L027, Akut hjälp!!!

#1 - 2 mars 2004 17:06
Köpte en L027:a i slutet på förra veckan. Han har, i alla fall när lyset varit tänt, suttit på baksidan av en rot och inte visat sig. Idag låg han plötsligt halvt på snedden i en annan del av akvariet och såg i högsta grad död ut. När jag skulle plocka upp honom visade han plötsligt svaga livstecken (små små rörelser). Överraskad preparerade jag en spann med 50/50 kranvatten/akverievatten och lade ner honom, för att ge honom en sista chans. Efter 10 minuter i spannen kollade jag hur det stod till. Det verkar som han piggnat till något.

Där är vi just nu - Vad gör jag??? Kan det vara effekter av acklimatiseringen? Är bästa chansen att släppa tillbaka honom och "hoppas"? Inga tecken på utvärtes problem...

Tips/erfarnheter!?

300l
pH: 6,5

// Martin
#2 - 2 mars 2004 17:09
Vattenkvalitén då? Har du testat för nitrit t ex?

Jag är ingen expert men har du höga värden så kan det vara därför han har piggnat till lite i hinken.
#3 - 2 mars 2004 17:11
Har inte haft nitritproblem på länge, men jag har inte mätt nu - testar! Inga symptom hos övriga, men de kan ju ha vant sig. Är det något annat malar är extra känsliga för?

// Martin
#4 - 2 mars 2004 17:18
Tyvärr (!) ingen nitrit
#5 - 2 mars 2004 17:21
Släppte du bara i den när du kom hem med den eller fick den vänja sig vid vattnet och temperaturen först?

Jag hade nog låtit den gå i hinken några dagar. Byt ca 10% av vattnet varje dag och se hur det går. Glöm inte att lägga en syresten eller en pump i hinken bara och täck över så den inte hoppar ut.

Som sagt ingen expert....
#6 - 2 mars 2004 17:27
pH hade dykt - vattenbyte på gång. Såg att även andra fiskar såg lite slitna ut.... Hade så bråttom med min nya L027:a att jag inte kollade in övriga tillräckligt ordentligt.......Sorry

// Martin

Annons