Kuliål

#1 - 9 mars 2010 10:38
Hej

Jag är sugen på kuliålar och undrar lite om dem.

Hur många ska de vara för att trivas?
Hur stora blir de?
Äter de algtabletter?(vad kan man mer ge de?)
Äter de upp gammal fiskmat som har hamnat på botten?
Vilken temperatur behöver de?

Ja....man får skriva vad man vet om kuliålen vad det än är för fakta =)

MVH // Wilma
#2 - 9 mars 2010 11:06
Här finns svaren på dina frågor: http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=281&SOK=1 och det är en fisk som nog de flesta provat på någon gång.
Det finns även en tråd om en lyckad lek här på Zoopet som du kan söka på om du är intresserad:).
#3 - 9 mars 2010 11:09
tack:) får se om jag hinner,ska till djuraffärn snart så jag kan ta och skrolla igenom länken:)
#4 - 9 mars 2010 11:14
asså oj...kommer den att rymma? jag har ett 60l kar som passar bra, men den enda nackdelen är att på akvariet så är det som en "lucka" som man öppnar när man ska mata fiskarna och så. kommer den att rymma då? eller kan den ta sig ut där det inte är helt tätt vid pumpen och värmaren? jag har inget täckglas! :S kommer de inte att passa i mitt akvarium?
#5 - 9 mars 2010 11:19
Jag tror inte det är någon större risk. Har du bara lite bröte på botten så kommer den att ligga där under dagarna och undersöka omgivningen under nätterna och leta mat. Vill du vara på säkra sidan kan du alltid fästa luckan med en liten tejpbit samt stoppa filtermatta i hålet där sladdarna går in:).
#6 - 9 mars 2010 11:22
bröte? jag har svart sand som de kan gräva ner sig i och har massa svarta stenar (3-6 cm) + en kruka och lite flytväxter. äter mina andra fiskar upp deras ägg? de som är mest troliga är väll sorgmanteltetrorna? de är som pirayor när de får mat!
#8 - 9 mars 2010 11:24
De ska leka först;), något som de inte gör så ofta i akvarierna. Kanske en liten rot eller liknande skulle vara hjälp, eller om du har en lerkruka som de kan ligga under och jäsa under dagarna:).
#9 - 9 mars 2010 11:24
bröte? jag har svart sand som de kan gräva ner sig i och har massa svarta stenar (3-6 cm) + en kruka och lite flytväxter. äter mina andra fiskar upp deras ägg? de som är mest troliga är väll sorgmanteltetrorna? de är som pirayor när de får mat!

Du behöver nog inte oroa dig för uppätna ägg, då dessa fiskar i regel inte leker i akvarier tyvärr.
#10 - 9 mars 2010 11:27
vad bra :) jag är inte så sugen på mera yngel nu ... puh ...
#11 - 9 mars 2010 11:28
men jag pratade med mamma och vi ska åka och kolla på några :) *uppspelt*
Jag ska sätta ett nät för hålet vid pumpen:)
#12 - 9 mars 2010 11:30
Det blir nog bra, de är ganska kul att kolla in.
Köp även en liten burk med fodertabletter med om du har råd, både ålarna och de övriga fiskarna gillar dessa:).
#13 - 9 mars 2010 17:17
Nu är 3 kuliålar inhandlade+en flying fox :) Alla 3 ligger vid temometern och flåsar. Ingen har grävt ner sig :(....hur länge tar det tills de har vant sig vid inredningen och blir lite "gladare"??
#14 - 9 mars 2010 17:37
Hej!Kul att du med gillar khuli ålar :) De är roliga små varelser och de blir rätt så stora :).

Hade du akvariet tänt när du släppte ner khuli ålarna?
#15 - 9 mars 2010 17:41
japp:) ska jag släcka nu så att de får lugna ner sig?
#16 - 9 mars 2010 17:42
det är så många frågor som jag vill ha svar på...
#17 - 9 mars 2010 17:44
Bara att ställa de :D *LeR*
#18 - 9 mars 2010 17:44
japp:) ska jag släcka nu så att de får lugna ner sig?

