L. multifasciatus könssammansättning.......

#1 - 21 mars 2004 14:47
Iordningställde mitt lilla kar för denna lilla snäcklekare. Hittade en butik som hade de inne, F1:or dessutom som en bonus. Har fått uppfattningen att det är lämpligast med fler honor och försökte tillsammans med handlaren plocka ut 2+1. Väl hemma igår dröjde det inte länge förrän det uppdagades att det snarare var två hanar och en hona.... Hanarna har tagit vars en vinbergssnäcksamling i besittning, medan honan håller sig till två andra snäckor.

Idag åkte jag för att se om jag inte kunde få tag på en hona eller två. Satt en stund framför karet och försökte utläsa om där var någon hona till (endast 4 individer kvar). Tveksam men optimistisk valde jag ut den som möjligen var en hona. Hemma igen konstanterar jag ödesmättat att jag nu har tre hanar och en hona.......

Frågan är nu om det kan fungera ändå? Hon kan ju välja bland dem i alla falll :). Eller blir det mest oreda? Ni som har erfarenhet av dessa små trevliga snäcklekare - vad tror ni?

Karet är uppdelat i två halvor med en sten i mitten. På varje sida finns en vinbergssnäcksamling på 7-8 snäckor. Bak i karet ligger två andra snäckor.

// Martin
#2 - 21 mars 2004 14:51
Hos mig finns det sex snäckisar varav bara en är en säker hona... Hon parade ut med en hanne och de andra höll sig i andra delar av karet... I går bestämde sig tydligen alla dom andra för att göra revolution och ta över honan... och då blev det kaos!!! Vet inte om det kommer att lösa sig... för tillfället försöker alla att bo i en snäcka med honan....
#3 - 21 mars 2004 14:55
Ursprungligen skickat av Nanc

Hos mig finns det sex snäckisar varav bara en är en säker hona... Hon parade ut med en hanne och de andra höll sig i andra delar av karet... I går bestämde sig tydligen alla dom andra för att göra revolution och ta över honan... och då blev det kaos!!! Vet inte om det kommer att lösa sig... för tillfället försöker alla att bo i en snäcka med honan....

Hoppsan! Intressant i alla fall :-)
#4 - 21 mars 2004 15:51
Off topic, vad är det som gör att många har blivit så intresserade av just snäcklekaren den sista tiden?
#5 - 21 mars 2004 23:10
Rapport från revolutionen... Lillemor (honan) har fullt upp med att hålla reda på en kull yngel och värja sig från hannarnas uppvaktning... Allan (Lillemors fd kavaljer) attackerar ständigt den av de revolterande hannarna som fortfarande finns i reviret. De andra tre har flyttat sig till andra halvan av karet och avvaktar nog resultatet av revolutionen...
Jag tror nog att Lillemor funderar starkt på att byta partner och att Allan kommer att få ge efter och flytta ur reviret....

Att snäckisar blivit populärt är nog just för ovanstående... de har attityd och personlighet... Detta i kombination att jag och många med mig upptäckt att det finns så här speciella fiskar som går ha i ett så pass litet kar...
#6 - 22 mars 2004 07:53
Multifasciatus när den närmast perfekta fisken:
*Snygga - randiga med blå ögon.
*intressanta
*lättodlad - ynglerna växer upp på söndersmulat torrfoder och få gå kvar länge i kollonin,
*de accepterar varandra väl - kollonibyggare.
*Lätta att fånga upp om man vill det - de simmar in i snäckskalen - bara att lyfta upp snäckan, så följer fisken med.
*De gör sig bra i ett litet (50 liter) såväl som i ett stort akvarium - men det intressanta kollonibeteendet, där de är fast bundna till snäckskalen verkar slå mer ut i ett större akvarium.
#7 - 22 mars 2004 16:40
Vad ger ni dem för mat? Mina verkar vara lite kräsna - granulat och flingfoder spottas konsekvent. De ska få lite lite nykläckt artemia nu - ska se om det kan passa...

Nanc - du har ju rena såpan i ditt kar ;-)

// Martin
#8 - 25 mars 2004 13:49
Kop alla som finns i affaren, med multisar sa ar mer alltid battre. Dom slass inte sa hemskt inbordes utan ar oftast hemska mot andra arter istallet, atminstonne mina som visserligen ar Similis men det ar ju i stort sett samma fisk.
#9 - 25 mars 2004 14:53
Mina snäckisar käkar flingor, Dr Basslers granulat, Aquatic Nature granulat och JBL:s bottentabletter... Har inte varit några som helst problem att få dem att ta det heller...

Vad gäller såpan i mitt kar så har nu Lillemor nedkommit med en ny kull yngel med sin nya man och Allan har fått flytta in i ett hål bakom stenröset stackarn!!!
#10 - 26 mars 2004 17:30
Nanc: vad har du för mått på ditt akvarium med multisarna i? 60x30x30 eller? /mats
#11 - 26 mars 2004 23:23
Yepp.. det är de måtten på mitt kar...

Annons