5-8 kubik var och sen är det väl någon lirare på ciklid som trycker på 5 kubik.. Alla byggde träburkar..

Ja hur fan gick det med 22 kubikarn? Blev han klar med det?
#12 - 9 januari 2014 07:05
Japp det stämmer! Anledningen till det stora akvariet är att "Madicken" ska bli två denna gång och kunna bo hos mig utan behöva flytta till fjärilshuset efter ett år :)
#13 - 9 januari 2014 07:14
Jag har kollat på liknande dammpumpar som han jag refererade till tidigare har, och dem är dyra men billigare än ytterfilter för den storlek på akvarium som är målet. Plyfa och reglar är ganska lätt att handskas med så jag tror att jag kör på det spåret. Mitt frågetecken där är om det håller 10-15 år utan att bågna
#14 - 9 januari 2014 07:32
En kåk håller ju flera hundra år om man gör det rätt..

är det 2 rtc'er som är målet hade jag byggt iaf 4,5x3x1,2.. Alltså typpers 15-20 kubik.. Inget konstigt alls egentligen att göra det i trä..

Golv 245-virke reglat 30cc, 22mm golvspån på det, dra fast liggande 45x70 i det med typ 160-skruv som även nyper i golvbjälklaget. I detta skruvar du stående 22mm konstruktionsplyfa, slår en ram runt av 195-virke , limträbalk i under och överkant samt ett gäng tvärstag..
#15 - 9 januari 2014 07:44
Ja precis. Två rtc:er är bokat för dem är mina favoriter. Sen skulle jag vilja ha tcn, arowaner och cichla monoculus också. Men huruvida dem får plats och går ihop tänkte jag kolla med er "akvarierävar" lite senare. Nu är det bygget jag försöker forska om.

Måttena jag tänkt är 4x2x1.5. Längden kan jag inte ändra men djupet och höjden går helt klart att öka.
#16 - 9 januari 2014 09:03
Öka djupet till 244 isf.. Det är standardmått på skivorna.. 244x120.. Går du på 120 i höjd kommer du undan med en hyfsat billig frontruta.. Visserligen kanske man kan ha en delruta men man vill väl kanske ha en full frontruta.. Har det inte i huvudet men du borde klara dig på 28mm glas, eller tunnare om du kör på härdat glas.. 15kanske.. Men det får du kolla upp..

Jag skulle kunna skissa upp en ritning på det.. Om du är smart lägger du upp en parallell tråd på rovfisk.. Pata är nog vassare på hållfasthet än jag och sjebbe samt boris och inte minst bong är också erfarna hantverkare och diy-are..

Får du in 2 rtcer får du in vad du vill.. ;)

ramverket och fuktspärren är ju klart viktigast.. Men materialet jag nämnde är nog det som gäller om du inte ska gjuta.. Det kräver dock lite mer förkunskapet..
#17 - 9 januari 2014 10:14
Jag kan ju knappast tacka nej om du erbjuder dina tjänster ;-) Jag börjar få klarhet i hur jag ska bygga men inte exakta mått osv. En singelruta va tanken då det blir större risk för läckage med fler rutor. Jag har nämligen tänkt härma poolbyggen då jag har tillgång till liknande pooldukar som finns i dem flesta pooler. Hur jag ska fästa grenar och sånt har jag dock inte räknat ut än men planen är att ha det ganska spartanskt i karet eftersom det kommer vara stora djur i.

jag ska knåpa ihop en tråd på rovfisk när jag kommer hem ikväll!
#18 - 9 januari 2014 11:18
Planeras det stora fiskar är det bara att ta rygg.. Man får ju hjälpa varandra..
#19 - 9 januari 2014 17:43
En kåk håller ju flera hundra år om man gör det rätt..

är det 2 rtc'er som är målet hade jag byggt iaf 4,5x3x1,2.. Alltså typpers 15-20 kubik.. Inget konstigt alls egentligen att göra det i trä..

