Kulfiskar i mitt första kar? och några andra frågor.

#1 - 30 oktober 2005 12:31
Hej alla akvarie-experter!
Själv kan jag inte påstå att jag är så duktigt än så därför skulle jag villja har lite hjälp. Det hela handlar om Kulfiskar och start av ett akvarium.
Har fått ett gammalt 110 Liters kar av en polare som jag har renoverat upp. Har Silikonat om alla glas och har haft det stående en månad nu med vatten i. Detta blir nu mitt första akvarium. :)
Änsålänge har jag släng ner väldigt fin sand som jag hitta på en sandstrand och ett gäng stenar som även dom plockats ute i naturen. Har kokat stenarna och sköljt sanden så den biten är klar. Nu fattas bara fiskar och växter och alla dessa vattenvärden som måste stämma. Usch! Det är mycket att tänka på.

Vet inte riktigt var jag ska börja men eftersom jag har fastnat lite för kulfiskar så kan jag väll börja där. Har läst lite på forumet om kulfiskar men har inte hittat något bra svar på mina frågor.

Hur bra lämpar sig en eller flera kulfikskar för en nybörjare?
Hur många kan man ha i ett 110L kar om man bara har sånna?
Och vilka av alla sötvattenskulfiskar ska jag införskaffa mig? Vilken är lättast att sköta?

Har kollat lite på dessa:
Tetraodon biocellatus http://puffernet.tripod.com/biocellatus.html
Tetraodon schoutedeni http://puffernet.tripod.com/schoutedeni.html
Tetraodon Nigroviridis http://puffernet.tripod.com/nigroviridis.html
Kom gärna med lite tipps och åsikter om dessa.

Och sen så har vi ämnet vattenvärden.
Har läst här på foumet men det är svårt att få en uppfattning om vilka vattenvärden man ska hålla kolla på och ända.
Har inte införskaffat mig något jag kan mäta vattenvärden med för jag vet inte riktigt vad jag ska köpa och vart?
Kanske beställa från internet?!? någon som har något bra tipps?

Och sen växter. Vad ska man tänkta på när man köper växter och lysrör?
Har bara möjlighet att koppla in ett lysrör så antar att jag inte får köpa allt för ljuskrävande växter?
Är kulfiskar förresten sånna som gräver i sanden? Detta kan ju ställa till endel om man har sandbotten och växter som blir uppgrävda.

Blev visst lite myckt text men de får väll gå för denhär gången. [;)]

MVH // Markus
#2 - 11 november 2005 15:18
Angående vattenvärden, så är enligt mig det du behöver ha bäst koll på, nitrit, nitrat och PH. Du inhandlar lättast dropptest i den lokala djuraffären, men det finns också på internet.

Ett lysrör till ett 110-liters-kar är väldigt lite ljus för de flesta växter. Leta efter plantor som kräver mycket lite ljus, eller skaffa en dubbelramp. Anubias och Javaormbunkar är lätta och klarar sig i det ljus du har att erbjuda.

Kulfiskar har jag inte så bra koll på, men vad jag vet så finns det vissa arter som kräver bräckvatten, så håll dig undan från sådana. Dessutom så är de enligt vad jag har läst, också fenbitare, så de hålls nog bäst ensamma eller i kombination med andra robusta fiskar. Någon annan kan nog fylla i den delen bättre, dock.
#3 - 11 november 2005 16:02
Nu vill jag inte göra dig besviken, men kulfiskar är rätt svåra att hålla i fångeskap och definitivt inga nybörjarfiskar. De trivs i hårt vatten (PH 7-8) och mår bäst i bräckvatten. De blir ganska stora och är rätt aggressiva även mot andra av den egna arten. Mer än en vuxen kulfisk i ett 110l litersakvarium skulle inte funka och även för en enda kulfisk är 110l för litet. Så jag skulle definitivt leta efter andra tilltalande arter.

Viktigt att tänka på när du väler fiskar är vilket vatten, temperatur och miljö de trivs i. Om du tog din sand från en strand bör du kolla i fall den innehålla kalcium, vilket höjer PH-värdet. Det finns arter som trivs bäst i hårtvatten, som t ex en del afrikanska ciklider.

Här på zoopet kan du läsa lite om de olika arters egenskaper och behov: http://www.zpet.se/fiskar/index.php

Ett mycket bra lysrör för sötvatten är Aquarelle.

Hoppas du hitta dina favvofiskar så både du och de kan ha nytta av varandra :)

Lycka till!
#4 - 11 november 2005 16:07
Jag har haft Tetraodon biocellatus och Tetraodon schoutedeni. Har för närvarande Tetraodon travancoricus http://puffernet.tripod.com/travancoricus.html

Min erfarenhet är:
Tetraodon biocellatus- Föredrar bräckvatten
Tetraodon schoutedeni - Fenbitare
Tetraodon travancoricus - Små men klarar sig bra ihop med andra större fiskar.

Mina T. travancoricus (4 st) går i ett 350-liters tillsammans med dvärgsiklider, malar och skalarer.

Köp inga kulfiskar som ser magra ut i affären. De klarar sig sällan uta tynar bort och dör. Se till att kulfiskarna får mat med skal på, så som små musslor och snäckor. Kulfiskarnas tänder växer hela tiden så de behöver mat med skal på för att slipa ned tänderna. De flesta kulfiskar äter inte torrfoder utan vill ha fryst foder.

T. travancoricus skulle kunna passa till ett 110-liters.
#5 - 11 november 2005 16:34
Mer info kanske här... http://www.dwarfpuffers.com/
#6 - 11 november 2005 17:49
Ta inte dehär på fel sätt, men i.o.m att de är ditt första akvarium som du har renoverat så undrar jag om du använt akvariesilikon dvs icke giftigt.
Jag har en puffer som jag inte kunnat artbestämma, men den har inte blivit större än 2cm på 2 år.
#7 - 11 november 2005 19:08
Tack för alla svar.
Ska ta en funderare på om jag ska skaffa kulisar eller inte och ja jag har använt akvariesilikon till karet.
#8 - 11 november 2005 23:30
[QUOTE=sirneo]Tack för alla svar.
Ska ta en funderare på om jag ska skaffa kulisar eller inte och ja jag har använt akvariesilikon till karet.[/QUOTE]

Kan ju lägga till mina tankar också :)

Har haft F8 i ca ett år i sötvatten utan något problem, försökte ha vattnet bräckt ett tag, men det tycktes inte om. Han har bott i allt från 20 l (när han blev stressad av palettcikliderna) till nu i ett 180 l. Han biter fenor som bara den, men är inte kinkig alls vad gäller vattenvärden. Dock äter han bara röda mygg.
I övrigt i samma kar har jag bla 4 dvärgkulfiskar som också har bott i alla mina kar. Lättflyttade, tåliga och underbart rara. Tigger som bara den dock..

Grön kulfisk är svår. Finns tre arter som liknar varandra väldigt mycket, varav två absolut kräver bräckvatten och en gillar sötvatten. Får man fel art, så dör de tyvärr ganska enkelt.

Har även en Target puffer (tetraodon leiurus) i 120 l akvarium. Inte en art att rekommendera. Väldigt aggressiv mot botenlevande fiskar samt andra kulfiskar.

Överlag rekommenderarjag kulfiskar varmt dock. Underbara personligheter och de leker med en :) Klar favorit hos mig!

// Helena

Annons