Kulfiskinköp...

#1 - 2 januari 2010 19:23
Hur är det med kulfiskar..
Närmare bestämt Dvärgkulfiskar, kan man ha 2 st i ett 340L akvarium med Praktbotia, Silverhaj, Siamesisk algätare och Leoparddanio??

Är det något särskilt man bör tänka på innan man flyttar in några sådana små sötnosar??

:confused:
#2 - 2 januari 2010 21:27
Åh vad skoj!!
dvärgkulfiskarna är verkligen små bedåårande saker! :) Men kommer de inte att försvinna i ditt stora hav (340L) Det lilla jag vet om de är att de är fenbitare och ger sig på större fiskar oxå. De är tuffa och man blir lätt lurad av deras söta utseende. Men ja, 2 Skulle funka i ett 340L, varför inte köpa 5 st på en gång då :)

Vet att Marckus1984 hade flera dvärgkulfiskar i ett akvarium tillsammans med humelfisk (stavning)

Du har inte tänkt på de "snällare" sorten, Amazon kulfisk? De är snälla och ger sig inte på andra fiskar som de andra kulfiskarna gör.
Bilagor:
#3 - 2 januari 2010 21:33
Hur stor är silverhajen/silverhajarna de kan inte äta upp kulorna då?
#4 - 2 januari 2010 21:35
Jag har lorteti, dvs red eyed puffer, han går nu i eget kar efter att han bet av ryggraden på en förhållandevis stor pakistanbotia :(.

Amazonkulfiskar verkar gå att ha med andra fiskar, men även här är jag tveksam. kulfiskar jagar i gryning och skymning då de andra sover och är lätta byten, de är väldigt snabba på korta distanser som överraskar de flesta andra fiskar. Vi har också en 10-12 cm stor eldstjärt som blivit av med stora bitar av rygg och stjärtfenan. Men som sagt det är lortetin.
#5 - 2 januari 2010 21:39
länkar
[COLOR=#22229c]http://www.dwarfpuffers.com/[/COLOR]
http://www.thepufferforum.com/forum/

Deras utseende kan verkligen vara vilseledande :)
#6 - 3 januari 2010 13:39
Super!! Tack för synpunkterna..
Silverhajarna är bara 5-6 cm.. De har inte ens ätit upp mitt Leoparddanio yngel.

Min tanke med att ha några få (2 st) var att få lite variation i akvariet, typ lite olika "avdelningar" eller vad man ska kalla det..

Jag hade också någon idé om att dvärg sorten skulle låta Praktbotiorna som är 8-9cm stora vara p.g.a. storleks skilnaden.. (?)
Jag har fiskar från Asien i nu å tänkte försöka hålla det så....

Kom gärna med fler tips!! Inget är bestämt än.....
#7 - 3 januari 2010 19:20
Någon van Dvärg-kulfisk ägare som har sällskap till sina "kulor"??
#8 - 3 januari 2010 20:30
Det jag har fått lärt mig är att alla fiskar är individer. Du kan köpa hem två kulisar som är mördafiskar, eller två st som är som små änglar och aldrig skulle röra sina grannar.

I kulfisktråden hittar du en länk där en öronål biter i kulfisken. Vad ligger priset på dvärgkulfiskarna i ditt område?
#9 - 3 januari 2010 21:45
Då håller jag tummarna för Ängel-kulor.... :D

Har ju bara beställt dem ännu men de skulle ligga mellan 60-70:-
#10 - 4 januari 2010 07:30
Är det någon som har sällskap till sina Dvärgkulfiskar??
#11 - 4 januari 2010 07:49
Är det någon som har sällskap till sina Dvärgkulfiskar??

Jag provade att under en veckas tid ha mina tre dvärgkulor i min stora blandtank när jag gjorde en "makeover" på deras.

