L-malar

#1 - 15 januari 2004 08:51
jo jag undrar hur många malar det går i dett 375 l
jag har förnärvarande 2 ancistrus en hona och en hane.

vill också ha en segelfenspleco L165, dessa firrar har altid varit mina favoriter, så underbara.

funderar även på den drakmal L34

fråga: kan jag ha alla fyra, 2 ancistrus, en segelfenspleco och en drakmal, eller blir det för trångt och matbrist då?

tacksam för svar

#2 - 15 januari 2004 09:01
Det går bra att ha dessa malar förutsatt att det finns tilräckligt med utrymmen de kan dra sig tillbaka på.

Du ska alltid stödmata malar för de kan inte enbart leva på de alger som bildas i akvarium.

Fins många bra "maltabbleter"
Zuzzini, tinade skalade ärtor, räkmix mm
fins mycket man kan stödmata dem med.
#3 - 15 januari 2004 09:22
tack för svaret, här kommer en fråga till ;)

eftersom hanarna försvarar revir och är agrasiva mot varandra kan de vara det mot hanar av en annan sort tex ancistrus hane mot drakmals hane?
bör de andra malarna vara honor, eller spelar det ingen roll?
#4 - 15 januari 2004 09:28
Hej!
Ville bara säga att vad jag vet så är Guldfisken och Väderålen kallvattens fiskar och bör därför inte gå med dina andra fiskar som ska ha mycket varmare vatten!
/Magnus.
#5 - 15 januari 2004 09:31
Jag har två ancistrus och en golden nuget. Golden nuggeten är rätt så revirkinkig mot de andra malarna.
#6 - 15 januari 2004 09:33
Min L52 hane är dominant mot mina två Gibbiceps. Även om Gibbi'na redan hade pinkat in sina revir/gömställen.

Vet ej hur det hade fungerat om jag hade stoppat ner mina ancistrus oxå. Så länge de är små är det nog inga problem.
#7 - 15 januari 2004 09:49
svar till paroonhajen

jag håller vattnet på 24-25 alltså rumstempererat, jag utformar miljön så den passar just guldfisk och väderålar, de andra fiskarna kommer från mitt gamla akvarium och är inte införskafade utav mig, utom ancistrusen då som har hängt med i 12 år...

de malar jag nu frågar om vill ha runt 24- 25 i temperatur så jag tror inte att mina fiskar klagar ;)
ville bara säga att jag är medveten om det ;)

vill inte göra några mistag med mina fiskar, just nu är det harmoni i karet och vill inte utsätta dem fär stress, överväger alla mina inköp

tack för alla svar jag ska tänka igenom det noga innan jag skaffar dem
#8 - 15 januari 2004 21:32
Malar från rio Xingu såsom L-34 är vana vid en vattentemperatur mellan 29-32 C och föredrar det även i akvarium. Det finns många malar från andra floder som passar bättre,Chaestostoma, Sturisoma och några till släkten.

Mvh Janne
#9 - 15 januari 2004 22:27
Hej Hopp!jag har nyligen flyttat och gått från 4st kar till ett under renoveringen av lägenheten.Och har då sparat bara alla mina ögonstenar för att det inte skulle bli överbefiskat.jag har 30st sterbaier en achanticus adonis en panaque en galaxias(L007)en chaestostoma bruno en gibbis och ett par ancistrusar som inte kan låta bli varann så det blir ett gäng slynglar också.Alla dessa trängs på 640Liter men det går mot förmodan väldigt bra. men snart blir det ändring!

#10 - 16 januari 2004 09:45
oki, ändrade funderingar

vad tror ni om en:
Hterodon L172b
Kungstiger pleckoltia L066
Xingu-ancistrus L085

då blir det en av varige ovan och två ansistrusar (hone hane) som jag redan har.

jag ska satsa på att skafa honor av ovanstående malar.
ska även stödmata dem, och ha många gråttor.
mitt PH och temperatur passar alla tre.

fråga:
om jag skulle ta bort någon av dem vilken skulle det vara?
#11 - 16 januari 2004 23:22
Även dessa trivs bättre i varmare vatten och blir inte så aktiva om du inte höjer temperatur och cirkulation i karet även om L-172b inte kräver så kraftig cirkulation vill den ha högre temp. åtminstonde 27-28 C, de är inte känsliga när det gäller pH utan går mycket bra mellan pH 6,0-8,0. De flesta L-malar trivs mycket bättre runt 28 C och med kraftig cirkulation, ingen bra kombination Guldfisk och L-malar.

Att du väljer honor eller hanar spelar inte så stor roll, det viktigaste är att alla har tillgång till varsitt gömställe/grotta jämnt fördelade över karets yta så blir det inte så mycket konflikter. Hannar av samma art eller släkte kämpar mer om sina revir än mellan olika släkten och det de bråkar om är den bäst placerade grottan för lek, ett sätt att minska eller helt få bort dessa strider är att inte använda några grottor alls om man vill ha många malar utan bara inreda karet med rötter och stora stenar som gömställen.

L-85=L-18 går ej se någon könsskillnad förrän de är könsmogna från 15 cm eller mer och helst bör honan vara romstinn för att vara 100% säker.

L-172b går ej se könsskillnad förrän de är könsmogna runt 12-13 cm, honan blir rundare och har inte lika lång nos som hannen men man behöver båda könen bredvid varandra för att se skillnaderna. Honans genitalpapill är rund medans hannens är spetsig.

L-66 ser man könsskillnad på från ca 7-8 cm genom att hannen får kraftigare första fenstråle på bröstfenorna och långa odontoder (trådar) från gällocken och i de flesta fall så är hannarna mörkt mönstrade på buken medans honorna oftast är vita.

Men räkna inte med att de i butiken kan se några könsskillnader.

Mvh Janne

Annons