Kulfisk?

#1 - 13 januari 2010 18:23
Har hört att dessa fiskar är lite av kanibaler stämmer detta??
#2 - 14 januari 2010 11:49
jag vet faktiskt inte, men ställ frågan i kulfisktråden på "övriga fiskar" så är nog chansen till svar större.
#3 - 14 januari 2010 16:45
finns redan en kulfisktråd, bara gå in på sök funktionerna så hittar du en massa nyttig info om dessa kanibaler :D
#4 - 14 januari 2010 17:34
Nubi skrev:
finns redan en kulfisktråd, bara gå in på sök funktionerna så hittar du en massa nyttig info om dessa kanibaler :D

Hehe hittade tråden tillslut=)
#5 - 14 januari 2010 19:35
Länkade inte jag den!?....j**la dator! Får slänga ut denna dator snart
#6 - 14 januari 2010 19:42
Alla fiskar är mer eller mindre kannibaler.
Bilagor:
#7 - 14 januari 2010 19:43
men kulfiskarna lutar mer åt kanibal hållet, än t.ex. malar :)
#8 - 14 januari 2010 19:51
Har du sett det beteendet hos dina kulfiskar då eller, nubi? ;)
#9 - 14 januari 2010 21:15
Malar sitter ganska ofta och suger på nån död fisk. När min ena kulfisk dog hade den andra inte tagit en tugga. Har 2 biocellatus i 120 liter och de bråkar aldrig, åker runt och myser hela dagarna.
#10 - 14 januari 2010 21:23
Dessutom så är väl kulfiskar giftiga, så logiken är
väl att de inte är kannibaler :) att vissa arter av kulfiskar är agressiva mot artfränder stämmer, men det är en helt annan sak.
#11 - 14 januari 2010 22:44
DAHLBERG skrev:
Malar sitter ganska ofta och suger på nån död fisk. När min ena kulfisk dog hade den andra inte tagit en tugga. Har 2 biocellatus i 120 liter och de bråkar aldrig, åker runt och myser hela dagarna.

Ja på en död fisk, kulfiskarna ger sig på levande fiskar. Varför äre fel att tycka att kulfisken är en kanibal?
och det hindrar inte folk från att köpa fiskar. :) Tycker dessutom om Kulfiskbeteendet, lite rovdjur/kanibaler.

Du kanske har jätte snälla medans ngn annan har två monster kulfiskar som dödar allt i sin väg. Allt är så Individuellt.

Johanski skrev:
Har du sett det beteendet hos dina kulfiskar då eller, nubi? ;)

Har läst på den andra kulfisktråden och många säger att de är inga änglar, mer små djärvulsfiskar 'hehe* Har ännu inga egna juh :( 720L är inte klar ännu.

Johanski skrev:
Dessutom så är väl kulfiskar giftiga, så logiken är

väl att de inte är kannibaler :) att vissa arter av kulfiskar är agressiva mot artfränder stämmer, men det är en helt annan sak.

Om Två kulfiskar som smakar på varandra, dör de då??
Bilagor:
#12 - 14 januari 2010 23:24
Att döda för att äta och att döda bara för att är två vitt skilda saker :)
#13 - 14 januari 2010 23:25
Nubi skrev:
Ja på en död fisk, kulfiskarna ger sig på levande fiskar. Varför äre fel att tycka att kulfisken är en kanibal?

och det hindrar inte folk från att köpa fiskar. :) Tycker dessutom om Kulfiskbeteendet, lite rovdjur/kanibaler.

Men alla fiskar äter sin egna art om de får möjlighet. Det är inte just kulfisken som är kannibal... jag skiter väl i om folk köper kulfiskar eller inte... Det är inte så att jag försöker skydda dem och säga massa fina saker så alla vill ha en?

Nubi skrev:

Du kanske har jätte snälla medans ngn annan har två monster kulfiskar som dödar allt i sin väg. Allt är så Individuellt.

Ja det är individuellt, men döda är inte samma sak som att vara kannibal... "Kannibalism innebär att människa eller djur äter en annan individ av samma art"

Nubi skrev:

Har läst på den andra kulfisktråden och många säger att de är inga änglar, mer små djärvulsfiskar 'hehe* Har ännu inga egna juh :( 720L är inte klar ännu.

