L-malar, eventuellt ett par ciklider och guppy. Ofrivilligt skynda långsamt.

#1 - 2 januari 2021 00:15
Hej! La ner allting vad akvarium heter för cirka tio år sedan(lyckas inte komma in på mitt gamla zoopet konto) efter att ett ytterfilter pumpat ut 600 liter vatten i föräldrarnas källare. Efter det kom livet emellan men har väl aldrig egentligen sett intresset som avslutat, brukar smyga runt bland akvarium på djuraffärer, lurka här ibland, kolla kar på blocket osv.

Hur som helst skriver väl tråden mest för att jag inte riktigt kan realisera mina planer än och då är ju att fundera kring desamma alltid kul- själva projektet startar i början av februari. Sitter för tillfället och håller på att leta efter lämplig balja men har inte riktigt bestämt mig än. Kan hända att det får bli ett nyproducerat men då sätter ju ekonomin käppar i hjulet och större än 200-300 liter är nog orimligt i det fallet. Tankarna går eventuellt till ett RIO 240, håller även utkik på begagnatmarknaden men den verkar lite avslagen för tillfället.

Vad är då mitt mål med mitt förhoppningsvis någorlunda planerade återfall? I grund och botten handlar det väl om att ha något att lägga energi på, skapa en så bra miljö som möjligt för fiskarna och förhoppningsvis på sikt lyckas få det relativt självgående. Känner att jag skulle må bra av lite grönt omkring mig så en del växter blir det nog, en bit av frid helt enkelt.

Har alltid haft en förkärlek för L-malar av olika slag så akvariet kommer i grund och botten vara inrett och i övrigt anpassat för en grupp av dessa. Det skulle på längre sikt vara väldigt kul att få de att föröka sig men det är ingenting jag har som mål till att börja med och då skulle nog ett kalt akvarium vara enklare men man vet ju aldrig.

Växter har jag egentligen aldrig varit speciellt intresserad av men då jag har en vision om att försöka få även dessa att trivas och jag rent estetiskt gillar lite vilda(på gränsen till igenvuxna) akvarium ,alger stör mig i regel exempelvis inte, så skulle jag gärna motta tips, är exempelvis ett co2 system värt det? Mina kunskaper när det kommer till dels fiskar men kanske framförallt växter behöver helt enkelt uppdateras då jag glömt mycket, eller så kunde jag inte så mycket från början. På sätt och vis kanske det är bra att jag tvingas skynda långsamt! I övrigt är det någonting som ändrats under det senaste decenniet när det kommer till generellt tänk kring uppstart av nytt akvarium och liknande?

Kanske lite tidigt att starta tråden egentligen då det trots allt är minst en månad tills uppstart kan komma på fråga men kände väl mest att det var skönt att sätta planerna på pränt för egen del. Det känns lite som ett steg närmre helt enkelt. Kommer försöka uppdatera tråden lite då och då men möjligt att det inte blir så mycket innan jag åter fått tillträde till min lägenhet och akvarium är på ingång. Men vem vet dyker något bra upp redan imorgon så köps det givetvis då.

Hoppas ni som eventuellt plöjt er igenom texten har en bra start på det nya året! Någon annan som går i tankar kring att starta detsamma med nya akvarieprojekt?
#2 - 2 januari 2021 04:39
Det är lätt att falla in i hobbyn igen. :) När jag för några år sen la ner alla kar så trodde jag nog inte att jag (igen) skulle fastna och skaffa 3 kar på kort tid. Vad hette du på zoopet förut?
#3 - 2 januari 2021 14:13
[QUOTE=ampe;n2425227]Det är lätt att falla in i hobbyn igen. :) När jag för några år sen la ner alla kar så trodde jag nog inte att jag (igen) skulle fastna och skaffa 3 kar på kort tid. Vad hette du på zoopet förut? [/QUOTE]

Jo det är ju det men är ju som tur är platsbegränsad den här gången(det är vad jag intalar mig själv åtminstone)! Det är vad jag inte minns, var ingen större del av mitt liv och är ju trots allt mer än tio år sedan, man kan nog kallt räkna med att jag inte är någon minnesvärd forumtyp. Fina malar du skaffat dig, vad gick kalaset på?
#4 - 2 januari 2021 14:25
De kostade 600 eller 700:- kommer inte ihåg. Minus 10% rabatt som medlem i akvarieförmedling. Det blev en dyrare tur än vad jag tänkt mig...
#5 - 5 januari 2021 22:50
Sitter och kollar på akvarium för tillfället, säkert en halvtimme per dag som (i hopp om att göra klipp) spenderas på blocket eller för mig främmande danska akvariesiter Börjar luta åt att det kanske inte blir bättre än ett Juwel Rio 240 då det är ett snyggt och relativt prisvärt paket att köpa, funderat lite på Akvastabil istället eftersom Juwels kar är eller så smala men vet inte riktigt om det är värt att lägga till en tusenlapp eller två för att byta plats på centimetrarna.

Någon bekant med RIO 240 som kan antingen lugna mig eller bekräfta mina farhågor om att det blir väldigt lite i djup(skulle gärna gömma malgrottor i bakre delen av karet)? Funderar såklart även på större men det är ont om både plats och pengar, kan ju alltid bli fler akvarium vid senare tillfälle. Skulle väl eventuellt kunna klämma in 100 liter till om jag hittar rätt akvarium.

Imorgon ska jag åka till affär och kolla på lite fiskar, eventuellt köpa någon bok om växter(men det kanske är bättre att fixa via nätet, några tips?) och lite rötter om det finns några i lagom storlek.
#6 - 6 januari 2021 05:48
Nu har jag inget Rio 240 men ett 180. Jag tycker ändå det får plats med grottor. Men om jag tittade på ett 240 så skulle jag nog hellre titta på 350. Det är ju samma längd men djupare och högre om jag inte minns fel. Men 240 är en trevlig storlek oxå! Om det finns ett hornbach i närheten där du bor så brukar de ha bra priser på Juwel!
#7 - 6 januari 2021 12:44
Tack för input. Nja skulle kanske kunna bli ett 350 men då är det väl ekonomin som sätter käppar i hjulet, dessutom kan jag tänka att det blir lite högt med möbel i min lilla lägenhet. Men det är klart fick jag magiskt ett för samma pris som 240 skulle det vara ett givet val. Nåja är drygt tre veckor tills jag kan starta upp så beställningsdags om jag inte hittat ett på annat vis inom en vecka. Nu iväg för att kolla rötter och fisk, har ju inte riktigt bestämt mig för besättning heller så kan ju påverka vilken storlek jag behöver ha.
#8 - 6 januari 2021 13:04
[QUOTE=Munin;n2425408]Tack för input. Nja skulle kanske kunna bli ett 350 men då är det väl ekonomin som sätter käppar i hjulet, dessutom kan jag tänka att det blir lite högt med möbel i min lilla lägenhet. Men det är klart fick jag magiskt ett för samma pris som 240 skulle det vara ett givet val. Nåja är drygt tre veckor tills jag kan starta upp så beställningsdags om jag inte hittat ett på annat vis inom en vecka. Nu iväg för att kolla rötter och fisk, har ju inte riktigt bestämt mig för besättning heller så kan ju påverka vilken storlek jag behöver ha. [/QUOTE]

Ja, jag hade tur med mitt 720. Skrev tydligen 20 minuter efter att hon lagt ut annonsen, sen hade det kommit massa fler intresseanmälningar, så man ska ha tur ibland!
#9 - 15 januari 2021 11:36
Bara för att det ska hända något i tråden så lägger jag här upp bild på en rot jag hittade i någon låda i ett garage, misstänker att den redan tidigare använts i akvarium. Någon som vågar sig på en chansning kring vilket trädslag det är? Den har legat omväxlande ute/i garage under säkert tio år tror ni det räcker med att lägga den i blöt några dagar? Den är lite för stor för att koka! https://imgur.com/a/r7QrbyD
#10 - 19 januari 2021 20:10
Jag skulle gissa på redmoore. De brukar flyta bra och behöva vattenmättas ganska länge.
#11 - 20 januari 2021 05:20
[QUOTE=Nando;n2426125]Jag skulle gissa på redmoore. De brukar flyta bra och behöva vattenmättas ganska länge. [/QUOTE]

Tackar! Får väl slänga den i en balja.
#12 - 21 januari 2021 09:15
Dags att börja beställa/köpa teknik, akvarium införskaffas i helgen/början av nästa vecka och förhoppningsvis kan jag sätta igång helgen därefter. Hur som helst blir ett kar på runt 200 liter, hade gärna haft större men det får komma senare. Dessutom blir det lite mera pengar att lägga på tillbehör på det viset.

Funderar lite på vilket filter jag ska beställa, tankarna går till ett fluval fx4 men är tacksam för andra förslag. Har som sagt haft en tråkig erfarenhet med ytterfilter tidigare i livet så tar även gärna emot tips på hur jag gör det så felsäkert som möjligt: klämmor, silvertejp, karlssons klister?
#13 - 21 januari 2021 17:35
Jag har cristalprofi i två av mina kar. (har även haft det förut) Har aldrig haft problem med mina. Det enda ”extra” jag gjort med dem är att ställa dem i en plastback. Den rymmer ju inte överdrivet mkt vatten, men om det läcker lite så fångar det ändå upp det.
#14 - 22 januari 2021 20:55
Ja kanske är ett alternativ siktar hur som helst på ett som kan pumpa runt 2000 liter per timme, plastback låter bra. Kan hända att det blir ett akvarieköp imorgon :)
#15 - 22 januari 2021 21:12
[QUOTE=Munin;n2426207]Ja kanske är ett alternativ siktar hur som helst på ett som kan pumpa runt 2000 liter per timme, plastback låter bra. Kan hända att det blir ett akvarieköp imorgon :)[/QUOTE]

Spännande! Vi väntar på bilder!
#16 - 22 januari 2021 21:13
[QUOTE=ampe;n2426212]

Spännande! Vi väntar på bilder! [/QUOTE]

Mja tänkte väl se till att bli goldmedlem lagom tills det är inredningsdags!
#17 - 23 januari 2021 04:32
[QUOTE=Munin;n2426213]

Mja tänkte väl se till att bli goldmedlem lagom tills det är inredningsdags![/QUOTE]

Det tycker jag verkligen! Finns ju långa fördelar med gold, att man kommer åt alla artbeskrivningar är ju också trevligt!

har du bestämt dig vad det blir än?
#18 - 23 januari 2021 06:53
Artbeskrivningarna är en klar fördel och det är ju inte en orimlig summa att betala.

Ja och nej. Det blir en grupp L-malar för vilka karet kommer inredas(åtminstone är det tilltänkta vattenflödet för dem), troligtvis blir det L260 även för min del. I övrigt blir det ett stim tetror som gillar strömt vatten, vilken sort det blir får nog vara en överraskning även om jag har bestämt mig! Efter det är jag lite osäker kan bli ett gäng otocinclus mest för att hålla alger lite i shack dessutom verkar de också gilla ganska hög cirkulation.

Vet inte om det blir så mycket mer än det. Skulle vilja ha ett par eller liten grupp av mindre(5-10cm) färggranna fiskar helst med blått inslag men inte riktigt lyckats hitta någon jag tror passar. Hade mer än gärna haft en grupp jordätare men blir för litet akvarium så det får bli någon annan gång.

Helst av allt hade jag nog velat ha gamla hederliga (endlers)guppy, tycker de är otroligt fina. Kommer i det fallet skippa tetrorna men tror det kan bli svårt att få tillräckligt lugnt vatten i delar av tanken ska greja lite med inredning och se om det går att lösa. Har dock lite svårt att bedöma hur kraftig cirkulation det faktiskt blir, tänker mig ett ytterfilter med 10x karets volym och sedan en eller två cirkulationspumpar(men dessa kommer ju ligga riktade emot malgrottorna).

Har även lite funderingar kring vilken fisk som får agera första invånare hur har ni gjort? Funderar lite på att köpa någon tålig "skräpfisk"(i brist på bättre ord) som får cykla in tanken, problemet blir ju i så fall vad jag ska göra med den sen. Det optimala kanske vore om jag kunde hitta någon som dessutom kan gå kvar i tanken. L-malarna vill jag självklart inte starta med och detsamma gäller otos som ju behöver alger och är ganska känsliga. Så annars återstår väl tetrorna men min tanke är att de kanske inte producerar tillräckligt med bakterier och dessutom tycker jag mig ha läst att även de behöver ett välcyklat akvarium.

(Jag borde verkligen lära mig att skriva sakligt, det hade troligtvis räckt att skriva "Beroende på hur stark cirkulationen blir så: L-malar(260), tetror, otocinlus och kanske någon parfisk. Skulle gärna haft jordätare eller guppys men vet inte om karet är anpassat. Jag söker en bra pilotfisk, några tips?)
#19 - 23 januari 2021 09:40
Nä, svamla på. Det är roligare :)

I mitt juwel 180 har jag en filtrering på typ 2400l/h har cristalprofi 1502 (tror jag den heter) och uppgraderat juwelpumpen. Under började jag med corydoras (de följde med när jag köpte det)
I Lidot började jag med 6 rosentetra.

Du har ingen du kan få gammalt filterbös av? Då får du ju en bra kickstart!
#20 - 23 januari 2021 20:06
Okej, blir nog så att jag börjar med ett gäng endlers som jag sedan plockar bort(har en bekant som kan ta över dem) om de inte fungerar i karet. Filterbös vet jag tyvärr ingen i min närhet som har. Låter som att du har rejäl cirkulation där!

Blev hur som helst ett köp av akvarium idag så nu känns det som jag verkligen är på g! :) Blev ett bättre begagnat 200 liters med lite udda mått(100cm långt, 50 brett och 40 högt vilket jag tycker passar bra med mina intentioner och det blir dessutom en ganska rejäl bottenyta, med tanke på volym, för malarna). Fick dessutom ett gäng goda råd- var ganska skönt med ett avbrott i covidisolationen, och ett stabilt ytterfilter på köpet.

Så nu väntar jag väl mest på att lägenheten ska bli klar så jag kan flytta hem igen, fast karet behöver rengöras osv så blir lite att pyssla med och imorgon ska jag förhoppningsvis köpa rötter! Har även ansökt om att bli guldmedlem så jag kan börja lägga upp bilder!
#21 - 23 januari 2021 20:26
Grattis!

Upplever det inte alls som stormigt eftersom jag har kopplat på ett långt strilrör. Men eftersom jag matar på rejält i det karet så är det skönt med rejäl filtrering. Idag fick de både musslor och broccoli!
#22 - 23 januari 2021 20:40
Det ser stort ut!
#23 - 23 januari 2021 20:42
Är nog mest vinkeln som luras men jag upplever att bottenytan känns överraskande stor trots att det egentligen bara är tio centimeter som flyttats jämfört med ett kar med "vanliga" mått. Måste leta upp ett par, tre stora rötter att använda som utgångspunkt.
#24 - 25 januari 2021 18:24
Hur gick det med rengöringen?
#25 - 25 januari 2021 19:38
Nja känns som jag mest drog runt smutsen och i ärlighetens namn slog latheten till så det blev inte så mycket gjort som jag hade hoppats, men men ny chans imorgon och då blir det förhoppningsvis lite mera bilder på akvariet+diverse rötter(det blev några köpta igår, letar fortfarande efter en större dock).
#26 - 26 januari 2021 18:58
Roliga mått på karet.
Ska bli intressant att se vad ditt val hamnar på.
#27 - 28 januari 2021 13:37
Fortsätter väl min monolog ifrån igår! Kan ju vara bra terapi om inte annat.

En kanske ohälsosam tid per dag som går att till att fundera kring akvariet(och kommande akvarieprojekt längre fram. Har dock lite svårt för att få så mycket gjort då jag tycker det är svårt att inreda och så vidare utan att det står på plats så man faktiskt kan se hur det blir. Önskar ibland jag vore en lite mera planerande person, sett att många tar sig för och gör skisser och liknande på hur inredningen ska bli. Själv kör jag nog lite mera på kaosteorin, jag tar det jag har och plockar ner det(i enlighet med vissa luddiga idéer jag har i huvudet) i akvariet för att se hur det ser ut.

Hur som helst så kanske jag ska ge mig på att försöka vattentesta det över natten idag men måste hitta en plan yta i närhet till golvbrunnen, eller man kanske kan lägga ett gäng brädor på något vis?
#28 - 28 januari 2021 13:57
Jag kör alltid mina idéer i skallen, sen ändrar jag allteftersom. Men spenderar nog oxå ohälsosamt mkt tid med att tänka o planera, även om jag ändå till slut har en tendens att agera spontant när det väl kommer till kritan...
#29 - 28 januari 2021 15:22
Haha tänka efter och sen bara köra när det väl gäller är en klassiker. Har fått besked om att jag kan flytta hem igen nästa helg, känns skönt att ha ett datum även om det är en vecka längre än vad jag hade förväntat mig(men i ärlighetens namn så drar ju alltid renoveringar och liknande ut på tiden så det var nog ganska väntat ändå).
#30 - 29 januari 2021 19:06
[QUOTE=Munin;n2426512]Haha tänka efter och sen bara köra när det väl gäller är en klassiker. Har fått besked om att jag kan flytta hem igen nästa helg, känns skönt att ha ett datum även om det är en vecka längre än vad jag hade förväntat mig(men i ärlighetens namn så drar ju alltid renoveringar och liknande ut på tiden så det var nog ganska väntat ändå).[/QUOTE]

Men vad skönt att fått ett datum även om jag förstår att det är jobbigt att det har dragit ut på tiden.
#31 - 30 januari 2021 00:30
Ja så är det ju onekligen, idag försökte jag fixa ytterfiltre med ny slang men insett att jag saknar ännu en del, någon typ av klämma som ska knipa fast slangen antar jag, så det får bli en sväng imorgon också(hoppas de har den inne). Imorgon blir det även att testa så akvariet är tätt har städat undan lite idag och hittat en lämplig plats att ställa det på.
#32 - 6 februari 2021 20:04
Glömde tillägga att det även gjorts lite roliga inköp i form av belysning (två ledlister från akvarieimporten som ser riktigt bra ut) och sand så det rör sig långsamt framåt även om det ovannämnda såklart är ett stort bakslag. Det här är riktigt tålamodsprövande för mig.
#33 - 7 februari 2021 09:29
Surt med skadan! Jag tycker det är jättesvårt att se djupet och omfattningen från bilderna. Kanske går fota några fler vinklar och ladda upp i hög upplösning?

Hur djup är skadan och hur tjock är glaset?
#34 - 7 februari 2021 19:36
[QUOTE=LoGeek;n2426908]Surt med skadan! Jag tycker det är jättesvårt att se djupet och omfattningen från bilderna. Kanske går fota några fler vinklar och ladda upp i hög upplösning?

Hur djup är skadan och hur tjock är glaset?[/QUOTE]

C'est la vie.

Tycker själv det är svårt att se/avgöra hur djup den är och har egentligen inget bra att mäta med, genom att sticka in nageln uppskattar jag att det rör sig om en, max två millimeter som är helt av(men mina naglar kanske inte är bästa saken att mäta med), glaset är 8mm.

Det som gör mig lite oroad är egentligen inte den flisa som har åkt av utan att det ser lite underligt ut högre upp med silikon som tycks ha en spricka(?) igenom sig, tycker det ser så tunt ut(precis där silikonlisten på bottenplattan slutar) om du förstår hur jag menar. Funderar som sagt på att dra lite silikon på utsidan men vet inte om det har någon effekt alls, kanske skulle jag ta bort silikon i hörnet och se hur det ser ut? Har dock aldrig använt silikon på glas förr så det kanske är ett vanskligt projekt.

Idag har jag hur som helst hunnit med både långpromenad med familjens hund och att flytta hem igen, akvarium etc inkluderat. Är ganska slutkörd så ska vila upp mig lite. Ska försöka låna en kamera och ta bättre bilder imorgon, har bara en kass mobilkamera här och just nu står baljan så att jag inte kan ta kort även om jag skulle vilja.

Är det okej om jag taggar dig för någon form av utlåtande imorgon? Till syvende och sist är det såklart upp till mig själv hur jag vill göra men det skadar ju inte med åsikt från mera rutinerade.
#35 - 7 februari 2021 20:33
Visst, men är ingen expert på detta. Det viktiga är nog att bedömma hur djupt skadan sticker. Även silikonet är svårt att se bra på bilden.
#36 - 8 februari 2021 16:09
Någon som har erfarenhet av "epoxy resin"? Var ett tips jag fick på reddit och funderar på att helt enkelt slänga på lite sådant och sen köra, ingen minns en fegis.
#37 - 8 februari 2021 18:00
Nja, det beror helt på skadan. Silikonet måste ha tillräckligt med glas att fästa i och glappet mellan glasen får inte vara för stort.
#38 - 8 februari 2021 19:32
[QUOTE=LoGeek;n2426953]Nja, det beror helt på skadan. Silikonet måste ha tillräckligt med glas att fästa i och glappet mellan glasen får inte vara för stort.[/QUOTE]

Ok, inte lyckats låna kamera idag så får väl bli imorgon. Kanske köper ett nytt akvarium helt enkelt, är nog värt att betala för sinnesfriden tråkigt eftersom måtten är vad jag vill ha och dessutom har jag nu ställning+belysning etc köpt.
#39 - 10 februari 2021 16:33
Kul med nytt kar! Bättre att ta det säkra före det osäkra.
#40 - 10 februari 2021 16:38
[QUOTE=Nando;n2427083]Kul med nytt kar! Bättre att ta det säkra före det osäkra.[/QUOTE]

Jomen precis, även med ansträngd ekonomi så känns det minst sagt dumsnålt att chansa! Hoppas jag kan få i inredning+växter lagom till helgen.
Fast nu börjar jag fundera på om jag inte även borde köpa en tillhörande bänk, fast tycker nog det blir lite högt oavsett.
#41 - 10 februari 2021 16:53
Jag är här o kollar titt som tätt. Snyggt kar! Du ska väl inte behöva underlag, det ser ut att vara en ram runt. Och jag har för mig att man använder underlag om det är helglas...

Nu är du på g på riktigt ju!
[:-157]
#42 - 10 februari 2021 16:56
Tackar!

Tror ramen mest är dekorativ(hur pass dekorativ den är kan man kanske ha olika åsikter kring ;) och det är nog allt ett helglas som döljer sig där under, var åtminstone det svar jag lyckades googla mig till. Däremot står akvariet i "ramen" och det finns någon form av tassar/fötter där så jag vet inte.

Nja men till helgen så, sedan bara ett par-tre veckor till så kan jag äntligen gå med i L-malsgänget!

#43 - 10 februari 2021 20:24
Ramen i plast går väl in någon cm under bottenglaset runt om hela karet? I så fall är det dimensionerat för att kunna stå på ramen. Behövs inget underlag.
#44 - 11 februari 2021 09:31
[FONT=Calibri]"Både ja og nej, Det er et helglasakvarium med aluminiumstammer på top og bund."[/FONT]
[FONT=Calibri]"Noget tynd filt eller lignende er fint."

Är svaret jag fick från Akvastabil själva, nu är jag förvisso hemskt dålig på att tolka danska men det bör väl betyda att det åtminstone är ok att ha något under, fungerar troligtvis(som ni säger) utan något också men det kan ju knappast skada då!