Golv 245-virke reglat 30cc, "22mm GOLVSPÅN" på det, dra fast liggande 45x70 i det med typ 160-skruv som även nyper i golvbjälklaget. I detta skruvar du stående 22mm konstruktionsplyfa, slår en ram runt av 195-virke , limträbalk i under och överkant samt ett gäng tvärstag..

Skulle definitivt inte använda just golvspån..(eller MDF) Bättre med plyfa. Annars helt ok att bygga i trä.Principen vatten till trä är ju f.ö. att det ALLTID ska vid eventuell vatten/fukt- inträngning i ena sidan, kunna luftas ut åt andra sidan i det här fallet utsidan som inte får vara tät eller målad med tät färg..

Vare sig det gäller båtar, hus eller akvarium..

Bagheera, häftigt projekt!..och reglarna vid lämplig dimension och konstruktion kommer inte att bågna annat än helt betydelselöst..
#20 - 9 januari 2014 18:33
Jag skulle med undvikt spånskiva, vis av erfarenheten... minsta läcka och spånet sväller samt tappar sin hållfasthet sedan läcker det på riktigt.
#21 - 9 januari 2014 18:41
Plyfan är mycket mer böjlig än spånet vilket medför större risk för läckage.. 22mm spån är självbärande.. för ett kar som inte väger 12 ton hade jag hållit med dig men i det här fallet tar jag hellre en minskad risk för läckage än ett större problem vid läckage.. men absolut.. plyfa är ett bättre material i vanliga fall.. dock är borings kar byggt helt i mdf i brist på bättre vetande.. det har stått i 4 år nu.. :)
#22 - 9 januari 2014 18:42
flygrc skrev:
Jag skulle med undvikt spånskiva, vis av erfarenheten... minsta läcka och spånet sväller samt tappar sin hållfasthet sedan läcker det på riktigt.

Visst är det så...Gäller även MDF som sagt, det sistnämnda, 20mm sväller lätt i vatten vid test 3mm till 23 mm över natten...(Även om jag själv haft spånskiveakvarium över 1000 l och sett flera på uppemot 2000 l, endast målade med 2-komponentfärg invändigt) Kan tillägga att jag jobbat ( jobbar) med otaliga skivor av alla trämaterial i många decennier..
#23 - 9 januari 2014 18:55
Hahahaha.. herregud.. "otaliga skivor i alla träslag i många decennier" då får jag ge mig då..
#24 - 9 januari 2014 18:56
Plyfan är mycket mer böjlig än spånet vilket medför större risk för läckage.. 22mm spån är självbärande.. för ett kar som inte väger 12 ton hade jag hållit med dig men i det här fallet tar jag hellre en minskad risk för läckage än ett större problem vid läckage.. men absolut.. plyfa är ett bättre material i vanliga fall.. dock är borings kar byggt helt i mdf i brist på bättre vetande.. det har stått i 4 år nu.. :)

Visst går det att bygga i både spån och MDF men helt förkastligt.Plyfa är oerhört mycket starkare och beständigare(F.ö. utvecklat för att bygga flygplan från början)..Och brister inte vid böjning i motsats till spån..Att slå av en spånskiva mot en kant är busenkelt, fodrar knappt någon kraft alls plyfa jävligt svårt, går knappt..
#25 - 9 januari 2014 19:02
Jodå.. jobbar som snickare själv.. :)

10 ton fördelat på 11m2 är inte tillräckligt för att knäcka golvspån på cc30..

Men hur som.. plyfa eller golvspån.. tomato tomato..
#26 - 9 januari 2014 19:08
Hahahaha.. herregud.. "otaliga skivor i alla träslag i många decennier" då får jag ge mig då..

