Kulfisk (Colomesus asellus)

#1 - 21 april 2007 19:50
Läste igenom artbeskrivningen här på zoopet och fick ett par följdfrågor... Enligt mig är handelsnamnet Sydafrikansk kulfisk men det spelar ingen roll.
Mina frågor: 1) Varför ska det vara sandbotten? 2) Är det verkligen sant att de blir 14cm!?! - jag har aldrig sett en så stor.. min gissning är kanske 7-8 på sin höjd.

Nån som har svaren?
Tack på förhand!
mvh
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 21 april 2007 19:59
Varför skulle den heta sydafrikansk kulfisk - den kommer ju från Sydamerika?
14 cm anges i bl.a. Fishbase och Mergus Aquarien Atlas
Det där med sand vete sjutton - kanske gräver de ner sig.
#3 - 21 april 2007 20:38
Hehe ja jag menar såklart sydAMERIKANSK :) Hoppas det stämmer att de blir så pass stora men mina som tycks ha slutat växa är knappa 6-7 cm. De kanske behöver stora kar för att växa till sig ordenligt. De går nu i ett 200l men kanske skulle ta och flytta över dem till 400 literskaret. Kanske får dem att sätta fart?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 21 april 2007 20:42
Jag har även sett uppgifter om 8-9 cm men det jag hittade betydligt fler uppgifter om att de var 14 cm så majoriteten vann när jag skrev artbeskrivningen.
Egentligen så är det alldeles för stor skillnad i de olika storleksangivelserna så det skulle inte förvåna mig om det finns två olika arter som säljs under samma namn.
#5 - 21 april 2007 21:07
Mmm så kanske det är. I så fall drog jag nitlotten:) hade gärna sett dem större. Tack för ditt snabba svar!
#6 - 13 maj 2007 17:37
jsodra skrev:
Mmm så kanske det är. I så fall drog jag nitlotten:) hade gärna sett dem större. Tack för ditt snabba svar!

Var fick du tag på fisken?

Annons