Idag blir det nog till att ägna sig åt den trevliga aktiviteten sandtvätt, om jag får tag i någon däremot. Impulsköpte något svart grus/sand(svårt att avgöra vilket) via andrahandsmarknaden men insett att det nog blir lite väl mörkt. [/FONT]
#45 - 11 februari 2021 12:55
Ja det verkar som de anser att något tunnt är bra att ha under detta kar.
#46 - 12 februari 2021 12:53
Nu har det varit lite väl mycket om akvariumskador, hur det bör stå och liknande, även om jag inte känner mig helt lugn på den punkten(jag är nog mera ärrad från tidigare syndaflod än jag velat erkänna för mig själv) än så kanske det är dags att gå vidare. Har lodat in bänken och idag ska jag fixa med skiva sedan bör det vara dags för uppstart på Söndag eller möjligtvis imorgon kväll, bilder utlovas.

Hur det står till rent akvariemässigt? Inte fått igång ytterfiltret(eheim 2073), misstänker att det är luft i slangarna, kan inte direkt testa för tillfället heller men jag har kollat lite tuben så det kanske kan hjälpa, har fått hem ledlister från akvarieimporten, ska köpa sand idag på biltema, letar sten, rötter finns, har beställt extra cirkultionspump. Ungefär så.

Tänkte då passa på att avslöja hur jag har planerat fiskbesättning med reservationer för att det såklart kan komma att ändras:

En grupp L260,skulle kunna bli någon annan hypancistrus eller peckoltia i snarlik storlek(5st)

Ett gäng otocinclus, är dock lite osäker på om de trivs i så pass varmt vatten som jag kommer ha, dels för att l260 gillar varmt men även för att det blir varmt i min lägenhet under sommarmånaderna. Tar gärna emot råd angående detta.

Endlers guppy. Ja, jag har nog bestämt mig för att det blir guppys trots allt men är ju lite rädd för att de ska helt ta över karet, alternativet är kolglödstetra.

Slutligen ett par fjärilsciklider(Ja det blir nog inte roligare än så då jag tycker det är extremt fina, lokala butiken har någon odlingsform som heter "electric blue" inne som var väldigt lockande. Undrar mest om det är just en odlingsform eller om det kan röra sig om en korsning i så fall är jag inte speciellt sugen.

Någon som har några spontana tankar? Är det för övrigt någon idé att vänta med växter eller är det lika bra att plantera vid uppstart? Gjort upp en lista på växter jag vill ha men kan de knappast i huvudet! Tar emot alla tips då jag trots allt är nästintill totalt grön även om jag försöker läsa på. Ha en trevlig helg alla! :)
#47 - 17 februari 2021 19:46
Vad är det runda under fötterna?

Förstår inte riktigt vad du menar är problemet i hörnet? Ojämnt golv fixar man ju genom att höja/sänka fötter eller shimsa med något om fötterna är fasta.
#48 - 17 februari 2021 19:58
[QUOTE=LoGeek;n2427350]Vad är det runda under fötterna?

Förstår inte riktigt vad du menar är problemet i hörnet? Ojämnt golv fixar man ju genom att höja/sänka fötter eller shimsa med något om fötterna är fasta.[/QUOTE]

Det är underlägg från hofbrauhaus i München! ;) (La de där för att motverka märken i golvet, de andra fötterna har tassar. Vet inte om de ska vara där sen är ju mest provfyllning och imorgon ska förhoppningsvis sand och så vidare i.) Golvet sluttar helt enkelt in emot väggen i hörnet och jag hade svårt att få det rakt, trots ställbara fötter.
#49 - 17 februari 2021 20:57
Testat att fylla i etapper och tycker det ser relativt bra ut, möjligen att bakre vänstra hörn är lägre än optimalt men jag är ju inte speciellt rutinerad så det beror väl på hur stor felmarginal man kan tänkas ha.
#50 - 17 februari 2021 21:47
Om du egentligen vill ha det i hörnet så går det. Går det inte justera fötterna tillräckligt mycket? I så fall går det shimsa under den fot där golvet är lägst (jag shimsar med klippta cirklar från mjölkpaket).

Vad gäller felmarginal så berorcdet lite på hur det lutar. Det värsta är att få vridning i bottenglaset, tänk ett extremfall där ena kortsidan lutar framåt och andra kortsidan bakåt. Om hela ditt kar lutar åt samma håll 0.5-1.0 mm hada jag inte oroat mig över.
#51 - 17 februari 2021 21:58
Det lutar åt samma håll ja, det vill säga det är lite högre i framkant på båda sidorna. Däremot tycker jag att det är svårt att få det att vara helt rakt mellan mitten och ut till hörn på långsidan, men det kanske är jag som misslyckas med mätningar. Har hur som helst tömt det nu så får brorsan hjälpa mig in med det i hörnet imorgon är väl bättre att göra det rätt från början misstänker jag!
#52 - 17 februari 2021 21:59
Tack för tipset med mjölkpaket, får bli hockeykort annars!
#53 - 18 februari 2021 06:01
[QUOTE=Munin;n2427361]Tack för tipset med mjölkpaket, får bli hockeykort annars![/QUOTE]

Precis. Det jag gillar med tex mjölkpaket är att de är rätt vattentåliga. Dvs de suger inte upp vatten som svampar om man slabbar lite vid vattenbyte. Så kanske dina hockeykort är också.

Var inte meningen att övertyga dig att flytta karet men tolkade dig som att du egentligen vill ha det i hörnet.

Skruva in alla fötter helt till att börja med, för att sedan skruva ut den/de hörnfötter där golvet är lägst. Börja med att få karets ytterhörn i våg och ta mittenfötterna sist. När du är klar ska foten på golvets högsta punkt inte ha skruvats ut någonting.

Det enklaste är att ha ett vattenpass som är längre än bänken. Då är det lätt att först väga in ytterhörnen mot varandra. Med tex ett spelkort kan du sedan känna under vattenpasset för att kontrollera att bänken inte är lite för låg/hög på mitten. Kan vara svårt att se med blotta ögat om passet ligger dikt an mot bänken överallt, men känns jättelätt med ett spelkort. Bänkens höjd på mitten justeras ju med mittenfötterna och det är det knepigaste att få till riktigt bra.

Du har en kanonbra ställning där du kommer åt alla fötter och de är justerbara! Jag kör Juwels möbelkar och där är fötterna inte justerbara och bakre mittenfoten omöjlig att komma åt - mardröm!

Lycka till!
#54 - 18 februari 2021 06:37
What?! Skrev långt svar som bara försvann... ja ja försöker igen så får vi se om de kommer dubbelt så småningom.

[QUOTE=Munin;n2427361]Tack för tipset med mjölkpaket, får bli hockeykort annars![/QUOTE]

Precis. Det jag gillar med mjölkpaket är att de inte suger upp vatten som svampar om man slabbar lite vid vattenbyte. Så kanske dina hockeykort också är.

Det var inte meningen att övertyga dig om att flytta karet! Men jag tolkade dig som att du egentligen vill ha det i hörnet, och då ska det gå att få till.

Det enklaste är om du har eller kan låna ett vattenpass som är minst lika långt som bänken, samt ha ett kortare för kortsidorna. Börja med att skruva in alla fötterna så mycket det går. Sedan justerar du ut de ytterfötter där golvet är lägst tills bänkens hörn är i våg enligt passet.

Därefter tar du mittenfötterna för att justera bänkens höjd på mitten så att den inte bågnar uppåt eller nedåt. Det kan vara svårt att se med blotta ögat att det långa passet ligger dikt an mot bänken överallt. Jag brukar ta ett spelkort och känna mellan bänken och passet. Då blir det uppenbart om det ligger mot bänken överallt eller tex att bänken har en svacka neråt på mitten.

När du är klar så ska foten på golvets högsta punkt inte ha behövts justeras ut någonting.

Du har en kanonbra ställning där du når alla fötter och de är justerbara!

Lycka till med vågningen!
#55 - 22 februari 2021 19:50
[QUOTE=LoGeek;n2427365]What?! Skrev långt svar som bara försvann... ja ja försöker igen så får vi se om de kommer dubbelt så småningom.

Precis. Det jag gillar med mjölkpaket är att de inte suger upp vatten som svampar om man slabbar lite vid vattenbyte. Så kanske dina hockeykort också är.

Det var inte meningen att övertyga dig om att flytta karet! Men jag tolkade dig som att du egentligen vill ha det i hörnet, och då ska det gå att få till.

Det enklaste är om du har eller kan låna ett vattenpass som är minst lika långt som bänken, samt ha ett kortare för kortsidorna. Börja med att skruva in alla fötterna så mycket det går. Sedan justerar du ut de ytterfötter där golvet är lägst tills bänkens hörn är i våg enligt passet.

Därefter tar du mittenfötterna för att justera bänkens höjd på mitten så att den inte bågnar uppåt eller nedåt. Det kan vara svårt att se med blotta ögat att det långa passet ligger dikt an mot bänken överallt. Jag brukar ta ett spelkort och känna mellan bänken och passet. Då blir det uppenbart om det ligger mot bänken överallt eller tex att bänken har en svacka neråt på mitten.

När du är klar så ska foten på golvets högsta punkt inte ha behövts justeras ut någonting.

Du har en kanonbra ställning där du når alla fötter och de är justerbara!

Lycka till med vågningen![/QUOTE]

Tänkte bara säga att jag använt mig av dina tips och lyckats få det mer eller mindre i våg så vitt jag kan avgöra. Vet inte varför men jag lyckades inte med något ben helt uppskruvat men det kvittar väl så länge det faktiskt står i våg? Flyttade det lite åt höger men insåg att det nog är praktiskt att kunna komma åt från båda sidor!

Återigen tack för tipsen!
#56 - 22 februari 2021 20:56
[QUOTE=Munin;n2427553]

Tänkte bara säga att jag använt mig av dina tips och lyckats få det mer eller mindre i våg så vitt jag kan avgöra. Vet inte varför men jag lyckades inte med något ben helt uppskruvat men det kvittar väl så länge det faktiskt står i våg? Flyttade det lite åt höger men insåg att det nog är praktiskt att kunna komma åt från båda sidor!

Återigen tack för tipsen! [/QUOTE]

Ja så länge det står i våg så kvittar det :)
#57 - 24 februari 2021 00:08
Kan väl tillägga att jag lyckats få tag i en cirkulationspump med kapacitet 1200L i timmen som jag tänker ha på motsatt sida från ytterfiltret för att pumpa runt vattnet lite, senare har jag nog även tänkt ha ytterligare en kanske lite kraftigare i bakkant långt ner(ungefär där man kan se vid dubbelhäftande tejp på bilden ovan)riktad emot malgrottor eller liknande.

Tanken med att ha delvis ler delvis sandsubstrat var för att göra det enklare att fästa växter i vissa delar av baljan men jag borde nog ha förstått hur det skulle sluta, men i ärlighetens namn är jag inte så oroad då jag på sikt vill dölja mycket av bottensubstratet med löv, kvistar och liknande. Men visst hade jag fått göra det ogjort så vore det kanske lockande att skippa leran.
#58 - 24 februari 2021 08:49
Det blir väl bra det där! Tänk bara på att om du har mycket extra flöde på botten så har löv o ”bös” en tendens att inte vilja ligga kvar. Mina catappalöv vill inte alls ligga kvar där jag vill i den ände av karet där min streamer är.
#59 - 24 februari 2021 10:10
Vet känslan! Jag har haft uppstart av mitt 450l på paus några veckor eftersom flera stora rötter ploppade upp som korkar när jag fyllde med vatten...

Jag slutade med lera och andra näringssubstrat efter en period med det för ca 10 år sedan. Tycker de är jobbiga men nu när du ändå fått det på plats så blir säkert växterna glada och det blir kanonfint ska du se!

Vad är tanken med så kraftig cirkulation? Vilka fiskar ska du ha?
#60 - 24 februari 2021 20:47
[QUOTE=ampe;n2427574]Det blir väl bra det där! Tänk bara på att om du har mycket extra flöde på botten så har löv o ”bös” en tendens att inte vilja ligga kvar. Mina catappalöv vill inte alls ligga kvar där jag vill i den ände av karet där min streamer är. [/QUOTE]

Min tanke är att försöka lägga en större rot på ett visst ställe för att "leda strömmen" men jag inser och befarar att det troligen blir som du säger :)
#61 - 24 februari 2021 20:54
[QUOTE=LoGeek;n2427579]Vet känslan! Jag har haft uppstart av mitt 450l på paus några veckor eftersom flera stora rötter ploppade upp som korkar när jag fyllde med vatten...

Jag slutade med lera och andra näringssubstrat efter en period med det för ca 10 år sedan. Tycker de är jobbiga men nu när du ändå fått det på plats så blir säkert växterna glada och det blir kanonfint ska du se!

Vad är tanken med så kraftig cirkulation? Vilka fiskar ska du ha?[/QUOTE]

Jobbiga är rätta ordet för både rötterna och leran!

Tanken är en grupp L260(men kan väl bli någon annan hypancistrus eller möjligtvis peckoltia) och det är väl främst med de i åtanke som jag vill ha stark cirkulation. Men det är ju såklart en avvägning vill gärna kunna ha några andra fiskar(och lite växter som sitter fast) i akvariet också så kanske nöjer mig med ytterfiltret och den cirkulationspump som redan finns här.
#62 - 28 februari 2021 18:05
Kan ingenting om de röda växterna (lyckas döda allt som liknar dem) det jag tänker på är väl att du ska tänka på att dina malar (när du nu väljer sort, hehe) vill ha fler gömställen. Mina 239or står ju inte ut med varann så de bor i olika delar av karet. 260 gänget är inte lika kinkiga o flyttar runt hela tiden. De är vänner med alla hittills.
#63 - 1 mars 2021 03:52
[QUOTE=ampe;n2427789]Kan ingenting om de röda växterna (lyckas döda allt som liknar dem) det jag tänker på är väl att du ska tänka på att dina malar (när du nu väljer sort, hehe) vill ha fler gömställen. Mina 239or står ju inte ut med varann så de bor i olika delar av karet. 260 gänget är inte lika kinkiga o flyttar runt hela tiden. De är vänner med alla hittills. [/QUOTE]

Haha, ja får väl hoppas jag kan ha lite tur och att de frodas men jag tvivlar. Planterat de i lerkulor med någon form av näringsstickor vid rötterna men det är ju ingen fisk i akvariet än så antar att de inte får så mycket näring för tillfället.

Kanske får sikta på L260 trots allt då, mitt akvarium är ju inte så stort så blir ju lite svårt för dem att undvika varandra. Det är väldigt ont om gömställen för tillfället, ja, men det blir ju lite svårt att visa hur det är tänkt när rötterna flyter runt där uppe(malgrottor är beställda), men ska helt klart ta till mig ditt tips och försöka hitta ytterligare en passande rot eller två- större stenar tänkte jag nog undvika.

#64 - 1 mars 2021 18:41
Eftersom det är de första och det inte finns någon bakteriekultur att tala om skulle ni helt enkelt vippa i påsen eller bör jag håva ur dem?
#65 - 2 mars 2021 06:48
Lämnade det släkt över natten så tände precis och kollade lite, de ser ut att må bra håller sig dock mest i bakgrunden, tror jag lyckades räkna in alla, och det är lite ont om gömställen för dem. I efterhand så hade jag nog väntat tills jag planterat resten(sker troligtvis imorgon) men det ska nog gå bra ändå. Nu kommer de få gå själva i karet någon månad eller liknande men på sikt vill jag nog utöka från tio till åtminstone tjugo, möjligtvis fler än så. Citrontetror om det inte framgår av bilderna! :)
#66 - 6 mars 2021 22:14
Det ser bra ut. Jag har nog gärna haft något med lite höjd för att utnyttja hela karet mått, precis som du var inne på. men när växterna växt till sig kommer nog den effekten iaf
#67 - 7 mars 2021 09:28
Tackar! Är åtminstone inte helt missnöjd även om det är väldigt simpelt, en stor(den är faktiskt drygt 70cm och 20 cm bred även om det kanske inte framgår av bilderna) rot, lite plantor och några runda stenar typ! Men om växterna inte rotar sig(hittade en flytande i morse zz) så kan det ju bli fiasko av det hela. Vill även ha några markväxande i högre framkant men det får nog bli senare. Idag är det eventuellt dags för första vattenbytet!
#68 - 10 mars 2021 20:50
Så, Lido 120L är det något att ha? :)
#69 - 11 mars 2021 21:38
Sitter och funderar lite på det här med ytrörelse. Mitt utblås är i dagsläget riktat lite nedåt(det är helt enkelt enklast att ha det så rent praktiskt på grund av hur delarna är utformade), min yta snurrar ju på ganska bra och fiskarna verkar tycka det är ok men jag undrar ibland om det skulle vara bättre att få lite mera brytning på ytan, testade att koppla in cirkulationspump nyss och kontrasten blir ju väldigt stor. Funderar även lite på det här med att använda strilrör eller inte, vad tycker ni?
#70 - 12 mars 2021 06:38
[QUOTE=Munin;n2428244]Så, Lido 120L är det något att ha? :)[/QUOTE]

Funderar du på ett till?

I mitt mest filtrerade kar (180:an) har jag riktat juwelpumpen rakt in i glaset. Sen har ytterfiltret ett långt strilrör (2 delar). Så även om det filtrerar 10 x vattenvolymen så ser blir det inte storm varken på ytan eller i karet. Visst, malarna kanske hade tyckt det var härligt med lite mer fast i vattnet, men kör såhär ändå, den gyllene medelvägen så alla i karet ska va nöjda!
#71 - 12 mars 2021 09:51
[QUOTE=ampe;n2428317]

Funderar du på ett till?

I mitt mest filtrerade kar (180:an) har jag riktat juwelpumpen rakt in i glaset. Sen har ytterfiltret ett långt strilrör (2 delar). Så även om det filtrerar 10 x vattenvolymen så ser blir det inte storm varken på ytan eller i karet. Visst, malarna kanske hade tyckt det var härligt med lite mer fast i vattnet, men kör såhär ändå, den gyllene medelvägen så alla i karet ska va nöjda! [/QUOTE]

Ok, funderar mest för just nu är mitt utblås på ytterfiltret som sagt vinklat lite snett nedåt och visst är det cirkulation på ytan men det blir ju ingen direkt brytning eller vad man ska kalla det. Om jag sätter i min cirkulationspump så blir det såklart andra bullar men då står tetrorna och ser mer eller mindre chockade ut(kanske inte så konstigt), dessutom låter den relativt mycket så sitter och funderar på alternativ, kanske får försöka rikta om utblåset på ytterfiltret helt enkelt? Eller skaffa någon snällare pump/wavemaker eller något- tystare behöver den vara hur som helst.

Funderar och funderar! ;) Det blir ett till, inte riktigt säkert på när men skulle kunna vara ganska snart. Har kommit till beslutet att det jag redan har kommer få vara mera "sällskapsinriktat", mest för att jag vill kunna ha det frodigt och grönt(typ som ditt rio), så kan det andra få bli ett projekt där jag försöker odla l-mal. L260-grupp hämtas i påsk alldeles oavsett(om inte himmeln faller ner över våra huvuden typ) och till en början kommer de såklart få gå i det kar som finns men på sikt kommer jag nog flytta över de till ett helt eget(förmodligen även införskaffa en ny hane från annat håll för att motverka inavel tänkte jag).
#72 - 12 mars 2021 10:11
[QUOTE=Munin;n2428324]

Ok, funderar mest för just nu är mitt utblås på ytterfiltret som sagt vinklat lite snett nedåt och visst är det cirkulation på ytan men det blir ju ingen direkt brytning eller vad man ska kalla det. Om jag sätter i min cirkulationspump så blir det såklart andra bullar men då står tetrorna och ser mer eller mindre chockade ut(kanske inte så konstigt), dessutom låter den relativt mycket så sitter och funderar på alternativ, kanske får försöka rikta om utblåset på ytterfiltret helt enkelt? Eller skaffa någon snällare pump/wavemaker eller något- tystare behöver den vara hur som helst.

Funderar och funderar! ;) Det blir ett till, inte riktigt säkert på när men skulle kunna vara ganska snart. Har kommit till beslutet att det jag redan har kommer få vara mera "sällskapsinriktat", mest för att jag vill kunna ha det frodigt och grönt(typ som ditt rio), så kan det andra få bli ett projekt där jag försöker odla l-mal. L260-grupp hämtas i påsk alldeles oavsett(om inte himmeln faller ner över våra huvuden typ) och till en början kommer de såklart få gå i det kar som finns men på sikt kommer jag nog flytta över de till ett helt eget(förmodligen även införskaffa en ny hane från annat håll för att motverka inavel tänkte jag).[/QUOTE]

Vad har du för utblås på ytterfiltret? Mina strilrör är riktade framåt men så att de ändå bryter ytan lite. Gillar strilrör just för att du kan rikta dem lite som du vill!

Spännande med malarna, vilken storlek är det på dem och vart hittade du dem? Om man får fråga såklart!
#73 - 12 mars 2021 10:16
[QUOTE=ampe;n2428330]

Vad har du för utblås på ytterfiltret? Mina strilrör är riktade framåt men så att de ändå bryter ytan lite. Gillar strilrör just för att du kan rikta dem lite som du vill!

Spännande med malarna, vilken storlek är det på dem och vart hittade du dem? Om man får fråga såklart![/QUOTE]

Är något gammalt grönt och fult(eheim) kanske vore det bästa att byta utblås helt enkelt! Ibland ser man inte skogen för alla träd eller hur man nu säger!

Ja det blir lite spännande, osäker på hur stora de är. Vet att de var runt 4cm i början av januari, han jag ska köpa dem av har faktiskt hållit åt mig sedan dess. Det blir ju såklart lite reklam men antar att det är okej att tipsa? Hur som helst hittade jag en grupp på facebook som heter Gärsnäs L-malsodling, så det blir en liten påskresa med ett par familjemedlemmar ner till Simrishamn och Österlen, faktiskt aldrig varit där så blir kul att se även det! Det bli väl inte så mycket mer än en promenad med hunden i dessa tider men iaf!
#74 - 14 mars 2021 19:50
Hänt en hel del(mestadels positivt i min mening) i akvariet sedan sist, men det kommer ett inlägg samt bilder om det imorgon. Vill dock meddela att det troligtvis även kommer ett andra akvarium i veckan! Blir ett litet Lido 120 och på sikt är nog tanken att ha två sådana bredvid varandra på den lediga plats som finns här hemma! ;) Hur som helst så känns det helt enkelt som ett akvarium inte är nog då det saknas möjligheter att flytta saker etc, har tänkt inreda det kommande nästan helt utan växter och istället satsa på lite sten och stark cirkulation, varför? Malar helt enkelt. Min fråga är väl om det egentligen kanske vore bättre att kolla andra alternativ då höjden inte gör mycket för malar men det råder helt enkelt platsbrist så att ersätta höjd med längd är inte jätteaktuellt.
#75 - 15 mars 2021 08:40
Skaffar du högre rötter med håligheter i sig så hänger malarna där också. Mina 239:or ligger ofta på "trädgrenarna" o softar, har nästan aldrig sett dem i en grotta. En av dem bor i röset i mitten som är gjort av rötter och sten, resten hänger lite varstans på rötter och bakgrund. Tänk på att rötter är bra att ha när man har malar då många gnager lite på dem även om de inte är rena träätare.
#76 - 15 mars 2021 14:26
[QUOTE=ampe;n2428602]Skaffar du högre rötter med håligheter i sig så hänger malarna där också. Mina 239:or ligger ofta på "trädgrenarna" o softar, har nästan aldrig sett dem i en grotta. En av dem bor i röset i mitten som är gjort av rötter och sten, resten hänger lite varstans på rötter och bakgrund. Tänk på att rötter är bra att ha när man har malar då många gnager lite på dem även om de inte är rena träätare.[/QUOTE]

Har faktiskt redan justerat lite i akvariet(inte speciellt otippat kanske hehe, väldigt svårt att hålla tassarna borta), förhoppningen är väl att jag kan få hit en systemkamera senare idag, och det finns någon rot som går upp till ytan(det är dock en "redmoor", den spretiga saken som på tidigare bild satt fast med sugproppar- det höll inte! Kanske inte speciellt oväntat det heller). Har även planterat lite mera växter i form av guppygräs och lagt i musselblommor som jag tänkt att på något vis hålla fast vid roten!

