kvalite på fisk?

#1 - 8 april 2008 13:54
Hejsan lite frågor om yngel. Är det stor skillnad på kvalite på guldsömmar och salvini från olika uppfödare? såg några små yngel av salvini och guldsöm dem var kanske ca 3cm och det fanns inte en gnutta färg i dem, de va bara grå och svarta. Jag vet att färgerna kommer med åldern men är det ingen färg på dem när dem är så små? Vill inte köpa "dåliga" fiskar av okunnighet.
#2 - 9 april 2008 15:27
någon som kan hjälpa mig?
#3 - 9 april 2008 15:31
Nu vet jag inte hur de fiskarna som du frågar efter ser ut som små, men jag har en del diskus och den ändrar sig väldigt mycket under uppväxttiden. Tar man ett kort på dem när de är som 1-kronor och jämför med dem när de är dasslock kan man inte tro det är samma fisk.
Visst kan det skilja mellan olika uppfödare och linjer, men kan du få se föräldrarna så har du iaf en hint om hur ynglen kan bli som vuxna. Köp även lite fler än vad du har tänkt dig och gallra ur dem som inte blir bra allt eftersom de växer till sig.
Bilagor:
#4 - 9 april 2008 17:19
jag har sett dem i en djuraffär så det blir svårt att se på några föräldrar. jag får väll helt enkelt hoppas på att de blir fina.
#5 - 9 april 2008 21:15
Ja, det är lite som att köpa grisen i säcken;), du får chansa och hoppas på det bästa!
#6 - 10 april 2008 19:16
ah får mig att tänka på den gamla galenskaparna låten :D
#7 - 14 april 2008 18:10
Visst skiljer det sig i kondition beroende på vart man köper dem.
Man kan väl nästan säga(nu blir jag nog på hoppad av grossisterna)att vissa grossister ha lite halvdan kvalitet på fiskarna de levererar till affärerna.
Finns några som jag tycker har bra kvalitet och det är simontorp.

Skadar ju inte att fråga vart de får fisken från.
Annars så är det smart att köpa yngel från privatpersoner då man ofta odlar i lite utsträckning men har oftast bättre kvalitet.
Samt att man utfodrar dem men kvalitetsfoder.

Men vid 3cm stora guldsöm så bör antydan till orange/gul färg finnas på ryggfenan.
Vid 3cm salvinis så bör man se viss antydan till svart/blått sträck på ryggfenan..

Tveksamt dock om man ska köpa 3cm fiskar av nämnda arter...då det är svårt(nästan omöjligt att se könskillnad) vid den storleken...
Några riktlinjer är dock att man ska kolla kroppsformen(kraftig rakt av) när det gäller både guldsöm, salvini samt att de ska ha hela fenor...
#8 - 14 april 2008 18:34
tanken är att köpa 5 av varje och sen får de para ut sig. Men vilka bör läggas i först eller ska jag lägga i båda sorterna samtidigt? och grossisten är imazo.
#9 - 14 april 2008 20:18
Imazo skulle jag inte köpa från...om inte den djuraffären haft fiskarna minst 4veckor gående.
Ryktas om en vitaprick som tydligen inte befintliga mediciner tar på...imazo har drabbats...
#10 - 15 april 2008 06:09
firefox75 skrev:
Imazo skulle jag inte köpa från...om inte den djuraffären haft fiskarna minst 4veckor gående.

Ryktas om en vitaprick som tydligen inte befintliga mediciner tar på...imazo har drabbats...

Skitsnack ska man inte tro på utan bevis. Och kan du bevisa detta istället för att snacka så är du välkommen att göra det!
#11 - 15 april 2008 06:27
firefox75 skrev:

Om du hade tagit dig tid att läsa Zoopets regler så hade du sett att det du skriver bryter mot dem
8/ Kritik
Kritik mot NAMNGIVNA privatpersoner eller företag är OK förutsatt att kritiken håller sig inom lagens råmärken samt att kritiken INTE skrivs under pseudonym (ange alltid ditt för och efternamn samt bostadsort).
#12 - 15 april 2008 08:37
Har alltid köpt fisk som kommer ifrån Imazo, aldrig några problem med en "obotlig" vita pricksjuka.
#13 - 15 april 2008 10:17
firefox75 skrev:

