L092

#1 - 1 mars 2008 16:08
[SIZE=2]Jag funderar på att köpa 1+1 L092 som de står namngivna som i affären. Får ge 200 för paret vilket verkar överkomligt? Brukar kosta 200:-/st, exemplar på 7-9cm ungefär.

Men nu till min fråga, har någon här på forumet någon information om dessa L-malar?
Det jag har fått fram är följande:
L092 (= L194) = Lasiancistrus tentaculatus

Helt enkelt en annan benämning samt ett namn.

Hjälp sökes!
[/SIZE]
#3 - 2 mars 2008 13:50
Tackar så oerhört mycket!
Hittade verkligen inte mycket på nätet om dem, tar tacksamt emot mera information om denna mal:)
Guest
#4 - 2 mars 2008 17:40
De är mycket bättre än tex ancistrus på att äta alger tycker jag. jag tror att de brukar kosta mellan 90-150kr/st
#5 - 2 mars 2008 17:47
Känns som om det inte är helt orimligt att kränga av avkomman ifrån dessa?
Vet inte hur det blir men det kan nog bli ett odlingsförsök senare om det vill sig väl:)
#6 - 2 mars 2008 18:06
Det kommer nog inte att bli några större problem att bli av med ynglen från dessa då de inte precis översvämmar marknaden;).
#7 - 2 mars 2008 21:46
Det tycker jag låter toppen!
Men det finns inte mera information om L092 eller?
PlanetCatfish kan väl inte vara de enda som skrivit något vettigt om dem?:confused:
Guest
#8 - 3 mars 2008 19:15
Sultanen skrev:
Det tycker jag låter toppen!

Men det finns inte mera information om L092 eller?

PlanetCatfish kan väl inte vara de enda som skrivit något vettigt om dem?:confused:

Har du kollat www.goc.se, scotcat, plecofanatics

Jag tror inte heller de är speciellt svåra, men ingen har nog inte givit släktet en chans, de är ju inte de färggrannaste direkt.
#9 - 3 mars 2008 23:02
Lutt skrev:
Har du kollat www.goc.se, scotcat, plecofanatics

Jag tror inte heller de är speciellt svåra, men ingen har nog inte givit släktet en chans, de är ju inte de färggrannaste direkt.

Jo, jag hittade den sidan igår, där finns en del information, men allt är väldigt tafatt och ytligt. Men det är väl som du säger, ingen har nog givit släktet en chans.
Tycker de är rätt fina, samt komiskt att de käkar trä:D
#10 - 4 mars 2008 07:03
Så vitt jag vet så har det bara funnits en spontanlek på dessa, har för mig att det finns en artikel om detta på PC..

Det innebär ju inte att de är omöjliga att få att leka däremot ;) så gör ett dokumenterat försök! :) Helt klart bland de snyggaste malar jag har haft, med sin ovanligt låga profil och udda täckning på kroppen som hör till släktet! Aktiva och oblyga var de med :)
#11 - 4 mars 2008 23:09
gugges skrev:
Så vitt jag vet så har det bara funnits en spontanlek på dessa, har för mig att det finns en artikel om detta på PC..

Det innebär ju inte att de är omöjliga att få att leka däremot ;) så gör ett dokumenterat försök! :) Helt klart bland de snyggaste malar jag har haft, med sin ovanligt låga profil och udda täckning på kroppen som hör till släktet! Aktiva och oblyga var de med :)

Jo, den artickeln har jag läst, om det är den som är länkad i andra inlägget i tråden som du menar?
Annars får du gärna hjälpa mig att hitta den:)
Frågan är om man skall låta dem gå ett tag i ett 200l sällskapskar och se vad som händer eller om man skall försöka göra någon form av artakvarium?
Hade varit väldigt smidigt om man kunde fått dem att yngla av sig i ett sällskapsakvarium som i artickeln.

Vad jag har läst är det svårt att se några skillnader på könen, någon som har någon ide om hur man möjligen kan se skillnad över huvud taget? förutom om honan har ägg i sig?

Annons