Kulfisk

#1 - 9 november 2002 16:35
Halu!

Tänkte skaffa mig ett gäng colomesus asellus såsmåningom. Men det enda som avskräcker mig e ju det här med tänderna jag läste om, verkar jättebökigt. Måste man klippa dom? Eller räcker det med att dom får tugga på snäckor/sniglar så ordnar det sig själv?

#2 - 11 november 2002 08:54
Tänderna växer hela livet hos kulfiskar men i de allra flesta fall så slipar fisken själv ned tänderna genom att tex äta snäckor. Har själv haft kulfiskar i många år och råkat ut för att klippa tänderna på en av dem bara en gång.

Hos gnagare som tex kaniner så växer tänderna också hela livet. Kaniner måste gnaga för att slipa ned tänderna. Det händer att kaninägare får åka till veterinären med sina djur och fixa till tänderna på dem, men det är inte särskilt vanligt.

//Annika

#3 - 13 november 2002 12:26
Jag har en Colomesus Asellus som är ca 1 år gammal. Jag hade ingen aning om att jag måste klippa tänderna på den... När kan det bli aktuellt för min kulfisk, tror ni?

PS. Kan man föresten ha två i ett 160 liters kar? DS.
#4 - 13 november 2002 12:42
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Det händer att kaninägare får åka till veterinären med sina djur och fixa till tänderna på dem, men det är inte särskilt vanligt.

//Annika

<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Detta gäller enbart om kaninen har underbett =)

//Helena
#5 - 13 november 2002 13:44
Hej Maximus!

Du kanske aldrig behöver klippa tänderna på din kulfisk. Tu får ta och titta på den. Är tänderna så långa att fisken inte kan "öppna munnen" och få in mat så måste du klippa dem, annars så svälter fisken och dör.

//Annika

#6 - 8 februari 2003 13:29
Hej!
En av mina kulfiskar har långa tänder(stiker ut och ser som en vampyr) och jag undrar hur klipper man tänderna på en fisk?
#7 - 10 februari 2003 07:47
Jag fångade kulfisken och höll fast den i handen. Använde sedan en nagelklippare för att klippa av tänderna, liten sax funkar också.

//Annika
#8 - 10 februari 2003 20:54
Tackar,ska försöka med en nagelklippare imorgon.

Annons