L-330 (Spotted Royal Plecostomus)

#1 - 21 juni 2007 09:09
Halloj!!!
Jag gjorde ett impulsköp och köpte en L-330 (Spotted Royal Pleco) för bara 225:- i söndags (har sett att den kostar runt 450-600:-). Är det någonting jag behöver veta om den, förutom att jag behöver rötter?? Jag funderar också på att göra om mitt "blandade" kar till ett Tanganyika. Klarar malen dessa miljöförändringar (har pH 7.5 nu och ska försöka att få pH 8.5-9). Jag skulle också vilja överföra min Ancistrus och Hypostomus Plecostomus till detta kar. Under tiden som jag gör om hela akvariumet så fick jag låna en kompis yngel-kar som är på ca. 30l och har jag hinkar som malarna får dela på.
I Tanganyika-karet ska jag ha ett stenröse och planerar då att slänga i några rötter, väl döljda bland alla stenar. Är detta en bra lösning?
Lite allmäna erfarenheter om malen skulle också vara bra.

Tack på förhand!!!
Guest
#2 - 21 juni 2007 12:34
rötter är viktiga för panaquor men som sagt varför inte göra tvärtom håll tanganyika i ph 6-7.

Ancistrus kan utan problem hållas i högre ph och om du har en Hypostomus plecostomus, grattis de är extremt ovanliga nuförtiden om de inte har en ca 15 år på nacken.

Panaquor är veganer kanske inte så värst bra på alger men de äter det och rötter måste alltid finnas. grattis till ett bra pris
#3 - 21 juni 2007 15:48
lutt är de sällsynta?? jag vet vart det finns ganska många i ca 18-25cm's storlek ;)

hade själv en för ca 1 månad sen men bytte ut den mot en vanlig gibbi
Guest
#4 - 21 juni 2007 16:07
Amaro skrev:
lutt är de sällsynta?? jag vet vart det finns ganska många i ca 18-25cm's storlek ;)

hade själv en för ca 1 månad sen men bytte ut den mot en vanlig gibbi

jepp de exporteras inte till sverige längre men arten som kallas för Hypostomus Plecostomus är denna art http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=88
#5 - 21 juni 2007 17:08
Hej!!!
Tack för svaren!
När jag pratar om hypostomus plecostomus så menar jag denna: [COLOR=#800080]Hypostomus plecostomus[/COLOR] (l-109)

Du skrev att jag skulle köra ett tanganyika med pH 6-7. Det är lite omöjligt med tanke på kalkstenarna som ska i. Jag vill ha ett litet försök till biotop, förutom en liten rot (som jag kommer att se till att den inte gör någon större skillnad med värderna mm.) och 3st malar.
KLARAR MALARNA EN LÅNGSAM FÖRÄNDRING MED pH-VÄRDEN MM (har 7.5, vill ha 8,5-9,0)???
Guest
#6 - 21 juni 2007 17:25
matte159 skrev:
Hej!!!

Tack för svaren!

När jag pratar om hypostomus plecostomus så menar jag denna: [COLOR=#800080]Hypostomus plecostomus[/COLOR] (l-109)

Du skrev att jag skulle köra ett tanganyika med pH 6-7. Det är lite omöjligt med tanke på kalkstenarna som ska i. Jag vill ha ett litet försök till biotop, förutom en liten rot (som jag kommer att se till att den inte gör någon större skillnad med värderna mm.) och 3st malar.

KLARAR MALARNA EN LÅNGSAM FÖRÄNDRING MED pH-VÄRDEN MM (har 7.5, vill ha 8,5-9,0)???

Skippa kalkstenarna så kommer du ner till under ph 7 iaf
det är inte denna fisken du har då?
http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=88
[SIZE=3]Klarar tanganyikan tvärtom då[/SIZE] jag menar med ph vad jag har hört så har inte malawisjön nått hårt vatten och det borde även gälla tanganyika eftersom de lever så nära varandra?
#7 - 21 juni 2007 17:47
Lutt skrev:
Skippa kalkstenarna så kommer du ner till under ph 7 iaf

det är inte denna fisken du har då?

http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=88

[SIZE=3]Klarar tanganyikan tvärtom då[/SIZE] jag menar med ph vad jag har hört så har inte malawisjön nått hårt vatten och det borde även gälla tanganyika eftersom de lever så nära varandra?

Både Malawi och tanganyika ska ha basiskt vatten, pH >7. De går ju att ha i ett akvarium med neutralt vatten värde (pH 7), men jag vill, som jag skrev längre upp i tråden, efter likna en biotop så mtcket jag bara kan.

Den där malen...
Min är mycket lik båda sorterna. Jag har en mycket dålig bild inne i mitt fotoalbum. Kolla där så kanske du kan se vad det är för någon.
#8 - 21 juni 2007 17:50
Nej, ser man på!!! Jag har till och med två!!!!:D (Bilder)

hihihihih! Det rimmade ju!:p
Bilagor:
Guest
#9 - 21 juni 2007 18:15
matte159 skrev:
Både Malawi och tanganyika ska ha basiskt vatten, pH >7. De går ju att ha i ett akvarium med neutralt vatten värde (pH 7), men jag vill, som jag skrev längre upp i tråden, efter likna en biotop så mtcket jag bara kan.