Inga botior blev skadade av vad jag såg men två guppys blev så illa bitna att det blev fiskhimlen och dom hade även mumsat lite på mina blå guramis fenor.
#12 - 4 januari 2010 08:26
Ok.. Jag tror att jag ska våga mig på ett försök...
Det är lite nervöst, men det skulle vara kul med en kulfisk.... :)
#13 - 4 januari 2010 11:20
Tycker du ska testa :) Om det inte funkar kanske du har ett kar på 50L som de skulle passa i ;)
#14 - 4 januari 2010 15:57
Nubi skrev:
Tycker du ska testa :) Om det inte funkar kanske du har ett kar på 50L som de skulle passa i ;)

Nä jag är ju totalnybörjare... har bara mitt 360L

(I värsta fall så MÅSTE jag köpa ett till... Det är väl VÄLDIGT tråkigt?!?! :rolleyes: )
#15 - 4 januari 2010 17:14
Nä jag är ju totalnybörjare... har bara mitt 360L

(I värsta fall så MÅSTE jag köpa ett till... Det är väl VÄLDIGT tråkigt?!?! :rolleyes: )

Ja exakt det skulle vara JÄTTE tråkigt med ett till akvarium, vet att Bromma Zoo har billiga akvarium :)
#16 - 8 januari 2010 19:55
Nu ringde de från affären... Imorgon hämtar jag (minst) 2 nya fiskar hem till mitt akvarie!! :)
#17 - 9 januari 2010 08:20
Jippy!! Bild vill jag se! :) Hur många vart det totalt och vad säger de om ditt nya kar? :D
#18 - 10 januari 2010 19:30
Det blev 2st (Inte helt gratis, 240:- för båda) Men de verkar snabbt anpassa sig till mitt akvarium. De bråkar inte med någon fisk (Inte med varandra heller) ÄNNU?!?!

De snurrade runt varandra första timmen å spände sig (Väldigt gulligt när de är < 2 cm)

En Praktbotia provsmakade på den ena när det var matningsdax i morse, men de såg mest förvånade ut båda två. :D
#19 - 10 januari 2010 19:31
VAAAa! sååå dyrt! Vart köpte du de????
Ahahaah :) Det brukar ta ca 1 månad innan de visar sina horn ;)
#20 - 10 januari 2010 19:58
Akvarielagret.

Då väntar jag med spänning å en liten klump oro i magen.. ;)
#21 - 10 januari 2010 20:06
Nu kommer en liten kul lek... "HITTA DVÄRGKULFISKEN!!" :D
Bilagor:
#22 - 10 januari 2010 20:13
Nu kommer en liten kul lek... "HITTA DVÄRGKULFISKEN!!" :D

Var på Hornbach idag där de hade ett visningsakvarium med lite olika fiskar, och första gången jag kollade är jag helt säker på att jag såg en dvärgkulfisk, men när jag skulle kolla igen var den helt borta! Kollade flera gånger och ganska länge också, men nej. De är små, men ack så söta.
#23 - 10 januari 2010 20:57
Haha De är FÖR söta :D Avis på dig
Funderar på om jag kan ha kulfisk med gobi :)
#24 - 11 januari 2010 22:17
Hur är det med Dvärgkulfisken?? Hur stora "små" snäckor knaprar de i sig?? De är ju själva så små.... Jag har droppat i några ärtstora snäckor som glider runt i akvariet, de är typ hälften så stora som själva fisken.. Den ena visade ganska snabbt intresse å simmade runt å kollade in vad det var för godis som satt på rutan. Sedan såg jag att den försökte ta några tuggor direkt på snäckans "fot".
Fixar den snäckor som nästan halva sin egen storlek??
#25 - 12 januari 2010 19:08
Någon som vet vilken storlek på snäckor Dvärgkulfisken föredrar??
#26 - 12 januari 2010 19:15
Vet ej,

jaghar lortetin och den tar i alla fall snäckor i samma storlek som sig själv, dvs 2cm i diameter. Men där går gränsen.
Lortetin blir 6-8 cm lång fullvuxen.
#27 - 12 januari 2010 21:46
Jag tror inte dvärgkulfisken har några problem med att ta snäckor, så länge de lär sig knepet med vart man ska äta de ifrån och inte direkt på skalet. Som Dre säger kan de ta snäckor i sin egen storlek.
Har du testat med mindre skräpsnäckor??

testat med mygglarver? det är nog en hit :)
#28 - 13 januari 2010 07:24
Nubi skrev:
Jag tror inte dvärgkulfisken har några problem med att ta snäckor, så länge de lär sig knepet med vart man ska äta de ifrån och inte direkt på skalet. Som Dre säger kan de ta snäckor i sin egen storlek.