Låter högst taget ur luften. Vad jag vet har tex Akvarielagret inte sett av någon onaturlig prick på sina fiskar de fått från Imazo, och de tar uppemot 6 lådor fisk i veckan därifrån.
#14 - 15 april 2008 10:47
Men faktum kvarstår att de djuraffärer jag har kontakt med i norrköpings området har drabbats av vita prick strax efter leverans i deras karantänsakvarium.
Och de köper sina fiskar från Imazo.
Verkar mera vara så att de som köper från imazo är nöjda och kanske inte testat att köpa fisk från någon annan grossist.
Den vitaprick som är resistent mot medicinerna kommer huvudsakligen från de importerade fiskarna från asien.
Så de imazo säljer har troligtvis gått hos dem en tid och inte drabbats.
Önskvärt skulle väl vara att man frågar imazo micke om hur mycket fisk de inte kan bota.
#15 - 15 april 2008 10:49
Själv klart så säljer inte imazo eller andra grossister fisk vidare som har den resistenta vita prick sjukan...utan det de säljer är friska...men de kan också vara smittade dock latent liggande.
Bilagor:
#16 - 15 april 2008 13:52
firefox75 skrev:

Verkar mera vara så att de som köper från imazo är nöjda och kanske inte testat att köpa fisk från någon annan grossist.

.

Akvarielagret som jag nämner tidigare har mig veterligen 28 återkommande fiskleverantörer.
#17 - 15 april 2008 14:07
Men som jag skrev robin...vilken grossist skulle sälja dålig fisk?
Dock tycker jag att man bör veta om att det finns resistenta vitaprick numera och att man bör ta det i beaktande.
Sen att imazo har haft lite problem med den sjukdomen har jag hört från kända akvarister i östergötland.
Finns säkert flera grossister som stött på samma problem...
Hörde dock att det är nya preparat på väg som tydligen funkar...
De olika djuraffärerna i norrköpings trakten skulle få in det denna vecka.
#18 - 15 april 2008 19:32
Jag var där själv för ca 10 dagar sedan och såg inte någon vita prick i ett enda kar, och skulle sjukdomen vara så utbredd som du säger firefox75 så bör man ha sett detta i åtminstonde något kar, eller?
#19 - 15 april 2008 20:46
firefox75 skrev:
Men som jag skrev robin...vilken grossist skulle sälja dålig fisk?

.

Om de nu mot förmodan skulle fått in en sjukdom, men inte säljer sjuk fisk, då har de väl tagit sitt ansvar? De kan ju inte hindra att den kommer in, de måste ju öppna lådorna för att se att fisken är sjuk. Därifrån kan de identifiera och agera. Låter som svartmåleri i mina öron.
#20 - 16 april 2008 05:17
Men gudars...asså...köp ni fisk därifrån...jag hänvisar fortfarande bara till att några djuraffärer fått vitaprick som inte går att bota när den brutit ut.
Och att de fått återlämna fisken...även jag som kund har drabbats då jag köpt fisk från djuraffär...och fick retunera...trots att jag medicinera.
Sjukdomen blossar upp vid stress och kan ligga latent...även om man motar den så att de synliga tecknena på vitaprick försvinner så är risken stor att den blossar upp igen.

Visst de har tagit sitt ansvar...att inte sälja fisk som är sjuk...hur man utrönar det att fisken är frisk och att den inte har vitaprick latent är en annan femma.

Sen är väl en fråga egentligen om då ingen medicin biter....dödar fisken då kostnaden för medicineringen av någon besättning kostar skjortan...
Ofast billigare att plocka hem ny fisk än att medicinera.
Sjukdoms förloppet uppträder ju vid koppning....dvs vattenvärdes förändring, stress osv.
#21 - 16 april 2008 15:05
Ärligt talat, vet du vad du skriver nu?
Att affärerna skulle skita i att medicinera och köpa nytt istället för det blir billigare?
Hur skulle Imazo överleva i längden om de säljer fisk som har latent vita prick?
Och nu när du kastar skit över Imazo så bör du ha ganska mycket på fötterna om du smutskastar en grossist på detta sättet, sedan om det är Imazo, Gibbon, Simontorp eller vad som spelar ingen större roll.
Eller fisken som fick vita prick kanske kommer från pappersbruket som du skrev om i en annan tråd?

Annons