Yes :) släck ner i ca 30 min, så de får lugna ner sig.
#19 - 9 mars 2010 17:56
ok:) så...nu är det släkt :) men hur ofta ska man mata de,och med vad? du la in i nån länk på någon räkmix i en annan tråd. Jag har gjort en annan (misslyckad) och det är typ hela ärtor och sånt i så det blir alltid massa rester på botten :( visst kan man hälla i vatten i mixern om det går trögt? och måste man ha vitamin droppar? min är gjord på räkor,ärtor och sallad...de gillar mest räkorna. Jag ska snart göra ett nytt försök och mixa nogrannare och med lite mera ingredienser :)
#20 - 9 mars 2010 18:02
Hej!
Det är jätte bra med vitamin droppar istället för vatten. Går det trögt när du mixar, testa att mixa en igrediens i taget :) och läääääääääääänge. Köp gelatin, det håller ihop geggan mkt bättre :)

Använd grönsaker du har hemma. Gurka, paprika, musslor, räkor, broccoli, ärtor med mera.

Hur länge har karet varit igång?
Det du kan göra är att slänga ner en algtablett där du vet khulisarna ligger och trycker, när lampan är släckt. På så sätt får khulisarna käk utan att firrarna tar det först.

Jag matar mina fiskar /khulisar ca varannan dag. Har sett de äta från Zuccini som jag gett till malarna. :D

De lär säkert bege sig ut på jakt efter mat när lampan till karet har släckt
#21 - 9 mars 2010 18:10
jag startade om karet 2 dagar sen ,tömde allt,bytte sand,och i med ny inredning:) Men jag sparade en hink av vattnet så att jag skulle ha kvar de goda bakterierna.
Men vars får man tag på vitamindroppar och gelatinpulver? jag har gelatin plattor som man lägger i vatten så de blir aldeles slibbiga :) går det bra istället?
#22 - 9 mars 2010 18:13
passar kuhliålar med ancistrus?
#23 - 9 mars 2010 19:07
hallååååå?
#24 - 9 mars 2010 19:08
Yes
Ancistrus går bra tillsammans med khulisar :)
#25 - 9 mars 2010 19:09
jag startade om karet 2 dagar sen ,tömde allt,bytte sand,och i med ny inredning:) Men jag sparade en hink av vattnet så att jag skulle ha kvar de goda bakterierna.

Men vars får man tag på vitamindroppar och gelatinpulver? jag har gelatin plattor som man lägger i vatten så de blir aldeles slibbiga :) går det bra istället?

Gelatin som gelatin, duger bra, vitamindroppar köper du i fiskaffären, :)

Var försiktigt nu med att starta igång karet för hårt. Dvs köp inte många fiskar nu oavsett om karet är omstartad. Håll ett öga på vattenvården så inte du får ngn nitrittopp :D
#26 - 10 mars 2010 07:41
jupp:) nu är jag väl förberedd på att byta lite vatten varje dag om det skulle hända:)

det jag tänker ha i min nya räkmix:ärter,majs,paprika,räkor,morrötter,brocolli,gelatin och vitamindroppar

Är de ingredienserna ok? finns det nångot annat fiskarna gillar? ge gärna fler förslag:)
#27 - 10 mars 2010 10:44
Det är så individuellt med räkmix :) Men testa dig fram med ett par igredienser i varje räkmix :)
Har du googlat på räkmix recept?
http://www.danemanuelsson.se/rakmix.htm
#28 - 10 mars 2010 11:00
japp=) har googlat och googlat =)
#29 - 10 mars 2010 11:03
:) testa med ärtor och bara räkor och sen gelatin som binder allt :D
måste mixa läääänge så det blir fint :) och stavmix är värdelöst. ha en blender
#30 - 10 mars 2010 11:08
*öppnar google och söker stavmix...*
#31 - 10 mars 2010 11:09
jopp,jag har en blender :D
#32 - 10 mars 2010 11:35