L-mal + ancistrus malar

#1 - 1 februari 2010 14:26
Hej,

har för närvarande ett sällskapsakvarie med diverse småfisk. Min fråga är om man kan ha ett par-3 st ancistrus malar (små) tillsammans med en L-mal (sort okänd :confused:). Har också ett litet gäng pansarmalar också! Akvariet är 126 liter stort!

Tack på förhand!
#2 - 1 februari 2010 14:32
Hmm... Eftersom du inte vet vad du vill ha för mal ihop med dina ancistrus är det ganska omöjligt för oss att svara på om det funkar ;)
Ta reda på vad det är för mal så kan du säkert få ett bättre svar :)

L-mal = sugmunsmal. Dvs. även ancistrus hör till L-malar.
#3 - 1 februari 2010 15:05
Simpy92 skrev:
Hej,

har för närvarande ett sällskapsakvarie med diverse småfisk. Min fråga är om man kan ha ett par-3 st ancistrus malar (små) tillsammans med en L-mal (sort okänd :confused:). Har också ett litet gäng pansarmalar också! Akvariet är 126 liter stort!

Tack på förhand!

För det första, tre ancistrus är nog tillräckligt många L-malar i ett 126L kar.

Tror i övrigt inte det är några problem, du kan ha nästan vilken L-mal du vill ha tillsammans med dina ancistrus. Tänk bara på att olika former av ancistrus kan leka med varandra vilket kan resultera i oönskade bastarder. Inte kul om t.ex. L059 leker med vanlig bonn-ancistrus..

Välj istället någon form av hypancistrus, de går bra ihop med ancistrus och blir inte så stora vilket passar bra i ditt 126L.

Välj för allt i världen INTE någon plecostomus till ett 126L kar!
#4 - 1 februari 2010 15:46
Hehe , ska inte göra detta! Det jag menar med L-mal är att det inte är en vanlig "bonn mal" utan en lite dyrare sådan;) Förövrigt är den jätte lugn och har inte orsakat något som helst bus tidigare :) Men om man säger vanlig bonn mal tillsammans med min lite exklusivare mal, det ska alltså funka? Och då kan jag ha typ 3 st som glider omkring och putsar rent lite fint och smidigt? :)
#5 - 1 februari 2010 15:56
Det blir säkert hur bra som helst. Du har alltså redan malen?
Släng upp en bild på den så kan säkert någon här identifiera den åt dig.
#6 - 1 februari 2010 15:59
Joo, men det är en svart med vita prickar, inte särskilt stor ;) Är i princip säker på att det är en Snowball Pleco.. ;)

Annons