L-malar svåra till lek...

#1 - 19 december 2007 10:44
Ja, vad säger man... Ancistrus förökar sig som ett virus på en bastuklubb...

Vi har tre Ancistrus här hemma i två olika kar... en hona och två hanar... honan lekte med den ena hanen i ett kar för några veckor sedan och än så länge tycks alla 43 ynglen ha överlevt. Igår flyttade jag honan till ett annat kar med en ganska liten Ancistrushane i hopp om att han ska vara för liten för att kunna leka med henne... jag hade så FEL [:o] Dom håller på med förspel för fullt och nu har jag inte hjärta att avbryta dom men när dom väl har lekt färdigt lär jag nog sätta upp ett tredje kar igen och föra över honan dit.

Vad ska jag skaffa för L-mal som är duktig på att äta alger, som är snäll mot växter och som inte är så jäkla lätt till att få att leka? Den ska inte heller bli allt för stor... gärna runt 10 centimeter.
Guest
#2 - 19 december 2007 13:18
Jag letade med L mal för ungefär samma kriterier.
Fick rådet att skaffa L333...
Guest
#3 - 19 december 2007 17:36
Lasiancistrus klår Ancistrus i hästlängder när det gäller algätning och jag tror inte de är omöjlig att få i lek heller (de har dock inte odlats i fångenskap än).

Chaestostoma är ett annat släkte och i typ samma rang som Ancistrus när det gäller alger, den har dock odlats några ggr.
#4 - 19 december 2007 17:50
Det är väl inte svårt att få ancistrus att sluta leka, det är ju bara att separera hanar och honor i olika kar.

Tilläggas kan också att zooaffärer ofta är mycket intresserade av att köpa in unga (2-3 cm) ancistrus, det är inte bara en av de lättaste fiskarna att odla utan också få avsättning för.
#5 - 19 december 2007 18:11
patdah skrev:
Ja, vad säger man... Ancistrus förökar sig som ett virus på en bastuklubb...

Vi har tre Ancistrus här hemma i två olika kar... en hona och två hanar... honan lekte med den ena hanen i ett kar för några veckor sedan och än så länge tycks alla 43 ynglen ha överlevt. Igår flyttade jag honan till ett annat kar med en ganska liten Ancistrushane i hopp om att han ska vara för liten för att kunna leka med henne... jag hade så FEL [:o] Dom håller på med förspel för fullt och nu har jag inte hjärta att avbryta dom men när dom väl har lekt färdigt lär jag nog sätta upp ett tredje kar igen och föra över honan dit.

Vad ska jag skaffa för L-mal som är duktig på att äta alger, som är snäll mot växter och som inte är så jäkla lätt till att få att leka? Den ska inte heller bli allt för stor... gärna runt 10 centimeter.

du har problem med att de leker för mycket, mitt problem är att jag har problem med att få dem i lek xD...
Bilagor:
#6 - 19 december 2007 19:34
Azur skrev:
Det är väl inte svårt att få ancistrus att sluta leka, det är ju bara att separera hanar och honor i olika kar.

Tilläggas kan också att zooaffärer ofta är mycket intresserade av att köpa in unga (2-3 cm) ancistrus, det är inte bara en av de lättaste fiskarna att odla utan också få avsättning för.

Jag vet... men som det är nu kan jag bara ha två kar igång och jag vill inte ha två hanar i samma kar så jag kommer nog göra mig av med en hona och en hane... Ynglen kommer nog bytas in mot nånting annat hos nån trevlig akvarieaffär i februari. Att driva upp fiskar är just nu inte aktuellt men eventuellt kommer det bli så nästa år och då kanske jag skaffar en hona eller två till hanen som kommer gå kvar.
#7 - 19 december 2007 19:37
Lutt skrev:
Lasiancistrus klår Ancistrus i hästlängder när det gäller algätning och jag tror inte de är omöjlig att få i lek heller (de har dock inte odlats i fångenskap än).

Är det L033 vi pratar om nu?
Guest
#8 - 19 december 2007 19:48
patdah skrev:
Är det L033 vi pratar om nu?

Japp fast Lasiancistrus är ju ett släkte så det finns fler än den;)
Kommer inte ihåg vilken Lasiancistrus jag höll, kan ha varit L033 eller sp2 men min favorit är L178 i det släktet:)

L092 Lasiancistrus tentaculatus brukar finnas regelbundet hos grossisterna.
#9 - 19 december 2007 20:11
L178 ser ganska läcker ut med sina röda fenor... har du sett den i nån grossistlista?
#10 - 19 december 2007 20:12
macke_fisk skrev:
du har problem med att de leker för mycket, mitt problem är att jag har problem med att få dem i lek xD...