Faktiskt släppt i en ancistrus också för att kväsa snigelinvasion i dess linda, behövs något annat som äter lite alger tror jag. Alla fiskar lever än så länge men tetrorna har sett konstiga ut senaste dagarna så kört lite regelbundna vattenbyten. De ser gråaktiga ut och jag tycker de andas snabbt, äter dock som de ska och rör sig så jag vet inte- vattenvärdena ser dessutom bra ut men någonting felar helt klart. Lite orolig att jag haft i något konstigt, någon underlig sten eller något. Ancistrusen verkar stormtrivas däremot, så jag vet varken ut eller in. Funderar fortfarande på om det kan bero på att vattenytan inte bryts så det blir dåligt med syre, är ju ganska varmt vatten också (26-27 grader) men blir nog orimligt att ha kallare under årets varmare månader så ids inte riktigt sänka.

Nåja får väl bli lite bilder sen, kan inte påstå att jag är helt nöjd nu heller men det kanske jag aldrig blir. Var tvungen att flytta en svärdsplanta vid ommöblering och den hade fått rejäla rötter så min förhoppning är att det gäller även de jag aldrig flyttat på och att de snart tar lite fart.
#77 - 15 mars 2021 18:15
Men åh, spännande med ett andra kar. Inser att jag troligen kommer att vilja ha det också men det finns verkligen ingen plats och min man skulle sparka bakut om jag föreslog ett till, jag är förvånad över att han släppte det vi har över tröskeln :d

Vill gärna se bild på din ancistrus :)
#78 - 16 mars 2021 13:54
Tjusig! Verkar hon (hen? [:D]) trivas?
#79 - 16 mars 2021 14:44
Det ordet är närmast bannlyst här, i så fall säger jag nog hellre "den" eller "mal av ospecificerat kön" haha. Men ja hen(-_-) verkar trivas utmärkt, tror ancistrus är ganska så lättanpassade(?) och det finns ju mycket vitt gojs att äta på rötterna. Är nog egentligen bara den och sniglarna som trivs hittills såvitt jag kan se, tetrorna verkar må sådär och växterna har inte börjat ta sig.
#80 - 17 mars 2021 00:06
Känner mig allmänt missnöjd med alltihop, allt från substrat till hur rötterna ligger, till kontrasterna och hur jag planterat. Men det känns lite som att det får vara som det är, att riva ut alltihop och börja om känns inte speciellt trevligt mot fiskarna som faktiskt går där- och dessutom kan det ju vara läge att inte ändra om ifall malarna ska kunna hämtas i påsk. Samtidigt jag har bara plats för det här och ett mindre akvarium så kan ju dröja lång tid innan jag får chansen att bli nöjd om det inte sker nu.

Den stora roten ligger helt "fel" och är för tjock, färgarna skär sig med de två mindre, plantorna sitter tvärtom jämfört med hur jag skulle satt de nu. Försökte ju få sanden att ligga ovanpå lerkulorna i stor utsträckning men det har ju milt uttryckt varit ett fiasko, visserligen räknade jag kallt med att det skulle komma fram lite här och där men inte så mycket som det gjort osv. Det ser helt enkelt bara väldigt trist ut och får mig att tänka på ett vänterumsakvarium.

Ni med lite mera erfarenhet hur hade ni resonerat? Har ni ångrat att ni inte gjorde slag i saken och såg till att bli nöjda "från början", kanske blir man aldrig nöjd eller så finns det de som alltid är det, har akvarium "växt" hos er? Det känns inte givande som det är och jag skulle åtminstone med lätthet kunna bli lite mera tillfreds med det hela- allting som skulle krävas är väl några timmars sölande med vatten.

Ett mindre drastiskt alternativ skulle väl kunna att försöka byta ut vissa delar men inte röra det jag faktiskt är nöjd med, men det är inte mycket jag faktiskt är nöjd med ska väl tilläggas. Kanske bara att ge upp och låta det ha sin gång, men just nu är det mest ångest att kolla på.
#81 - 21 mars 2021 18:51
[QUOTE=Munin;n2428667]Det ordet är närmast bannlyst här, i så fall säger jag nog hellre "den" eller "mal av ospecificerat kön" haha. Men ja hen(-_-) verkar trivas utmärkt, tror ancistrus är ganska så lättanpassade(?) och det finns ju mycket vitt gojs att äta på rötterna. Är nog egentligen bara den och sniglarna som trivs hittills såvitt jag kan se, tetrorna verkar må sådär och växterna har inte börjat ta sig.[/QUOTE]

Haha jag avstår också helst "hen" i alla lägen egentligen :D Vad tror du felar tetrorna? Hur vet man ens om de trivs? Har svårt att se det på våra också, de bara är... Har en hona som lagt beslag på hörnan med gälört, hon jagar bort alla som kommer dit när hon är på det humöret, satt och tittade en stund i morse och då var hon på hugget!

Våra stimmar inte så mycket, de är oftast all over the place, det händer då och då att de simmar tillsammans fram och tillbaka i karet. Hur är det med dina, stimmar de?
Gäst
#82 - 21 mars 2021 21:43
[QUOTE=Saya;n2428616]Men åh, spännande med ett andra kar. Inser att jag troligen kommer att vilja ha det också men det finns verkligen ingen plats och min man skulle sparka bakut om jag föreslog ett till, jag är förvånad över att han släppte det vi har över tröskeln :d

Vill gärna se bild på din ancistrus :)[/QUOTE]

Finns alltid plats för ett kar till ;)
Rent praktiskt så är det nog så att två kar ofta behövs. Någon gång i framtiden kommer du ju att behöva eller vilja byta inredning, storstäda och göra det utan ett extra kar är svårt. Jag har ett men planerar för minst ett till. Det jag har är och kommer förbli huvudkaret. Men för yngel, tillfällig förflyttning vid större åtgärder ser det svårt att inte ha en tillgång till en burk till. Något enklet, billigt men fungerande.
#83 - 22 mars 2021 03:23
Haha men malar skulle väl möjligtvis vara ett av undantagen där hen är ok ;)[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"https:\/\/www.zoopet.com\/forum\/core\/image\/gif;base64,R0lGODlhAQABAPABAP\/\/\/wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw=="}[/IMG2]​ Nu börjar jag dock luta åt att det kanske är en han, tycker att den börjat få lite antydan till att skägg kommer växa ut(den verkar för övrigt trivas väldigt bra och ser betydligt rundare ut än den gjorde för bara en vecka sedan).

Det vet jag förstås inte egentligen och jag är ju också mer eller mindre nybörjare men tycker de ändrar färg lite väl ofta, ser lite bleka ut och ibland står lite väl stilla- ibland känns de även lite slöa vid matning vilket jag tror är ett starkt tecken på att någonting inte är helt 100%. Stimmar gör de inte annat än första tio minuterna efter att lyset tänds. De verkar sova/vila i stim men annars är de lite överallt. Tror det beror dels på att stimmet inte är tillräckligt stort men även utrymmet såklart- dessutom kan det nog hända att de stimmar mer om det finns annan fisk(malar ej inräknat!) i akvariet? På sikt har jag väl tänkt att utöka stimmet om det inte sker av sig självt och annan fisk kommer ju förr eller senare så lär väl märkas.

I övrigt kollat jag runt lite efter ett till kar, får se vad det blir men det kommer förhoppningsvis inom någon vecka eller två, börjar ju även närma sig påsk och malresa. Har beställt en liten wavemaker, satt på ett grovfilter på insuget till ytterfiltret och planerat(köpt lite saker) för att sätta en hylla ovanför det nuvarande akvariet så jag kan ha det öppet och plantera växter med rötterna i karet.​
#84 - 24 mars 2021 19:26
Tycker det ser bra ut, den stora roten skulle nog bli lite mindre ”klumpig” om du limmade på lite anubias eller liknande, gillar ändå storleken på den!
#85 - 27 mars 2021 06:27
Vad bra att du flyttade karet till en bättre plats!
Gäst
#86 - 27 mars 2021 15:04
Pja... karet ser ut som rummet... lite för mycket av allt. Rätt enhetligt i och för sig. Som du skriver "minst sagt kaos" och det är rätt konsekvent ;)
Jag skulle ju börja med att klä in ställningen karet står på. Gömma filter och sladdar mm. Få en lugnare, renare omgiven till karet. Då lyfter du ju fram karet mycket mer och det lyfter estetiskt väldigt mycket. Karet är ju en del av en miljön där karet samspelar med rummet. Så fixa till miljön runt karet, så blir intrycket av karet ett annat och då får du fram en helhet bättre.
#87 - 28 mars 2021 06:05
[QUOTE=Bernt G;n2429069]Pja... karet ser ut som rummet... lite för mycket av allt. Rätt enhetligt i och för sig. Som du skriver "minst sagt kaos" och det är rätt konsekvent ;)
Jag skulle ju börja med att klä in ställningen karet står på. Gömma filter och sladdar mm. Få en lugnare, renare omgiven till karet. Då lyfter du ju fram karet mycket mer och det lyfter estetiskt väldigt mycket. Karet är ju en del av en miljön där karet samspelar med rummet. Så fixa till miljön runt karet, så blir intrycket av karet ett annat och då får du fram en helhet bättre. [/QUOTE]

Du har helt rätt i att det runt akvariet bör och ska fixas till, bänken kläs in och liknande(även om jag fortfarande funderar på att köpa bänk som tillhör akvariet för enkelhetens skull). Övriga delar av rummet börjar jag faktiskt redan få ordning på, fått bort det mesta men idag är det ju den heliga vilodagen så får nog bli i början av veckan som resten skeppas ut. Just flyttat tillbaka till lägenheten efter renovering av vattenskada, dock inte orsakad av vare sig mig eller akvarium, så det har också bidragit till lite oordning minst sagt.

När det kommer till inredningen i akvariet så tycker jag nog att den är ganska enkel ändå, bara tre(eller ja fyra om man räknar papegojbladen som dock inte verkar vilja trivas och kommer hamna i papperskorgen förr snarare än senare, ska sluta plantera om dem) sorters växter+flytväxter, tre rötter och en sten eller två. Lera under sand var så här i efterhand ett stort misstag men ska försöka ha i lite mera sand för att dölja den men det har ganska låg prio för tillfället.

Däremot tror jag kanske vi skiljer oss åt lite i synsätt på inredning överlag. Jag mår skyr kataloghem, hotell, öppna planlösningar, tomma väggar, minimalism och liknande som pesten- föredrar nog gamla kråkslott med drivor av saker, fast visst det finns ju troligtvis en medelväg som jag försöker hitta och det är klart att ofta hade det nog varit bättre att "stanna i tid", både när det gäller akvarium och annat och även jag skulle ju gärna ha ett relativt tomt akvarium med afrikanska ciklider i framtiden! ;)
Gäst
#88 - 29 mars 2021 04:07
[QUOTE=Munin;n2429104]
Däremot tror jag kanske vi skiljer oss åt lite i synsätt på inredning överlag. Jag mår skyr kataloghem, hotell, öppna planlösningar, tomma väggar, minimalism och liknande som pesten- föredrar nog gamla kråkslott med drivor av saker, fast visst det finns ju troligtvis en medelväg som jag försöker hitta och det är klart att ofta hade det nog varit bättre att "stanna i tid", både när det gäller akvarium och annat och även jag skulle ju gärna ha ett relativt tomt akvarium med afrikanska ciklider i framtiden! ;)[/QUOTE]

Allt har ju sin plats och tid. Inget säger ju att hela hemmet måste vara minimalistiskt. Bäst effekt får man ju om man har ett ganska så rikligt inträtt rum MEN låter utrymmet runt expelvis ett akvarium vara minimalistisk med akvariet som undantag. Men varför lera i karet? Det är ju bara bökigt.
Rent allmänt så stimulerats jag mer av nytänkande än av tradition. Ett kar med rötter, ciklider, några gömställen, en back to nature bakgrund är aldrig fel. Men de är heller inget nytänkande. Det är som att se gamla bilar... efter ett tag så ..alla är olika men ändock väldigt lika. Så är det med akvarium med visst är dom individuella men med samma grundkoncept till inredning. Jag funderade en tid att importera kar från asien. Men jag tror inte öppenheten för ny inredningsmönster riktigt finns i Sverige för asiatiska kar. Jag var hos en grossist och tittade och dom hade kar i djup från ca 80 cm till 200 i djup med all teknik ingående men gömd. Höjd hela karet med teknik och skåp. 140 till 260 cm höjd. (60 cm bänk) Inte limmade utan gjutet glas med rundade hörn. Hade det inte fallit på transport hade jag köpt kar i Asien åtminstone till mig skälv. Men transporten.. den är inte att leka med.
Det är ju kar i storlekar som vi bara fantiserar om.. Länkarna är INTE till dom kar jag nämnt för det är något år sedan och jag hittar inte den grossisten. Men lite exempel. Asien är inte små fisskålar..

u型子彈頭帶鞋櫃玻璃屏風魚缸水族箱吧檯免換水1米1.2米1.5米 (taobao.com)

批发大型鱼缸超白子弹头生态鱼缸水族箱中型客厅家用玻璃隔断鞋柜-阿里巴巴 (1688.com)

深圳*海水鱼缸*上门订做鱼缸品牌 (yugangsheji.com)

鱼缸价格高度200厘米 - Sök på Google

亚克力鱼缸的优势以及大型鱼缸定做受人青睐的原因-南京湖鑫湾水族用品有限公司 (njhxwsz.com)

水族箱大型圖片 - 海量高清水族箱大型圖片大全 - 阿里巴巴 (1688.com)

#89 - 29 mars 2021 08:13
Mja alltså hade jag haft plats och ekonomi för ett större(gärna lite unikt, varför inte L-format?) akvarium så hade jag givetvis slagit till. Fast hade nog hellre platsbyggt än importerat i så fall. Någon gång så lär det väl förhoppningsvis bli tillfälle för även det.

Lera i akvariet är onekligen bökigt och jag hade i det för jag blev tipsad om att det skulle få mina favoritakvarieväxter(Svärdsplantor) att trivas, vilket de visserligen gör men förhoppningen var såklart att jag skulle ha sand som döljer leran, men verkar som jag tog antingen för tunt lager sand eller för tjockt lager lera. Nytänkande är ju alltid spännande men det finns en anledning till att jag föredrar exempelvis Ray Bans, vissa saker fungerar helt enkelt och jag är inte tillräckligt bevandrad i akvarievärlden för att försöka mig på så mycket nyskapande, än det vill säga.
#90 - 6 april 2021 13:43
Har pillat om lite i akvariet men på det stora hela så har inredningen börjat sätta sig, hittade väldigt fina stenar vilket kanske var det som fattades, har även tagit ur redmoorroten då jag tycker det skar sig lite färgmässigt, den kommer istället användas till nästa akvarium. Istället blir det lite ormhassel från ytan till helgen.

I övrigt har jag börjat fundera lite på huruvida det blir några L260 i akvariet eller inte, för det första känns baljan inte riktigt redo och för det andra kanske inredning och komposition inte riktigt passar den typen av fisk. Har ju dels beställt ett mindre akvarium men håller även utkik efter ett i 100-150 liters storleksordning på andrahandsmarkanden och i det större av dessa två blir det garanterat L260(kommer ju då finnas inkörd filtermedia så blir ju egentligen inte så mycket längre väntetid), för att vara mera exakt så blir det nog ett såkallat "artakvarium" där jag kommer försöka efterlikna deras biotop i största möjliga mån, eventuellt med någon mindre stimfisk som komplement.

Vad blir det då av mitt akvarium som redan är igång? Ja nu bor det ju forfarande bara tio citrontetror och en liten(tycker nog den växt en del och dessutom verkar den vara på g att få lite skägg) röd ancistrus i det. Tankarna går till att eventuellt skaffa ett par till röda ancistrus(eventuellt slöjvarianten) då jag fäst mig väldigt mycket vid den jag redan har, tanken var ju att den egentligen skulle få flytta till förmån för L260 men det blir nog bättre om jag ser till att göra ett akvarium specifikt för dem istället med lite mera flås, mindre växter, mera sten osv så får den röde(Även kallad "Äcklet"- Ja jag har läst Sartre, kedjerökt och lekt svår någon gång för tiotalet år sedan) växa upp där han redan är.

Det lämnar ju lite rum för annan fisk också och citrontetrorna ska bli fem till och det blir eventuellt några till röda ancistrusar, men risken kanske är att det då blir väldigt många på sikt? (Och de kanske dessutom inte heller är så att avkomman blir just röd? -_-). Alternativet är att skaffa mig ett par l-malar enbart för utseendets skull eller några mindre relativt fredliga träätare? Går lite i funderingar på att kanske införskaffa en grupp av mindre guianacaras samt komplementera med två röda ancistrus till. Den lokala djuraffären har annars väldigt fina ancistrus aquabonesis inne men misstänker att det föreligger korsningsrisk med Äcklet och nu har jag ju bestämt mig för att han(?) ska få vara kvar. Några tankar kring mina tankar?

Som sagt drömmen om en grupp L260 är inte död och det blir förhoppningsvis som allra senast i sommar men då i ett separat mera inriktat akvarium, den som väntar på någonting gott...
Gäst
#91 - 7 april 2021 03:09
[QUOTE=Munin;n2429468]
För den observante, ja det är ett innerfilter som åkt i(Fluval u3) använder det för att få bättre fart på ytan och fiskarna tycks verkligen uppskatta det! Det har även fått mig att misstänka att mitt ytterfilter inte går för fullt, men det får väl bli ett senare problem att reda ut. 600L/H på innerfiltret känns minst lika starkt som "1050 L/H" på ytterfiltret, innerfiltret rör vattnet mera men det är ju lite koncentrerat så kanske svårt att jämföra rakt av?[/QUOTE]

Du kan inte avgöra vattenflödet på vatten rörelsen. Vad som skapar vattenrörelsen är främst hastigheten ("trycket") på vattenstrålen inte mängden.
Som exempel så skaffa jag ett JBL 1502 filter. Jag monterade båda medföljande "sprinkler -rör" som följer men men det gav trots det lite för mycket vatten rörelse. Så för att minska vatten rörelsen i karet så ökade jag (borrade) jag större hål i sprinkler-rören. Det minskar mottrycket, ökar vatten mängden MEN sänker vatten hastigheten och det minskar vatten rörelse i karet. Dessutom så är det ju så att angivet flöde är vid i stort tomt filter. I praktiken så når man bara angivet flöde om filtermedia är helt ren, ny, och man har korta raka slangar och kanske inget sprinkler rör utan öppet rör. Räkna med 50-75% flöde av angivet flöde i praktiken. När flödet går under 40-50% av max är det dags rengöra filtret för att återställa flödet.

#92 - 7 april 2021 08:57
[QUOTE=Bernt G;n2429471]

Du kan inte avgöra vattenflödet på vatten rörelsen. Vad som skapar vattenrörelsen är främst hastigheten ("trycket") på vattenstrålen inte mängden.
Som exempel så skaffa jag ett JBL 1502 filter. Jag monterade båda medföljande "sprinkler -rör" som följer men men det gav trots det lite för mycket vatten rörelse. Så för att minska vatten rörelsen i karet så ökade jag (borrade) jag större hål i sprinkler-rören. Det minskar mottrycket, ökar vatten mängden MEN sänker vatten hastigheten och det minskar vatten rörelse i karet. Dessutom så är det ju så att angivet flöde är vid i stort tomt filter. I praktiken så når man bara angivet flöde om filtermedia är helt ren, ny, och man har korta raka slangar och kanske inget sprinkler rör utan öppet rör. Räkna med 50-75% flöde av angivet flöde i praktiken. När flödet går under 40-50% av max är det dags rengöra filtret för att återställa flödet.

[/QUOTE]

Misstänkte något sådant, använder inte något strilrör på mitt ytterfilter utan kör "öppet", har dock ganska långa slangar och såklart har du rätt i att filtermedian stoppar upp. Tycker nog det är lite väl klent flöde alldeles oavsett, är ju jättesvårt att uppskatta men har svårt att se det vara mer än 500 liter i timmen(vilket iofs stämmer bra med 50% och det är ju som sagt bara en väldigt grov uppskattning- egentligen borde jag nog fylla en tioliters hink och ta tid, det är väl sättet man får veta på riktigt), det är dock relativt nystädat invändigt så det som återstår är väl mekaniskt fel eller att något(slangar?) är igenkloggat.
Gäst
#93 - 7 april 2021 11:08
[QUOTE=Munin;n2429483]

Misstänkte något sådant, använder inte något strilrör på mitt ytterfilter utan kör "öppet", har dock ganska långa slangar och såklart har du rätt i att filtermedian stoppar upp. Tycker nog det är lite väl klent flöde alldeles oavsett, är ju jättesvårt att uppskatta men har svårt att se det vara mer än 500 liter i timmen(vilket iofs stämmer bra med 50% och det är ju som sagt bara en väldigt grov uppskattning- egentligen borde jag nog fylla en tioliters hink och ta tid, det är väl sättet man får veta på riktigt), det är dock relativt nystädat invändigt så det som återstår är väl mekaniskt fel eller att något(slangar?) är igenkloggat.[/QUOTE]

Kör du med "öppet" rör blir vattenhastigheten låg och flödet ser ut att vara lågt.
Slangar får man rengöra i bland, likaså pumpens impeller (som snurrar) och smörja pumpaxeln lite. In och utlopp från pump likaså brukar bli en del smutts i.
Flödet har som funktion att förse filtret med tillräckligt syre (och lite kol) för att bakterierna ska ha ett gott liv och bryta ner smutsen. Så syresatt vatten är inte viktigt bara för fisken utan i allra högsta grad för filtret. Egentligen så är flödet rätt sekundärt. Vi vill ha syre till fisken och till filtret. Men ett flöde är lätt ange och används därför.
Jag skulle ju sätt dit ett strilrör (eller annat som styr flödet) och rikta flödet mot ytan för att öka vattenytans rörelse och öka syresättningen i karet OCH filtret.

#94 - 7 april 2021 11:15
[QUOTE=Bernt G;n2429486]

Slangar får man rengöra i bland, likaså pumpens impeller (som snurrar) och smörja pumpaxeln lite.