Vänta lite med att säga att kulfiskar är mördare tills du haft själv. Jag har hört att man flyger till himlen när man dör... Jag har inte dött så jag säger varken eller...

Nubi skrev:

Om Två kulfiskar som smakar på varandra, dör de då??

Kan vara så att de är immuna mot sitt eget gift, jag vet inte.
#14 - 14 januari 2010 23:32
Johanski skrev:
Att döda för att äta och att döda bara för att är två vitt skilda saker :)

Kanibaler dödar för att äta, inte för att ha som prydnadsgrej som ska stå i vardagsrummet...elller har jag fel?
(Ser mig en stor lergryta med puttrande vatten och flera människor som sitter i den *hihi*)
#15 - 14 januari 2010 23:34
Ja du har rätt, men alla dödar inte för att äta. Döda för att det är trångt i reviret är inte kannibalism...
#16 - 14 januari 2010 23:35
längtar till den dagen då jag får hem två st Amazon kulfiskar till mitt kar :D

Någon som vet om två st amazonkulfisk och Riddargobi går ihop?? Tänkte de är båda robusta i kroppen. Gobin håller sig mer till på bottennivå de gillar grottor.
#17 - 14 januari 2010 23:36
DAHLBERG skrev:
Ja du har rätt, men alla dödar inte för att äta. Döda för att det är trångt i reviret är inte kannibalism...

Vilket revir?? nu hänger jag inte med.
#18 - 14 januari 2010 23:38
Nubi skrev:
Vilket revir?? nu hänger jag inte med.

Om du har 2 kulfiskar och en tycker sig ha ett revir och dödar den andra så är den inte kannibal bara för att den dödat en av sin art..
#19 - 14 januari 2010 23:49
Men jag trodde inte vi snackade om sånt, mer om kulfisk, och inte om revis.
Menar du då att ALLA kulfiskar är så med revir eller bara vissa?

Ja men så är det väl med de flesta revirhävdande fiskar?
Så höll mina Ap.kakadua honor på. De fick bo i ett lite för trångt kar, i 5 dagar. Mkt mkt växter och rötter gjorde de mer lugnare. Tror nog att de honorna hade kunnat dödat varandra.
ialf kändes det så när man såg när de muckade med varandra.
#20 - 14 januari 2010 23:54
Nubi skrev:
Men jag trodde inte vi snackade om sånt, mer om kulfisk, och inte om revis.

Menar du då att ALLA kulfiskar är så med revir eller bara vissa?

Ja men så är det väl med de flesta revirhävdande fiskar?

Så höll mina Ap.kakadua honor på. De fick bo i ett lite för trångt kar, i 5 dagar. Mkt mkt växter och rötter gjorde de mer lugnare. Tror nog att de honorna hade kunnat dödat varandra.

ialf kändes det så när man såg när de muckade med varandra.

Vi pratade om kulfiskar var kannibaler eller inte och du menade att döda är samma sak som att vara kannibal.. Jag tog det där med revir som ett exempel på att du hade fel...
#21 - 15 januari 2010 00:05
Jag menade att kulfiskarna kan vara som kannibaler, då tänker jag på att de kan jaga efter en fisk (i ett akvarium) och biter på fenor, sen vidare på kroppen tills fisken dör och så käkar kulfisken upp den.
Deras beteende är lite kannibalism/rovdjurs aktigt, tycker jag efter att ha läst i trådarna.

Sen finns det fler saker i situationen som spelar stor roll varför fisken gör som de gör.

Nej att döda bara för dödandets skulle är inte kannibalism.
#22 - 15 januari 2010 00:22
Nubi skrev:
Jag menade att kulfiskarna kan vara som kannibaler, då tänker jag på att de kan jaga efter en fisk (i ett akvarium) och biter på fenor, sen vidare på kroppen tills fisken dör och så käkar kulfisken upp den.

Deras beteende är lite kannibalism/rovdjurs aktigt, tycker jag efter att ha läst i trådarna.

