Kurvciklid

#1 - 29 december 2002 17:38
Jag har sedan en vecka sedan, ett kurvciklidpar i mitt 150liters akvarium. Dom verkar trivas bra, men jag undrar bara lite över deras beteende. Hittills har dom mest varit väldigt skygga, men nu idag så ser jag hanen stå ovan för kolstenshögen och är nästan kolsvart själv. Honan simmar runt, och kollar, men verkar inte vara så aggressiv. Hon åker emot lite fiskar ibland, men inget större revirhävdande. Hanen är inte heller så aggressiv mot dom andra fiskarna. Det händer väll att han gör något anfall mot dom övriga fiskarna, men inget allvarligare.
Har även sett hanen och honan "dansa" litegrann för varandra.
Det jag undrar är då: Är det här ett betende som dom bara gör för att så att säga, ta över akvariet och skapa sig en trygg plats? Eller kan det vara lek på gång? Eller kan det vara något annat, så som rädsla eller otrygghet eller nått??

Intresserad att höra era åsikter och erfarenheter hos dom här gynnarna. :)
#2 - 29 december 2002 17:48
Låter som dem har anpassat sig bra utan att behöva "slåss" för sin plats. Vad har du mer för fiskar? Tror det är lite tidigt för lek men man vet aldrig. Tror inte de "otrygga" då de dansar.

MSP
#3 - 29 december 2002 18:05
Jag har ett par grönbågfensciklider, och det är väll dom som råkar ut för det mesta av min "svarta hanes" aggressioner. Men ändå inte så mycket. "Gröningarna" få hålla sig runt stenröset lite som dom vill. Sen har jag 5 st svartneontetra. Dom får mest göra helt som vill. Två ancistrusar också, varav en fick en liten smäll när han kom för nära stenarna.

Det verkar ju ändå som att honan inte är så aggressiv, hon åker mest bara runt omkring och kollar läget. Brukar kurvciklidshonorna vara mindre aggressiva, eller är hon bara för liten för att ha något att säga till om? Hon är ju ungefär i samma storlek som grönbågcikliderna, medans hanen är några cm större.

Annons