Kulfisk, en kul fisk ;)

#1 - 11 oktober 2006 11:43
Har nån lite info om dessa roliga fiskar? Vilka fiskar dom passar med, och allmänt vad dom kräver av sin ägare...
#2 - 11 oktober 2006 12:11
PlatyYngel skrev:
Har nån lite info om dessa roliga fiskar? Vilka fiskar dom passar med, och allmänt vad dom kräver av sin ägare...

Jag ska skaffa Kulfisk och har läst på endel. Följande är alltså INTE baserat på egen erfarenhet.

Finns massor av olika Kulfiskar (Puffer), allt från dvärj till jätte. Kolla gärna in följande länk: [COLOR=#222222]http://fishbase.se/Nomenclature/NominalSpe...=Tetraodontidae[/COLOR]
Gemensamt är att alla är mer eller mindre stygga mot sin egen art och mot andra fiskar. Det går att ha dem tillsammans med andra fiskar men då måste det vara stora firrar.
De flesta är mycket svåra att hålla tillsamans som vuxna. Men det finns undantag. Jag letar själv efter Sydamerikansk Kulfisk (Colomesus asellus), denna trivs bäst i grupp om 4-8 har jag läst.
Viktigt är att mata dessa coola fiskar med sniglar så att de sliter ned sina tänder på ett naturligt sätt, annars växer tänderna sig för långa och då blir det svårt att äta. Växttillskott är oxå nödvändigt i kosten.
Karet ska inredas med mycket gömställen gjorda av rötter och växter. Annars blir de uttråkade och aggresiva mot allt. Läste på ett forum att ett tecken på uttråkade kulfiskar är då de åker fram o tillbaka utmed glaset.

Det är nog allt jag vet om kulfisk :) Rätta mig gärna någon om jag har fel.
#3 - 11 oktober 2006 12:42
Som jsodra säger så är kulfiskar ganska aggro och det är inte så lätt att ha dem i samma akvarium som andra fiskar. De är nämligen fenbitare.

Det bästa är därför ett artakvarium som är tillräckligt stort så de inte slåss sinsemellan. Jag läste på en del om dem då jag var sugen på att ha några i mitt Asien-akvarium, men gav upp tanken för de andra fiskarnas skull.

En viktig grej att tänka på är att man inte ska flytta på dem genom att lyfta upp dem i luften (som man brukar göra med andra fiskar), för då kan de blåsa upp sig med luft vilket kan leda till döden.
#4 - 12 oktober 2006 07:48
Tack för svaren! Jag Känner inte att jag vill ha såna nu när jag vet att de är aggresiva och inte kan vara med övriga mindre fiskar. Skulle kunna starta ett kar för enbart kulfisk, men då med den rten som jsodra nämde så att man kan ha fler. Dom blir ju ganska stora har jag läst så dom kräver plats. Tyvärr så funkar inte länken som du la in jsodra...
#5 - 12 oktober 2006 08:32
#6 - 12 oktober 2006 09:52
Jo, den fungerade... Det kommer inte att bli någon kulfisk. Har för tillfället inte plats för ett kar till...
#7 - 12 oktober 2006 12:15
PlatyYngel skrev:
Skulle kunna starta ett kar för enbart kulfisk, men då med den rten som jsodra nämde så att man kan ha fler. Dom blir ju ganska stora har jag läst så dom kräver plats. Tyvärr så funkar inte länken som du la in jsodra...

Även dvärgkulfiskar kan bo flera i samma akvarium, bara akvariet är tillräckligt stort och har gott om gömställen.
#8 - 12 oktober 2006 18:40
Jag har 2 dvärgar som delar på ett 60 l kar med massa växter.
Under några månader delade de kar med 2 endlersyngel, tänkta som foder... men då dvärgar puffarna är små äter de inte levade fisk.
Nu dog det sista ynglet av naturliga omständigheter för ngn vecka sedan dock.
Skulle inte låta de dela kar med ngn annan fisk fortsättningsvis. Men möjligheten att kunna ha en algätare vire ju inte fel förstås.

De små blir ca 2,5 cm stora och ser härligt goofy ut med sina jätteögon och små kroppar.
#9 - 12 oktober 2006 20:25
qenzo är dina fullvuxna?
#10 - 13 oktober 2006 11:40
Nja Batski, inte riktigt än kanske... jag vet faktiskt inte :D
De börjar närma sig maxstorleken, de kanske är där med. Ögonmåttet kan ju lura:)
#11 - 7 november 2006 18:19
Jag har 4 kulfiskar i mitt 230L akvarium och det går de bra. De bor tillsammans med ciklider och andra revir fiskar.
#12 - 12 november 2006 15:02
Hej!
Jag har haft 4 arter av kulfiskar.

