Kylning av Räkkar med is, Farligt?

#1 - 27 juli 2008 11:00
Hej,

Med 30 grader inne och med belysningen på till räkorna så är det risk för överhettning av de små liven.

Jag har gjort det lilla jag kan med rörelser på ytvattnet och har lagt i en plastburk som jag har isbitar i.

Med denna metoden så sänker jag vattnet några grader och kan hålla det på bra nivå.

Frågan är bara om det är skadligt, snäckorna är på burken hela tiden men räkorna håller sig på stort avstånd.

Plastburken är ju ganska tjock och det är bra cirkulation så vattnet närmast hinner inte bli farligt kallt iaf.
När jag inte har möjlighet att lägga ny is så kan tempen stiga mot 28-30 och räkorna ser ganska slöa ut, men sen vid ca 25 grader så är de livfulla igen.

Är det bättre att kyla och få tempskillnader upp och ner eller ha jämn men farligt hög temp?

Hur gör ni andra på varma sommardagar?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 27 juli 2008 11:04
Kör med frysklampar istället och bit ut dom en gång per dag.
Inte heller din metod är skadlig för räkorna
#3 - 27 juli 2008 11:17
Jag körde förr med frusna pet flaskor som ja försökte justera ner värmen med men man får som du skriver ganska stora temperatur skillnader upp ock ner.
Nu har ja karen i en odlingslokal där ja har konstant temp på 25 grader.

Men ja tror inte det är temeraturen som är farlig för räkor utan syrebristen som blir när vattnet blir varmare ock mitt tips är då att köra med en extra syrepump eller se till att man får ökad rörelse på ytvattnet.

Jag jorde ett test på mitt 250 liters kar som ja har i vardagsrummet där tempen ligger kring 30-33 grader ock det funkade bra.

Jag tog en hink i den stoppade ja en luft pump som var kopplad till en syre sten i akvariet ock runt pumpen stoppade ja frusna pet flaskor ( var noga med att flaskorna är täta så du ej får vatten i pumpen VATTEN + ELEKTRISITET= SMÄRTA)

Med hjälp av denna enkla lösning fick ja ner tempen ock upp syre mängden i vattnet
#4 - 27 juli 2008 19:18
Kör med frysklampar istället och bit ut dom en gång per dag.

Inte heller din metod är skadlig för räkorna

FÖLJ INTE Kjells råd!!!!

Bit inte i frysklamparna det förstör tänderna :D[;)]
#5 - 27 juli 2008 20:08
Det där var väldigt omoget gjort. :)
#6 - 27 juli 2008 21:01
Annars finns det fläktar som man brukar ha till saltakvarier, man klämmer fast den på glaset. Brukar sänka 2-3C om man riktar den ungefär 45grader mot vattenytan.

Nackdelen är att fläkten kostar några hundra (går att bygga själv med fläkt som man använder till datorer), plus att det avdunstas extra mycket vatten. Men det är ju bättre än att hålla på med is och ha stora temp. skillnader.
#7 - 27 juli 2008 21:42
maria_ skrev:

Off topic:

Sluta nu, lite roligt måste man få ha utan att andra ska klanka ned på en.

Paatsu:

Var kan man hitta sådana fläktar? Inte datorfläktar alltså.
#8 - 27 juli 2008 22:02
Om din lokala akvarieaffär säljer saltsaker så borde de ha.
Annars finns de på diverse online affärer. tex http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=613&sub=83&page=1

De färdiga produkter kostar som sagt ett par hundra. Bygger man själv kostar det då bara runt en hundring kan jag tänka mig. Plus om du väljer en 120mm fläkt så låter de mindre.

Om det är akut så funkar golv/bordsfläkt med.
#9 - 28 juli 2008 00:09
maria_ skrev:

Ja var nog det får sluta göra sånna grejer som kanske får en till att små le ibland...[B)]

Sorry om det inte var kul Kjell..:(
Guest
#10 - 28 juli 2008 00:35
peterhaack skrev:
Ja var nog det får sluta göra sånna grejer som kanske får en till att små le ibland...[B)]

Tat inte så! :)
Maria är definitivt ganska så omogen själv.
Och ett gott skratt kan man aldrig få för mycket av! :D;)
(sorry för all OT)

Men varför inte bara ta en helt vanlig fläkt?
Luta den ner så att ytan rör sig och givetvis ha av täckglaset.
Tror detta sänker tempen 2-3º.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 28 juli 2008 07:24
peterhaack skrev:

Sorry om det inte var kul Kjell..:(

Felskrivningar blir ofta kul (brukar själv ibland kommentera sådana) och jag tog definitivt inte illa upp
#12 - 28 juli 2008 09:34
Felskrivningar blir ofta kul (brukar själv ibland kommentera sådana) och jag tog definitivt inte illa upp

Annas så håller jag med dig i ditt uttalande om Isklampar, och man får byta ut dem regelbundet men för att hålla tempen nere är det ett bra alternativ..

Jag byter tar gärna och fyller på med riktigt svalt vatten när det har dunstat ut karen sommartid.

Annons