Kurvcilider, beteende?

#1 - 24 april 2011 17:03
Jag har två Kurvciklids-hanar. Nu har de två tagit en sten som de verkar anse är deras. De vaktar stenen mot andra fiskar, en del fiskar är tre gånger så stora som de själva. Den ena hanen har bytt färg, han var från början ljust silver-blå-grön och nu har han blivit mörkt svart-lila.
Ja, det ser faktiskt ut precis som dessa två hanar leker!
Och ja, jag är väldigt säker på att detta är två hanar.
Det ser absolut inte ut som de bråkar, jagar inte varandra och så.

Vad håller Kurvciklids hanarna egentligen på med?

Om jag köper två honor (vilket jag planerar), vad kommer egentligen hända då, kommer detta "paret" (?) att sluta vara ett "par" då och välja en hona istället?

Kanske låter lite knasigt, men...
#2 - 24 april 2011 17:06
Låter ju skumt att de skulle ta på sig lekdräkt och välja lekplatsen om det är 2 hanar. Hur säker är du, kan ju vara svårt att könsbestämma fiskar i laeracara släktet?
#3 - 24 april 2011 17:11
Låter ju som sagt rätt otroligt att det skulle vara två hanar. Två honor däremot är mer troligt, då det är rätt vanligt att två ciklidhonor "leker" och lägger ägg, som ju naturligtvis inte blir nå´t. Två hanar kan ju inte lägga ägg alls. Har du några bilder på dem?
#4 - 24 april 2011 17:41
här är en bild på den ena hanen. den andra vktar lite utanför stenen.

ungefär så här såg han ut för en halv timme sen...
#5 - 24 april 2011 17:42
hm, länkarna kom inte med, gör ett nytt försök sen.
#6 - 24 april 2011 17:53
här är en av dem
#7 - 24 april 2011 17:54
#8 - 24 april 2011 19:09
Fisken på bilden har ju ett "ägg-läggningsrör", så det borde vara en hona! ;)
#9 - 25 april 2011 07:06
åå, jag kan fixa fram lite fler bilder sen, så att det är helt säkert att det är en hona! men hon ser verkligen ut som en hane, långa fenor och så....
#10 - 25 april 2011 07:16
här ser det faktiskt ut som hon tänker lägga rom.... http://img23.imageshack.us/i/img2052z.jpg/
#11 - 25 april 2011 07:29
här är en bild på den andra kurvcikliden http://img402.imageshack.us/i/img1257v.jpg/
#12 - 25 april 2011 08:34
Kan du lägga upp en bild ytterligare på "honan", jag vill se hennes huvud från sidan.
Jag vill inte förstöra glädjen, men tyvärr är den andra fisken inte en Kurvciklid. Det är en Laetacara araguaiae, tidigare kallad Laetacara spec. Buckelkopf. Om det är en hona eller hane är svårt att se, men det kunde vara en hane faktiskt. En hona borde vara lite rundare i formen.
Båda arterna är jättefina, och Laetacara araguaiae är lite ovanligare. Men den uppför sig exakt som Kurvciklid. Kanske lite skyggare och känsligare. Jag har haft bägge arterna vid ett par tillfällen.
Om du hade två akvarier, så kanske du kunde hålla bägge arterna? :)

Men innan vi drar förhastade slutsatser, så kollar vi lite igen på din "hona"! Om du har möjlighet att lägga upp en liten filmsnutt på Youtube, så skulle det vara perfekt!
#13 - 25 april 2011 15:41
aha, är det två arter, jo de är ju ganska olika! vet inte riktigt om jag kan fixa film, men fler bilder i alla fall.
#14 - 25 april 2011 17:20
här kommer en till bild på honan (?) http://img69.imageshack.us/i/img2059w.jpg/
#15 - 25 april 2011 17:31
firren_99 skrev:
här är en bild på den andra kurvcikliden http://img402.imageshack.us/i/img1257v.jpg/

Detta är en Laetacara araguaiae , jag har dessa med.

Jag kan inte se någon skillnad på könen hos mig.
#16 - 25 april 2011 19:08
Det var en mycket fin kurvciklid hona. Men den är så färggrann och har så långa fenor så man skulle faktiskt tro att det var en hane (om man inte hade sett äggläggnings röret förstås :))

Jag är till 90 procent säker på att araguaiae´n är en hane. Fiskarna är inte så stora va? Kanske bara 5-6 cm? De ser en aning unga ut. Om de är så små, så är jag som sagt ganska säker.
#17 - 26 april 2011 09:24
Om du får yngel på de fiskarna, var vänlig och behåll dem för dig själv, ge inte bort dem eller sälj dem. Hybrider är ett elände för efter att de bytt händer några gånger är det ingen som vet att de är hybrider längre, och de säljs som den föräldra-art de liknar mest.