[/QUOTE]

Vad smörjer man pumpaxeln med?
Gäst
#95 - 7 april 2021 11:30
Jag brukar använda livsmedels fett. Har en tub. (löser sig ej i vatten och är helt ofarligt) men förutom det?
Armaturfett (silikonfett) till O-ringar!? - Zoopet

Borde fungera även till oringar

Silicone fett 15g livsmedelsklassad (pgw.se)

Armaturfett | Clas Ohlson
#96 - 7 april 2021 11:35
Tack för tipsen! Visste inte att det fanns livsmedelgodkända smörjmedel. Men betyder det att de är ofarliga för fiskarna? Det är ju ändå en viss skillnad mot att råka få i sig en produkt jämfört med att leva och andas i det.
Gäst
#97 - 7 april 2021 11:47
[QUOTE=Yadina;n2429489]Tack för tipsen! Visste inte att det fanns livsmedelgodkända smörjmedel. Men betyder det att de är ofarliga för fiskarna? Det är ju ändå en viss skillnad mot att råka få i sig en produkt jämfört med att leva och andas i det.[/QUOTE]
Om jag säger så här. Jag har ju svårt se något farligt för fisken, eller något levande, med dessa smörjmedel. Men helt säker kan man inte vara. Jag skulle dock tro att materialet, plasten i slangar och filter är ett större problem egentligen. Nya lukter dom lösningsmedel och vi vet att plast avger farliga kemikalier i bland. Så stor risk vi bör undvika dom .. nope.

#98 - 7 april 2021 19:39
[QUOTE=Bernt G;n2429486]

Kör du med "öppet" rör blir vattenhastigheten låg och flödet ser ut att vara lågt.
Slangar får man rengöra i bland, likaså pumpens impeller (som snurrar) och smörja pumpaxeln lite. In och utlopp från pump likaså brukar bli en del smutts i.
Flödet har som funktion att förse filtret med tillräckligt syre (och lite kol) för att bakterierna ska ha ett gott liv och bryta ner smutsen. Så syresatt vatten är inte viktigt bara för fisken utan i allra högsta grad för filtret. Egentligen så är flödet rätt sekundärt. Vi vill ha syre till fisken och till filtret. Men ett flöde är lätt ange och används därför.
Jag skulle ju sätt dit ett strilrör (eller annat som styr flödet) och rikta flödet mot ytan för att öka vattenytans rörelse och öka syresättningen i karet OCH filtret.

[/QUOTE]

Ok men jag tänker så här, jag använder Fluval u3 för att bryta ytan och skapa syresätttning och sen har jag ytterfiltret riktat snett tvärs över men lite nedåt(blev helt enkelt enklast att sätta så) vilket gör att vattnet rör sig även längre ner. Vet inte om det är optimalt men borde väl vara minst ok i teorin åtminstone?
Gäst
#99 - 8 april 2021 09:38
Ett innerfiler (som många använder) har ju in och utlopp i samma hörn och det fungerar bra. Ytterfiler monteras ofta som du gjort för att få en genomströmning av karet. Så har även jag gjort tidigare. Nu har jag in och ut i samma kvadrat. In och ut sitter i samma hörn alltså på ytterfiltret. Då skapas områden med lite strömmande vatten och områden med lite lugnare. En del fisk står helt klart och sover i de lunga områdena. Så vad är bättre.? Beror nog på vilken fisk man har.
Växter. Det finns dom som klarar strömmande vatten bra och de som inte klarar det utan växer i strömriktningen enbart till och med när den är neråtriktad.
Syresättningen, kan nog aldrig blir för bra. Men hur mycket man behöver beror ju på hur mycket fisk man har och hur mycket syre som behövs för nedbrytningen av restprodukter. Droppfilter fungerar av det skället mycket bra, tillgång till luft och därmed syre obegränsat.
Redbee.se - Filtreringens ABC
#100 - 11 april 2021 15:29
Men vilken tur att du såg tetran! Och att den verkar ha klarat sig och må bra! Vad blir/blev det för nya invånare idag? :D
#101 - 11 april 2021 15:33
[QUOTE=Saya;n2429657]Men vilken tur att du såg tetran! Och att den verkar ha klarat sig och må bra! Vad blir/blev det för nya invånare idag? :D[/QUOTE]

Haha jo, den verkar repa sig! Har hänt ganska mycket i akvariet senaste dagarna, planterade väldigt många växter till och även lite nytt trä för idag är det äntligen dags, min grupp av L397or håller på att acklimatiseras, 6 stycken blev det så det var malkvoten fylld, på sikt får ancistrusen flytta till annat akvarie och jag kanske behöver komplementera L397orna beroende på vilka kön de har(drömmen vore väl 2 hanar och 4 honor). Utlovar bilder så fort som möjlig. Ganska små men vill gärna se de växa upp så det passar bra.
#102 - 11 april 2021 18:28
Kul att det händer så mkt! Superfina malar du skaffat dig!
#103 - 11 april 2021 20:09
Verkligen fin färg på dom
#104 - 12 april 2021 09:17
[QUOTE=ampe;n2429694]Kul att det händer så mkt! Superfina malar du skaffat dig! [/QUOTE]

Nu blir det nog bara att låta akariet gå in sig rejält närmaste månaden eller två(har dessutom spenderat alldeles för mycket pengar på det så nu får det "vila" ett tag). Tack, känns bra, panaqer var ju inte riktigt vad jag har haft i tanken men kunde helt enkelt inte låta bli- det är något tilltalande med att de käkar trä jag vet inte riktigt vad, dessutom är de uppfödda på eldoradobönor så det blir ju gångbart rent ekonomiskt!

Tände precis för första gången sedan de åkte i och sett ett par så de verkar ha klarat flytten, inte för att jag trodde något annat egentligen men man blir ju alltid lite orolig, min ancistrus(som för övrigt börjar bli väldigt röd och fin) verkar dock måttligt road och försöker försvara "sin" trädbit så gott det går, nåja den kanske också kommer uppskatta bönor!

Ska iväg nu men blir väl något försök till bilder framåt kvällen.
#105 - 12 april 2021 09:20
[QUOTE=Superpescado;n2429699]Verkligen fin färg på dom[/QUOTE]

Ja, men det lär nog inte bli lika fin färg när jag själv ska försöka fota dem! ;) De är lite mera svart och kolabruna i verkligheten, men det beror säkerligen på ljus och liknande.
Gäst
#106 - 12 april 2021 15:06
Vart köper du l397
#107 - 12 april 2021 15:44
[QUOTE=Bernt G;n2429734]Vart köper du l397
[/QUOTE]

Privat odlare i Söderköping, han sysslar mestadels med guppys(och räkor) men även lite malar och killis. Första gången jag var där och han var mycket hjälpsam samt att fiskarna verkade väldigt friska!
" target="_blank">
, video från i Januari på de jag tog med mig hem, men lämnade några stycken.
Gäst
#108 - 14 april 2021 09:10
En kort kommentars till en annan tråd.
Du skrev
"Tycker själv att ett känns lite väl lite att pyssla med"

Så kan det ju vara. Ett kar som väl är igång tar inte mycket tid. Det är ju planera, införskaffa och skapa karet som tar tid. Men när det väl rullar på efter n par månader så är det inte mycket att göra. Jag ska ge fisken mat i dag. det är allt. Så är det de flesta dagar. Jag har valt akvarium i stället för expelvis hund till stor del beroende på att det tar lite tid och jag kan åka bort, dagar till och med veckor och bara låta karet gå. Jag planerar för fler kar men även om det blir tre kar så tar det inte mycket tid en normaldag.
I går tog det mer tid. Vattenbyte, plantera om lite växter och städning efter jag dumpat i tre kilo trädgårdskalk. Blir lite mer städning om någon dag på grund av kalken men det var väntat. Vill du få hobbyn att ta mer tid, utveckla den så föreslår jag du går lite mot aquaponics. Lärdomar från aquaponics - Hemmaodlat
Det finns ju dom som kombinerar aquaponics med Aquascaping och det är både krävande och fint. Jag kommer själv gå den vägen för att utöka hobbyn.
Här är ett exempel 167274299_10225316947740503_5993400784385368276_n | Bernt G | Flickr
Det finns en projekttråd på zoopet men exat inget intresse som det ser ut här. Bygga vattenfall/aquaponic/ droppfilter ? - Zoopet

#109 - 14 april 2021 14:36
Ja alltså det blir ju såklart lite så, samtidigt är det väl skönt på sitt sätt och man kan ju faktiskt anpassa hobbyn, rent teoretiskt skulle jag ju kunna gå och skaffa mig en odlingsställning och på så vis få lite mer att göra(nu finns det inte plats för det här hemma men i framtiden kanske!). Jo jag har funderat på att försöka odla sötpotatis ovanför akvariet, vore ju dessutom lite kul att kunna ge invånarna(och kanske mig själv ibland) "närodlat" hehe.

Har dock nyfikna katter så skulle nog behöva säkra någon typ av hylla eller liknande i så fall ovanför, har du tagit första steget eller är det enbart i planeringsfas?
#110 - 14 april 2021 19:50
Det ser trevligt ut med de nya växterna! Kul med fler fina malar också :).
Gäst
#111 - 15 april 2021 12:55
[QUOTE=Munin;n2429804] Jo jag har funderat på att försöka odla sötpotatis ovanför akvariet, vore ju dessutom lite kul att kunna ge invånarna(och kanske mig själv ibland) "närodlat" hehe.

Har dock nyfikna katter så skulle nog behöva säkra någon typ av hylla eller liknande i så fall ovanför, har du tagit första steget eller är det enbart i planeringsfas?[/QUOTE]

Jag letar fortfarande något bra att hänga på väggen. Det som var i bilden i inlägget är nog bland det bättre. Akvaponik - Odla i vatten! - CyberZoo
Det som är svårt är finna något som inte bara fungerar utan dessutom ser rimligt ut till en inte allt för stor kostnad.
Jag tycker det ger hobbyn en ny dimission likväl som inspiration från aquascaping ger. Det senare (med influenser från akvaponik) gör att jag funderar på att starta om karet för att byta botten material. Svårt gör det utan en omstart. Jag har ett för kompakt material för växterna då det är anpassat för fiskarna för mycket. Efter att tagit del av en hel del intressanta tråder om aquascaping och akvaponik så ser jag ett jag långt i från gjort bra val av botten material. Lite för mycket glömt växterna. Inte näringen utan skälva strukturen på materialet.
Så än planerar jag och inhämtar information. Ett steg finns och det är ett kar med lämpliga innevånare ;)

#112 - 15 april 2021 21:21
Det var verkligen tråkigt att höra att din mal åkt på någon sorts mask. Förstår att det känns extra jobbigt om du också har det tungt på andra fronter nu. Hoppas medicineringen hjälper. Jag fick in callamanus cotti i ett kar en gång och minns att det var väldigt äckligt att se de rödaktiga spröten (maskarna) som stack ut ur rumpan på två fiskar. Blä! Men medicinen jag använde var effektiv (tog dock tyvärr livet av räkorna i karet) och efter behandlingen som sköttes enligt instruktionen försvann maskarna och kom inte tillbaka. Hoppas det blir så i ditt fall också.
#113 - 15 april 2021 22:47
Attachment Vet inte om det går att tyda av bilden, men om någon har en gissning på vilken typ av parasit det rör sig om så vore jag tacksam. Börjar dock tro att malen fått ut den då jag inte sett den sedan dess och jag tycker att den har börjat sluta upp med att visa beteende som tyder på att något är fel. Om parasiten sedan är borta ur akvariet eller ej är ju en helt annan fråga.

Ja alltså äckliga är de definitivt, parasiter överlag är väl inte jättespexiga, tycker det är jobbigt att inte veta vilken typ av mask det är. Lyckas inte hitta någon som stämmer in på det jag såg, cotti är närmst men tror ändå inte riktigt det är den funderar på om det skulle kunna vara någon svensk insekt som har letat sig ner i karet och lagt larver(är ju trots allt vår) men kan alldeles för lite om sånt.

Har ju fått göra 50%iga vattenbyten två dagar på raken(i enlighet med instruktion till medicinen eller vad man nu ska kalla det) och L397orna tycks åtminstone uppskatta det, de är skygga men jag ser att de fått starkare färger och de far runt, matades även med squash under natten och det var en hel del som hade gått åt(säkert har ancistrusen hjälp till vilket i så fall glädjer mig), såg att en av de var framme förut och kollade runt lite vid matplatsen men där var det tomt så den slank snabbt tillbaka till resten av gänget i roten.

Var lite orolig för att jag skulle ha för dåligt med gömställen för dem men eftersom de är så pass små ännu så har jag faktiskt svårt att hitta mer än en eller två även om jag letar en stund, men på sikt kanske de behöver lite större träbitar och det finns ju inga malgrottor i än. Roten de tycks föredra är ju trots allt 45 cm lång och 15 cm bred, rymmer väl ett antal 3cms malar den lite mer makabra frågan är väl kanske hur många parasiter den rymmer...
Gäst
#114 - 16 april 2021 06:24
Tja... den skiter och är hård i magen.. bajs ;)
Bajssträng - Zoopet
#115 - 16 april 2021 11:49
[QUOTE=Bernt G;n2429857]Tja... den skiter och är hård i magen.. bajs ;)
Bajssträng - Zoopet[/QUOTE]

Bilden är dålig men den går uppåt. En liten bit ovanför fenan, någon röd sak.
Gäst
#116 - 16 april 2021 11:59
Ok där sitter något. Svårt se vad det kan vara.
#117 - 16 april 2021 12:11
[QUOTE=Bernt G;n2429863]Ok där sitter något. Svårt se vad det kan vara.[/QUOTE]

Ja det kanske till och med är omöjligt. Seciellt med sådana bilder men min kamera är kass, jag är kass på att kort och den vill ju knappast sitta still. Dessutom har jag ju inte sett till vad det nu är sedan jag använde medlet, men något är/var det definitivt för den(malen) kråmade sig och spärrade upp gälarna så ofta. Aja förhoppningsvis har jag sett det sista av vad det nu är! För övrigt vad är det du har för fisk egentligen? :D
Gäst
#118 - 17 april 2021 08:40
[QUOTE=Munin;n2429865]
För övrigt vad är det du har för fisk egentligen? :D[/QUOTE]

Fisk som simmar ;)
Jag har haft tanken att skapa en projekttråd men destomer jag sitter har destomindre ser jag vad den skulle fylla för funktion.
Det är inte mycket aktivitet på forumet i dagsläget och de projettrådar som är intressanta är helt döda.
Mest har jag använt zoppet som fördjupning för i äldre trådar finns mycket nyttigt och bra.
Det som skrivs i dag är inte lika .... matnyttigt.

#119 - 17 april 2021 13:34
[QUOTE=Bernt G;n2429879]

Fisk som simmar ;)
Jag har haft tanken att skapa en projekttråd men destomer jag sitter har destomindre ser jag vad den skulle fylla för funktion.
Det är inte mycket aktivitet på forumet i dagsläget och de projettrådar som är intressanta är helt döda.
Mest har jag använt zoppet som fördjupning för i äldre trådar finns mycket nyttigt och bra.
Det som skrivs i dag är inte lika .... matnyttigt.

[/QUOTE]

Ja alltså jag har ju själv dragit den slutsatsen och det var väl därför jag frågade lite halvt, finns väl en liten förhoppning om mera aktivitet. Personligen ser jag det mera som någon form av akvariedagbok när jag förhoppningsvis om ett par år sitter där med mera kunskap och en mindre odling igång så kan jag helt enkelt blicka tillbaka till hur jag har lärt mig och vad som hänt på vägen, men det kanske inte är lika intressant om man redan är luttrad veteran. Äldre trådar, artregistret osv gör ju sidan, som du säger, nyttig hur som helst.

Min egna är förstås helt ointressant men den fungerar bra för mig som ventil, om någon sedan läser och kan få ut något som helst av den så är det väl kanske ett plus, men som sagt i sinom tid kanske även den här tråden utvecklas till något större. Jag har ju redan ett till akvarie på g dit malarna någon gång ska flyttas för odling, även om det i och med problem nog får vänta en månad eller två till och sedan har jag lösare planer på att importera lite bettor längre fram i år.

Med det sagt tycker jag att det finns en handfull intressanta och relativt aktiva trådar men det är förstås ingenting du dagligen kan fördriva någon större mängd tid med, tycker hela utvecklingen om man nu ska kalla det så med avveckling av forum och liknande senaste tio åren är lite olycklig, men det finns ju avhandlat på många platser sen tidigare.

Tur att dina fiskar simmar om det är vad som är meningen men jag hade ju kanske hoppats på ett lite mera utvecklande svar! ;)
#120 - 18 april 2021 17:25
Dom väldigt fina dina malar! Gillar det rödbruna färgen
#121 - 18 april 2021 19:12
Får väl svara här också, hehe. Jo tycker de är väldigt fina, nöjd med mitt val av art på det viset, däremot tycks de producera hiskeliga mängder avföring- antar att det är för de käkar trä dygnet runt. Skygga är de, som jag skrev i din tråd, också men lyckades faktiskt räkna in alla 6 idag för första gången så det har lugnat mig lite. Hela tiden varit orolig att en eller två inte klarat flytten då de sett lite stressade ut och sedan allt det här med parasiter osv, de andas fortfarande oroväckande snabbt men det kan nog fortfarande vara från stress och acklimatisering.

Åtminstone lyckats hitta något de gillar att äta, sötpotatis verkar vara vad de vill ha men den måste såklart ges när akvariet är släckt annars kommer de inte fram, en av de lite mindre är precis som hos dig något modigare och är ibland nästan framme vid rutan och letar runt vid matstället även när det är tänt men om man kollar ditåt far den iväg väldigt snabbt. Väldigt svårt att få till några bilder och de vid de ovan var det nog mest tur att de inte slank iväg tillbaka in i roten.

I övrigt? Ancistrusen verkar ha återhämtat sig och kråmar sig inte längre, spärrar ej heller upp gälarna och jag har inte sett till masken igen. Kanske gjorde medlet helt enkelt slut på den? Överväger om jag bör köra en till kur som det står i bipackssedeln eller ej. Vet fortfarande inte om akvariet känns helt 100 efter alla problem men är nog på rätt väg åtminstone.
#122 - 21 april 2021 17:12
Hur gick det med parasiten/masken/det äckliga?
#123 - 21 april 2021 19:54
Får nog säga att det har gått okej hittills, sedan jag använde medlet har jag inte sett till den och ancistrusen är lika glad som alltid inte spärrat upp gälarna eller kråmat sig vad jag sett på ett par dagar men vill inte ropa hej för tidigt så utgår från att den kommer tillbaka så kanske jag blir positivt överraskad! ;)

Annars tuffar akvariet mest på för tillfället, har alltid sötpotatis/gröna bönor eller liknande i till malarna men de vågar sig inte riktigt ut på dagarna än, de kommer dock allt närmre matstället dag för dag och jag ser att de har ätit mycket på morgonen, tror att de på sikt kommer visa upp sig även dagtid.

Min bacopa håller på att dö(?) löven faller av/smälter vilket är lite tråkigt då det är den växt jag nog gillar mest i akvariet- någon som har några tips? Cryptväxterna är det som tycks trivas och de skjuter till och med lite skott trots kort tid i akvariet, svärdsplantan är antingen en dvärgvariant eller så har den inte kommit igång än, det kommer nya blad men de blir aldrig större eller högre.

Har planer på att byta ut ytterfiltret mot ett svampfilter och ett eheim biopower 240 helt enkelt eftersom hyresvärden inte är helt glad i att jag leder ut vatten från akvariet, det finns inget som direkt hindrar mig men kan tänka mig att göra den uppoffringen då de frågade på ett juste sätt men sagt att det tar en månad eller två. Har även ett till akvarie som står här men det får vänta tills jag fått ordning på lite annat i livet, möjligt att malarna åker över dit eller så blir det ett guramiakvarium men det är nog tidigast om en månad eller två.

Liten lägesrapport ska försöka knäppa lite bättre bilder på både malar och akvarie imorgon när jag får besök med bättre kameramöjligheter! ;)
#124 - 30 april 2021 20:22
Han låter väldigt personlig din Ancistrus! Kul med en ny bild också!
#125 - 1 maj 2021 09:32
Jo han är allt en företagsam liten spillevink, finns väl fortfarande en förhoppning om att ha honom kvar i akvariet iaf i tills efter sommaren men får se.
Ja börjar nästan känna mig lite nöjd, det är åtminstone inte jobbigt att kolla på, något saknas men det kanske bara är att hoppas växterna fyller ut tids nog, några tycks trivas iaf.

Nästa steg blir väl att fixa med växter ovanför ytan, men måste hitta någon lösning som gör underhåll enkelt. Spanar även lite efter en mindre ställning till bettor på begagnatmarkanden.

Hoppas alla har en trevlig helg och en bra första maj, vårpromenad blir det här och jag ska nog försöka hitta lite björk till träätargänget.
#126 - 2 maj 2021 06:48
Härligt att du börjar känna dig nöjd! Då är det bara att vänta och titta. Växterna kommer att växa, sprida sig och fylla ut. Efter ett tag kanske du ser något litet du vill ändra/”skruva på” och då är det bara att göra det. Så länge man har en bas som man är hyfsat nöjd med brukar det ordna sig. Det svåra är att vänta och ”sitta på händerna”.
#127 - 5 maj 2021 08:19
Det där med att känna mig nöjd höll inte så värst länge! Eller ja egentligen är jag något sånär nöjd med inredningen estetiskt men rent funktionellt fungerar det inte så bra, all avföring(vilket är helt sjukliga mängder med tanke på hur få och små fiskar det faktiskt är i akvariet, antar att träkost har den bieffekten) samlas på konstiga ställen och det är svårt att rengöra efter dem osv, växter håller på att dö(är nog mitt fel då jag rotat upp de så många gånger) osv.

Jag har varit och skaffat en förhållandevis stor rot som jag tänkt att möblera om akvariet utefter så fort den sjunker, målet kommer vara att ta bort lite klutter, växter osv och satsa mera på funktionalitet och rötter med lite fastsatt anubias(den växer på helt otroligt snabbt mot vad jag trott, redan kunnat ta skott två gånger och det kommer nya löv lite då och då) och kanske ha max ett par plantor fastsatta i backen så jag kan flytta på rötterna för att städa.

När blir då detta av? Ja när den nya stora roten behagar sjunka helt enkelt, misstänker att det kan ta ett tag. Var dock i och petade redan igår, kastade ut några växter och planterade om några andra så de står där de ska stå när omflyttningen blir. Jag känner mig minst sagt seglärd men den här gången tänker jag tänka till bättre så det fungerar rent praktiskt och jag får plats med det jag anser behövs i akvariet(på sikt fler malgrottor och minst 4-5 tydliga revir).

