Kurserna i djurhållning?

#1 - 17 oktober 2005 10:20
Har ärligt talat inte hängt med i alla diskussioner kring den "nya lagen" men vad jag har förstått ska man numera ha gått en av jordbruksverket godkänd kurs i djurhållning för att få odla och sälja fisk i större skala än ett par gånger per år.
Det verkar också (efter vad jag har förstått i alla fall) inte gå att som privatperson få detta "diplom" annat än att man betalar ca 2*4000:- + moms och går den i zoorf's regi.
Man vill ju vara laglydig, men detta är ju inte ett alternativ för en privatperson som funderar på att starta en liten odlingslokal i mindre omfattning på fritiden.
Hade man varit i färd att starta upp ett företag skulle kostnaden kanske kännas överkomlig men för att "berika sitt privata intresse" känns det tämligen overkill. På sin höjd är man ju glad om man kan sälja yngel så att man får tillbaka en del av pengarna man lägger ut på en ev lokal. Inte en chans att man har +8000:- att avara.

Skulle man inte kunna få något studieförbund, typ studiefrämjandet eller liknande att ordna denna typ av utbildning för medlemmarna i en lokal akvarieförening tex? Jag minns att jag läste något inlägg någonstans om någon som hade funderationer kring detta. Hur gick det med de planerna?
Var det genomförbart eller är det kört att som privatperson kunna fixa denna utbildning till ett humant pris?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 17 oktober 2005 10:37
Håller med om att det blir rejält dyrt med en liten privatodlare att gå de kurser som finns (det finns flera) eftersom man t.ex. inte kan dra av momsen eller är Zoorfmedlem (då är kursavgiften lite drygt hälften mot vad du skriver).
För att någon kommersiell aktör skulle vara intresserad så krävs det ju att det finns ett rejält intresse för att det skall finnas ekonomi i det hela och tyvärr är ju vår hobby ganska liten så den chansen är minimal.
Så enda möjligheten är väl att hobbyföreningarna på ideell basis (vilket är enda möjligheten att göra det rejält billigare) drar igång något. Så har ju t.ex. vissa kaninavelsföreningar gjort - dock är något sådant inte på gång inom akvaristiken vad jag vet. Sannolikt är det väl som så att inte tillräckligt många föreningsmedlemmar är intresserade för att t.ex. SARF och NCS skall ta upp det på "programmet".
#3 - 17 oktober 2005 11:39
Tack för ditt svar Kjell. Du nämner kaninavelsföreningar. Vet du mer om hur dessa har gått tillväga? Har de genomfört dessa kurser med hjälp av studieförbund el dyl?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 17 oktober 2005 11:52
[QUOTE=moori]Tack för ditt svar Kjell. Du nämner kaninavelsföreningar. Vet du mer om hur dessa har gått tillväga? Har de genomfört dessa kurser med hjälp av studieförbund el dyl?[/QUOTE]
Nej jag vet inget om hur de gått tillväga men jag tror att de kört det helt i egen regi.
#5 - 17 oktober 2005 12:04
Vet du om någon av dessa föreningar finns på nätet så man kan få mer info alt. kontakta dem?
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 17 oktober 2005 12:17
[QUOTE=moori]Vet du om någon av dessa föreningar finns på nätet så man kan få mer info alt. kontakta dem?[/QUOTE]
Nej, såg bara en lista en gång någonstans på Jordbruksverkets hemsidor (antar att man idag hittar den listan på Djurskyddsmyndighetens hemsida) om vilka som arrangerade godkända kurser och där fanns några hobbyföreningar med.

Annons