Dvärgkulfiskar som jag fick gratis av en akvariehandlare som precis fått in dom med en import, av ca 20 st i plastpåsen så var bara 2 levande!
Lyckades dock få dom att överleva och växa till sej tills den ena fastnade i filtret och dog, var bara 1 cm!

Har även haft Tetraodon biocellatus när jag var ung som var ganska aggresiv och tuggade fenor på andra fiskar.

I början på 90-talet provade jag på en då ny art Tetraodon cutcutia, som även dom började att tugga fenor på andra fiskar efter ett tag, flyttade dom då till ett eget akvarium. Visade sej vara ett par då till min stora glädje det efter ett tag började att "sväva" runt små "bubblor" i akvariet dvs yngel!
Till skillnad mot andra kulfiskar så var det här paret som jag kallade "Humle & Dumle", mycket kärleksfulla mot varandra och lekte under åtskilliga år, rörde inte heller sina yngel.
Dom lekte i en sandhåla som hanen byggt genom att "blåsa" bort sanden!
Sen vaktade han dom genomskinliga romkornen tills dom kläckts och ynglena simmade iväg på egen hand.
Däremot så var ynglen inte så vänliga mot varandra och blev allt aggresivare mot varandra ju större dom blev, från att ha varit kanske 100 yngel i en kull så brukade det inte finnas mer än ca 15-20 stycken kvar då dom var ca 3 cm stora och klara att säljas!

För ett par år sen lyckades jag få tag på ett par av Rödögd Kulfisk, Carinotetraodon lortedi, en väldigt intressant kulfisk som inte alls verkade intresserad av andra fiskar, men däremot så uppvaktade hanen honan ganska våldsamt!
Hanen har en speciell uppvaktningsdans där han trycker ihop kroppen från sidan och fäller ut en orange strupsäck!
Tyvärr så dog honan av bukvattensot efter en månad, tror hon var dålig redan när jag köpte dom, hennes mage svällde hela tiden trodde hon var med romm men så en vacker dag låg hon död!

Alla kulfiskar älskar att käka snäckor, tar inte lång tid för dom att tömma ett akvarie!
Annars äter dom levande eller frysta mygglarver, har ofta läst att dom även äter vegetabilisk föda, vilket jag dock inte tror på!
Däremot så biter dom ofta små hål i växternas blad när dom jagar snäckor!
Ibland så biter dom rakt igenom bladen för att få tag på snäckor som sitter på andra sidan, istället för att simma runt!

Här är en länk till några av mina bilder på Photobucket:

Tetraodon cutcutia, "Humle & Dumle"
http://i8.photobucket.com/albums/a9/plahgat/My%20Bettas/Tetraodoncutcutiapar2-1.jpg

Deras yngel
http://i8.photobucket.com/albums/a9/plahgat/My%20Bettas/Tetraodoncutcutiayngel1.jpg

Rödögd Kulfisk, Carinotetraodon lortedi, hane
http://i8.photobucket.com/albums/a9/plahgat/My%20Bettas/Carinotetraodonlortedihane-1.jpg

Rödögd Kulfisk, Carinotetraodon lortedi, hona
http://i8.photobucket.com/albums/a9/plahgat/My%20Bettas/Carinotetraodonlortedihona-1.jpg

Thaifighter
#13 - 12 november 2006 15:48
Humle & Dumle var riktigt söta :p Var alla dessa bräckvattensfiskar?
#14 - 12 november 2006 20:42
Jag hade mina i rent sötvatten.
Dom arter jag hade, lever nog rätt så långt upp i floder, så dom klarar sej utan salt! Kanske att Tetraodon biocellatus kräver mer salt,då jag en gång har sett en vild sån simma vid strandkanten i Brunei!
Thaifighter
#15 - 23 november 2006 09:30
Är på jakt efter sötvattenkulfiskar (ej dvärj) med det verkar vara omöjligt att få tag på i gbgområdet. Någon som vet var jag kan hitta dem? Eller är det någon som har några till salu?
#16 - 23 november 2006 09:38
Vi köpte våra snälla och trevliga kulfiskar på Nols ciklidhobby men det var i våras. Kommer varken ihåg sort eller om han hade några när vi var där senast. Du kan ju dock alltid ringa och fråga.

