Har ärligt talat inte hängt med i alla diskussioner kring den "nya lagen" men vad jag har förstått ska man numera ha gått en av jordbruksverket godkänd kurs i djurhållning för att få odla och sälja fisk i större skala än ett par gånger per år.
Det verkar också (efter vad jag har förstått i alla fall) inte gå att som privatperson få detta "diplom" annat än att man betalar ca 2*4000:- + moms och går den i zoorf's regi.
Man vill ju vara laglydig, men detta är ju inte ett alternativ för en privatperson som funderar på att starta en liten odlingslokal i mindre omfattning på fritiden.
Hade man varit i färd att starta upp ett företag skulle kostnaden kanske kännas överkomlig men för att "berika sitt privata intresse" känns det tämligen overkill. På sin höjd är man ju glad om man kan sälja yngel så att man får tillbaka en del av pengarna man lägger ut på en ev lokal. Inte en chans att man har +8000:- att avara.
Skulle man inte kunna få något studieförbund, typ studiefrämjandet eller liknande att ordna denna typ av utbildning för medlemmarna i en lokal akvarieförening tex? Jag minns att jag läste något inlägg någonstans om någon som hade funderationer kring detta. Hur gick det med de planerna?
Var det genomförbart eller är det kört att som privatperson kunna fixa denna utbildning till ett humant pris?