Har du testat med mindre skräpsnäckor??

testat med mygglarver? det är nog en hit :)

Levande mygglarver?
#29 - 13 januari 2010 11:35
Det finns svarta och vita frysta. annars är levande ett klockrent tips om du hittar några så här års.

Jag brukar ställa ut en hink med vatten och på sommaren och låta ungarna vittja den varannan dag. De tycker det är kul att fånga dem med håv och se kulfisk och andra fiskar kalasa på dem. Du kan fånga alla möjliga maskar och larver ur pölar som käkas upp. Kulfisken har ju en vass "näbb" som den lätt knäcker ett skalbaggeskal med.
Bilagor:
#30 - 13 januari 2010 13:18
Dre skrev:
Det finns svarta och vita frysta. annars är levande ett klockrent tips om du hittar några så här års.

Jag brukar ställa ut en hink med vatten och på sommaren och låta ungarna vittja den varannan dag. De tycker det är kul att fånga dem med håv och se kulfisk och andra fiskar kalasa på dem. Du kan fånga alla möjliga maskar och larver ur pölar som käkas upp. Kulfisken har ju en vass "näbb" som den lätt knäcker ett skalbaggeskal med.

Hurra!! Va kul det verkar med kulfisk! :D

Det är ju just det med levande mygglarver på vintern..
Nån som har nått tips hur man kommer över några levande rackare i Sthlm?? :confused:
#31 - 13 januari 2010 13:54
Hurra!! Va kul det verkar med kulfisk! :D

Det är ju just det med levande mygglarver på vintern..

Nån som har nått tips hur man kommer över några levande rackare i Sthlm?? :confused:

ehm..om du skippar mygglarver så kan du alltid testa frysta mygglaver. släng ner de när de är tinade och bara några st åt gången :)

Finns grindalsmask som man kan odla på, det kanske är en hit, vet att maskarna är väldigt feta av dig så man bör inte övergöda fiskarna :)
#32 - 13 januari 2010 14:22
Nubi skrev:
ehm..om du skippar mygglarver så kan du alltid testa frysta mygglaver. släng ner de när de är tinade och bara några st åt gången :)

Finns grindalsmask som man kan odla på, det kanske är en hit, vet att maskarna är väldigt feta av dig så man bör inte övergöda fiskarna :)

Men jag hinner ju knappt släppa ner en kub med mygglarvsmix (Kul ord!) Så har ju Praktbotiorna och Silverhajarna slukat den det går på 5-6 sekunder...:( Då har ju de små söta kulfiskarna inte ens "propellrat" fram...
#33 - 13 januari 2010 18:43
går det att enbart ha 1 kulfisk i ett 160 literskar?? eller skulle det bli för ensamt tror ni?? förlåt om jag lånar tråden lite
#34 - 13 januari 2010 19:36
Det går utmärkt. i ett sånt kar kan du iofs ha flera stycken. Men 1 kulfisk är till och med ofta rekommenderat. Kulfiskar är rätt schyssta att ha i rena växtkar då de trivs med gömställen.
#35 - 13 januari 2010 19:42
jo det räcker nog med en kulfisk för dom verkar vara lite glupska av sig när det gäller andra fiskar hehe
#36 - 13 januari 2010 19:54
Finns ju flera olika kulfiskar!!
#37 - 13 januari 2010 19:59
jo vet men ja sak nog ha en monetrete baileyi=)
#38 - 13 januari 2010 20:53
" target="_blank">

hoppas länken fungerar men det är ett bra klipp från youtube där en dwarf puffer jagar snigel :d jag är inte lika modig som dig och slänger i en sån sötnos i mitt blandakvarium, men visst hade jag önskat att det gått...[:o]
#39 - 14 januari 2010 08:08
Mrs Peel skrev:
" target="_blank">

hoppas länken fungerar men det är ett bra klipp från youtube där en dwarf puffer jagar snigel :d jag är inte lika modig som dig och slänger i en sån sötnos i mitt blandakvarium, men visst hade jag önskat att det gått...[:o]

TACK!! Den filmen är ju perfekt att visa för de som inte vet hur en Dvärgkulfisk ser ut!! :D

En av mina gjorde exakt sådär när den prov-åt lite av en snäcka jag släppt i. :)
#40 - 14 januari 2010 20:32
Hmmmm.. :(

Jag hinner inte se att mina små dvärgkulisar hinner äta något. Botiorna men framförallt Leoparddaniorna de är ju sjukt glupsaka!! Jag har testat att ta både flingor och lite sjunkpellets innan jag droppar i en kub med frysmygglarvsmix.. men inget blir kvar till Dvärgkulfiskarna..