Det är svårt att som orutinerad veta hur mycket som faktiskt får plats men om växter och fiskar ska ha plats att växa på behöver jag nog skala ned lite och ta bort. Att då en större rot ska i kan ju tyckas lite motsägelsefullt men den är formad på så vis att jag kommer kunna stapla de andra träbitarna med den som bas vilket kommer leda till friare bottenyta men samtidigt mera tillhåll för invånarna, dessutom kommer jag nog passa på att kasta ut även ett par träbitar som inte tycks vara av uppskattad sort.
#128 - 6 maj 2021 07:13
Förlåt, nybörjare här. Är luftpump samma som syresten? Hur gör man om det till svampfilter? Kan man ta vilken svamp som helst och klippa till?
#129 - 6 maj 2021 07:39
[QUOTE=Farsot;n2430296]Förlåt, nybörjare här. Är luftpump samma som syresten? Hur gör man om det till svampfilter? Kan man ta vilken svamp som helst och klippa till?[/QUOTE]

Jag är också nybörjare. En syreste sätter du fast på en slang som sitter i en luftpump, syrestenen är ju bara ett munstycke eller vad man nu kan kalla det! :)

Enklaste sättet att göra om den till ett svampfilter är att ta bort syrestenen, silikona fast ett litet rör med små hål i på en platt sten eller liknande sedan göra ett litet hål i munstycket längst ned och sätta resten genom en filtermatta, sätt fast slangen i hålet längst ned så luften dras upp genom röret och ut ur de små hålen och genom filtermattan. Hoppas det var en ok förklaring finns massor med tutorials på youtube!
#130 - 6 maj 2021 07:52
Svampfilter är en favorit hos mig och här kan du se hur det funkar.
" target="_blank">
#131 - 6 maj 2021 07:57
Verkar vara en bra video, ska definitivt kollas när jag sitter vid datorn! Min tanke var mera att använda det som finns här hemma(något överblivet pvc-rör, lite filtermatta och en sten i botten typ) men kanske blir att köpa ändamålsriktiga saker, hur som helst är videon nog väldigt mycket bättre än min förklaring för herr Farsot! :)

Har nog tänkt fasa ut mitt ytterfilter då hyresvärden inte är jätteglad i att jag leder ut vatten ur akvariet.
#132 - 6 maj 2021 10:17
Ok, nu fattar jag lite bättre.
Jag är för övrigt inte en herre [;)]
Min make köpte en syresten av oklar anledning, tror han tyckte bubblor skulle va fint, undrade mest om det faktiskt var så att jag kunde göra om den till nåt annat.
#133 - 7 maj 2021 08:34
[QUOTE=Farsot;n2430300]Ok, nu fattar jag lite bättre.
Jag är för övrigt inte en herre [;)]
Min make köpte en syresten av oklar anledning, tror han tyckte bubblor skulle va fint, undrade mest om det faktiskt var så att jag kunde göra om den till nåt annat.[/QUOTE]

Fru Farsot passar ju ändå bättre! Ok det går ju fortfarande att göra om det hela till ett svampfilter då jag misstänker att han köpte en luftpump också.
#134 - 7 maj 2021 10:27
Jo precis, den ligger i karet och bubblar nu under en rot, pumpen är väl den där lilla röda grejen som hänger därbakom antar jag!
#135 - 13 maj 2021 17:45
Kul med bilder! Citrontetrorna är väldigt fint färgade!
#136 - 13 maj 2021 18:01
[QUOTE=Nando;n2430395]Kul med bilder! Citrontetrorna är väldigt fint färgade! [/QUOTE]

Ja de verkar trivas ypperligt, vill skaffa mig tio till(tio känns lite futtigt och jag har ju bestämt mig för att det inte blir så mycket annan fisk i akvariet, kanske pennfisk också) men lite rädd för att introducera ny fisk när allt är ok. Kanske kör på karantän i plastbalja någon månad, eller så får det vänta tills efter sommaren när jag tänkt starta upp nästa akvarium. De varierar i färg beroende på tid på dagen, alltid som finast sent på eftermiddagen eller tidig kväll. Vet inte om det är pga solljus utifrån eller om det beror på hur pass pigga de är, du som haft de lite längre kanske har liknande erfarenheter och eventuellt någon teori?

Tror för övrigt de "lekte" i helgen efter vattenbyte de for runt som aldrig förr och spände sig men vet ju inte om honorna(tror tyvärr bara jag har tre så de blir väl stressade) var redo och yngel tror jag inte överlever rödingen.
#137 - 13 maj 2021 22:14
Fina citrontetror! Jag har också köpt såna men mina verkar inte så roliga i färgen ännu. Beror det på maten eller bara ljuset i akvariet?
#138 - 14 maj 2021 12:30
[QUOTE=Farsot;n2430415]Fina citrontetror! Jag har också köpt såna men mina verkar inte så roliga i färgen ännu. Beror det på maten eller bara ljuset i akvariet?[/QUOTE]

Tackar, eller ja det är väl tetrorna som ska tacka! ;) Nja det är nog en del ljus en del mat, men de är faktiskt så pass gula ibland(men som jag skrev ovanför till Nando) så beror det mycket på tid på dagen och kanske även vad de har ätit tidigare under densamma!

Tycker de är en trevlig tetra, vad tycker du om dina- förutom att de är lite tråkiga färgmässigt?
#139 - 14 maj 2021 13:01
Jag tycker om dom! En annan beskrev dom som små pirayor, jag är beredd att hålla med. Dom är kvicka och på hugget, hugger på maten på ytan, simmar ner igen och håller på så. Roliga och livliga krabater!
#140 - 4 juni 2021 17:54
Hehe förstår exakt hur du känner. Man vill ju helst att allt ska ske nu.
Men tycker att ditt akvarium ser riktigt lovande ut! Gillar känslan i det.
#141 - 4 juni 2021 18:45
Skrev i varandras trådar samma minut! haha. Hur som helst så börjar jag också tycka att det känns bra och framförallt så verkar malarna mycket nöjdare så här, de är framme mest hela tiden utan att visa stressfärg. Lovande är nog rätt ord, det sitter ett par svärdsplantor(de har hängt med genom alla omdomningar och liknande) i bakkant hoppas på att de kan få lite tid att etablera sig nu när annat lockar under sommaren!

Vill få lite mera höjd på inredningen men det är svårt, har förvisso ormhassel om det krisar men hoppas nog på växterna just nu.
#142 - 9 juni 2021 22:21
Jag läser de flesta trådar men jag svarar aldrig, vilket jag ska försöka ändra på! Jag känner igen mig mycket i att hela tiden vilja in och peta i inredningen. För mig handlar det om att jag hela tiden vill förädla, göra det bättre. Jag har infört som regel att efter en ändring får jag inte röra det på en vecka.

Jag gillar din inredningen! Hade det varit mitt kar hade jag satsat på en eller några högre växter i bakre delen av karet och blandat i lite smågrus i sanden. Jag fortsätter tjuvläsa och kanske kastar jag in en kommentar. Tack för att vi får följa din resa.
#143 - 10 juni 2021 18:15
[QUOTE=Geraxy;n2430732]Jag läser de flesta trådar men jag svarar aldrig, vilket jag ska försöka ändra på! Jag känner igen mig mycket i att hela tiden vilja in och peta i inredningen. För mig handlar det om att jag hela tiden vill förädla, göra det bättre. Jag har infört som regel att efter en ändring får jag inte röra det på en vecka.

Jag gillar din inredningen! Hade det varit mitt kar hade jag satsat på en eller några högre växter i bakre delen av karet och blandat i lite smågrus i sanden. Jag fortsätter tjuvläsa och kanske kastar jag in en kommentar. Tack för att vi får följa din resa. [/QUOTE]

Tack! Det finns faktiskt(tro det eller ej) ett par svärdsplantor i bakkant som jag tänkte ge lite tid(om jag nu kan hålla fingrarna borta) och hoppas de tar fart, om inte så får jag försöka fixa det längre fram!

Låter som en bra regel, vore kul att veta vad du pysslar med för fisk/akvarium!
#144 - 14 juni 2021 07:52
Vart bor du Munin?
Tänkte fråga, när du skrev att citrontetrorna lekte, hur vet man att de gör det? Jag tycker de ser ut som mina bråkar/tjafsar. Inte reflekterat över honor/hanar men det är klart, de kanske bara jagar/leker? De är ju jäkligt snabba, känns som de mest aktiva och på hugget i mitt kar, hugger på maten och äter upp framför nosen på både ciklider och siameser! Men det kanske är så de är bara?
#145 - 14 juni 2021 15:54
Nu verkar det ju inte ha blivit några, överlevande, yngel i mitt akvarium och inte sett till någon rom heller(men jag har nog lite för lite växtlighet för att de ska klara sig än så länge) men iaf: Det var efter ett större vattenbyte som de började spärra upp sig, "spela" osv för varandra, mycket jagande också men det sker ju lite då och då- det här var något annorlunda och inte uppmärksammat att det skulle hänt sedan dess heller.

Bor i Linköping, hur så?
#146 - 14 juni 2021 21:22
Ok, då kanske mina också leker, eller så mopsar sig hanarna mot varann.
Kommer från Linköping själv men bor i Stockholm nu, var bara nyfiken, ska väl finnas en bra akvarieaffär där i trakterna men jag hade ju inte detta intresse när jag fortfarande bodde där.
#147 - 14 juni 2021 22:44
[QUOTE=Farsot;n2430824]Ok, då kanske mina också leker, eller så mopsar sig hanarna mot varann.
Kommer från Linköping själv men bor i Stockholm nu, var bara nyfiken, ska väl finnas en bra akvarieaffär där i trakterna men jag hade ju inte detta intresse när jag fortfarande bodde där.[/QUOTE]

Haha jo det kanske är svårt att veta, tror mina kanske får lite för dålig mat(ger väldigt sällan frysfoder, malarna är ju mer eller mindre vegetarianer och bör inte äta för mycket sånt då sväller de nog upp) för att det ska bli några yngel, men hoppas jag har fel.. vore ju kul att slippa köpa fler tetror har nog lite för få egentligen, hur många är det i ert stim?

Ok, nja det vet jag inte. Akvarievalvet i Norrköping är ganska bra, men mycket fokus på afrikanska ciklider.. fyra tassar här i stan är väldigt upp och ner. Tycker det är lite tråkigt att akvarieaffärer i Sverige inte använder sig av karantän generellt men det tycks väl som om folk hellre köper sjuka fiskar billigare, eller så är det för mycket jobb vad vet jag(men tycker mest de går runt och segar i affärerna så tid hade nog funnits).

Vad kul! Saknar du Linkan ibland?
#148 - 15 juni 2021 05:14
Jo till viss del, men jag flyttade ju därifrån typ 2004 när jag börja plugga så det är ju länge sen nu, inga barndomskompisar kvar. Brorsan bor kvar och han är akvarienörd, hade planer att åka ner under våren och se om jag kan byta till mig nåt men jobbet kommer emellan hela tiden (jobbar inom sjukvård, mycket extrapass nu under covid i perioder).

Jag har bara 10 citrontetror, fast ibland får jag det till 11 så tror affären räkna fel när de fånga in, men jag tycker de är ganska stora, så vet inte om jag borde utöka stimmet lite mer. De kosta 230 för 10 så inte speciellt dyrt tycker jag. Det är så sjuka variationer i Stockholms butiker, i en annan affär kan de liksom kosta det dubbla.

Det var nog Akvarievalvet jag tänkte på, har hört talas om det men då kanske det inte är värt en extra resa.
#149 - 16 juni 2021 21:29
Roligt att se vad som händer hos dig och att höra att malarna mår bra!
#150 - 17 juli 2021 15:54
Kul med en uppdatering och några bilder! Kämpa på i värmen!
#151 - 17 juli 2021 17:34
Jag tycker det ser fint ut. Snart hittar du en skön balans där du instinktivt känner att karet kan gå sin egen väg.
Man måste testa och prova sig fram till vad som infriar de visioner och tankar man har om sitt kar.
:)[:-106]
#152 - 18 juli 2021 18:15
Vad är det för slags flytväxter? De ser så stora ut? Hur gör man om man vill få en gullranka i akvariet? Sköljer bort jorden jättenoga?

Tycker det är jätteroligt att följa, har inte lagt upp nåt själv pga bortrest, hoppas mina akvarium överlevt värmen…har lite AC på timer så håller tummarna tills jag kommer hem imorgon…
#153 - 19 juli 2021 04:30
Tack alla för de fina orden! Jag hoppas att jag kan "låta det gå sin egen väg" men det är väl lite där jag har funderat. Från början var mitt mål att göra något slags estetiskt tilltalande akvarium med växter och liknande, någonstans hade jag en vision kring att göra det "så naturligt som möjligt" och var säker på att det skulle fungera, kort sagt det har det inte gjort för mig.

Mitt fokus har helt enkelt skiftat till att ge dem ett så bra hem som möjligt, sedan om det blir fint att kolla på är givetvis en bonus- men jag har bestämt mig för att det viktiga för mig är att de får det så bra som möjligt och att jag på sikt kanske blir belönad med malyngel, håller på att kika lite så smått efter en eller två vuxna honor som jag tänker addera till gruppen för att motverka inavel- vet inte riktigt hur det fungerar hos malar men misstänker att det kan vara bra(?)

Samtidigt vill jag försöka göra det så enkelt som möjligt för mig själv därför är akvariet numera relativt öppet(speciellt vid teknik) det är just i bakre hörnet som malarna kan gömma sig vid behov, i övrigt är det bra om resten är mera "anpassningsbart" där jag lätt kan byta grottor, mata, testa olika träbitar för dem att äta osv.

När man sedan kollar på andras akvarium så är det ju klart enkelt att bli lite avundsjuk! Hur som helst egentligen så var ju tanken redan från början att det skulle vara just ett "malakvarium" men jag tappade bort mig lite på vägen(vill mera än jag är redo för) men känner nu att jag hittat rätt med just det här akvariet. I framtiden vill jag också ha ett riktigt vildvuxet och imponerande akvarium men det får växa, hehe, fram och troligtvis i annan glasburk. Men visst hoppas jag fortfarande på att den jädra svärdsplanta ska ta sig.
#154 - 19 juli 2021 04:35
[QUOTE=Farsot;n2431313]Vad är det för slags flytväxter? De ser så stora ut? Hur gör man om man vill få en gullranka i akvariet? Sköljer bort jorden jättenoga?

Tycker det är jätteroligt att följa, har inte lagt upp nåt själv pga bortrest, hoppas mina akvarium överlevt värmen…har lite AC på timer så håller tummarna tills jag kommer hem imorgon…[/QUOTE]

Det är "frogbit" men jag kan nog inte riktigt ta äran för deras storlek, de var helt enkelt ganska stora när jag fick tag i dem men några av bladen är faktiskt tillkomna här!

Gullrankan har jag helt enkelt tagit ur krukan, rensat bort jorden(sköljde en bra stund men jord lär väl egentligen inte vara jättefarligt, risken är väl i så fall bekämpningsmedel eller liknande?) och sedan satt dit i små korgar. Sådana man köper växter i på akvarieaffär som jag hängt med ståltråd i ramen av akvariet(fördel med ramakvarium antar jag ;) med sönderklippt botten så rötterna kan hänga i vattnet medan stammarna ovanför. Men egentligen kanske den lika gärna skulle kunna ligga lös.

Hoppas semestern varit bra och att AC:n hållit fiskarna i form, ser fram emot uppdatering!
#155 - 13 september 2021 23:07
Munin - är jag virrig nu för att det är sent och jag är trött eller hade du skrivit ett inlägg för någon dag sedan med en sammanfattning/uppdatering av vad som hänt i dina kar sedan kraschen? Jag läste det lite snabbt och hade tänkt kommentera senare men nu hittar jag det inte :(
#156 - 14 september 2021 11:16
[QUOTE=Nando;n2431452]Munin - är jag virrig nu för att det är sent och jag är trött eller hade du skrivit ett inlägg för någon dag sedan med en sammanfattning/uppdatering av vad som hänt i dina kar sedan kraschen? Jag läste det lite snabbt och hade tänkt kommentera senare men nu hittar jag det inte :([/QUOTE]

Du är inte virrig, hade mycket riktigt skrivit ett inlägg men insåg sedan att jag nog hellre postar det med lite förhoppningsvis roligare bilder. Förmodligen ikväll! :)
#157 - 14 september 2021 11:58
Låter bra - då väntar jag!
#158 - 15 september 2021 13:17
Vad kul med en uppdatering och ett nytt projekt! Jag gillar din arga Ancistrus, han verkar ha karaktär! Roligt med bilder också :)
#159 - 15 september 2021 14:41
Ska försöka ta lite bättre bilder i framtiden, ja det har jag sagt förr, är sannerligen en usel fotograf med dåliga kamera dessutom. Du får gärna kontra med lite bilder du också, allra helst på stora akvariet! :)
#160 - 15 september 2021 15:04
Bilder kommer :). Nu har jag dock drabbats av kraftig yrsel så det dröjer nog några dagar.
#161 - 18 september 2021 14:32
Det ser fint ut med den "nedåtsträvande" rotdelen! Skall bli intressant att se hur inredningen utvecklas.
Ös på, Munin!
:)[:-106]
#162 - 18 september 2021 16:02
Kul med ett till kar och bra kämpat med bänken! Det ska bli spännande att se hur du gör med inredningen. Lättast är ju att arbeta med vattenmättat trä naturligtvis. Jag har aldrig testat att skruva/limma rötter som fortfarande flyter så det vet jag inte hur det funkar. Men du får säkert till det på något sätt!
#163 - 23 september 2021 11:47
Har flyttat över corydoras sterbai(lyckats räkna de också, 13 stycken är det!) för ett par dagar sedan tillsammans med ancistrusen. Tänker flytta över även tetrorna men ville inte tömma för mycket vatten i 250l och dessutom kan det väl vara bra om svampfiltrena går in sig lite före jag slänger i allt för mycket i 180liters burken. På sätt och vis kanske man kan säga att jag skaffat akvariet för att ge de fiskar jag egentligen inte borde skaffat ett hem även om jag gillar både ancistrusen och sterbais.

I övrigt väntar jag väl mest på att träbitarna ska sjunka(vågar inte kolla hur de känns i baljan men bör som sagt sjunka inom ett par veckor eller liknande om man går efter tidigare erfarenheter).

Allting går ju i skov och nu blir det väl lite av en lugnare period, tänker nog inte fixa med 250l förrän tetrorna fått flytta och de kommer inte få flytta innan träbitarna sjunkit. Ger mig mycket tid att planera vad som ska hända med 250liters karet men kan inte säga att jag direkt kommit till någon slutsats speciellt när det kommer till nya fiskar, kanske blir det bara ett stim tetror till, kanske nyckelhålsciklider.
#164 - 24 september 2021 16:57
Kul att planera för 250-karet! Just själva planeringsfasen är väldigt givande tycker jag. Det kommer säkert bli bra, vad du än hittar på :)
#165 - 25 september 2021 16:31
Ja så är det ju, varit och köpt lite växter idag som jag ska försöka mig på att använda till någon form av riparium(i 250l karet dvs), det är ju en djungel(i dubbel bemärkelse) att försöka navigera så vet inte hur bra jag lyckats med mina val(annat än de uppenbara som monstera och gullranka), imorgon ska jag sitta och pyssla lite med hur jag ska få fast växterna/bygga den del de ska sitta i.

I övrigt tycker jag det är lite tråkigt att vänta på att träbitarna till 180liters ska sjunka. Kan vara så att jag beställt ett gäng fiskar också! Har dock inte riktigt bestämt mig för om de ska gå med malarna i 250l eller i 180liter med corydoras sterbai(skulle nog helst ha de, sterbais och citrontetrorna i 180 liter men vet inte om det blir lite väl mycket fisk).
#166 - 25 september 2021 18:33
Vad är det för fisk du har beställt? Jag blir nyfiken :)
#167 - 29 september 2021 14:50
Har jag drömt detta eller har du nån gång skrivit om Nicrew belysning? Försöker hitta rätt i belysningsdjungeln och tar gärna emot en review och andra tips i så fall.
Tycker verkligen det är jättesvårt, ska man nöja sig med vitt ljus eller gå all in liksom…
#168 - 29 september 2021 15:47
[QUOTE=Farsot;n2431945]Har jag drömt detta eller har du nån gång skrivit om Nicrew belysning? Försöker hitta rätt i belysningsdjungeln och tar gärna emot en review och andra tips i så fall.
Tycker verkligen det är jättesvårt, ska man nöja sig med vitt ljus eller gå all in liksom…[/QUOTE]

Jo jag har nicrew på det lilla(det med gröna corydoras) akvariet, är nöjd. Det går att ställa in hur mycket vitt/blått ljus man vill ha, tycker det är snyggast med bara vita igång men brukar ha några blå lampor igång också för jag tror det gynnar växterna, finns även förinmatad automatisk cykel(slipper köpa timer) så det släcker ner och startar upp sig själv stegvis så fiskarna inte stressas. Går även att sätta igång "månbelysning" om man råkar vara vaken sent och vill kolla till fiskarna men jag gör det ytterst sällan.

I det "stora" har jag ledlister från akvarieimporten men tycker inte om ljuset på dessa, fungerar bra gör de men lite jobbiga sladdar osv- rekommenderar inte. Funderar på att skaffa nicrew till även till "mellanakvariet", har gamla hederliga lysrör som följde med när jag köpte det begagnat, vet inte ens vilken typ det är men de är väldigt gula! haha).
#169 - 30 september 2021 12:26
De fiskar jag efterfrågat hade inte dykt upp i den här sändningen så det blir förhoppningsvis om två veckor. Stod och kollade lite på bilbukar(till 180liters baljan som ju har lock), någon som har erfarenhet?
#170 - 1 oktober 2021 19:12
Synd, hoppas de kommer nästa gång då. Jag har aldrig haft bilbukar men vet att bl.a. Mats B i Akvariestugan har (haft?) det. Du kan säkert få bra tips av honom!
#171 - 1 oktober 2021 19:14
Hur går det förresten med dina snygga corys - har några fler dött eller verkar det ha varit en engångsföreteelse?
#172 - 1 oktober 2021 19:35
Ok, får höra med gurun helt enkelt! ;) Nja de verkar må bra och jag tror jag har gissat mig till vad den dog av(men det är ju förstås svårt att veta säkert) antingen så har jag helt enkelt lyckats klämma den vid vattenbyte men tycker kanske det borde ha synts på fisken då(och dessutom har jag varit överdrivet försiktig) eller så är det alternativ två. Alternativ två består av att akvariet står lite i drag och nära ett fönster, satt uppe en natt och märkte att temperaturen sjönk mer än jag trodde(ner emot 20 grader från 25) så tänkte om det kanske har blivit för stora temperaturskiftningar- bor ju i hyresrätt och elementen har inte startats än, eller ja de kanske startades idag. Har testat att sänka temperaturen ner till 23 grader så det inte ska bli så stora och snabba ändringar.

Alternativ tre är förstås att den var sjuk/hjärtattack/ätit något olämpligt etc. Kanske aldrig går att veta med säkerhet om inte fler börjar trilla av pinn.
#173 - 1 oktober 2021 20:13
Vad bra att de övriga i gänget mår bra!
#174 - 7 oktober 2021 15:57
Är verkligen avundsjuk på dina green lazer men kan inte riktigt mig själv att köpa för de är så dyra här och man behöver ju ändå ett gäng för att de ska må bra.

Min bror har bilbukar i sitt 740 liters, vet inte så mycket mer egentligen mer än att han aldrig ger levande foder, i princip bara torrfoder. När jag frågat om dom i butik har jag hört att de kan va petiga med maten men för min bror verkar det. Iaf funka.
#175 - 7 oktober 2021 20:53
De är nog bara ganska dyra, mina kostade 300kr st(men fick lite "mängdrabatt") men jag tänker som så att om de lever i tio år eller liknande så blir det ju ingen jättesumma utspridd över hela tiden, kan jag dessutom lyckas få yngel på dem i framtiden så är det nog en av få sorter en privatperson kanske kan få igen lite pengar på! Hoppas de sex som är kvar kommer överleva bara, ett par till hade nog inte skadat men det får bli när jag känner att de här är väletablerade.
#176 - 8 oktober 2021 17:05
Kul med nya bilder! De är verkligen fina. Jag vill också ha sådana någon gång :)
#177 - 8 oktober 2021 17:49
De är fina ja men måste nog ändå säga att jag känner mig betydligt mera fäst vid mina corydoras sterbai, kan bero på att de är fler eller vart akvariet står eller kanske att de är lite större men de känns bara mycket mera personliga och uttrycksfulla.

