L-malar och mat

#1 - 20 januari 2007 08:37
Hejsan , vi har för tillfället Lmalar en (Golden Nugget) och en L71 eller L17 ? en bred platt fisk med Taggat på hjällocken så som en "chokladmal" har

har även 2 långsträckta pansarmalar, och några algäter samt en vändmal.

Jag ger för tillfället samtliga malar i akvariet 2 st algea flakes. Efter släckning då säklart. Akvariesten som jag pratade med sa att man kunde ge dem mat i form av grönsaker eller frukt, vad vågar man ge och inte, bör man inte ta hänsyn till alla de bekämpningsmedel som finns. Vad ger ni era malar ?

Han gav mig förslaget frysta brysselkål. Vill gärna ha fler förslag och hur gör ni med besprutade grönsaker och frukter? Tacksam för svar
MVH/Jens
#2 - 20 januari 2007 08:44
Jag ger mina malar zucchini,gurka,brysselkål och även maltabletter & räkmix.
Räkmixen gör jag själv då fina fiskens inte är särskilt fräsch alla ggr.
Gör man egen räkmix får man se till att specielt räkorna är ordentligt malta och sönder hackade,det får inte finnas några större bitar av skalet kvar.
MvH Richard
#3 - 20 januari 2007 10:25
Sway307 skrev:
Hejsan , vi har för tillfället Lmalar en (Golden Nugget) och en L71 eller L17 ? en bred platt fisk med Taggat på hjällocken så som en "chokladmal" har

har även 2 långsträckta pansarmalar, och några algäter samt en vändmal.

Jag ger för tillfället samtliga malar i akvariet 2 st algea flakes. Efter släckning då säklart. Akvariesten som jag pratade med sa att man kunde ge dem mat i form av grönsaker eller frukt, vad vågar man ge och inte, bör man inte ta hänsyn till alla de bekämpningsmedel som finns. Vad ger ni era malar ?

Han gav mig förslaget frysta brysselkål. Vill gärna ha fler förslag och hur gör ni med besprutade grönsaker och frukter? Tacksam för svar

MVH/Jens

Algea Flakes, vad är detta för foder/märke? har aldrig sett detta, så jag blir nyfiken.

Algea Wafers upplevde vi att våra malar inte var så förtjusta i, så denna typen använder inte vi längre.

Kan nämna att en grupp på 4st stora LDA-33 får ca 25 bra Wafers om dagen hos oss, och de vill ha mer:p

//Calle
#4 - 20 januari 2007 11:48
Kan nämna att en grupp på 4st stora LDA-33 får ca 25 bra Wafers om dagen hos oss, och de vill ha mer:p

//Calle

Jävlar i mig;) 25 stycken om dagen.. det var inte lite!
Vad räknar ni som "bra" wafers. vilket märke? Lite nyfiken bara, kör själv med hiikari (eller hur det stavas) och är helnöjd med dom...

/Hans
#5 - 20 januari 2007 16:58
Algea Flakes, vad är detta för foder/märke? har aldrig sett detta, så jag blir nyfiken.

//Calle

Green Algae Waders, Tropical
#6 - 20 januari 2007 16:59
gigardt skrev:
Jag ger mina malar zucchini,gurka,brysselkål och även maltabletter & räkmix.

Räkmixen gör jag själv då fina fiskens inte är särskilt fräsch alla ggr.

Gör man egen räkmix får man se till att specielt räkorna är ordentligt malta och sönder hackade,det får inte finnas några större bitar av skalet kvar.

MvH Richard

Zucchini,guka och brysselkål. Köper du et färskt då eller? , och hur vet du att dem inte är besprutade? köper du fäskt och bara sköljer av det noga eller?
#7 - 20 januari 2007 17:38
Min guld ancistrus får
Ärtor , alger & flingfoder <- den äter allt det där och älskar det h*ns favorit är ärtor:)

Den är väll en L-mal?
#8 - 20 januari 2007 17:48
Sway307 skrev:
Zucchini,guka och brysselkål. Köper du et färskt då eller? , och hur vet du att dem inte är besprutade? köper du fäskt och bara sköljer av det noga eller?

Jag glömde säga att jag skalar och sköljer och sen förväller jag grönsakerna.
Det köper jag färskt.
MvH Richard
#9 - 20 januari 2007 17:52
Vi kör med flingfoder,räkor,fiskbullar,musslor,brysselkål till våra malar i vårat malkar och där går 15st L-malar.

Thomas
Bilagor:
#10 - 21 januari 2007 08:46
battalionP skrev:
Jävlar i mig;) 25 stycken om dagen.. det var inte lite!

Vad räknar ni som "bra" wafers. vilket märke? Lite nyfiken bara, kör själv med hiikari (eller hur det stavas) och är helnöjd med dom...

/Hans

Malar liksom alla andra fiskar behöver bra mat i rätt mängd för att må bra.
Det finns säkert ett antal bra foder som är bra för malar, ett foder som de gillar, innehåller det fisken behöver, inte skitar ner men det viktigaste är att de får i sig så mycket som de behöver.
Det självklara som bra vattenkvalité i hela karet behöver man väl inte nämna?:p

//Calle

Annons