Någon som har ett tips på hur man ser till att de också får lite mat?

Snäckodlingen tuffar på, ca 8-9 ägg-klasar väntar på att kläckas.. Snart släpper jag i ett gäng små snäckor som de får kalasa på (om inte botiorna hinner först då med) .
#41 - 14 januari 2010 20:40
Just det kan bli problem med dvärgkulfisk att de inte hinner med att äta i sällskapskar. De tuffar ju sakta på och vill gärna spana in käket, hitta nån bra vinkel sen slå till. Riktigt roliga det var de som väckte mitt akvarieintresse.
Kommer ihåg att jag ett tag höll på att greja med värsta specialaren, tog typ myggnät som jag gjorde en påse av med gummisnodd eller nåt på en pinne (blompinne). I den hade jag rödamygg men går nog med tubifex också, den höll jag eller om jag fäste den på nåt sätt då ringlade/föll de sakta ut och kulorna lärde sig detta och stod beredda, skit kul var det..

Nu hade jag dem bara med otocinculus så jag vet inte om dina övriga fiskar kommer slakta maskarna också.

En idé i alla fall.

Edit; kom på att det var små levande maskar från tjejens dåvarande minikompost i en låda under diskbänken..
#42 - 14 januari 2010 21:28
Du kan nog mata med mer än en kub i ett sådant akvarium. Eller så skaffar du mysis, det är något större räkor som brukar räcka lite längre och så sjunker det lite snabbare så att kulfisken får den på botten eller i vegetation det brukar gå bra.

Bor du i Stockholm har de egenfångad mysis på akvarielagret. du kan också fånga mysis själv i skärgården. jag har provat och det gick hyggligt.
#43 - 14 januari 2010 23:20
Broddan skrev:
Just det kan bli problem med dvärgkulfisk att de inte hinner med att äta i sällskapskar. De tuffar ju sakta på och vill gärna spana in käket, hitta nån bra vinkel sen slå till. Riktigt roliga det var de som väckte mitt akvarieintresse.

Kommer ihåg att jag ett tag höll på att greja med värsta specialaren, tog typ myggnät som jag gjorde en påse av med gummisnodd eller nåt på en pinne (blompinne). I den hade jag rödamygg men går nog med tubifex också, den höll jag eller om jag fäste den på nåt sätt då ringlade/föll de sakta ut och kulorna lärde sig detta och stod beredda, skit kul var det..

Nu hade jag dem bara med otocinculus så jag vet inte om dina övriga fiskar kommer slakta maskarna också.

En idé i alla fall.

Edit; kom på att det var små levande maskar från tjejens dåvarande minikompost i en låda under diskbänken..

Väldigt smart! på så sätt får man kulisarna att bli mer sociala av sig och de kommer fram när maten severas :) Kanske en hjälp på traven ialf. Lära kulfiskarna att när du duttar fingrarna i vattnet betyder det mat :)

Har du bild på din lilla myggnäts-mackapär??
#44 - 15 januari 2010 11:00
Nej. Detta ligger 4,5 år tillbaka i tiden. Om jag kommer ihåg rätt la jag bara i några maskar och gjorde som en påse av nätet. Hade nåt plaströr men med hel ände (typ som ett provrör) där jag borrade småhål där de kunde krypa ut. Kom inte ihåg vilket som fungerade bäst, tror det var påsen. Ska kolla tror jag testa det röret på en annan slags kulfisk jag hade - kan finnas en gammal kort dålig kvalité film på detta...
#45 - 15 januari 2010 11:08
Hittade den inte men en gammal film på de andra kulfiskarna jag hade.
[COLOR=black]Auriglobus Modestus. Men dessa blir större och är aktiva jägare jämfört med smyg/bakhåll taktiken som många kulfiskar har. Tycker nog bättre om dvärgkulfisken ändå.