Sen finns det fler saker i situationen som spelar stor roll varför fisken gör som de gör.

Nej att döda bara för dödandets skulle är inte kannibalism.

Att jaga och bita av fenor på en annan fisk är varken att vara kannibal eller rovdjur... Skulle kalla det pain in the ass.

En kannibal behöver inte själv ha dödat sitt offer. Det måste ett rovdjur göra, annars är det en asätare.
#23 - 15 januari 2010 00:33
Hehe Pain in the ass.

Kannibalism innebär inte att man måste döda, det räcker mer att man kapar av en hand eller ett ben och äter. Nuförtiden är det inte för ett näringsyfte, mer en ritual.
Och det sker alltid i grupp, dvs man går inte ut och jagar själv, man äter med "gänget."
Kom ihåg detta för jag och två andra gjorde ett projektarbete i det för si så där 10 år sen. Men det handlade mer om antropofagi, kannibalism bland männsikor.

Finns vissa fiskar som "praktiserar" kannibalism Gäddor, Abborar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kannibalism

#24 - 15 januari 2010 00:46
Så fiskarna sliter av en fena på den andra och kör lite hokuspokus innan de äter för att det är en ruitual? Så du menar att man måste ha mer än 2 gäddor för att det ska vara kannibalism?

Hur som helst, det vi pratade om var att alla fiskar är mer eller mindre kannibaler och kulfiskar är lika mycket kannibaler som andra fiskar. Nu börjar du spåra med antropofagi?
#25 - 15 januari 2010 00:51
Ahahha! :) Som i hitta nemo när de gör sina ritualer ;) Bara det att i Hitta Nemo klippte de bort då de skär av lille Nemos fena ;)
Jag menar inte det, det står i wikopedian.
#26 - 15 januari 2010 00:57
Det du berättar gäller kannibalism bland människor, inte kulfiskar.

Förresten, lita inte blint på wikipedia. Vem som helst kan skriva en artikel:
[ATTACH]26617[/ATTACH]
Jag och en kompis la till "Bennys vikingahjälm" på wiki för att vår lärare (Benny) alltid tjatade om att vem som helst kunde pilla med faktan.
#27 - 15 januari 2010 01:11
hhaha :) och ni har kvar den :)! ja ibland undrar man :)

fakta kring kannibalism gällande fisk tog vi aldrig reda på i skolan, bara om människors :)
#28 - 15 januari 2010 01:17
Såå du sitter och argumenterar och håller stenhårt vid nått du inte har nån aning om?
#29 - 15 januari 2010 01:23
Jag säger att jag TYCKER de kan vara och liknar för mig ger intryck av små kannibaler/rovdjur och vad jag har läst på Zoopet, där folk säger att de ger sig på fiskar osv.tycker jag de påminner lite om kannibaler, JA :)
de är inte precis vackra och det brukar inte kannibaler som lever i Nya Guena heller vara,
Sen när jag väl skaffar mina kulfiskar så kan jag ha fel och DÅ ändrar jag på min åsikt! :) Om jag tycker en sak så tycker jag juh så.
#30 - 15 januari 2010 01:26
Kulfiskar är inte fula? De ser lite speciella ut, så du dömer efter utseendet? Ajaj! Det är insidan som räknas.
#31 - 15 januari 2010 01:39
De ser fula ut, sen lär man sig älska de :)
Som Kofisk
http://www.saltvattensguiden.se/forumet/geek/gars/images/3/2/1/7/ndobbincow_500.jpg
Skitfula men tittar man länge på de så blir de fulsöta :)

Gobisar ser inte vackra ut för fem öre (vackra färger men ful tryne)
http://www.zoopet.com/bilder/data/536/thumbs/Stigmatogobius_sadanudio_-_Robin_Hedstr_m.jpg
Men min Goby hon är så söt! speciellt när hon jagar körsbärsräkorna eller tigger mat när man sitter och tittar in i akvariet :)

Kulfisk - Det var denna bild som gjorde att jag fastnade för Kulfisk! :)
http://ss11i01.stream.ip-only.net/images/blog/images/entries/14/87/49/34703/db00ca5c40261cf1

Annons