Vill du odla kan du lämpligen byta ut en av fiskarna mot en individ av rätt art.
#18 - 26 april 2011 13:03
pelle skrev:
Det var en mycket fin kurvciklid hona. Men den är så färggrann och har så långa fenor så man skulle faktiskt tro att det var en hane (om man inte hade sett äggläggnings röret förstås :))

Jag är till 90 procent säker på att araguaiae´n är en hane. Fiskarna är inte så stora va? Kanske bara 5-6 cm? De ser en aning unga ut. Om de är så små, så är jag som sagt ganska säker.

ja, de är ca 5-6 cm =)
#19 - 26 april 2011 13:05
Azur skrev:
Om du får yngel på de fiskarna, var vänlig och behåll dem för dig själv, ge inte bort dem eller sälj dem. Hybrider är ett elände för efter att de bytt händer några gånger är det ingen som vet att de är hybrider längre, och de säljs som den föräldra-art de liknar mest.

Vill du odla kan du lämpligen byta ut en av fiskarna mot en individ av rätt art.

tror inte det är så stor chans att jag får några yngel, de går nämligen i ett sällskapskar. men om det nu mot förmodan blir yngel så ska ska jag inte sälja de (=
#20 - 26 april 2011 16:54
#21 - 13 maj 2011 13:41
jag skulle vilja att fler uttalar sig om om det är hona eller hane. jag är ganska säker på att araguaiaen är en hane, men kurvcikliden blev jag lite osäker på när pelle sa det kunde va en hona.
Dagen efter att "leken" skedde så var allt som vanligt igen. Men för några dagar sen så hände något igen. Kurvcikliden och araguaiaen blev mer färgstarka, speciellt kurvan. De stod och spände sig för varandra och kurvan började skaka jämsides med araguaiaen.
Skulle detta kunna vara 2 hanar som bråkar? Men det förklarar inte riktigt "leken" då båda vaktade stenen och man såg kurvciklidens äggläggningsrör (om det nu var det).
#22 - 13 maj 2011 13:43
gör ett försök med att få upp en bild: http://imageshack.us/photo/my-images/859/dsc1172.jpg/
#23 - 13 maj 2011 13:47
här kommer araguaiaen :) http://imageshack.us/f/542/dsc1170.jpg/
#24 - 13 maj 2011 13:54
Skakandet är ett typiskt lekbeteende, men tycker det svårt att se utifrån bilderna vad är för kön, båda ser faktiskt ut som hanar, men det kan ju vara så att nå´n av dem är en fullt utvuxen hona, och att även de får långa fenspetsar då. Hos nyckelhål t.ex så får ju både hanen och honan långa "vimplar", en nyckelhålshona får längre fenspetsar än hanar av många andra arter.
#25 - 13 maj 2011 14:05
Animaniac skrev:
Skakandet är ett typiskt lekbeteende, men tycker det svårt att se utifrån bilderna vad är för kön, båda ser faktiskt ut som hanar, men det kan ju vara så att nå´n av dem är en fullt utvuxen hona, och att även de får långa fenspetsar då. Hos nyckelhål t.ex så får ju både hanen och honan långa "vimplar", en nyckelhålshona får längre fenspetsar än hanar av många andra arter.

okej, kurvcikliden är ca 5-6 cm, araguaiaen är kanske 6,5 cm. och då räknar jag inte med fenorna. De har växt väldigt snabbt!
#26 - 13 maj 2011 14:58
Försök få tag i några artfränder till dem, så att de har fler, och några av sina egna arter att välja bland, så lär det nog visa sig vad de är.
#27 - 13 maj 2011 15:14
firren_99 skrev:
jag skulle vilja att fler uttalar sig om om det är hona eller hane. jag är ganska säker på att araguaiaen är en hane, men kurvcikliden blev jag lite osäker på när pelle sa det kunde va en hona.

Dagen efter att "leken" skedde så var allt som vanligt igen. Men för några dagar sen så hände något igen. Kurvcikliden och araguaiaen blev mer färgstarka, speciellt kurvan. De stod och spände sig för varandra och kurvan började skaka jämsides med araguaiaen.

Skulle detta kunna vara 2 hanar som bråkar? Men det förklarar inte riktigt "leken" då båda vaktade stenen och man såg kurvciklidens äggläggningsrör (om det nu var det).

Menar du skakar eller att "slår" mot varandra? Skakningar eller vibrationer tyder på ett lekbeteende. Att de slår mot varandra indikerar aggressivitet. Men man måste se dem göra detta själv. Jag kan inte med säkerhet bestämma könet på någon av fiskarna. Jag tycker att du helt enkelt gör ett val, vilken art du vill komplettera, och sätter punkt för funderingarna. De leder ingen vart, som du märker. En video snutt skulle kanske hjälpa men det är inte säkert.

Köp två eller tre fiskar ytterligare och låt dem para ut är mitt tips
#28 - 13 maj 2011 15:16
Animaniac skrev:
Försök få tag i några artfränder till dem, så att de har fler, och några av sina egna arter att välja bland, så lär det nog visa sig vad de är.

Haha, såg inte ditt inlägg. men vi är ju inne på samma spår! :)
#29 - 13 maj 2011 15:35
ok, då ska jag spana efter fler! :) Jag gillar bägge arterna, så det får helt enkelt bli den arten som jag hittar först.

Pelle: Nej, de "slår" inte mot varandra, de skakar/vibrerar utan att nudda varandra.

Jag har tänkt köpa flera innan och för nån vecka sen såg jag faktiskt 1 araguaiae. Men det var en lite risig hane så jag köpte honom inte.

Annons