[/COLOR]
#46 - 15 januari 2010 11:11
Ska inte kapa din tråd för mycket men laborera med kanske två slags foder samtidigt på olika ställen i akvariet.
#47 - 15 januari 2010 11:22
Broddan skrev:
Ska inte kapa din tråd för mycket men laborera med kanske två slags foder samtidigt på olika ställen i akvariet.

Kapa på!! Det är bara kul att tråden lever så att Zoopettare svarar på frågorna..:D

Jo jag har testat att mata högt/lågt/på olika ställen samtidigt.. vet dock inte hur jag ska få Dvärgkulorna att tränga sig före.... Man vill ju inte övergöda hela akvariet bara för att de där små trögdjuren ska få i sig nått...:(

Jag hoppas att de får snäckor att mumsa på snart, väntar på lite kläckning..
#48 - 15 januari 2010 14:16
Broddan skrev:
Hittade den inte men en gammal film på de andra kulfiskarna jag hade.

[COLOR=black]Auriglobus Modestus. Men dessa blir större och är aktiva jägare jämfört med smyg/bakhåll taktiken som många kulfiskar har. Tycker nog bättre om dvärgkulfisken ändå.[/COLOR]

[COLOR=black]
[/COLOR]

Vad skoj att du hade lite olika fiskar i karet med kulfiskarna. Det var min nästa fråga, Om man kunde ha typ Borneosucker tillsammans. Vad är det för lång botialiknande fisk som bodde under grottan? De var söta :)
Är det krabbklo du har i karet??! :D Är det för skoj skull, eller fanns det käk i den?
#49 - 15 januari 2010 14:22
Ja de borde funka bra även med dvärgkulfisk.

Japp du såg rätt, det fanns en tid då färgglatt glas och sånt kunde hamna i karet..[:o]
#50 - 15 januari 2010 18:21
Någon som vet om man kan skaffa kulfisk/dvärgkulfisk till ett 60 liters akvarium med 2 st guldgurami och 2 st silvermolly?
#51 - 15 januari 2010 18:36
diflover skrev:
Någon som vet om man kan skaffa kulfisk/dvärgkulfisk till ett 60 liters akvarium med 2 st guldgurami och 2 st silvermolly?

Vad för kulfisk? Testa dig fram :)
#52 - 15 januari 2010 18:37
Broddan skrev:
Ja de borde funka bra även med dvärgkulfisk.

Japp du såg rätt, det fanns en tid då färgglatt glas och sånt kunde hamna i karet..[:o]

Heheh :) Du skulle ha haft det vid grottan så det såg ut som det låt en jätte krabba i grottan :)
vad är det för andra fiskar du hade i det karet??
#53 - 15 januari 2010 18:54
Nubi skrev:
Vad för kulfisk? Testa dig fram :)

Om det finns andra sorter vet jag inte haha :p
Men tänkte på denna: http://ss11i01.stream.ip-only.net/images/blog/images/entries/14/87/49/34703/db00ca5c40261cf1 :) Så söt :D <3
#54 - 15 januari 2010 19:19
Botialiknade fiskarna heter "Banded moutain loach" i affären. Efter jag hade skaffat dessa hittade jag att de är rödlistade, utrotningshotade/utsatta [:(!]

Nu när jag söker hittar jag snarlika men det står att den bara ska bli 4-5 cm. Idag är den över 10 cm, så jag måste säga att jag inte är säker på vilken det är.
En har dött men den andra lever i tjejens akvarium idag.

Krabban åt husse upp!:D

Väldigt lik denna men men, vet inte
http://www.loaches.com/species-index/acanthocobitis-urophthalmus
#55 - 15 januari 2010 22:50
diflover skrev:
Om det finns andra sorter vet jag inte haha :p

Men tänkte på denna: http://ss11i01.stream.ip-only.net/images/blog/images/entries/14/87/49/34703/db00ca5c40261cf1 :) Så söt :D <3

ja de blir ett par cm stora. heter amazonkulfisk...tror jag :)
Håller med super söta! :D
#56 - 15 januari 2010 22:53
Broddan skrev:
Botialiknade fiskarna heter "Banded moutain loach" i affären. Efter jag hade skaffat dessa hittade jag att de är rödlistade, utrotningshotade/utsatta [:(!]