Får försöka knäppa lite bilder på de någon dag också! Funderar dock på om de ska få flytta tillbaka till L397orna så kanske de gröna få flytta till 180liters karet på sikt vilket skulle fria upp det lilla akvariet för något annat och dessutom ge mera plats i 180liters baljan till typ någon dvärgciklid.
#178 - 9 oktober 2021 06:52
Jag har aldrig haft Corydoras sterbai men tycker att de verkar väldigt robusta och roliga. Det vore jättekul med bilder på dem! Nu har jag, dumt nog, börjat fundera på Discus och just sterbai verkar vara en vanlig ”kompis” i kar med Discus. Tror det är för att de tål högre temperatur än många andra corysar.
#179 - 9 oktober 2021 21:22
Ja det var ju anledningen till att det blev Sterbai även för min del har 27.5 grader i akvariet med L397orna(och tror det kan bli aktuellt att höja ytterligare när de börjar bli lekmogna). Discus funderar jag på mest varje dag, finns nämligen en kille som driver "källarlokal", diskusimport och liknande bara någon kilometer bort, hade jag haft ett avkarium i lämplig storlek hade jag redan slagit till(fanns några extremt fina gula discus bland annat).
#180 - 12 oktober 2021 15:56
Vad lyxigt att ha tillgång till en discusodlare i närheten! Det önskar jag att jag hade! Det kanske är dags för dig att skaffa större akvarium (blink, blink, host, host)!
#181 - 1 november 2021 16:52
Alltid kul med uppdatering! :)[:-106]
#182 - 1 november 2021 16:53
[QUOTE=Munin;n2432880]Haft lite annat att tänka på så akvarium har fått ta baksäte ett tag men nu är jag förhoppningsvis tillbaka på banan och kommer börja uppdatera igen. Lite har såklart hänt, tyvärr dog ännu en av CW009 corysarna för tre-fyra veckor sedan, inte lyckats hitta något problem utan de två som dött har helt enkelt bara legat döda på morgonen(beställde gud vet hur många tester och ändrade lite av varje)- hur som helst så tyckte jag då det var värt att chansa så jag flyttade över dem till mellanakvariet istället för lilla.

Vilket för mig till första uppdateringen just mellanakvariet. För ett par dagar sedan sjönk äntligen ett par av rötterna(den tredje flyter fortfarande konstigt nog) så jag har kunnat ställa i ordning det så jag är något sånär nöjd.

I akvariet går numera 15 citrontetror(ja alla lever fortfarande mirakulöst nog trots flera flyttar, hopp ur akvariet osv), 5 CW009(de tycks trivas mycket bättre i akvariet och jag undrar nog om det inte var någonting i det lilla som inte stämde, typ något i substratet eller liknande) samt Rödingen som numera är över decimetern och börjar få rejält med skägg. Imorgon har jag tänkt fylla på med ett par av någon fisk(eventuellt honungsgurami men blir kanske lite väl många gula/gröna toner så om någon har tips tar jag gärna emot)+ytterligare ett par CW009.

Jag har även satt dit ny belysning(+ doppvärmare), något kinakraffs "hygger" som kom idag- ser ok ut men inte mixtrat med den än. Egentligen ville jag fortsätta med lysrör och lock men det blev av någon anledning kortslutning och började lukta bränt, värmaren dog också och nu är jag på riktigt klar med begagnat(har sagt det förr men det är inte värt det).

I övrigt har akvariet börjat utvecklas till mera av ett växtakvarium, och på sikt kanske det till och med kommer bli lite djungelkänsla, jag har en större sten av samma sort som den på bild som jag ska försöka slå sönder för att få lite flera mellanstora, sedan är det ju en till rotbit som ska sitta bredvid de andra i sinom tid.

Hur som helst ska försöka läsa ikapp alla inlägg här i dagarna och hoppas någon kanske tycker det är kul med en uppdatering! Bilder på mellankaret tagna 1-11-2021.

Hoppas alla har det bra! :)
[/QUOTE]

Alltid kul med uppdatering! :)[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"https:\/\/www.zoopet.com\/forum\/core\/image\/gif;base64,R0lGODlhAQABAPABAP\/\/\/wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw=="}[/IMG2]​[:-106][IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"https:\/\/www.zoopet.com\/forum\/core\/image\/gif;base64,R0lGODlhAQABAPABAP\/\/\/wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw=="}[/IMG2]​
#183 - 10 november 2021 13:03
Spännande! Ser fram emot uppdateringar om den nya hyllan!!
#184 - 10 november 2021 22:00
[QUOTE=Munin;n2433146]Nattliga bestyr(gummiklubban användes tidigare under kvällen så inga grannar skulle bli för sura;)

Tycker att rötterna på vattenormbunken är otroligt coola så i ett av de nya(jaja) karen ska nog den få fritt utrymme- riktigt ogräs och jag har faktiskt klippt av rötterna både en och två gånger sedan jag skaffade den för ett par månader sedan.

180liters karet pensioneras för tillfället men ska flytta om lite här hemma(om inte flytt blir av i januari väntar på besked) och då kommer det startas igen.

Det som kommer stå i hyllan är 2 stycken 75x40x40(120 liters) akvarier, ett 54 liters och sedan funderar jag på ytterligare ett eller två små kar för kampfisk/räkor men kan nog bli (kruk)växter+förvaring istället.

Angående 250L så tuffar det på men det kommer också involveras i det här projektet, bland annat ska L397orna(+ ytterfilter) flyttas till ett av 120liters karen så jag kan göra om och ha lite större simmande fisk i 250L.
[/QUOTE]

Är det Ikeas Bror-hylla? Köpte likadan med. Och hyggers belysning som jag också än så länge är nöjd med. Ser fint ut, ska bli kul att följa!
#185 - 11 november 2021 05:13
Vilka roliga planer du har! Jag gillar också rötterna på vattenormbunke. Perfekt för småfisk och yngel att uppehålla sig vid.
#186 - 16 november 2021 09:31
Härlig Munin det ska bli spännande att se vad som kommer hända i din hylla framöver:)[:-106]
#187 - 16 november 2021 10:40
För att trigga lek på dina sterbai så kan du prova att mata med röda mygglarver!
#188 - 17 november 2021 11:50
Ja det blir spännande, har lite problemlösning att göra innan jag kan sätta igång på riktigt men det får vara något som växer fram över tid(har gjort allt lite för snabbt innan). Idag åkte ett större svampfilter ner i 250l baljan så till att börja med ska jag låta det gå in sig lite, får inte rockaden att gå ihop annars.

I helgen ska jag ut och leta sten och plocka lite löv.

Får testa med röda mygg efter allting är klarflyttat helt enkelt, har inte givit dem det(kör på någon variant av frysmat som en lokal uppfödare slänger ihop). Tack för tipset!
#189 - 20 november 2021 10:17
Kul med en uppdatering och bild på 250-karet! Det ser bra ut! Levandefoder är alltid ett bra tips för att trigga lek :)
#190 - 25 november 2021 19:10
Ser tjusigt ut! Är vattenormbunke typ som Ceratopteris Thalictroides? Försöker hitta roliga växter som är lätta men verkar att man får beställa för att få tag i det man vill.
#191 - 25 november 2021 21:10
Det kunde väl sett bättre ut men tack. Hoppas bara jag kan få även några planterade plantor att trivas.

Ceratopteris stämmer men har för mig det är en "cornuta"!

Hur går det med LHC-kampfisken? (Just hemkommen från att ha kollat på dagens match men det blev förlust)
#192 - 27 november 2021 10:30
Han mår prima! Mycket mindre kinkig med maten jämfört med förra som bara åt Vibrabites smulat. Denna känns som en kampfisk ska va…hungrig
#193 - 30 november 2021 18:43
Snygg vattenormbunke!
#194 - 5 december 2021 22:41
Ja den är helt klart snygg men lyfte faktiskt ur den idag då jag är lite rädd att den ska blockera de andra växterna så här i "nystartsfasen", den får hjälpa vattenkvaliteten i karantän för tillfället.

I övrigt så kan jag väl dra en kort uppdatering. CW009 akvariet(som jag väljer att kalla det ovan) tycks tuffa på bra inledningsvis, rödingen är dock elak emot corydoras numera så kanske flyttar honom(igen) framöver. Ska ju in ett stim colombiatetror där också men de har jag inte orkat försöka fånga upp ifrån 250l än.

Det andra 120liters karet är vattenfyllt och med sand(blev svart JBL sansibar sand i det) och dit ska ju malarna flytta inom inte alltför lång framtid, jag misstänker att en av de dessutom bär på ägg- bilder på gänget utlovas vid flytten. Tror det tar en månad till eller liknande innan det blir av, anledningen till det är att jag tänkte få 120liters karet lite smått inkört innan dess, ska flytta citrontetrorna dit i förväg(de går i karantän för tillfället med ensam apistogramma hona och en liten ancistrus) och låta det hela gå in sig lite.

Jag står även lite i valet och kvalet angående filtrering, funderar lite på ett "matten filter", tänkt göra slag i saken och fasa ut ytterfiltret så det blir antingen enbart två svampfilter(+wavemaker) eller ett matten filter. Någon som har testat det?

#195 - 11 december 2021 11:46
Jag har inte testat den filterlösning du frågar om men det ska bli spännande att se hur det blir. Hur går det för övrigt i dina kar? Vore kul med fler bilder!
#196 - 13 december 2021 14:04
Nja det blir nog inte så utan jag kör helt enkelt på två svampfilter, lyckas inte hitta någon matta i rätt tjocklek med rätt storlek på hålen (ppi, eller pores per inch, har jag lärt mig att det tydligen heter!).

Det är blandad kompott. I 250liters karet tuffar allting på och fiskarna växer och frodas(alla l397or och sterbais lever än så länge, detsamma gäller de lite senare tillkommna colombiatetrorna.) men jag kollar knappt på det akvariet då det står lite avsides till och dessutom är det inte speciellt estetiskt tilltalande. Min plan är att flytta om här hemma så jag har ett hörn avsett för akvarier specifikt, hyllan är början på det projektet. 250liters karet ska bli ett svartvattensakvarie med corydoras sterbai och några mindre ciklider(kanske Nandos eller ampes apistogrammor?), just nu står det bara där och jag byter vatten en gång i veckan(typ)- och matar då såklart. Gullrankan har gått ifrån tre blad till drygt 20 på 4 månader och numera bildas det minst två blad i veckan.

CW009 akvariet har i helgen blivit hem till såväl citrontetrorna som en "apistogrammahona"(Misstänker starkt att det är en bågfensciklid och inte apistogramma men det kanske gör detsamma, den får nog leva ut sina dagar där men lär inte skaffa någon partner, vet ju inte med säkerhet vilken sort den är heller.) Utöver det så köpte jag ännu en cw009 som hade blivit över i affären(eller ja jag fick den väl mer eller mindre gratis då jag gillar att använda pengar där antar jag). Har som vanligt flyttat om lite växter och rötter här men börjar bli nöjd.

Detta har friat upp 54liters karet som nu ska bli en riktig karantän igen när jag skaffar cikliderna men det ska ju också flyttas först.

Slänger väl upp en bildkavalkad av tvivelaktig kvalité.

(Längre än botten av hyllan har jag fortfarande inte kommit även om jag har det andra 120liters karet fyllt med vatten ovanför så används det just nu enbart för att sänka träbitar i, väntar på att en eller två ska sjunka innan jag kan fixa med det.)
#197 - 16 december 2021 14:25
Jag gissar på A agassizi ”Double Red”
#198 - 16 december 2021 16:31
Ja kanske, får försöka ta lite bättre bilder helt enkelt. Blir bara osäker när jag ser formen men jag har ju aldrig haft en apistogramma(tidigare?) så jag är långt ifrån expert. Har du egen erfarenhet?
#199 - 16 december 2021 17:46
Jag har inte jättemycket erfarenhet.
men jag tycker ändå att det ser ut som en outfärgad och lätt stressad apisto.
De röda fenorna tyder på agassizi.
Men jag kan mycket väl ha fel
#200 - 16 december 2021 18:26
Svårt att se, men jag tycker det ser ut som en apa. :)
#201 - 19 december 2021 07:09
Vad roligt med nya bilder! De gröna corysarna ser jättefina ut och vad häftigt att gullrankan vuxit så mycket!
#202 - 19 december 2021 15:15
Tack, ja den har börjat ta sig rejält(två nya blad på gång sedan bilden togs). Ska ju göra om 250liters akvariet till ett svartvattenskar inom nära framtid och då får nog gullrankan+flytormbunke vara ensamma växter där.

#203 - 24 december 2021 11:01
God jul gott folk, blir en större uppdatering här imorgon men idag är det väl ångest med den inte alltför stora släkten som ska avklaras.
#204 - 24 december 2021 12:19
God Jul!
#205 - 26 december 2021 19:14
Vad snyggt det blir!
#206 - 26 december 2021 21:41
[QUOTE=Nando;n2433886]Vad snyggt det blir![/QUOTE]

Tack, börjar själv tro att det nog kan bli en ganska trevlig hörna. Tyvärr får 250liters karet inte plats så som jag tänkt mig så det kommer få flyttas till ett annat hörn i rummet, men det är ju ett separat projekt.
#207 - 27 december 2021 17:22
Håller med Nando, mysig hörna!
#208 - 28 december 2021 15:53
Supermysigt! 120 liters karet ser ”lagom” ut, funderar lite på att byta mitt 60 liters till nåt sånt men är också sugen på ett lågt/grunt kar.
#209 - 28 december 2021 20:55
Tack hörrni! :) Idag har det iaf åkt i vatten i 120liters balja nr2 men när jag mäter tycks bakterierna inte vara igång trots att jag haft filtret i 250liters baljan i drygt en månad. Funderar lite smått på att åka och köpa några mindre stimfiskar att köra in akvariet med för jag vågar nog inte flytta L397orna innan allt verkligen ser bra ut men samtidigt är ju tanken att ha de ensamma i ett akvarium så jag enklare ska kunna försöka få yngel, fast någon liten stimfisk kanske inte direkt stör.

[USER="69365"]Farsot[/USER] själv är jag lite sugen på ett 180x20x20cm som finns på CyberZoo men tyvärr har jag inte vägg nog här hemma, tror jag iaf ;) 120liters karet som är igång är helt klart min favorit av de jag har (250liter, 54 liter, 180liter),eller har haft igång nyligen, så ser fram emot att få igång även det andra.
#210 - 31 december 2021 07:50
Jag tycker inte att ett stim med småfisk stör malarna, snarare tvärtom ibland. :)
#211 - 1 januari 2022 20:37
Är sjukt nyfiken på det där karet med udda mått!
#212 - 1 januari 2022 20:43
[QUOTE=ampe;n2434088]Är sjukt nyfiken på det där karet med udda mått! [/QUOTE]

Samma här det borde komma på tisdag/onsdag, var tvungen att betala pallkostnad tyvärr men det får det vara värt. Lite orolig för att det inte anländer helt men det går väl förhoppningsvis bra! :D

Var tvungen att göra om mitt inlägg för att kunna byta en bild eller två så ditt hamnade ovanför, ser lite lustigt ut nåja!
#213 - 7 januari 2022 10:10
Kul! Väntar med spänning på fler bilder!
#214 - 7 januari 2022 17:55
Shit va cool! Spännande! Vore coolt med en river-setup, det är nåt som jag skulle vilja prova nån gång men ska pausa vidare inköp (akvarium, inte fiskar ;) ) en tid.
#215 - 7 januari 2022 18:38
Jädrar vilket häftigt kar! Kan ju bli en hur spännande inredning som helst!
#216 - 7 januari 2022 20:05
Åhh va nice!!! Jag tänkte bygga ett liknande för några år sen men visste inte riktigt hur jag skulle få till bänk, belysning, täckglas så jag byggde ett lågt kub-akvarium istället. Tänk va coolt att se ett stim simma från sida till sida...[:-92][:-106] Jag hade satt en filtermatta på ena hela gaveln och satt svart film utanpå glaset, hur har du tänkt lösa filter, belysning, täckglas? Ska bli skitkul att se det när det är klart!
#217 - 8 januari 2022 03:18
Tack för alla glada tillrop! Är också väldigt nöjd att jag tog mig samman, haha, och beställde det- hade nog ångrat mig i efterhand annars när det inte finns att köpa längre(no pun intended).

[USER="38226"]åheim[/USER] Ja bygga eget vill jag också testa men det får bli till våren/sommaren när man kan göra sådant utomhus(lämpar sig inte riktigt i en liten 1a), har ju en 180liters balja kvar som man nog kan skära till en kub från. Kanske ber dig om lite tips då! :)

När det kommer till filtrering av karet så har jag egentligen bara tänkt köra på ett svampfilter(som står och mognar i 250liters karet för tillfället) och en wavemaker/cirkulationspump på motsatt sida, men jag får väl fundera lite på om ett mattfilter kanske vore bättre, kanske skulle kunna gömma även värmaren då.

Täckglas har jag tänkt köpa från glasmästare(har lite önskemål om hål här och avsågade hörn här och där så jag kan trycka dit lite gullrankor och enklare matning etc), skickat iväg en förfrågan till några stycken, blir det för dyrt får jag leta andra lösningar(typ någon form av plast och skära till här hemma?).

Inredning har jag nog redan tänkt ut hyffsat men det får bli lite av en överraskning. Det mest akuta problemet är vad jag ska ställa åbäket på min tanke är någon gammal skänk, eventuellt förstärkt, från secondhandbutik. Har varit och kollat ut en som "duger" men idag ska jag åka runt till de andra affärerna i stan och se om det finns någon snyggare, annars blir det målning osv av den jag redan kollat ut.

I karet ska ju mina 13 corydoras sterbai gå och dessutom behöver en av L397orna också vara där då den är deformerad så vill inte ha den med de andra nu när de börjar närma sig könsmogna, tror tyvärr det är en av bara två honor men jag är ju ingen expert. Vet faktiskt inte hur mycket mer fisk jag kan ha i, det blir väl till att mäta värden, rent fysiskt finns det ju massor plats men det är ju trots allt relativt lite vatten- någon som har tankar kring det? Ett stim rödmunstetror är definitivt på tapeten likaså ett par apistogramma. Om allt det får plats, eller om jag kanske till och med kan ha i även något annat, vet jag inte. Blir ju enkelt med vattenbyten iaf, så kanske kan göra två(eller till och med tre) i veckan.

Ska försöka leta upp lite cryptocoryner, de var slut sist jag var på affären, i övrigt blir det nog inte så mycket växter i själva akvariet(det är ju så pass lågt men om någon har tips på lägre, enklare växter så vill jag gärna ha det såklart) men jag planerar att ställa en växtlåda i ungefär samma längd som karet bakom det så jag kan odla lite chilis, sötpotatis osv och samtidigt få lite grönska kring spektaklet. Belysning blir nog växtlampor riktade emot växtlådan, eventuellt ett gäng spottar men ingen "riktig" akvariebelysning.

Det var lite av mina tankar för tillfället kring det hela men egentligen har jag ju faktiskt minst ett projekt som behöver ske före och det är flytten av L397orna till 120liters burk nummer två, jag köpte ju ett par rötter till det som verkar sjunka relativt fort så det kan förhoppningsvis bli av i dagarna så kan jag fokusera på långa karet sedan!

Jag ska inte ljuga det finns en, inte så, liten del av mig som vill göra tvärtom och ha malgänget(fem stycken L397or) i det längre karet och corysarna i andra 120liters baljan men det blir nog svårt att få i de rötter jag skaffat för just malarna och dessutom stökar de till så pass mycket att jag nog föredrar att se långa karet som ett försökt till ett "snyggt akvarium"(kanske borde jag låta någon av er komma hit och inreda det åt mig.. men jag ger mig själv en sista chans) medan 120liters baljan får agera försök till "odlingsburk"(varför säger man egentligen odling när det rör sig om levande djur och inte växter?).

Ha en bra helg, bilder kommer framåt kvällen(ska nämligen även skaffa ny lur idag!).

#218 - 8 januari 2022 03:32
[QUOTE=Farsot;n2434181]Shit va cool! Spännande! Vore coolt med en river-setup, det är nåt som jag skulle vilja prova nån gång men ska pausa vidare inköp (akvarium, inte fiskar ;) ) en tid.[/QUOTE]

Haha kanske bra att behärska sig ibland! Jag har ju för tillfället inte mindre än tre(det långa+180liter+54 liter) tomma akvarier ståendes i hallen så ja, jag borde nog göra detsamma. Har du fått cw009 än? En uppdatering i din egen tråd kanske vore på sin plats alldeles oavsett? :)
#219 - 8 januari 2022 06:08
[QUOTE=Munin;n2434191]Tack för alla glada tillrop! Är också väldigt nöjd att jag tog mig samman, haha, och beställde det- hade nog ångrat mig i efterhand annars när det inte finns att köpa längre(no pun intended).

[USER="38226"]åheim[/USER 120liters baljan får agera försök till "odlingsburk"(varför säger man egentligen odling när det rör sig om levande djur och inte växter?).

[/QUOTE]

Odla ligger väl långt tillbaka i tiden då vi ansåg att fiskar inte hade känsel osv. Jag vägrar använda ordet odla så jag säger uppfödning... och det tycker jag alla andra också borde reflektera över!
#220 - 8 januari 2022 08:46
Ja det var lite av en retorisk fråga, men någonting att fundera över helt klart.

Om jag satsar på mattfilter har du något tips på cirkulationspump? Lite svårt att avgöra vilken storlek/styrka som vore lämplig och du är väl lite av forumets pumpguru.
#221 - 8 januari 2022 09:53
Jo jag förstod att den var retorisk:) "odla" säger typ alla och dem borde sluta med det:confused: om jag ska rekommendera en liten och mycket bra pump så blir det hydor[:-106] den här är tyst och fantastisk: https://www.cyberzoo.se/sv/articles/2.320.18619/hydor-pico-evolution-1000-cirkulationspump
#222 - 8 januari 2022 12:15
Man vet aldrig på internet! ;) Nemen vi är nog inne på samma spår där. Ok ska ha den i åtanke, lockande med att göra hörnfilter.

Bild på skänken/bänken/vad det nu kan tänkas vara som jag kikat lite på för det långa akvariet, den är samma längd som karet och känns ruskigt stabil. Kanske lite väl stabil, den här gången upplevde jag den som en kvävande kloss och är inte alls lika övertygad om att den blir det jag ställer akvariet på, så funderar på alternativen lösningar.

En idé jag har är att köpa en till juwelbänk anpassat för 54 liters kar och sedan lägga en bänkskiva uppe på två sådana men vet inte om det blir lite väl ranglig konstruktion, kanske får jag helt enkelt snickra ihop något själv(finns ju massor bra tutorials på youtube och verktyg lär väl någon i yttre bekantskapskretsen kunna låna ut- saknar väl mest en lämplig plats att göra det på.
#223 - 8 januari 2022 13:28
Det borde inte vara några problem att använda två juwelbänkar och sen en bänkskiva mellan. Även om karet är långt så innehåller det bara 65-70 liter.
#224 - 8 januari 2022 13:55
Man kan spraymåla 4 lekablock och ställa på rad och sen en målad och lackad MDF-skiva på dem. Jag tycker det är snyggt och själv gjort en bänk av detta! https://i32.photobucket.com/albums/d47/sukan1234/IMG_1715.jpg
#225 - 9 januari 2022 02:00
Jo funderade lite på lecablock(det är ju dessutom ett lokalt företag och lite lokalpatriotism är väl alltid häslosamt) men det blir helt enkelt lite lågt med tanke på hur pass lågt akvariet är så behöver det nog komma upp minst 70cm från backen, men det går såklart att stapla dem på något sätt. Jag försökte ju mig på det förra våren men upplevde då att blocken inte var riktigt raka(alternativt att det var svårt att kila de raka på ojämnt golv, kollade om det var möjligt att få tillbaka dessa block och testa men de var nedgrävda i något projekt).