Den där malen...

Min är mycket lik båda sorterna. Jag har en mycket dålig bild inne i mitt fotoalbum. Kolla där så kanske du kan se vad det är för någon.

som jag skrev innan Hypostomus plecostomus är väldigt rare nuförtiden men arten nu som saluförs under plecostomus är vanligtvis en pardalis.

Jupp de ska ha basiskt men det har inget med hårdheten dh att göra ph är surhetsgraden. många hänger upp sig på ph som om det skulle vara det viktigaste. konduktiviten i malawi påminner om vissa delar av amazonas med
Guest
#10 - 21 juni 2007 18:17
du bäst är att räkna fenstrålarna på ryggfenan på den du kallar hypostomus...en Hypostomus har ca 7 fenstrålar.
#11 - 21 juni 2007 18:20
OK!!!!!!
Vi får se vad jag gör med vatten värdena, vet inte riktigt ännu.

Vad säger du om min mal??? Vad tror du att det är för någon? Hoppas att det är dendära sällsynta!!!:p
Guest
#12 - 21 juni 2007 18:33
matte159 skrev:
OK!!!!!!

Vi får se vad jag gör med vatten värdena, vet inte riktigt ännu.

Vad säger du om min mal??? Vad tror du att det är för någon? Hoppas att det är dendära sällsynta!!!:p

om den är köpt nu är det säkerligen en pardalis om den är köpt för ca 15 år sen är det en plecostomus....

alltså att artbestämma är inte alltid lätt köpte en grupp malar för L333 men det roliga var att jag hade köpt tre arter iofs i olika omgångar pga av omedvetande.

Det exportörerna gör är om de inte får ihop en art till ett visst antal tar de en snarlik art. vilket är fel eller inte kan man snacka vidare om....men det jag vet så har inte Hypostomus plecostomus importerats hit på 2000 talet
#13 - 21 juni 2007 18:42
Oj!!!
Du han skriva en till innan jag var klar.

Fenstrålar... Är de på ryggfenan, eller vad menar du??? Kanske menar du på hela fisken.
Aja, är det ingen HP som de visar här på zoopet (och även som du visat), vet du då i sådana fall vad det är???

Kanske ska berätta lite historia om min kära "lilla" mal.
Min mammas kompis hade den i ett litet 63l-akvarium, i 2 år, som hon ville lägga ner. Därför "omhändertog" jag den. När jag kom hem satte jag mig vid datorn och letade och tyckte att detta var den ända mal som stämde överense med min. Den är, som du kanske såg, lite mörkare än den här på Zoopet. Annars så är de identiska. De har dessa tre linjer med taggar på båda sidor, ett mycket hårt skal över hela kroppen (förutom på undersidan), mörkprickig med ljusa ränder, två "taggar" e.l. på sugmunnen osv.

Kolla på mina bilder och så vill jag ha en komenter om vad du tror, så är du jätte snäll (jag är inte hemma och kommer inte hem före Söndag, därför kan jag inte säga mycket mer än bilderna).

Tack för all hjälp!!!
Guest
#14 - 21 juni 2007 20:18
Är hundra på att det är en Pterygoplichthys pardalis här har du lite fet markerade matrial som stärker detta. Men denna art borde inte tillhöra Pterygoplichthys (men det kanske jag för jag tyckte de skulle förbli Liposarcus pardalis)

Pterygoplichthys can be identified by the number of rays in the dorsal fin. More than 10 indicates that it\'s a Pterygoplichthys.
Most other plecos have 8 or fewer rays (in particular the larger Hypostomus species that are most likely be confused with Pterygoplichthys). Is also L023. A relatively nondescript species that is unlikely to be imported as an L number. An amelanistic form has also been fixed by US and SE Asian commercial fish farms and is commonly sold as the "chocolate pleco." As they are bred in huge numbers by commercial fish farms, this is currently the most commonly available loricariid and can be found for sale in nearly all the larger chain-type pet stores.
#15 - 21 juni 2007 21:04
Jag tror nog också att det är en Pterygoplichthys pardalis nu.

Tack för allt och ha en riktigt trevlig Midsommar!!!!!
#16 - 21 juni 2007 21:06
Förlåt mig!!!!
Sa du att den var OVANLIG????
I sådana fall så vill jag veta Normal pris mm. eftersom att jag fick den.
Guest
#17 - 21 juni 2007 21:35
Nej det är hypostomus plecostomus som är ovanlig men jag tror inte priset skulle skilja så mycket. priset för de båda är/låg på ca 45-60kr för en 5cm
#18 - 21 juni 2007 21:41
OK (besviken)!!!!!
Ja, ja... Det får väll räcka med EN ovanlig mal där hemma (L-330)

Tack för allt!!!

Annons