Nu när jag söker hittar jag snarlika men det står att den bara ska bli 4-5 cm. Idag är den över 10 cm, så jag måste säga att jag inte är säker på vilken det är.

En har dött men den andra lever i tjejens akvarium idag.

Krabban åt husse upp!:D

Väldigt lik denna men men, vet inte

http://www.loaches.com/species-index/acanthocobitis-urophthalmus

så pass :) de såg ialf mkt fina :) 10 cm säger du, ja det är stora fiskar det :)
#57 - 17 januari 2010 13:00
Stora jämfört med vad det stod i länken:)

esoxlucius74:

Jag har funderat hårt och länge på ditt problem och kommit på den allra bästa lösningen......

Ett till akvarium på 60L+ :d
#58 - 17 januari 2010 19:40
Broddan skrev:
Stora jämfört med vad det stod i länken:)

esoxlucius74:

Jag har funderat hårt och länge på ditt problem och kommit på den allra bästa lösningen......

Ett till akvarium på 60L+ :d

:d:d:d
Ja det är kanske så...

Jag råkade ju köpa ett nytt igår.. fast det blev ett 16 L till min snäckodling. Kom på att jag nog ska få i några räkor där också...:)
#59 - 17 januari 2010 23:26
:d:d:d

Ja det är kanske så...

Jag råkade ju köpa ett nytt igår.. fast det blev ett 16 L till min snäckodling. Kom på att jag nog ska få i några räkor där också...:)

Vilka räkor är du intresserad av??
Enkla och som tål mkt = Körsbärsräkor. Vart förvånad att de överlevt i ett akvarium där Min gobi bestämde.

Kom ihåg att slänga upp lite bilder på 16L *nyfiken*
#60 - 18 januari 2010 17:51
Nubi skrev:
Vilka räkor är du intresserad av??

Enkla och som tål mkt = Körsbärsräkor. Vart förvånad att de överlevt i ett akvarium där Min gobi bestämde.

Kom ihåg att slänga upp lite bilder på 16L *nyfiken*

(Kolla i min snäck-tråd, där finns bildbevis... [:-38] )
#61 - 29 januari 2010 15:58
hejhej. måste inflika med mina erfarenheter av kulfiskar. har en ensam dvärg i ett 60liters tillsammans med ett par fjärilsciklider och några guppys. han har inte rört en enda fena. inte heller har han vart på räkorna som bor i mossan han brukar simma in o ut genom. har gett honom snäckor i ministorlek vilka han åt bra. men blir dom för stora så nafsar han bara bort en bit av snäckan som sen ligger o ruttnar i akvariet. Favvon är frysta röda myggl.

i mitt 540liters har jag haft (tills för en vecka sedan) en amazonas kulfisk som blir storleken större, runt 5-6 cm. han var rätt kul men tuggade fenor som 17. var även på de stora ciklderna. han var heller inte så duktig att äta snäckor, ville bara ha röda myggl. han var dessutom rätt dryg när han maniskt simmade upp o ner vid rutan i timmar utan paus. så han fick flytta.
#62 - 7 februari 2010 20:09
Mina 2 små gynnare propellarar runt å är trinda å tjocka fast jag inte givit dem en enda snäcka än!! (De jag odlar växer saaaaakta)

Men när jag detaljstuderar Dvärgkulfiskarna så glider de runt å nafsar på undersidan av några stora blad jag har... är det smådjur de hittar där, eller tar de alger??
#63 - 18 februari 2010 19:16
HJÄÄÄÄLP!!
Har tappat kontrollen över alger i mitt akvarium.. det ser ut som cyano har fått fäste på sanden och på mina växter och rötter......

Jag har blivit så desperat att jag ska testa med nersläckning och Tetra General Tonic (Hette den väl?)