Hade dem med skalarer (som numera är döda :( ) och de bet bara i fenorna en gång och det var i början när en av skalarerna stog och vickade en massa på sina toppfena.
#17 - 23 november 2006 23:04
fick tag på sydamerikanska. tog de som zoomässsan hade.

Tror ni det är möjligt att ha dessa "snälla" kulfiskar med dvärgkulfiskar?
#18 - 23 november 2006 23:34
Visste inte att det fanns kulfiskar i Sydamerika. Intressant! Vet du i vilken typ av miljö de lever i naturen? Vad är det för art och hur stora blir de?

Mycket tveksamt att de skulle kunna dela akvarium. Jag skulle inte våga prova. Du kan leta efter nåt kulfisk-forum och fråga där.
#19 - 24 november 2006 07:47
Här finns ett antal sorter:

http://www.havannazoo.se/

Jag har aldrig varit där men det ska tydligen ligga i Surte.
#20 - 28 november 2006 12:01
batski skrev:
Visste inte att det fanns kulfiskar i Sydamerika. Intressant! Vet du i vilken typ av miljö de lever i naturen? Vad är det för art och hur stora blir de?

Mycket tveksamt att de skulle kunna dela akvarium. Jag skulle inte våga prova. Du kan leta efter nåt kulfisk-forum och fråga där.

Kolla in www.thepufferforum.com där finns info om nästan alla kulfiskar. Dessa Sydamerikanska lever i sötvatten och blir knappa 10 cm och ska vara de snällaste. Har nu haft dem med dvärjar, mal, guppies och räka utan problem. Helsköna är de oxå... vilar inte en sekund utan glider runt och letar mat HELA tiden.
#21 - 28 november 2006 12:09
jsodra skrev:
Har nu haft dem med dvärjar, mal, guppies och räka utan problem.

Har du dvärgkulfiskar tillsammans med guppy utan problem? :eek: Är de fullvuxna? Hur stort är akvariet? Jag funderade ett tag på att skaffa dvärgkulisar men vågade inte för att jag var rädd för att de skulle börja bita på de andra fiskars fenor...
#22 - 28 november 2006 12:34
batski skrev:
Har du dvärgkulfiskar tillsammans med guppy utan problem? :eek: Är de fullvuxna? Hur stort är akvariet? Jag funderade ett tag på att skaffa dvärgkulisar men vågade inte för att jag var rädd för att de skulle börja bita på de andra fiskars fenor...

Jo jag har guppy och dvärgar i samma kar (180l). Kulfiskarna är inte fullvuxna ännu, de är ca 1,5 cm men har inget som helst intresse i fenorna på de andra. Jag kan vara lyckligt lottad men varför skulle det inte fungera hos dig? I annat fall kan du med säkerhet stoppa i sydamerikansk kulfisk. De biter inte på någon - helt säkert.
#23 - 28 november 2006 16:03
Hmm kan det inte vara så att de inte börjar hävda revir och tracka andra förrän de har blivit könsmogna?...

Vad är det för latinskt artnamn på de sydamerikanska kulfiskarna? Och var lever de i för typ av miljö?
#24 - 28 november 2006 19:48
Några, enligt mig, bra puff-sidor.
Mina Dwarf Puffers gick fö med guppy yngel flera veckor innan ynglen dog, av andra orsaker än puffbett:) Idag går den enda puffen jag har kvar, ensam i ett 60 l, men fler puffar flyttar inom kort in igen.

http://badmanstropicalfish.com/profiles/profile93.html
http://www.thetropicaltank.co.uk/Fishindx/puf-trav.htm
http://www.dwarfpuffers.com/intro2.htm
#25 - 28 november 2006 19:51
batski skrev:
Hmm kan det inte vara så att de inte börjar hävda revir och tracka andra förrän de har blivit könsmogna?...

Vad är det för latinskt artnamn på de sydamerikanska kulfiskarna? Och var lever de i för typ av miljö?

Möjligt att dvärjarna blir mer aggro med tiden men o andra sidan är SAP så mycket större så jag tror inte det kommer bli några problem sins emellan. Med guppysarna kanske det blir värre men enligt min erfarenhet så vänjer sig fiskarna vid sitt sällskap och får de bara växa upp tillsammans så borde det inte bli problem. Ett annat exempel på det är att jag har mal och platy med mina pirayor... nästan helt utan problem :)

"Colomesus asellus" lever i Peru, Colombia Brasilien och amazonas. Kolla in länken för detaljerad info:

http://www.thepufferforum.com/forum/ug.php/v/PufferPedia/Freshwater/C_Asellus/
#26 - 28 november 2006 23:08
Tack! Väldigt söta :p

Annons