Jag kommer nog sälja mitt par en vacker dag... om dom inte leker är det inte fel på dom i alla fall :)
#11 - 19 december 2007 21:18
[COLOR=blue]En riktigt vacker mal är L-330. Jag har den själv. Äter den alger? JA!!! Den surplade till och med i sig mina otrevliga toffsalger. Har du karen i ditt sovrum kanske jag ska varna dig för denna. När den är igång mitt i natten så kan man höra ett skrapande ljud då den tuggar på rötterna. Den är ganska feg på dagen, men som sagt när det blir mörkt är den som en pingisboll i karet.:D En stor nackdel, om man har ljus sand, är att den bösar ner nått så kopiöst. Rotspån ÖVERALLT![/COLOR]

[COLOR=blue]En till snygg L-mal är L-025, men jag vet ingenting om den, förutom att den är svinaktigt dyr.[/COLOR]
#12 - 19 december 2007 21:40
L330 blir väl bortåt 40 cm lång??? :) Jag letar ju efter en liten rackare... eller ett par... även om dom kanske aldrig kommer leka så vill jag i alla fall ha ett par...

En vacker dag när jag får plats med ett 960-liters ska jag verkligen kolla upp L025... den ser himla läcker ut! Den påminner ju lite om L178 med sina röda fenor :)
Guest
#13 - 20 december 2007 18:15
L025 är en Pseudacanthicus och de är karnivorer....har sätt priser neråt 400kr för en L025.

Nej och om jag hade sätt L178 i listorna så hade jag själv haft den;)
#14 - 20 december 2007 18:44
Lutt, har du nånting spännande hemma i dina kar nu då?
#15 - 20 december 2007 18:47
patdah skrev:
Jag kommer nog sälja mitt par en vacker dag... om dom inte leker är det inte fel på dom i alla fall :)

hehe:P
Guest
#16 - 20 december 2007 21:40
patdah skrev:
Lutt, har du nånting spännande hemma i dina kar nu då?

Min Fisklista på zoonen är ganska bra uppdaterad:)
#17 - 21 december 2007 06:10
Lutt, om du har ett par av L169 till salu så får du ju gärna hojta till :)
#18 - 21 december 2007 07:01
Lutt skrev:
Nej och om jag hade sätt L178 i listorna så hade jag själv haft den;)

Nu har jag ju hittat L178 Lasiancistrus sp. i en artlista hos en leverantör... Hur många vill du ha om jag kommer över några? :)
Guest
#19 - 22 december 2007 10:41
patdah skrev:
Lutt, om du har ett par av L169 till salu så får du ju gärna hojta till :)

Nej tyvärr har bara 4+"1" hade nästan en säker hona men jag kom försent till affären:(

patdah skrev:
Nu har jag ju hittat L178 Lasiancistrus sp. i en artlista hos en leverantör... Hur många vill du ha om jag kommer över några? :)

Jasså det lät intressant:) kollade ju igenom grossistlistorna imorse men jag hittade inga L178:confused:
#20 - 22 december 2007 13:29
Mmm... jag såg det på en lista från akvarielagret i bromma... dock såg jag inga hemma hos dom när jag var där idag. Jag är där lite då och då så jag ska se till så dom ringer mig ifall dom får hem några. Jag efterlyste några L169 till mig själv :) Får dom hem några honor av L169 så ser jag till att köpa på mig ett par till dig också om du vill ha.
#21 - 22 december 2007 17:27
Ursäkta men är de här grossistlistorna tillgängliga för oss dödliga? ;P
#22 - 22 december 2007 17:35
Absolut... kanske inte alla men det finns om man letar lite... här är exempelvis en av dom enklare att finna från Simontorp.

http://www.simontorp.se/sub_produkter/fisklista.asp
Guest
#23 - 22 december 2007 18:49
patdah skrev:
Mmm... jag såg det på en lista från akvarielagret i bromma... dock såg jag inga hemma hos dom när jag var där idag. Jag är där lite då och då så jag ska se till så dom ringer mig ifall dom får hem några. Jag efterlyste några L169 till mig själv :) Får dom hem några honor av L169 så ser jag till att köpa på mig ett par till dig också om du vill ha.

Javisst ta med några om du skall komma och kolla in lokalen...vill dock påpeka att de saluförs oftast som LDA01 men i vissa fall som L169.

Vad jag vet så tar akvarielagret in fisk från olika håll och som inte mina egna affärer har tillgång till eller vill.

[quote='[lum];1063927']Ursäkta men är de här grossistlistorna tillgängliga för oss dödliga? ;P[/quote]

Jepp bara och leta själv;)
Imazo, Simontorp och Akvarieteknik är grossisterna jag har tillgång till:p
#24 - 22 december 2007 19:21
Lutt skrev:
Javisst ta med några om du skall komma och kolla in lokalen...vill dock påpeka att de saluförs oftast som LDA01 men i vissa fall som L169.