Nu till frågan.. Tål Dvärgkulfiskarna Tetra General Tonic?
#64 - 19 februari 2010 11:05
Tål Dvärgkulfiskarna Tetra General Tonic?
#65 - 19 februari 2010 11:52
Ingen aning, vad står det på flaskan. Om inget står där skulle jag tro att det går bra. Koll aockså på deras hemsida om det str något om du vill vara säkrare.
#66 - 19 februari 2010 14:02
Jag använde general tonic mot cyano för ca 2 månader sen. Dvärgkulan klarade det bra... då. Faktiskt din fråga som fick mig att fundera nu. Min kula dog nämligen igår, efter att ha matvägrat i ca 1 månad. Den har inte kunnat få i sig någon mat trots ihärdiga försök och sakta tynat bort. Kanske kan ha med GT:n att göra??
#67 - 19 februari 2010 19:43
Hmmm... Det är lite klurigt.. Jag testade att mekaniskt gnugga bort algerna å suga bort så mycket jag kunde vid vattenbytet.

På med mer PMDD så får vi se om det går att bekämpa det utan medel.....
#68 - 24 februari 2010 15:08
Det blev 2st (Inte helt gratis, 240:- för båda) Men de verkar snabbt anpassa sig till mitt akvarium. De bråkar inte med någon fisk (Inte med varandra heller) ÄNNU?!?!

De snurrade runt varandra första timmen å spände sig (Väldigt gulligt när de är < 2 cm)

En Praktbotia provsmakade på den ena när det var matningsdax i morse, men de såg mest förvånade ut båda två. :D

Oj vad dyrt, jag köpte tre stycken i Kristianstad för 37kr/st

HJÄÄÄÄLP!!

Har tappat kontrollen över alger i mitt akvarium.. det ser ut som cyano har fått fäste på sanden och på mina växter och rötter......

Eftersom kulorna käkar upp städarna så får man nog räkna med alger.

Jag lånar tråden lite :)
Käkar dvärgkulorna upp harlekinräkorna jag funderar på att köpa?
#69 - 24 februari 2010 15:37
Har provat GT på Erythrotaenia nu i 3 dagar. Funkar än så länge iaf. Man kanske inte ska köra maxdos, kulorna har ju lite dåligt med fjäll på kroppen..
#70 - 24 februari 2010 16:56
Jag har bestämt mig för att testa utan GT... får se hur det går med ett vattenbyte o nersläckning to-må....
#71 - 24 februari 2010 17:18
Sover dina dvärgkulor på bottnen? Mina gör så och jag undrar om det är normalt beteende eller om dom är sjuka.
#72 - 24 februari 2010 19:22
Mina kulfiskar brukar sova på botten :)
#73 - 24 februari 2010 20:39
Dom är så sköna, som humparna på SRF, för det mesta slöa men väldigt snabba på korta distanser. :D
#74 - 25 februari 2010 14:46
Om man ska ha dvärgkulorna i bräckvatten, vilken salthalt ska man då ha.
Någon som har erfarenhet av humlefisk ihop med dvärgkulor?
#75 - 25 februari 2010 15:16
saturnus80 skrev:
om man ska ha dvärgkulorna i bräckvatten, vilken salthalt ska man då ha.

0,000 ;)
#76 - 25 februari 2010 15:56
Ok!? På zoopets artregister står det att dom klarar bräck.
Den tål även bräckvatten

Betyder det att man kan ha samma saltmängd som humlafisken vill ha, eller skulle kulorna vantrivas?
#77 - 25 februari 2010 16:43
Att säga att en fisk tål bräckvatten är som att säga att mat är gott... Väldigt luddigt... Bräckvatten är från 0% salt till 3,5% salt. Den lär inte överleva 3,4%, kanske 0,01%... Jag vet inte. Men travancoricus är en sötvattenskulfisk iaf, I would keep it that way ;)
#78 - 25 februari 2010 16:45
dahlberg skrev:
men travancoricus är en sötvattenskulfisk iaf, i would keep it that way ;)

+1
#79 - 25 februari 2010 16:54
Keep in mind that Dwarf Puffers are 100% freshwater fish! They can tolerate small increases in salinity but are at optimum health in pure freshwater.

Källa: http://www.dwarfpuffers.com/
#80 - 25 februari 2010 17:12
Ok. Tack så mycket :)

Annons