Din bänk ser jättesnygg ut, vad är det för typ av skiva som ligger i botten?

[USER="63585"]Yadina[/USER] Det var ungefär så jag tänkte men samtidigt är ju bänkarna ganska smala och det blir ju en bit emellan dem, men har man en stabil skiva och kanske till och med ankrar fast det hela i väggen så lär det ju fungera.

Aja ska hur som helst lösa detta i början av veckan, täckglas får jag för ett riktigt bra pris hos glasmästare så det är en mindre sak att fundera över.

#226 - 9 januari 2022 14:55
Halloj Munin! :)
Det där långa, smala karet är riktigt häftigt!
En idé skulle kunna vara att göra ett strömt flodkar. Tänk långa, smala trädgrenar varvat med flata stenar och flera runda stenar lite här och var.
En riktigt härlig och intressant fisk som passar fint är Sewellia lineolata och vore det inte för jädra fränt med en stor grupp Atyopsis moluccensis (bamburäka) tillsammans med dessa?
Det hade säkerligen blivit ett grymt kar. Jaja, bara en liten tanke...
Hittade en liten film också.

#227 - 9 januari 2022 23:15
[USER="42487"]Mats Bryzell[/USER]

Tyvärr är akvariet redan bortlovat till mina 13 corydoras sterbai, jag har helt enkelt ingen annanstans att ha dem. Hade nog hellre gjort något i likhet med det du föreslår men det får bli när jag förhoppningsvis hittar nytt boende framåt sommaren(så jag har plats för fler kar och kan göra om det långa).

Det blir nog ganska häftigt som corydoras akvarium också hoppas jag, sedan är väl planen att det blir ett stim tetror som förhoppningsvis kan använda längden lite. Funderar på rödmunstetror då jag har hört att de ska stimma bra men är öppen för förslag. Har du några tankar kring hur mycket fisk jag kan ha i? Kommer nog, efter åheims inrådan, köra på ett mattfilter i ena änden och eventuellt komplementera med ett svampfilter någonstans i mitten, det är ju inte så mycket vatten men finns gott om yta för revir. Man får väl testa vattnet och anpassa efter det misstänker jag, kan nog bli ett extra vattenbyte i veckan också.

Fast egentligen är ju inget biotopakvarium på tapeten så ett alternativ skulle ju kunna vara något i stil med det du länkar fast med corydoras(och grönlingar).

Alltid kul när du(och andra för den delen) kikar in i min enkla tråd :)
#228 - 10 januari 2022 15:42
Alltid svårt att ange antal, eller hur mycket fisk, men ett (lagom) stim Rödmunstetror och ett gäng corys fungerar nog fint.
Kör på åheims tips om svampfilter, dessa är väldigt bra.
Skall bli kul och intressant att se karet komma igång!
:)
#229 - 16 januari 2022 20:07
[QUOTE=Munin;n2434400]Bänken dök upp trots allt så det blir en del gjort i helgen! Tyvärr visade det sig att bordsbenet är för kort men tror jag löser det genom att helt enkelt lägga en liten vit träplatta under. Behöver olja skivan också innan allt är på plats.

Lämnat plats i bakkant för en växtlåda, belysning är beställt och beräknas komma på onsdag, tänker inte dela med mig vad det blir riktigt än men det visar sig då! Förhoppningsvis är det även på onsdag jag drar igång akvariet på riktigt. Annat att fixa? En filterhörna och ta ur sand ifrån 250l till långa, liggunderlag eller liknande under karet. Imorgon ska jag städa ur 250l, flytta malarna och inreda deras kar samt förpassa corysarna(+1 L397) till en plastback i några dagar.

Kommer lite bilder på inredningsförsök i dagarna. Om någon kommer på tanken att fråga så har jag redan insett att jag nog bör byta håll på en av dörrarna på juwelbänkarna! ;)

Hoppas ni har en trevlig helg! :)[/QUOTE]

Ja me se där jag du har ju fått upp det på en bänk[:-106] Om jag får tycka till så skulle jag skippa bordsbenet, det behövs absolut inte med det "lilla" karet och den grova skivan...
Man kan sätta färdigmålad vit list runt skivan som döljer skåpskivan under bänken och gör allt enhetligt i färg! Jättehäftigt akvarium och det ska bli kul att se det i drift längre fram:)[:-159]
#230 - 17 januari 2022 07:09
[QUOTE=åheim;n2434466]

Ja me se där jag du har ju fått upp det på en bänk[:-106] Om jag får tycka till så skulle jag skippa bordsbenet, det behövs absolut inte med det "lilla" karet och den grova skivan...
Man kan sätta färdigmålad vit list runt skivan som döljer skåpskivan under bänken och gör allt enhetligt i färg! Jättehäftigt akvarium och det ska bli kul att se det i drift längre fram:)[:-159][/QUOTE]

Tack för input! Ja alltså jag är ju också relativt övertygad om att det skulle vara kolugnt även utan ben(men man kan ju aldrig vara säker nog men ju mer jag tänker på det desto onödigare känns benet, men det fanns ju där "gratis"), tror det kan se ganska ok ut då det är samma material som handtagen på skåpen men ska ge det en längre fundering idag(jag har redan fäst benets fäste i skivan så kan ju alltid sätta dit det senare om jag ångrar mig.). En list är definitivt en smart idé.
#231 - 24 januari 2022 15:40
"åheim jag frammanar dig o store väktare av svampfilter och kännare av filtreringssystem för att godkänna eller såga min filterhörna innan det är för sent ;)"

Haha nu var du rolig Munin:D
Ok det "jag" skulle gjort var nog att böja runt filtermattan så den blir som ett U så att pumpen inte syns;)
#232 - 24 januari 2022 15:46
Tänkte sätta typ solfilm eller något på framsidan av rutan(+ placera en husväxt på någoting framför! Eller menar du i den sida som är riktat längs med avkariet?

Tar tacksamt emot alla tips, tänkte mest om det ser ok ut och om min tanke att bara lägga lite makaroner i påsar uppepå den grövre mattan kan fungera. Det lär väl visa sig om inte annat :)
#233 - 24 januari 2022 19:05
Det där ser väl kanon ut[:-106] Jag vet inte vad du menar med "sida riktad mot akvariet"?
Det jag medade var att man kunde sätta filtermattan så här ( istället för I
#234 - 24 januari 2022 20:36
Jaha då förstår jag, pumpen är egentligen ganska dold(den är förlängd med slang) det är bara det att jag satt en kulled på den för jag vill testa att rikta flödet på ett visst sätt, annars så slutar slangen i längd med filtermattan. Tänkte om du menade att jag skulle placera allt i ett hörn.

I övrigt funderar jag lite kring bakgrund, antagligen blir det väl svart som vanligt men är lite sugen på att pröva "frostad film" istället men vet inte om det skulle se löjligt ut på så smalt kar, ska ju försöka göra det svartvattensaktigt på sikt så vet inte hur det spelar in heller. Bakgrund går väl förvisso att byta om man ångrar sig så kanske lika bra att pröva?

Om någon har tankar kring hur jag bör lägga stenar eller de grenar som redan är i tar jag tacksamt emot tips, tänkte nog försöka få allting på plats nu(och eventuellt limma ihop vissa bitar så de sitter stadigt och sjunker) för att fylla akvariet imorgon. Belysningen blir bara ledlampor från ICA tror jag i e27 socklar, ska fungera bra för växter ovan vatten åtminstone. Är lite orolig att det kommer bli algfest om jag kör med akvariebelysning på så grunt akvarium?
#235 - 25 januari 2022 10:59
När vi inreder så är vi många som har en tendens att tänka 2 dimensionellt och rada upp saker. Nu har du ju inte så djupt akvarium med så mycket spelrum på djupet men mitt tips är att inte vara rädd för att sätta en del större sten, rot eller växt mot framrutan och nån mindre bakom för det skapar en känsla av djup. för när nåt mindre står bakom nåt större så vill vår hjärna tolka det som den är en bra bit längre bort. Testa allt möjligt även sånt som känns fel i huvudet:d Sen titta och begrunda och lita på dina ögon[:-106]

Det är ju lite marigare att få till belysning till ett så långt kar men jag skulle antagligen snickra ihop nåt sånt här
Och antigen tejpa på en led-stripe (6000k) eller sruva fast ett par aquael leddy slim under. Då får jag först limma fast en glaslist vid varje gavel så den kan stå på. Har märkt att det är skönt att få upp belysningen en bite upp så man kan fixa med karet utan att behöva flytta belysningen.

Men nu ska du ju testa med led lampor så ser vi hur det går, kan bli väldigt gult dock om lamporna är på 2700-3000k.
#236 - 25 januari 2022 13:41
Ja alltså lavastenarna blir nog för klumpiga i karet, har tagit en annan typ av sten jag hade hemma och fått till något som ser hyffsat ut nu, tror jag. Däremot flyter såklart en träbit som jag haft i blöt i över en månad så den får åka i senare

Blir ju väldigt svårt att få något vidare i djup i karet men det är väntat, tror däremot det faktum att jag tänkt försöka mig på svartvatten kommer hjälpa något i det avseendet. i början kommer tyvärr ett svampfilter behöva stå i akvariet och förstöra intrycket något men det ska bort efter någon månad eller liknande när jag är övertygad om att bakteriekolonin tagit filterhörnan i besittning.

Mitt första test för belysning blir, som sagt, att bara köra med 2 led glödlampor ifrån ICA i nattlampsskärmar, ska skruva upp det ikväll men om det blir för mesigt så har jag faktiskt 2 stycken aquel leddy liggandes så kanske ger dem ett försök annars! :) ICA-lamporna är på 800~ lumen, 2700k, varmvit så det kanske blir gult men vi får se- jag råkar vara en av de underliga människor som föredrar varmvitt framför kalltvitt!

Funderar fortfarande på bakgrund, frostad eller svart film? Ska nog förbi jula/biltema påvägen hem så det också kan ordnas idag.
#237 - 26 januari 2022 23:51
[QUOTE=Munin;n2434687]Lite små justeringar kvar träbiten till vänster ska flyttas emot mitten i bakkant när en annan bit sjunker, eventuellt några mera anubias eller liknande som ska i också, sedan bakgrund och växter i lådorna bakom såklart. Vet inte riktigt om jag är nöjd med ljuset men det får fungera för nu.

Igår på kvällen släppte jag i sterbaigänget+l397a och precis nyss så var första matningen, alla verkar ganska glada utom malen som ligger under en träbit(och såklart har tvingat mig att flytta om en bit eller två eftersom jag inte vill ha vippande stenar i akvariet.

Hur som helst med bakgrund+lite mindre justeringar och eventuellt en växt eller två till så tror jag det kan bli riktigt fint. sedan saknas ju löv som sagt men vill inte mixtra för mycket med vattnet så här i början, har dock haft i lite alkottar redan nu.

[/QUOTE]

Gillar formen på akvariet. Det där kommer bli fint när du får upp växterna bakom. Just nu ser det lite tomt ut. Iom att det är så lågt blir det ju mycket vägg bakom.
#238 - 27 januari 2022 10:05
Nu kommer jag med mina synpunkter igen:D Men man kan bygga i hop rötterna så det ser ut som en lång eller stor rot istället för utspridda smårötter blir mer enhetligt och inte så rörigt:)
#239 - 27 januari 2022 11:49
@åheim

Ja det var tanken men en bit sjunker inte och en bit behöver hållas ned med sten samtidigt som malen gräver men på sikt har jag en plan för hur bitarna ska ligga när de blir vattenmättade. Tills dess får det nog vara lite rörigt men möjligt att jag försöker göra någonting åt det vid nästa vattenbyte. Biten till vänster ska ju flyttas in bakom de andra också den är bara där tillfälligt för att hålla ihop catappagrottan tills den också kan flyttas.

Men helt klart är att det inte är exakt som jag tänkt mig just nu men med lite justeringar så!

Är tacksam för alla tips såklart!

[USER="69641"]Braxfan[/USER] Ja växter behövs nog bakom och bakgrund likaså.
#240 - 28 januari 2022 22:18
[QUOTE=Munin;n2434715]
Behöver verkligen få dit en bakgrund också(har köpt solfilm på biltema men funderar mest på hur jag ska sätta fast den, tejp är nog vad det slutar med :)
[/QUOTE]

Det går inte att spraya på med vatten och stryka på filmen?

#241 - 29 januari 2022 07:23
Hos dig händer det mycket spännande Munin! Tycker ditt nya kar är jättehäftigt och inredningen ser ut att kunna sätta sig fint! Kul att du ska köra svartvatten också.
#242 - 30 januari 2022 00:15
[USER="69641"]Braxfan[/USER] Jag försökte men det blev knöggel ;) Hur som helst har jag insett att biltemafilmen är alldeles för transparent så jag har beställt bakgrundsaffisch så det får vänta. Hoppas du har en trevlig helg.

[USER="66434"]Nando[/USER] Ja det kanske man kan tycka, tack jag hoppas det. Lite svårt att se hur det blir med bakgrund, någon väx till, löv osv men det känns okej än så länge och Stebais verkar trivas. Svartvatten blir det, tänkte först testa med bara ek+boklöv+alkottar men om inte det räcker så är det väl jag som får dra i Roiboos. Kul med snäckorna som lärt sig jaga sniglar, ja jag svarar här men väntar (lite otåligt) på bilder i vanlig ordning.

I övrigt? Blir några dagar att bara låta karet vila, ska eventuellt i en monstera imorgon men behöver klura lite på hur jag vill fästa den.

Det betyder inte att inget händer med akvarium för jag ska (om)inreda det 120l som står på bänken bredvid och flytta cw009orna dit så det blir en "corydorasvägg". Vad som händer med malarna är jag osäker på men de ska vara kvar på ett eller annat sätt, tror jag ska försöka mig på att dra upp 180liters karet från källaren och fixa en rejäl filterhörna i det. Ytterfiltret+250l kar är nu sålt så det är ett avslutat kapitel att leda vatten ur akvarium, åtminstone så länge jag bor här!
#243 - 31 januari 2022 13:36
Hej Munin!
Bryter in i tråden med lite off topic, hoppas att det är okej?
Visst är det härligt med Corydoras!? Jag skaffade 8 st Corydoras venezuelanus i förrgår. Verkligen vackra, tycker jag. De passar också bra i mitt akvarium som är lite kallare 21-22 grader.
Upptäckte precis något som jag misstänker har varit Corydoras ägg...? Du som kan det här med Corydoras kanske kan avgöra det.
Attachment
#244 - 31 januari 2022 18:12
[QUOTE=Yadina;n2434820]Hej Munin!
Bryter in i tråden med lite off topic, hoppas att det är okej?
Visst är det härligt med Corydoras!? Jag skaffade 8 st Corydoras venezuelanus i förrgår. Verkligen vackra, tycker jag. De passar också bra i mitt akvarium som är lite kallare 21-22 grader.
Upptäckte precis något som jag misstänker har varit Corydoras ägg...? Du som kan det här med Corydoras kanske kan avgöra det.
Attachment[/QUOTE]

Absolut inga problem! Tråden är bara roligare såfort någon skriver. Däremot kan jag, egentligen, inte säga så mycket om det hela då mina corys aldrig lagt ägg vad jag vet, jag misstänker att de helt enkelt är för små(även om Sterbais nog börjar närma sig storleken där de skulle kunna) men det ser ju onekligen ut så. Snygga fiskar om du råkar få massor yngel någon gång så är jag spekulant :)

Har ni också haft det stormigt senaste tiden för det ska ju kunna göra att corydoras leker har jag hört. Kanske läge att skaffa en breederbox och fiska upp äggen nästa gång? Kul hur som helst.
#245 - 31 januari 2022 20:30
Ja vi blev också drabbade av stormen. Nu när du nämner det så har jag läst att rejäla lågtryck ska kunna bidra till lek hos Corydoras. Smart!
Jag har en ”egg tumbler”, så nästa gång ska jag försöka hinna samla upp äggen.
#246 - 31 januari 2022 21:58
Läckert med så lågt och långt kar!

Har du nån separat belysning till landväxterna? Eller du kanske har rampen en bit upp så det räcker?
#247 - 31 januari 2022 22:12
[QUOTE=Munin;n2434840]Idag har jag lyckats få dit monsteran, hoppas på att den ska kunna växa som den sitter det lär väl visa sig. Förhoppningsvis dyker bakgrund upp imorgon och sedan är det bara en gren+lite löv till som ska i så ska jag låta karet vara ett tag framöver, undantaget är väl växlådan bakom som ska fyllas ut. Är ju egentligen inte helt on topic men om någon har tips på husväxter som blir lagom stora och kan passa tar jag gärna emot det, har väl någon Calathea och en fredskalla där för tillfället men något lite ovanligare kanske vore kul.

Vet inte om jag är riktigt nöjd med icalampornas ljus så funderar på att testa ett par kallvita istället, när jag ska göra vattnet mörkare så kanske det blir lite väl gult?

I övrigt var min elräkning som dök upp idag så pass hög att jag starkt funderar på att dra ned till bara 2 akvarium framöver men problemet är väl att jag har mera fisk än som får plats i det, blir en längre funderare helt enkelt. Lite får ju en hobby kosta men i kombination med pengar som läggs på mat, fisk, inredning, akvarium och gud vet vad så börjar det bli smått ohållbart för min del. I-landsproblem förvisso men ändock ett problem.

[/QUOTE]

Det blev jättefint med monsteran som kommer upp genom täckglaset[:-106] Visst kostar det mycket med ett akvarium i uppstartsfasen med alla inköp men efter det så är det en väldigt billig hobby om man nöjer sig och håller sig till att mata och byta vatten! Mitt 150L har en ramp på 23w, luftpump 3,5w och mat kanske kostar 30kr i månaden så då blir det en väldigt billig hobby:) Man ska aldrig behöva avstå att ha akvarier pga ekonomiska orsaker!
#248 - 31 januari 2022 22:15
[QUOTE=Jenny_E;n2434845]Läckert med så lågt och långt kar!

Har du nån separat belysning till landväxterna? Eller du kanske har rampen en bit upp så det räcker?[/QUOTE]

Tack, det är nog tvärtom. Jag har bara två glödlampor(satta i vanliga nattlampsskärmar, lamporna köpta på ICA) just nu dessa ska vara bra för växter sägs det men jag tänkte byta ut dem till "airam superlux led" glödlampor inom nära framtid, i själva akvariet har jag ju knappt växter(bara två anubias och någon gräsliknande sak på prov), räknar inte med att de ska klara sig i akvariet men vore kul om anubias gjorde det åtminstone.

Landväxterna(och de två med rötterna i akvariet) lär trivas med andra ord men några växter i själva karet vet jag inte om det kommer finnas på sikt, dessutom med tanke på hur lågt det är vill jag inte ta massor yta med flera centimeter sand/substrat.
#249 - 31 januari 2022 22:16
[QUOTE=åheim;n2434847]

Det blev jättefint med monsteran som kommer upp genom täckglaset[:-106] Visst kostar det mycket med ett akvarium i uppstartsfasen med alla inköp men efter det så är det en väldigt billig hobby om man nöjer sig och håller sig till att mata och byta vatten! Mitt 150L har en ramp på 23w, luftpump 3,5w och mat kanske kostar 30kr i månaden så då blir det en väldigt billig hobby:) Man ska aldrig behöva avstå att ha akvarier pga ekonomiska orsaker![/QUOTE]

Ja det blir nog bra åtminstone på sikt när den förhoppningsvis börjar växa :) Haha ja om man håller sig ja, det är svårt för mig tydligen(brukar annars vara ganska sparsam, eller ja inte göra av med så mycket pengar men just när det kommer till akvarium tycks det gå fort att spendera). Men elräkningen kan ju knappast bero på det egentligen jag tror det är alla värmare som gör det väldigt dyrt. Visst har gemene mans elräkning också gått upp senaste tiden men min har verkligen eskalerat.
#250 - 31 januari 2022 22:20
Hade du inte ett par aquael leddy som låg och skräpade? dem är väl perfekt att lägga på täckglaset och ha "glödlamporna" för krukväxterna!
#251 - 31 januari 2022 22:21
Hur varmt har du i akvariet? Ser mycket kondens...
#252 - 31 januari 2022 22:25
26~ grader, det är egentligen inte kondens mestadels utan det svampfilter som står i(tillfälligt tills jag tror filthörnan är inkörd) är så pass högt att bubblorna hamnar rakt mot glaset, kanske borde kapa röret något? Ja det finns två leddy liggandes ska eventuellt testa med dem(en används just nu karantänakvarium där jag fått sjuka gröna neontetror från affären -_- så väntar väl på att det ska bli ledigt först). Tycker egentligen det fungerar och ser ganska bra ut med lamporna som det är däremot, mina bilder gör sällan något rättvisa, det blir lite dunkelt och fiskarna tycks trivas bra. Men skadar ju inte att testa lite olika :)
#253 - 31 januari 2022 22:40
Ja fiskar uppskattar gärna lite dunkel belysning och ger de ro så det hänger på växterna om man vill ha det. Om du verkligen vill spara varje öre så kan du ju prova att ta bort doppvärmaren eller dra ner den 2-3 grader.
#254 - 31 januari 2022 22:47
Överlever nog utan växter i akvariet, blir ju massor runtomkring förhoppningsvis(och en gullranka+en monstera med rötterna i så det borde räcka). Mja L397 malen som är i blir nog inte så glad då men ska testa i det andra karet när jag gör om det, till cw009 som ju gillar kallar vatten ändå. Vad har du för temp i dina kar?
#255 - 31 januari 2022 23:22
Jag har lägger mig runt 23-24 grader men det förutsätter att man inte har fisk som verkligen vill ha det varmt... Jag hade glömt sätta i doppvärmaren för ett par veckor sen och tempen kröp ner till 19 grader och DET gillade inte mina platy kan jag säga, dem stod blickstilla och led stackarna! Jag värmde direkt vatten i vattenkokaren och sippade i så tempen gick upp ett par grader och då vaknade dem till mina små älsklingar[:-64]
#256 - 31 januari 2022 23:24
Har man täckglas så blir det ju inte så mycket spillvärme och borde inte kosta mycket att hålla lite högre remperatur men jag kör ju ett öppet kar och där försvinner mycket värme och kondensvatten:confused:
#257 - 1 februari 2022 00:05
Mja jag får klura på det, nu sitter ju värmaren på motsatt sida från cirkulationspumpen antar att det inte är optimalt men helt ärligt så var ju det är karet inte ens startat när den elräkningen som nästan fick hjärtat att stanna är aktuell haha, ska fixa lite i allmänhet men problemet är ju att jag inte vill göra mig av med några av fiskarna. Blir väl till att låsa elavtal när det är rimligt igen

Har kört öppet på 250l så hoppas på att det var en del av kostnaden då. Det är ju ur drift och sålt nu.

