Kvälls/natt belysning

#1 - 12 september 2008 08:03
Kan man köpa någon form av belysning som är mera dämpad så man ser lite i akvariet även på natten, utan att det är för ljust för fiskarna?

Funderar på om man kan ha ett blått ljus eller liknande, det kan ju ge en effekt. Jag är alltså ute efter en effekt som blir som typ mörkerseende... Hoppas ni fattar vad jag menar...

Några tips? Någon annan som gjort något för att man ska kunna se lite i akvariet nattetid?
#2 - 12 september 2008 08:23
Linapina skrev:
Kan man köpa någon form av belysning som är mera dämpad så man ser lite i akvariet även på natten, utan att det är för ljust för fiskarna?

Funderar på om man kan ha ett blått ljus eller liknande, det kan ju ge en effekt. Jag är alltså ute efter en effekt som blir som typ mörkerseende... Hoppas ni fattar vad jag menar...

Några tips? Någon annan som gjort något för att man ska kunna se lite i akvariet nattetid?

Scrolla ner till fjärde inlägget på denna sidan.
Det sägs att den har slutat säljas men det måste finnas liknande.

http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=120083&page=2
#3 - 12 september 2008 08:38
Det finns numera massor med roliga belysningar i välsorterade lampaffärer. T ex band/slangar med svaga blåvita lysdioder som ger ett mysigt månsken på natten. En del är dimbara, en som jag köpt på Ikea kan man tom ställa in önskad färg på.
#4 - 12 september 2008 08:46
Hej,

jag köpte en blå lysdiodlampa från Philips, tror de kallar serien "Deco", den har ett riktigt trevligt månljusliknande sken. Det är en vanlig E14-gänga, 230V. Ska fixa bild på det snart.
#5 - 12 september 2008 10:36
Hur mycket fick du betala för det då?

kajmental skrev:
Hej,

jag köpte en blå lysdiodlampa från Philips, tror de kallar serien "Deco", den har ett riktigt trevligt månljusliknande sken. Det är en vanlig E14-gänga, 230V. Ska fixa bild på det snart.
#6 - 12 september 2008 10:55
NIC skrev:
Scrolla ner till fjärde inlägget på denna sidan.

Det sägs att den har slutat säljas men det måste finnas liknande.

http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=120083&page=2

Läste din tråd NIC, men har en fråga. står att du feste slangen med tejp i rampen. Vad för tejp använde du? Har försökt, men under natten, så ligger typ slangen i vattnet, för tejpen har lossnat från rampen. Vad för lösning ska man ha?
#7 - 12 september 2008 10:57
Linapina skrev:

De här är rätt trevliga http://www.guldfisken.se/beta/catalog/aqua-color-spotlight-blaa-p-4657?osCsid=08b5507e2bc21d6080b850a7c11deaca-
Går också att sätta inne i akbariet om man vill ha något speciellt belyst.
#8 - 12 september 2008 11:07
Hur skulle en extremt ljusskygg mal (vet ej vad den heter) reagera mot antingen en sådan blå spotlight eller en blå ljusslinga? Vill ju inte förstöra hans timmar av dygnet genom att sätta dit en sådan
#9 - 12 september 2008 11:07
I min projekttråd kan du se hur det ser ut med spotlights som ovan nämner.

http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=120909
#10 - 12 september 2008 11:09
Nounours skrev:
Hur skulle en extremt ljusskygg mal (vet ej vad den heter) reagera mot antingen en sådan blå spotlight eller en blå ljusslinga? Vill ju inte förstöra hans timmar av dygnet genom att sätta dit en sådan

Jag har en del ljuskygga malar som kommer fram även om 2 blå spottar lyser ner i akvariet. Så de bryr sig inte nämnvärt.
#11 - 12 september 2008 11:12
En 70-80 balabalubas (SEK) gick det nog på.

streezz88 skrev:
Hur mycket fick du betala för det då?
#12 - 12 september 2008 13:57
Tack för alla supertips! Jag ska nog hitta något snyggt till karet!
#13 - 12 september 2008 14:07
streezz88 skrev:
Läste din tråd NIC, men har en fråga. står att du feste slangen med tejp i rampen. Vad för tejp använde du? Har försökt, men under natten, så ligger typ slangen i vattnet, för tejpen har lossnat från rampen. Vad för lösning ska man ha?

Täckglas! ;)
Jag använde vanlig silvertejp + att jag knökade fast bitar av slangen under lysrören, vet inte om det är en så bra ide dock med tanke på värmen..
#14 - 12 september 2008 18:50
Nu med bild...
#15 - 12 september 2008 21:29
Jag köpte en såndär blåljusslinga från rusta för 59 kr tror jag det va, tejpade fast skiten i rampen som andra tydligen med har gjort och akvariet släcktes och jag tände slingan, ljust bröt inte ens genom vattnet va typ helt kolsvart så för mig funkade det inte alls
#16 - 14 september 2008 17:03
NIC skrev:
Täckglas! ;)

Jag använde vanlig silvertejp + att jag knökade fast bitar av slangen under lysrören, vet inte om det är en så bra ide dock med tanke på värmen..

Har inge täckglas i mitt kar, eller något av mina kar :/
Därför förskte jag med tejp. Men det fungerade inte. Med vanlig.. eller en tejp som egentligen ska hålla för flera kg. Men om man har silvertejp, löses inte limmet upp då med fukten som kommer?
#17 - 14 september 2008 17:04
mange016 skrev:
Jag köpte en såndär blåljusslinga från rusta för 59 kr tror jag det va, tejpade fast skiten i rampen som andra tydligen med har gjort och akvariet släcktes och jag tände slingan, ljust bröt inte ens genom vattnet va typ helt kolsvart så för mig funkade det inte alls

Beror väl på hur långt från vattenytan den är :) för mig så fick jag ett rätt mörkt blått sken. Fint var det, men under natten så låg hela slangen i vattnet.. De va dock mindre kul ;)
#18 - 14 september 2008 18:19
Blir det inte algtillväxt med detta blå ljus?

Annons