:-)...Sjysst burk du har förresten..Kul att se alla bilder och alla fiskar! Vet att du jobbar som snickare ta inte illa upp..och vadå rovfisk? Pyttsa i en Gädda vet jag..allt annat är mat;-)

Mvh Hemi
#27 - 9 januari 2014 19:43
Har testat det.. var faktiskt inte imponerad.. hade den med en tigrinus och en liten arowana ett tag.. sväljkapaciteten var inte vad jag väntat mig.. en liten tigrinus (alla samma längd) som ändå är en rätt passiv rovmal kunde svälja större bitar.. det var dock en minigädda så kan inte uittala mig om en större men tror inte den har en chans mot marulia/micropeltes/hydrocynus/hoplias osv som i te har något emot att styckmörda sina byten.. men jag har haft fel förr..

Letar dock gädda runt 20-30cm så jag kanske sitter där med styckade rockor till nästa jul.. då ska jag krypa till korset..

Tack ska du ha :)
#28 - 9 januari 2014 20:50
Kubik stora akvarium

Men herregud vad mycket tyckande det finns på material och glas. Hur många tyckare har praktisk erfarenhet? Känns som att alla nya projekt skjuts ner av folk som frågar om glastjocklek, medan de som FAKTISKT byggt riktigt stora kar är typ tre stycken.........
#29 - 9 januari 2014 21:11
Jag måste nog tycka att jag har rätt att tycka till iaf.. Jag har byggt ett par runt 2 kubik i trä och limmat ett helglas på 1800 och ett på 1200 samt glasfibrat en annan.. Jag har byggt ett gäng filter och övriga tillbehör och hjälpt till med åtminstonde lika många till varav ett gäng som är större än de jag nämde.. Jag jobbar dessutom som snickare och då främst våtrum.. Har även limmat mot akryl osv..

även om jag inte haft något över typ 3000 (pga utrymmesskäl) har jag iaf ställt allt i vardagsrummet till skillnad mot många som har lokaler och källare osv där det spelar mindre roll om det läcker..
#30 - 9 januari 2014 21:58
Jag måste nog tycka att jag har rätt att tycka till iaf.. Jag har byggt ett par runt 2 kubik i trä och limmat ett helglas på 1800 och ett på 1200 samt glasfibrat en annan.. Jag har byggt ett gäng filter och övriga tillbehör och hjälpt till med åtminstonde lika många till varav ett gäng som är större än de jag nämde.. Jag jobbar dessutom som snickare och då främst våtrum.. Har även limmat mot akryl osv..

även om jag inte haft något över typ 3000 (pga utrymmesskäl) har jag iaf ställt allt i vardagsrummet till skillnad mot många som har lokaler och källare osv där det spelar mindre roll om det läcker..

Ja du har mer erfarenhet än någon härinne ang att bygga eget och bygga egna kar!
Därmed vet jag inte om man kan kalla det tyckande? Låter mer som erfarenhet i mina öron!

//Andreas
#31 - 9 januari 2014 22:08
Bong är värre.. sen finns det säkert många andra också.. jag vill inte slå mig för bröstet på något sätt men alla kan ju inte veta vem jag är och då känns det ju rimligt att legitimera sig haha :)
#32 - 9 januari 2014 22:13
Bong är värre.. sen finns det säkert många andra också.. jag vill inte slå mig för bröstet på något sätt men alla kan ju inte veta vem jag är och då känns det ju rimligt att legitimera sig haha :)

Njaaeee Bong hänger väl inget här på Zoopet nu för tiden? Och sen finns här väl typ ingen med din erfarenhet här av att bygga kar!

//Andreas
#33 - 10 januari 2014 08:17
Nä, bongen har gått över till den mörka sidan.. :)

Nej men jag menar typ folk som bosse och säkert kjell och massa mer som limmat kar innan jag var påtänkt.. Alltså är det alltid värt att vara lite försiktig innan det blir pinsamt haha..

Men skitsamma..

Bagheera; kolla upp materialkostnad osv.. Har du någon polare som är hantverkare kan du säkert handla på hans konto och få ner priserna lite etc.. Hur som helst är det fullt möjligt att göra, det handlar bara om vilja.. Det är jävligt många som drömmer.. Färre som genomför.. :)
#34 - 10 januari 2014 16:43
Jens79 skrev:
Men herregud vad mycket tyckande det finns på material och glas. Hur många tyckare har praktisk erfarenhet? Känns som att alla nya projekt skjuts ner av folk som frågar om glastjocklek, medan de som FAKTISKT byggt riktigt stora kar är typ tre stycken.........