Ja det låter lite väl kallt, mina corys kanske kan klara 18-19 grader bra för det är vad det blir här utan värmare om nätterna så här års så jag vet inte. Kanske kan ha värmaren på en timer mellan typ 22-06 eller något om inte annat? Men lär ju bli massa hoppande med temperaturen under dagen då men det kanske inte gör så mycket? Tur att vattenkokaren fanns tillgänglig :)

Nåja dags att avsluta dagen, är väl tillbaka här imorgon igen ska förhoppningsvis inreda kar till cw009 då. Hade så länge.
#258 - 2 februari 2022 21:07
Wow vilket ballt kar 180x20x20. Vilka roliga mått. Kul att få följa det :) tror dina corys kommer älska det där
#259 - 2 februari 2022 21:36
[USER="68441"]Superpescado[/USER] Ja, väldigt nöjd med köpet faktiskt(de andra karen däremot just nu känns som de bara står där så behöver fixa till dem också) och corysarna verkar redan känna sig ganska hemma. Imorgon ska jag få dit bakgrund, någon behöver komma hit och hjälpa till att hålla för det blir så långsmalt, vill gärna inte förstöra den och behöva beställa igen. Vem vet denne någon kanske även har en bra kamera jag kan låna så det blir lite bättre bilder för en gångs skull!
#260 - 2 februari 2022 23:18
[QUOTE=Munin;n2434943][USER="68441"]Superpescado[/USER] Ja, väldigt nöjd med köpet faktiskt(de andra karen däremot just nu känns som de bara står där så behöver fixa till dem också) och corysarna verkar redan känna sig ganska hemma. Imorgon ska jag få dit bakgrund, någon behöver komma hit och hjälpa till att hålla för det blir så långsmalt, vill gärna inte förstöra den och behöva beställa igen. Vem vet denne någon kanske även har en bra kamera jag kan låna så det blir lite bättre bilder för en gångs skull![/QUOTE]

Va spännande med en bakgrund. Jag tar för givet att det blir en smal med tanke på djupet. Ska bli kul att få se bilder :)
#261 - 13 februari 2022 18:53
Hej Munin! Hoppas du mår bättre nu och snart orkar uppdatera i tråden. Det är alltid spännande att se vad som händer hos dig!
#262 - 10 april 2022 08:29
Kul med udateringar Munin:) Du hade väl aquael belysning lååg om jag minns rätt, varför inte lägga dem på täckglasen så det lyser upp lite i akvariet? Tror att det blir bäst att ha separat belysning för växter och akvariet...
#263 - 12 april 2022 05:06
Härligt att du uppdaterar!
#264 - 15 april 2022 05:06
Superläckert Munin[:-111][:-106] och det där aquaelkaret var ju verkligen top notch:) TREVLIG PÅSK[:-44][:-44][:-44]
#265 - 15 april 2022 07:25
Ser kanonfint ut. Topp! :)[:-106]
#266 - 22 april 2022 21:12
Tackar!

[USER="38226"]åheim[/USER] Jo, med både det långa och Aquel karet har jag satt mig i en bra sits när det kommer till akvarium framöver men nu är jag lite i valet och kvalet igen, ska jag ha malarna i Aquel karet och samtidigt försöka mig på att få det snyggt(annat vore kanske slöseri med ett öppet akvarium av den kalibern) så skulle det krävas kraftig filtrering och ytterfilter kommer inte in i lägenheten igen. Så då återstår att, likt i det långa, gör någon form av filterhörna vilket jag klurar en del på. Du kanske har någon input?

[USER="42487"]Mats Bryzell[/USER] Inte helt missnöjd, någon gång i framtiden kanske jag får till det lika bra som i ditt kar! :) Jag har ju exempelvis ett försök med det nya karet nu.

Alternativet är att helt enkelt slänga i malarna själva i det långa, starta upp 54liters karet igen för en sorts corydoras och sedan göra något snyggare(och relativt malfritt, förutom en ancistrus) av det nya karet. Just nu är malarna kvar i en back på golvet.

I övrigt har jag nog haft mitt roliga när det gäller inköp för ett bra tag framöver med två akvarium köpa från butik på bara en handfull månader. Nu gäller det att göra något bra av det jag faktiskt har.

Vårvädret som varit har gjort att annat känts intressantare senaste tiden men det ska visst regna på Söndag så räkna med bilder då! ;)

(Ni som, eventuellt, läser får gärna uppdatera egna trådar med lite inspirerande bilder innan dess)
#267 - 23 april 2022 13:10
[QUOTE=Munin;n2435934]Tackar!

[USER="38226"]åheim[/USER] Jo, med både det långa och Aquel karet har jag satt mig i en bra sits när det kommer till akvarium framöver men nu är jag lite i valet och kvalet igen, ska jag ha malarna i Aquel karet och samtidigt försöka mig på att få det snyggt(annat vore kanske slöseri med ett öppet akvarium av den kalibern) så skulle det krävas kraftig filtrering och ytterfilter kommer inte in i lägenheten igen. Så då återstår att, likt i det långa, gör någon form av filterhörna vilket jag klurar en del på. Du kanske har någon input?
[/QUOTE] En filterhörna med svart matta mot en svart bakrund är ju en diskret lösning. Om jag inreder med nåt som kan skymma en filtermatta på ett pumphuvud så är det min favoritlösning för det är lätt att underhålla, osynligt och man gör ingen åverkan på karet.

#268 - 23 april 2022 13:11
Jag blir glad av dina uppdateringar och vet att jag borde skriva något/lägga in bilder i min tråd också. Har dock fullt upp med andra saker sedan en tid tillbaka så det händer absolut noll nytt i mina kar. Allt bara tuffar på.
#269 - 24 april 2022 21:35
Fått massor gjort men bilderna får vänta tills imorgon, lämnar släckt hos fiskarna som är lite smått stressade. Kan väl avslöja att Aquel karet är igång, malarna har fått flytta till långa(eller ja fem av dem), blivit en filterhörna till i det akvariet, misstänker att det kommer behövas.

[USER="66434"]Nando[/USER] Jag förstår, det är ju inget fel i det. Tycker däremot det är lite tråkigt att i princip varenda tråd här avstannat, får väl se om några kommer tillbaka. c'est la vie antar jag.
#270 - 25 april 2022 13:59
Låter spännande! Ska bli kul att se bilder!

Det brukar bli nedgångar i folks trådar med (o)jämna mellanrum. När man själv är inne i en aktiv period tycker jag det brukar kännas väldigt tråkigt när aktiviteten på forumet går ned. Sedan går det en tid och någon/några trådar kickar igång igen. Det är väl, som du skriver, livet.
#271 - 26 april 2022 15:34
Snyggt!
#272 - 4 maj 2022 14:36
Tråkig dag idag. Skaffade i helgen en extra L397a(från samma ställe som de tidigare) då jag fick den till ett billigt pris, mycket mindre än de andra men ett syskon om jag förstått det rätt. Hur som helst så har den inte kommit ut och ätit senaste två dagarna trots god aptit innan så blev orolig och bestämde mig för att leta rätt på den. Hittade den död, fastkilad i en liten skreva av en av träbitarna. Förstår verkligen inte hur det gått till, skulle det eventuellt kunna vara så att den har blivit inpressad av de större malarna?

Hur som helst så fick jag också riva ut hela akvariet för att få hitta den, ingen större lust att sätta tillbaka allt igen men det är väl bara att ta nya tag.

(Kanske ingen rolig uppdatering men behövde skriva av mig lite)
#273 - 4 maj 2022 16:53
Usch vad tråkigt. Förstår att det känns tungt.
#274 - 14 juli 2022 19:55
Glad sommar på er! Varit väldigt mycket i livet så hobbyn har hamnat vid sidan för tillfället men nu har jag börjat ta tag i det igen. Att det har hamnat vid sidan betyder definitivt inte att ingenting hänt, snarare tvärtom.

Jag skaffade en, röd, långfenad hona till den röda ancistrusen och de fick yngel ganska direkt, har en liten kull på 12st som blev till runt 1 maj, 5 st har efter mamma blivit långfenade och de andra tycks brås mer på sin far så de är kortfenade men fortfarande röda. Tyvärr dog ancistrushanen direkt efter, funderar på om allt fläktande och liknande gjorde honom utmattad eller om det var för jag flyttade honom två gånger i tät följd(för att rädda yngel från tetror), hur som helt tråkigt då han var min favoritfisk men han lever väl vidare genom avkomma.

Som sagt stått ganska stilla i övrigt men när jag skulle i och rensa bland corydoras metae så såg jag åtminstone 5 yngel, men det kan mycket väl finnas fler då de är väldigt små och mycket mulm/löv osv i akvariet, så de bor nu tillsammans med ancistrusyngel i ett 54liters.

Slutligen så ligger även L397 på ägg, hanen har legat och fläktat sedan vattenbyte för tio dagar sedan, gör mig utmattad att bara kolla på honom. Vet dock inte om jag kommer försöka rädda yngel(och överleva i akvariet tror jag inte de gör) då det vankas flytt inom kort, i samband med flytt får jag mera plats så det kommer att bli ett mer eller mindre dedikerat "hobbyrum"(där akvarium får samsas med husväxter och datahörna) så det blir en ny resa.

Ska i dagarna göra inventering av de akvarium jag har nu och lägga upp bilder här(kan börja med det långa som numera är ett tigerbarbsakvarium), innan dess ska jag läsa ikapp lite! Hoppas alla har en bra sommar :)
#275 - 15 juli 2022 09:33
Vad roligt med en uppdatering! Skoj med yngel också även om det var tråkigt att hanen dog.
#276 - 17 juli 2022 01:47
Ja tråkigt men livet går vidare. Sömnlös natt här, inte över malen men väl av katt som håller på att gå under av vad veterinär tror är "kattcovid". För att komma på lite bättre humör och se det fina så tände jag lite i yngelakvariet och kollade runt, de röda små malarna växer så det knakar och jag kunde dessutom räkna in minst 5st yngel från corydoras metae.

Corydorasyngel var totalt oväntade, upptäckte de helt enkelt när jag skulle flytta gruppen för att ha akvariet till malyngel så nu får de samsas där eftersom corysarna är alldeles för små för att få tag i, blir väl lite problematiskt med kost men får se hur det går. Om några corydoras klarar sig så planerar jag att behålla dem då jag bara har 7st vuxna och de verkar svåra/dyra att få tag på fler av men gruppen skulle nog må bra av att vara åtminstone 10-15stycken(tycker mina sterbai verkar betydligt gladare och de är fortfarande, som alltid, 13). Ancistrusarna kommer jag behöva hitta nya hem till så om någon vill ha en röd en vet ni vart de finns! ;)

Som sagt så sitter även L397 på ägg, eller ja yngel lär det vara vid det här laget då han inte har lämnat grottan sedan den 4e, har tänkt att försöka flytta de till yngelkasse/box idag men vet inte om jag kommer att komma till skott och funderar lite på att försöka låta hanen klara det på egen hand, han verkar väldigt dedikerad.

Försökte knäppa några bilder men mobilkamera har fortfarande inte uppgraderats så här ett och ett halvt år senare, har helt enkelt prioriterat annat. Det vita som syns framme vid rutan på kort är ett corydorasyngel som susar förbi.
#277 - 15 augusti 2022 19:04
Vad roligt med yngel!
#278 - 7 september 2022 06:56
Går ju att hålla ner förbrukningen rejält om man kör luftpump och svag ledbelysning. Jag har kört mitt 170L med 19,5 watts förbrukning, belysning 16w luftpump 3,5w och utan doppvärmare.
#279 - 7 september 2022 09:09
Jo kanske är det värmarna som drar mest? Men o andra sidan blir det väldigt begränsat vilken fisk man kan hålla utan, åtminstone i min lägenhet eftersom den är relativt dåligt isolerad och hyresvärden bara värmer upp till absolut minimumnivå(och ibland om nätterna inte ens det). Har ju inte bott här på vintern(av förklarliga skäl eftersom jag just flyttat in) men misstänker att det kan bli nedåt 15 grader i akvarium om nätterna utan värmare.

(Sedan misstänker jag även att elpriserna kan komma att skena betydligt(mera) så lika bra att ställa in sig på det värsta, sedan om det stabiliserar sig på sikt så har jag ju de kar som jag inte har igång nu att starta upp)

Känns bara som en orimlig lyx, åtminstone för mig, att ha massor akvarium igång under såpass osäkra tider- hade ju egentligen tänkt att rummet skulle vara mer eller mindre ett fiskrum med kanske 10-15 akvarium men blir inte så just nu iaf.
#280 - 9 september 2022 19:57
OM... dina akvarier kryper ner mot 15grader nattetid då måste du kontakta hyresvärden och höjs det inte så kontaktar du hyregästföreningen och är du inte medlem så bli det... Man ska inte acceptera sånt!
#281 - 10 september 2022 13:56
"En akvarists bekännelser", det blev inte mycket sömn natten till idag. Förhoppningsvis får jag allt på plats idag då chaffis finns.
#282 - 10 september 2022 21:23
Varit en lång dag men rummet är halvt tillbaka till normalt, inga fiskar kvar i backar iaf kommer bilder imorgon på karen som satts upp. I mitt största kar har jag försökt mig på lite "hardscape" med en ny, kanske lite väl, stor rot jag skaffade idag. Kan nog bli lite coolt iaf men kanske borde köpt en storlek mindre ;)
#283 - 11 september 2022 12:53
Spännande! Ska bli kul att se fler bilder sedan!
#284 - 12 september 2022 08:17
Oj, rejäl rot. Talawa wood ser det ut som. Kan ju kapa roten en del för att få den att passa bättre i karet, alt. dela upp den i flera delar..
#285 - 12 september 2022 14:40
[QUOTE=Sleaper;n2437171]Oj, rejäl rot. Talawa wood ser det ut som. Kan ju kapa roten en del för att få den att passa bättre i karet, alt. dela upp den i flera delar..[/QUOTE]

Ja den är ganska rejäl och mycket riktigt "Talawa". Jag har tagit bort en liten (längst fram vid glaset) men i övrigt tänker jag behålla den, har någon idé om att fästa en fredskalla+eventuellt gullranka på den och sedan ha en spaljé bakom akvariet, tror den kan bli bra.

Akvariet är vattenfyllt(och dessutom fyllt med corydoras eftersom jag inte kunde ha de i backar längre) men alldeles för dimmigt för att ta några bilder för tillfället då jag använde ny sand.

Förhoppningsvis har det lättat upp imorgon så jag kan ha något att visa då! ;)

[USER="66434"]Nando[/USER] Jag ska försöka mitt bästa :) Kul att du är med eller hur det man säger?
#286 - 12 september 2022 14:41
[QUOTE=Sleaper;n2437171]Oj, rejäl rot. Talawa wood ser det ut som. Kan ju kapa roten en del för att få den att passa bättre i karet, alt. dela upp den i flera delar..[/QUOTE]

Ja den är ganska rejäl och mycket riktigt "Talawa". Jag har tagit bort en liten (längst fram vid glaset) men i övrigt tänker jag behålla den, har någon idé om att fästa en fredskalla+eventuellt gullranka på den och sedan ha en spaljé bakom akvariet och sedan plantera lotus+stängelväxter till höger, lämna samt lämna relativt öppet/oplanterat till vänster. Tror den kan bli bra.

Akvariet är vattenfyllt(och dessutom fyllt med corydoras eftersom jag inte kunde ha de i backar längre) men alldeles för dimmigt för att ta några bilder för tillfället då jag använde ny sand.

[USER="66434"]Nando[/USER] Jag ska försöka mitt bästa :) Kul att du är med eller hur det man säger?
#287 - 12 september 2022 14:42

Ja den är ganska rejäl och mycket riktigt "Talawa". Jag har tagit bort en liten (längst fram vid glaset) men i övrigt tänker jag behålla den, har någon idé om att fästa en fredskalla+eventuellt gullranka på den och sedan ha en spaljé bakom akvariet och plantera lotus+stängelväxter till höger, samt lämna relativt öppet/oplanterat till vänster. Tror den kan bli bra.

#288 - 12 september 2022 14:42

Ja den är ganska rejäl och mycket riktigt "Talawa". Jag har tagit bort en liten (längst fram vid glaset) men i övrigt tänker jag behålla den, har någon idé om att fästa en fredskalla+eventuellt gullranka på den och sedan ha en spaljé bakom akvariet och plantera lotus+stängelväxter till höger, samt lämna relativt öppet/oplanterat till vänster(kanske en anubias eller något fäst på roten). Tror den kan bli bra.

#289 - 12 september 2022 14:42

Ja den är ganska rejäl och mycket riktigt "Talawa". Jag har tagit bort en liten bit (längst fram vid glaset) men i övrigt tänker jag behålla den, har någon idé om att fästa en fredskalla+eventuellt gullranka på den och sedan ha en spaljé bakom akvariet och plantera lotus+stängelväxter till höger, samt lämna relativt öppet/oplanterat till vänster och mitt under den(kanske en anubias eller något fäst på roten). Tror den kan bli bra.

Förhoppningsvis har det lättat upp imorgon så jag plantera och ha något att visa då! ;)

#290 - 12 september 2022 17:01
Haha, ja jag är med! (Även om det inte alltid syns numera) :)
#291 - 13 september 2022 18:26
Det är väldans gult nu så lite svårt att se mycket men corydorasgänget verkar ha hämtat sig och nu är akvariet mer eller mindre uppställt som jag tänkt(ska fixa dit en gullranka ovanförvattnet och en liten spaljé bakom som den kan klättra på sedan ett större stim av någon tetra(tar gärna emot tips!) eller eventuellt rasbora sedan är det klart.

Invånare för tillfället är alla mina corydoras som jag buntat ihop för att spara ström(13 sterbai, 6 st metae, 6 st cw009, 7 st leucomelas), 1 L397, 3 (varav 2 egenuppfödda) röda ancistrus och en kampfiskhona.

Tycker på det hela taget det blev lyckat även om roten kanske är lite stor trots allt, funderar på att försöka klippa bort en bit i framkant men får se. Kan ju hoppas växterna trivs också med tanke på hur mycket el lamporna förbrukar så är det bäst, annars stänger jag av ett par ;)
#292 - 14 september 2022 12:29
Klarnat något idag, tycker det ser ut att bli ok men behövs nog några växter till på "grenarna" och kanske även någon ovanför vattnet. Möjligt att, som nämnt, det i framkant blir lite obstruktivt så kanske får försöka ta av lite så det inte skymmer.
#293 - 20 september 2022 18:14
Kul med svartvatten! Och yngel - även om jag förstår att det kan bli för mycket av det goda på sikt.
#294 - 23 september 2022 16:25
[USER="66434"]Nando[/USER] Ja det är ganska snyggt i person men alldeles för mycket gojs i vattnet från roten så måste komma på lösning angående det.

Nu sitter det, sedan i förmiddags, två L397hanar på ägg. Första gången jag bevittnade när hanen "stänger in" honan i grottan, det pågick faktiskt bara ett par timmar- trodde det skulle ta längre tid. Men nu är det bannemig slut, i helgen ska malarna separeras så får jag ta beslut om de ska få gå ihop igen när jag blivit av med de yngel som redan finns(helst vill man ju behålla allihop men kanske blir lite trångt).

#295 - 23 september 2022 16:33
Lite roligt att du har ett akvarium som är optiwhite och kör svartvatten :). Menar inte att det är fel på något sätt utan bara att det kanske inte kommer till "sin rätt", om man säger så. Men det är ju fortfarande ett grymt kar.
#296 - 9 oktober 2022 08:39
[QUOTE=Sleaper;n2437306]Lite roligt att du har ett akvarium som är optiwhite och kör svartvatten :). Menar inte att det är fel på något sätt utan bara att det kanske inte kommer till "sin rätt", om man säger så. Men det är ju fortfarande ett grymt kar. [/QUOTE]

Jag förstår vad du menar, köpte karet mest för jag gillade utseendet på möbel och måtten men just nu är det inte mycket till svartvatten(det behöver ju underhållas) så får ut lite mera av optiwhiteeffekten. För övrigt är alla 3 kar jag har igång för tillfället just optiwhite(ett 150liter var för bra pris begagnat för att inte slå till men har inte orkat göra mycket åt det än) och sedan köpte jag ett litet 54liter och då fanns det bara OptiWhite inne i affären :D
#297 - 9 oktober 2022 17:23
[QUOTE=Munin;n2437411]

Jag förstår vad du menar, köpte karet mest för jag gillade utseendet på möbel och måtten men just nu är det inte mycket till svartvatten(det behöver ju underhållas) så får ut lite mera av optiwhiteeffekten. För övrigt är alla 3 kar jag har igång för tillfället just optiwhite(ett 150liter var för bra pris begagnat för att inte slå till men har inte orkat göra mycket åt det än) och sedan köpte jag ett litet 54liter och då fanns det bara OptiWhite inne i affären :D[/QUOTE]

Jo, något mer prisvärt än Aquael-karet är svårt att hitta. Snygga fogar på karet likt ADA-akvarium och mått som inspirerar och ger en rejäl bottenyta att inreda. Sen är möbeln snygg och väl anpassad med hål i gavlar etc. Tittar man bara på belysningen så skulle den gå på ca. 2 800kr för bara LED-rör ifall man köpt dessa separat.
#298 - 10 oktober 2022 06:14
[QUOTE=Munin;n2437305][USER="66434"]Nando[/USER] Ja det är ganska snyggt i person men alldeles för mycket gojs i vattnet från roten så måste komma på lösning angående det.

Nu sitter det, sedan i förmiddags, två L397hanar på ägg. Första gången jag bevittnade när hanen "stänger in" honan i grottan, det pågick faktiskt bara ett par timmar- trodde det skulle ta längre tid. Men nu är det bannemig slut, i helgen ska malarna separeras så får jag ta beslut om de ska få gå ihop igen när jag blivit av med de yngel som redan finns(helst vill man ju behålla allihop men kanske blir lite trångt).

[/QUOTE]

Lösningen på rotproblemet är nog att byta ut den, antingen är den gammal och rutten eller så är den för porös....omöjligt att filtrera bort böset så man blir tvungen att slamsuga i tid och otid.
#299 - 11 november 2022 17:36
Varit dåligt med uppdateringar från min sida senaste tiden, haft långtidscovid och dessutom råkat ut för en(smärre som tur är) olycka som fått mig att vara mer eller mindre sängliggande ett tag. Ska ta tag i akvarium i dagarna och då kommer det uppdateringar.

Fick via ombud tag i corydoras Eques på Örebros akvarieauktion och även lite extra Metae, har dessutom skaffat lecuomelas så börjar bli en del corydoras här(har ju Sterbai+Cw009 sedan tidigare och fler Metae då såklart).

I sängen har lite tid spenderats på att fundera kring akvarium och jag har så smått börjat kolla efter ett nytt, lite större, akvarium där jag tänkt ha en grupp L200, får se om det kan bli en julklapp till mig själv kanske ;) Inte riktigt kommit fram till om det är ekonomiskt försvarbart än och dessutom bävar jag lite inför att få upp ett eventuellt större kar för trapporna.

Hoppas ni alla har det bra och trevlig helg!
#300 - 12 november 2022 08:46
Vad trevligt att höra ifrån dig! Beklagar sjukdom och olycka men skönt att det verkar gå åt rätt håll. Klart du ska ha ett större kar!

Annons