L. trewavasae frågor

#1 - 26 januari 2004 15:34
Tror att en av mina trewavasae honor tuggar men är inte riktigt säker.. hon har en tydlig "dubbel haka" och vill gärna inte visa sig. Men så jag har några frågor=)

1. Äter honorna medans de tuggar?? De gjorde i alla fall min nu när jag matade dom.

2. Lämpligt spott kar åt ynglerna om jag nu skulle få några? Räcker ett 40l?

3. Tuggar alla malawisar lika länge? Har hört att de brukar tugga i ca 26 dar?

Aja jag hoppas att hon har ägg i munen även fast hon var och smakade på maten.. om inte, vad kan det då vara??

Mvh Daniel
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 26 januari 2004 15:53
Äter honorna medans de tuggar??

Ja, men ytterst lite och väldigt försiktigt. Äter den normalt har den inga ägg i munnen.

Räcker ett 40l?

Ja som spottkar åt en ensam hona, men inte för att dra upp ynglen i.

Tuggar alla malawisar lika länge? Har hört att de brukar tugga i ca 26 dar

Nej och tiden kan variera både mellan olika arter och beroende på hur trygg honan känner sig.
De flesta tuggar 21-22 dagar men det kan som sagt variera.

#3 - 26 januari 2004 16:03
Tack! Jo hon såg ut att äta väldigt lite och försiktigt men var snabb att roffa åt sig maten! Så förmodligen tuggar hon=)

Att dra upp yngel i? Vad menas med det?? att föda upp dem till de är fullstora? Jo jag tänkte använda 40l som spott kar sen försöka få igång ett 74l med lite bättre cirkulation i=) Fungerar 74l att föda upp dom tills de är tillräckligt stora för att simma med de andra fiskarna i 320l karet? Då bör man kanske också flytta ynglera till 74l så fort hon har spottat?

Mvh Daniel
#4 - 26 januari 2004 20:37
Lyckades ta en bild på honan...

http://medlem.spray.se/zamad123/hpbimg/100_0784.JPG

går det att avgöra om hon tuggar eller inte?? Jag tycker nästan att jag kan se ett eller några ägg i hennes mun. Första gången jag råkar ut för nått sånt här=) Har massa nya bilder på mina
L. Trewavasae ifall nån vill se på zoonen=)

Annons