Det är ju inte så konstigt, vi tycker ju rätt ;)
#35 - 10 januari 2014 17:19
All tillräcklig kunskap finns redan vad det gäller att bygga t.e.x ett mycket stort akvarium. Ur konstruktionssynpunkt ett mycket enkelt jobb. MEN självklart mycket dumt att ge sig på det utan att läst på ordentligt och lyssna på de som kanske har erfarenhet av byggen och koll på vad som funkar i praktiken. Allt är redan känt vad det gäller t.e.x hållfasthet och täthet..All erfarenhet finns vad det gäller t.e.x glas och hållfasthet, inga problem alls. Bara plugga på men skulle nog rekommendera en viss erfarenhet..

Sen en annan sak att det innebär en hel del jobb och hygglig kassa.. ettfettbranamn har bra koll. Bortsett från "spånskiveidén" ;-)

B.t.w Det har byggts många båtar i plyfa, många flyter än efter många, många år..nästan all inredning i båtar är plyfa. INGEN har byggts i spån eller MDF..

Fast självklart är det så att att det inte får uppkomma någon läcka överhuvudtaget i akvarium.
#36 - 10 januari 2014 18:36
Hemi skrev:
All tillräcklig kunskap finns redan vad det gäller att bygga t.e.x ett mycket stort akvarium. Ur konstruktionssynpunkt ett mycket enkelt jobb. MEN självklart mycket dumt att ge sig på det utan att läst på ordentligt och lyssna på de som kanske har erfarenhet av byggen och koll på vad som funkar i praktiken. Allt är redan känt vad det gäller t.e.x hållfasthet och täthet..All erfarenhet finns vad det gäller t.e.x glas och hållfasthet, inga problem alls. Bara plugga på men skulle nog rekommendera en viss erfarenhet..

Sen en annan sak att det innebär en hel del jobb och hygglig kassa.. ettfettbranamn har bra koll. Bortsett från "spånskiveidén" ;-)

B.t.w Det har byggts många båtar i plyfa, många flyter än efter många, många år..nästan all inredning i båtar är plyfa. INGEN har byggts i spån eller MDF..

Fast självklart är det så att att det inte får uppkomma någon läcka överhuvudtaget i akvarium.

Det är detta jag försöker åstadkomma. Jag letar efter folk som har erfarenheten, oavsett ålder eller favoritmaterial. Jag har jobbat inom byggbranschen så att bygga skiten är nog inga problem. Men det vore surt att behöva göra om det för att jag inte tagit reda på problem som kan eller kommer uppstå. Mitt stora problem förut va hur jag ska fästa rutan utan läckage. Men efter att ha börjat gräva lite i den infon som finns så verkar det va det minsta bekymret..

Ettfettbranamn; Du kom med en bra punkt jag inte tänkt på. Plastfarsan har egen firma så han har ju billigare priser. Den tackar jag för! :)

Fan va jag vill börja köpa grejer! Finns bara en lååång lista på "att göra saker" innan jag får påbörja mitt projekt. Varför köpa ett färdigrenoverat hus? Det vore ju skittråkigt att bara flytta in och bara börja bo där på en gång. ..
#37 - 11 januari 2014 00:08
Bagheera, vilka är förutsättningarna, rummet där burken ska stå?

OBS...glöm inte att i den ekonomiska kalkylen räkna med dykutrustningen om du får för dig att ändra om i inredningen efter start;-)

Och visst är det så att det är en jävla skillnad i priser vad det gäller material, det gäller både båtar, hus eller akvarium..För exakt samma material....utan mellanhänder...Ibland av egen erfarenhet vid köp av t.e.x glas eller rostfritt en bråkdel av priset över disk..

Lycka till!
#38 - 17 januari 2014 16:06
Är du inte färdig än?

Annons