Kvalitet på aquaelakvarier

#1 - 23 december 2003 20:32
Aquaelakvarier är prisbilliga det vet jag men hur är kvaliten.
#2 - 23 december 2003 20:45
<font color="red">Dom är mycket bra.</font id="red">
#3 - 23 december 2003 22:30
Håller med.
Har ett 112 liters med välvd framruta. Det ser mycket proffsigt ut, är utmärkt med 'lock' där lysrören sitter. Slipper ju täckglas som kan falla ner i vattnet eller gå sönder. Snyggt dessutom.
Mycket prisvärt märke! Filtren är även bra!
#4 - 23 december 2003 23:46
Vill inte förlora ämnet på något sätt nu eller vilseleda, men aquael och juwel och alla som använder sig av plasthoods istället för täckglas och diverse saker inbyggda ramper och gud vet vad, detta suger verkligen. har ett juwel nu och har aldrig haft något krabbigare hela mitt liv, det är verkligen dåligt, ljuset räcker inte till i original ramperna och filtreringen, nja.. är den verkligen bra ? jag själv skulle köpt ett helglas eller ram akvarie med externa grejer. det är det enda som e dugligt till just mina behov, era vet jag ej, det kanske räcker för er

men. ja. usch säger jag.
#5 - 24 december 2003 00:35
Aquael kan man ju köpa enbart akvariet utan ramp m.m.
Awuael har mycket bra kvalitet på sina grejor utom sina innerfilter som har ett standardfel som kan leda till vattenskada.
#6 - 24 december 2003 07:17
Vem har Awuael & vad är det??
#7 - 24 december 2003 10:26
q och w sitter alldeles för nära varandra [:)]
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 24 december 2003 10:41
Vem har Awuael & vad är det??

Aquael säljs i rätt många akvarieaffärer som köper dem av grossisten www.simontorp.se
#9 - 24 december 2003 20:56
Jag har kollat på Juwel Trigon 350 l och den har 2x30 W + 2x15 W
= 90 W totalt vilket är mindre än det kända kravet på 0.5 W/l. Det går inte heller att stoppa i fler lysrör. Både bänken och karet ser fint ut annars, tycker jag.

Aquael har inte så stora hörnakvarier tror jag , max 320 l, till skilnad från Akwalux 471 l och juwel 350 l !
#10 - 25 december 2003 14:51
Tips angående Juwel

Svag belysning: Köp reflektorer till lysrören.
Filter: Filtervolymen är mycket bra men "blåset" kan vara i lägsta laget . Kraftigare pumphuvuden finns dock att köpa.

#11 - 25 december 2003 21:13
Min tråd gällde aquael akvarier.
God Fortsättning på helgen.
#12 - 25 december 2003 22:02
<font color="red">Enda nackdelen medd mitt 375L är att det bara finns 2 lysrör, skall köpa till lysrörs koppling (går det att skruva fast en sådan?), annars tycker jag det är super bra har inte hittat några fel ännu.</font id="red">
#13 - 25 december 2003 22:19
Mina synpunkter på aquael:

- Karen verkar vällimmade och bra.
- Innerfiltrena är inget vidare. Liten filtervolym, missljud/vibrationer när dom gått ett tag och "reglaget" för att rikta utblåset är ingen höjdare.
- Min doppvärmare har fungerat som den ska.
- Den heltäckande rampen har endast en lite foderöppning (åtminstånde på de mindre modellerna) vilket innebär att man måste lyfta av hela toppen om man vill ner och göra något i karet. Det är lite bökigt plus att belysningen försvinner samtidigt så det är svårt att se vad man gör. Belysningen är också lite i svagaste laget.

Innerfiltret har jag ersatt med ett Aquaclear pumphuvud med ca 3,5 l grov filtermatta vilket funkar kanon. Den heltäckande rampen dras jag dock fortfarande med.
#14 - 25 december 2003 22:38
"- Den heltäckande rampen har endast en lite foderöppning (åtminstånde på de mindre modellerna) vilket innebär att man måste lyfta av hela toppen om man vill ner och göra något i karet. Det är lite bökigt plus att belysningen försvinner..."

Detta har jag löst genom att såga till en bit (ca 13-14 cm)elektrikerrör av grövre modell vilken jag använder till att staga upp belysningsrampen i framkant. På så vis kan man ner och böka i akvariet utan att lyfta av hela rampen.

Mvh
Anders
#15 - 10 februari 2004 19:56
Ja hade själv ett aqua el måste säja att det e det bästa akvariet ja haft hittils mycket bra lyse o pump plus snygg design i svart(min smak)
Kan varmtrekomendera aquael!
Tobbe

Annons