Vad jag vet så tar akvarielagret in fisk från olika håll och som inte mina egna affärer har tillgång till eller vill.

Ja, får jag tag på några så kommer jag ner till dig. :) Dom förväxlas väl även med L002 om jag inte missminner mig. Akvarielagret plockar väl in lite själva också om jag förstått det rätt.
Guest
#25 - 22 december 2007 22:06
patdah skrev:
Ja, får jag tag på några så kommer jag ner till dig. :) Dom förväxlas väl även med L002 om jag inte missminner mig. Akvarielagret plockar väl in lite själva också om jag förstått det rätt.

mjo det är sant men man förväxlar den även med L226, L271 och någon art till som jag inte kommer på just nu...men jag ser iaf skillnad och jag blir inte ledsen om du kommer med en ny art...

om du får tag i en massa LDA01 honor så lovar jag att byta mot hanar;)
#26 - 22 december 2007 22:24
Lutt skrev:

om du får tag i en massa LDA01 honor så lovar jag att byta mot hanar;)

Jag ska allt försöka hitta några... jag vill ju ändå ha ett par själv. Om nån här på forumet har några över eller vet vart det finns så hojta! :)

(hittelön i form av ett ancistruspar som aldrig slutar leka utlovas) ;)
Guest
#27 - 22 december 2007 22:45
patdah skrev:
Jag ska allt försöka hitta några... jag vill ju ändå ha ett par själv. Om nån här på forumet har några över eller vet vart det finns så hojta! :)

(hittelön i form av ett ancistruspar som aldrig slutar leka utlovas) ;)

Ja fortsätt så och efterlys den försvunna dräktiga honan i Jönköping haha....jag kan byta Ancistrus mot LDA01 om det är det du vill haha
#28 - 22 december 2007 22:54
Jag tror det finns andra som är bättre behövande än dig när det gäller vanlig Ancistrus... :)

Vad ska man betala för en LDA01 om man inte vill känna sig bortgjord då?

Det borde väl finnas nån på GOC som har några hemma... jag får väl bli medlem så jag kan skriva en annons...
Guest
#29 - 23 december 2007 00:00
patdah skrev:
Jag tror det finns andra som är bättre behövande än dig när det gäller vanlig Ancistrus... :)

Vad ska man betala för en LDA01 om man inte vill känna sig bortgjord då?

Det borde väl finnas nån på GOC som har några hemma... jag får väl bli medlem så jag kan skriva en annons...

Tror du missuppfattade mig:), jag byter gärna ancistrus sp mot LDA01...

Jag vet inte men jag har hört ca 300kr men jag har bara gett max 100kr styck och det är snorbillig men ja påpekar aldrig till affären om att den är värd mer:p

Du vad jag vet så jagar goc:människorna LDA01 så jag skall vara glad att jag har en nästan säker hona.
#30 - 23 december 2007 00:10
Lutt skrev:
Tror du missuppfattade mig:), jag byter gärna ancistrus sp mot LDA01...

Du vad jag vet så jagar goc:människorna LDA01 så jag skall vara glad att jag har en nästan säker hona.

Jag förstod lite för sent att jag missuppfattade dig :)

Jag ska böna och be lite nästa gång jag har vägarna förbi akvarielagret i hopp om att dom då plockar hem lite LDA01 :D
Guest
#31 - 23 december 2007 00:15
patdah skrev:
Jag förstod lite för sent att jag missuppfattade dig :)

Jag ska böna och be lite nästa gång jag har vägarna förbi akvarielagret i hopp om att dom då plockar hem lite LDA01 :D

jag ser dom då och då men inbillar mig att de är för små...rätt vanligt hos L-malar tyvärr
#32 - 5 juli 2008 12:43
Vi köpte 4 st LDA01 för en vecka sedan och personen vi köpte dem av sa att han trodde det var 2 hanar 2 honor, hade då ingen större koll på skillnader och nu när jag tagit reda på mer om skillnaderna så ser jag dem aldrig riktigt istället, men vet att en intagit vårat lek-rör och skyddade det från en av de andra ganska bra häromdagen.
Men igår så hade den släppt in en liten godbit där så får se om det är något på gång, känns som att jag inte ska hoppas på mycket, speciellt så här snabbt.
Men lite kul att se att de verkar trivas och ta revir och så iaf.

Om det nu skulle bli något, borde jag flytta på rommen eller låta de försvara dem själva tycker ni? Riktigt fin mal det här :) hoppas verkligen det blir något

Annons